Organizování. MANAGEMENT 6. seminář Ing. Helena Marková, Ph.D. Obsah dnešního semináře ➢ Teorie organizování ➢ Definování pojmů spojených s organizováním ➢ Faktory ovlivňující volbu organizační struktury ➢ Tradiční organizační struktury ➢ Flexibilní organizační struktury ➢ Případová studie MANAGEMENT PEM SU OPF Teorie o organizování Jak organizace funguje a jak ovlivňuje a je ovlivňována prostředím, ve kterém se nachází. MANAGEMENT PEM SU OPF Organizování, organizační struktury, diagramu a design organizační stuktury Organizování – uspořádání a organizování práce lidí za účelem dosažení cílů organizace. Organizační struktura – formální uspořádání pracovních míst v podniku a vymezení vzájemných organizačních vztahů (vazeb) mezi nimi. Organizační diagram (organigram) – vizuální zobrazení organizační struktury – máte ho vytvořit v seminární práci!!! Design organizační struktury – proces který zahrnuje rozhodnutí dělbě práce, rozpětí řízení, dělba pravomocí) MANAGEMENT PEM SU OPF Dělba práce ➢ Udává, jak jsou jednotlivé činnosti přiřazeny jednotlivým pracovním místům. ➢ Každá konkrétní pozice s sebou přináší popis daného pracovního místa se stanovením nadřízenosti, podřízenosti, zastupitelnosti a základních úkolů a povinností. ➢ Formálně to může být popis pracovního místa (náplň práce). MANAGEMENT PEM SU OPF Rozpětí řízení ➢ Souvisí s hierarchičností organizační struktury, ➢ Udává počet pracovníků přímo podřízených jednomu vedoucímu. ➢ Optimální rozpětí řízení záleží na charakteru a proměnnosti práce - pokud podřízení provádějí rutinní, procesní práci, která je svázána pravidly či standardy, rozpětí řízení může být větší (klidně i desítky lidí) a naopak k dynamickém, inovativním prostředí je třeba nižší rozpětí řízení. MANAGEMENT PEM SU OPF Rozpětí řízení Tradiční pohled ➢ Manager by neměl vést více než 5 až 6 zaměstnanců. ➢ Určuje počet stupňů řízení a managerů v organizaci – a tím určuje, jak efektivní organizace bude (strmá a plochá organizační struktura) ➢ Menší počet stupňů řízení a managerů vede k větší efektivitě co se týče nákladů, ale i komunikace. Současný pohled ➢ Neexistuje “magické” číslo, které by určovalo jaký počet stupňů je nejlepší ➢ Závisí hlavně na schopnostech a dovednostech manažerů a zaměstnanců a na práci, kterou vykonávají. ➢ Tim Cook (Apple) má plochou strukturu – má pod sebou 17 managerů MANAGEMENT PEM SU OPF Stupně řízení ➢ počet horizontálních úrovní ➢ je závislý na různých faktorech: na složitosti činností vykonávaných organizací, na jejich charakteru a možnosti stanovení rozpětí řízení. ➢ velký počet stupňů řízení je nákladný, proč? ➢ velký počet stupňů řízení je zároveň náročný na komunikaci, proč? MANAGEMENT PEM SU OPF Strmá a plochá organizační struktura Strmá Plochá MANAGEMENT PEM SU OPF Strmá a plochá organizační struktura Strmá Plochá MANAGEMENT PEM SU OPF počet stupňů tok informací rozhodovací proces rozpětí řízení podniky počet stupňů tok informací rozhodovací proces rozpětí řízení podniky Dělba pravomocí ➢ Vertikální - jak je řídící pravomoc distribuována (stupeň delegování) Centralizace – řídící pravomoc je ponechána na vyšších úrovních řízení. Decentralizace – řídící pravomoc je umožněna i na nižších stupních řízení. ➢ Horizontální - souvisí s problematikou jednoliniového či víceliniového řízení. MANAGEMENT PEM SU OPF Proces řešení ⚫ Dnešní organizace směřují k decentralizaci (employee empowerment) ⚫ Decentralizace umožňuje organizacím být více flexibilní vzhledem k vlivům vnějšího prostředí. MANAGEMENT PEM SU OPF Základní struktury – liniová a štábní organizační struktura Liniová Štábní MANAGEMENT PEM SU OPF ➢ čím větší podnik, tím větší štáby ➢ poradní funkce pro liniové manažery ➢ lze rozčlenit na osobní štáb liniových vedoucích (například sekretářky, asistenti, poradci a osobní specialisté liniových vedoucích) a odborný či funkční štáb vykonávající nepřímé (odborné, funkční) řízení. Znalosti pracovníků těchto skupin jsou v příslušných odbornostech hluboké. Mají však zpravidla menší přehled o celku. ➢ Liniová struktura je typická pro stadium vývoje malého podniku asi do padesáti zaměstnanců. ➢ Za určitou hranici velikosti rozpětí řízení již vedoucí není schopen zvládnout všechny podřízené. Další organizační struktury podle dělby práce ➢ Funkční ➢ Procesní ➢ Divizní – podle výrobků, geografické polohy, zákazníků MANAGEMENT PEM SU OPF Funkční (funkcionální) organizační struktura MANAGEMENT PEM SU OPF Procesní organizační struktura MANAGEMENT PEM SU OPF Divizní organizační struktura – geografické hledisko MANAGEMENT PEM SU OPF Divizní organizační struktura – podle výrobků MANAGEMENT PEM SU OPF Divizní organizační struktura – podle zákazníků MANAGEMENT PEM SU OPF Co ovlivňuje organizační strukturu Každá organizační struktura je originální a závisí na: ➢ Velikosti podniku ➢ Strategii (organizace orientovaná na kontrolu nákladů vs. organizace zaměřená na inovace) ➢ Co vyrábí nebo jaké služby poskytuje? ➢ V jakém prostředí se podnik nachází (geografické a stability)? MANAGEMENT PEM SU OPF Úkol – Firma pana K. Organizační struktura malé firmy a její vývoj 1. Načrtněte stávající organizační strukturu. 2. Popište výhody a nevýhody této struktury. 3. Jaká jsou možná kritická místa? 4. Jaký vidíte možný rozvoj firmy? Jak to ovlivní organizační strukturu? MANAGEMENT PEM SU OPF Co ovlivňuje organizační strukturu dnes Cíle: Flexibilní, inovativní, efektivnější vytváření hodnoty pro zákazníky ➢ Týmová organizační struktura ➢ Maticová a projektová organizační struktura ➢ Síťová organizační struktura MANAGEMENT PEM SU OPF Týmová organizační struktura ➢ Celá firma je tvořena a práce je zajištěna pracovními týmy ➢ Zaměstnanci jsou zmocnění dělat rozhodnutí v týmu a tým je zodpovědný za svou práci ➢ Týmy rozhodují samy, jak budou pracovat a co je pro ně nejlepší a za svou práci nesou plnou zodpovědnost ➢ Ve velkých společnostech týmy doplňují funkční nebo divizní organizační strukturu ➢ Google, Amazon, Motorola, Xerox, HP MANAGEMENT PEM SU OPF Maticová organizační struktura ➢ Maticová organizační struktura – odborníci z různých funkčních oddělení pracují na projektech řídících projektovým managerem. ➢ Zaměstnanci tak mají 2 nadřízené, funkčního managera a projektového managera, kteří sdílejí pravomoc. ➢ Běžné ve zdravotnických zařízeních – fyzioterapeut. ➢ Caterpillar, Phillips, Texas Instruments. MANAGEMENT PEM SU OPF Projektová organizační struktura ➢ Projektová organizační struktura – nemá formální oddělení, kde by se zaměstnanci vrátili po skončení projektu. ➢ Zaměstnanci jdou po skončení projektu do dalšího projektu s tím, že do něj přinášejí své zkušenosti, znalosti a dovednosti. ➢ Zaměstnanci pracují v týmech, kde se týmy formují a rozpouštějí a formují znovu podle potřeb organizace. ➢ Manageři spíše vedou a koučují práci, eliminují a minimalizují překážky a zajišťují potřebné zdroje. MANAGEMENT PEM SU OPF Síťová organizační struktura ➢ Jádro firmy je tvořeno malým počtem zaměstnanců a zbytek činností je zajišťován externími firmami (příklad filmová produkce) ➢ Výhodou je snížení nákladů na mzdy a administrativu. ➢ Každý projekt je zajištěn nejlepšími odborníky. MANAGEMENT PEM SU OPF Děkuji vám za pozornost a přeji příjemný zbytek dne. Děkuji vám za pozornost, přeji příjemný den. MANAGEMENT PEM SU OPF