l lŘešení konfliktů. Leadership. MANAGEMENT 5. seminář Ing. Helena Marková, Ph.D. SLU-znacka-OPF-horizont Strategie řešení konfliktů – úkol v týmech l l MANAGEMENT PEM SU OPF Jak řešíme konflikty Øsoutěžení, souboj Øspolupráce Økompromis Øochota, vstřícnost, přizpůsobení Øvyhýbání se l Jsou to styly, strategie řešení konfliktů. U každého člověka je jeden nebo dva převažující. l l MANAGEMENT PEM SU OPF Na čem záleží? 1.Jak moc Vám záleží na vztahu mezi lidmi v tomto konfliktu 2.Jak moc Vám zaleží na tom vyhrát. l MANAGEMENT PEM SU OPF Spolupráce – vzájemná dohoda obou stran Øsnaha o řešení, které vyhovuje oběma stranám konfliktu (win-win výsledek) Ø vyšší zájem o osobní cíle a také o vztahy Ø používá se, když obě strany mají zájem o řešení konfliktu a chtějí spolupracovat na oboustranně akceptovatelném řešení. Ø nejlepší metoda řešení konfliktu, protože se snaží pokrýt potřeby obou stran l MANAGEMENT PEM SU OPF Kompromis – cílem je najít společnou řeč Øurovnání rozdílů skrz oboustranné ústupky Ø používá se, když lidé na stejné pozici pracují na vzájemně se vylučujících úkolech Ø vyvolává výsledek lose-lose, protože ani jedna ze stran nedostane, to co chce l MANAGEMENT PEM SU OPF Ochota, vstřícnost – cílem je ustoupení Øvysoká úroveň spolupráce a nízká úroveň konfliktu Øvýsledek lose-win, jedna ze stran se musí vzdát své pozice na úkor druhé strany Øpoužití k dočasnému zmírnění problémů, dokud nebude nalezeno lepší řešení nebo k udržení harmonie l MANAGEMENT PEM SU OPF Soutěžení – cíl je vyhrát Øwin-lose styl řešení konfliktu Øvyšší zájem o osobní cíle než o vztahy Økdyž musíme udělat nepopulární, ale důležité rozhodnutí Øjedna strana prosazuje mocenský a agresivní přístup l MANAGEMENT PEM SU OPF Vyhýbání se – cílem je získat čas Økonflikt by měl být ignorován nebo odsunut Øjedna ze stran se nechce účastnit konfliktu nebo nechce vytvářet emocionální napětí Ø výsledek je lose-lose Ø používá se, když problém musí být řešen ihned, nebo když je problém zanedbatelný anebo když je druhá strana neústupná z důvodu rigidního chování nebo postoje. Ø může se také použít jako čas na rozmyšlenou a až obě strany „vychladnou“ může se začít znovu diskutovat. MANAGEMENT PEM SU OPF Leadership ØKdo je lídr? ØRozdíl mezi lídrem a manažerem ØVýznamní lídři l MANAGEMENT PEM SU OPF Rozdíl mezi manažerem a lídrem l lManažer spravuje–lídr inovuje. lManažer udržuje–lídr rozvíjí. lManažer se zaměřuje na systémy a struktury–lídr se zaměřuje na lidi. lManažer se spoléhá na kontrolu–lídr vyvolává důvěru. lManažer má výhled krátkodobý–lídr má perspektivu dlouhodobou. lManažer se ptá jak a kdy–lídr se ptá co a proč. lManažer má svůj pohled vždy upřen na termíny splnění konkrétních úkolů–lídr na obzor cesty. lManažer napodobuje–lídr tvoří. lManažer akceptuje status quo–lídr jej zpochybňuje. lManažer je klasický dobrý voják–lídr je svébytná osobnost. lManažer dělá věci správně–lídr dělá správné věci. l MANAGEMENT PEM SU OPF Jaký může být lídr Øautokratický (autoritativní, omezená participace) Ødemokratický (konzultativní, zapojení) Øparticipativní (týmový, moderátor) Ødelegativní (přenos odpovědností, důvěra) l MANAGEMENT PEM SU OPF Významní lídři lKdo je podle Vás lídr? lV čem vyniká? lDokážeš odhadnout l jeho styl? lhttps://padlet.com/markova17/leadership-vrgwh5tmnxynw3d9 l MANAGEMENT PEM SU OPF Příští seminář Øprůběžný test Øv dalších seminářích – seminární práce. lMáte tým? Téma? l l l MANAGEMENT PEM SU OPF l Děkuji vám za pozornost a přeji příjemný zbytek dne. lDěkuji vám za pozornost, přeji příjemný den. MANAGEMENT PEM SU OPF