l lPlánování MANAGEMENT 7. seminář Ing. Helena Marková, Ph.D. SLU-znacka-OPF-horizont Obsah dnešního semináře ØOpakování – organizace, organigram ØCo je plánování ØMise, vize ØCíle SMART ØPříklady l l l MANAGEMENT PEM SU OPF Teorie o organizování l lJak organizace funguje a jak ovlivňuje a je ovlivňována prostředím, ve kterém se nachází. l l MANAGEMENT PEM SU OPF Organizování, organizační struktury, diagramu a design organizační stuktury lOrganizování – uspořádání a organizování práce lidí za účelem dosažení cílů organizace. lOrganizační struktura – formální uspořádání pracovních míst v podniku a vymezení vzájemných organizačních vztahů (vazeb) mezi nimi. lOrganizační diagram (organigram) – vizuální zobrazení organizační struktury – máte ho vytvořit v seminární práci!!! lDesign organizační struktury – proces který zahrnuje rozhodnutí dělbě práce, rozpětí řízení, dělba pravomocí l MANAGEMENT PEM SU OPF Důležité pojmy Ørozpětí řízení – jaký je optimální počet? na čem záleží? Østupně řízení – počet, nákladnost, komunikace Øco to je? Ø Ø Ø Ø Ø Ø Øco je centralizace x decentralizace? Øjaké další členění znáš? Ø l MANAGEMENT PEM SU OPF Úkol 1 – vytvoř organigram Øfirma ze semestrální práce / vymysli si start-up / co tě baví? Ønačrtni organigram Øvysvětli: stupně řízení, proč je tato struktura vhodná, centralizované řízení nebo ne?, rozpětí řízení… l MANAGEMENT PEM SU OPF Plánování Øproces stanovení cílů, úkolů a strategií organizace nebo podniku a vytvoření plánu k jejich dosažení. Øidentifikace potřebných zdrojů, posouzení rizik a příležitostí a stanovení časových harmonogramů a milníků pro dosažení požadovaných výsledků Øje nezbytnou součástí procesu řízení, protože umožňuje organizacím předvídat změny v podnikatelském prostředí a reagovat na ně, přijímat informovaná rozhodnutí a efektivně alokovat zdroje Øefektivní plánování pomáhá organizacím minimalizovat rizika, maximalizovat příležitosti a účinně a efektivně dosahovat svých cílů l MANAGEMENT PEM SU OPF Metody identifikace rizik a příležitostí 1.SWOT analýza: strengths, weaknesses, opportunities, and threats 2.Analýza PESTLE: hodnotí politické, ekonomické, sociální, technologické, právní a environmentální faktory, které ovlivňují činnost společnosti. 3.Řízení rizik: identifikace, hodnocení a kontroly potenciálních rizik, která mohou ovlivnit cíle společnosti. 4.Průzkum trhu: potenciální příležitosti a hrozby na trhu. MANAGEMENT PEM SU OPF K čemu to využijeme? lMise (poslání) podniku Øspecifikuje podnikatelské aktivity, ve kterých chce podnik působit a se kterými chce na trhu konkurovat Øje konkrétnější než vize Øvysvětluje a zdůvodňuje existenci podniku Øvyjadřuje, jak by měl být podnik chápán a přijímán veřejností. Ø„Jakou přidanou hodnotu může náš podnik nabídnout trhu?“ l lVize podniku Øsmysluplný a přitažlivý obraz budoucnosti podniku, hlavně svým zaměstnancům. Øco by podnik chtěl dlouhodobě dosáhnout a jakým způsobem – vnitřní komunikační nástroj podniku. Øurčuje základní směr a cíl vývoje podniku – je částí strategického plánování. Øshrnuje plánovaný budoucí vývoj podniku do jediného, ale velmi efektivního prohlášení. MANAGEMENT PEM SU OPF Mise a vize - Google l MANAGEMENT PEM SU OPF Příklady mise l1. Airbnb: Patříte kamkoli. l2. Coca-Cola: Naše značky a činy osvěžují svět myslí, tělem i duchem a inspirují k optimistickým okamžikům. l3. Patagonia: Vytvářet nejlepší výrobky, nezpůsobovat zbytečnou škodu, využívat podnikání k inspiraci a realizovat řešení ekologické krize. l4. IKEA: Vytvářet lepší každodenní život pro mnoho lidí. l5. Starbucks: Inspirovat a rozvíjet lidského ducha - jednoho člověka, jeden šálek a jedno sousedství za druhým. l MANAGEMENT PEM SU OPF Příklady vize l1. Tesla: Urychlit přechod světa na udržitelnou energii. l2. Microsoft: Umožnit každému člověku a každé organizaci na planetě dosáhnout více. l3. Amazon: Být společností na Zemi, která se nejvíce zaměřuje na zákazníky a kde zákazníci mohou najít a objevit vše, co by si mohli chtít koupit online. MANAGEMENT PEM SU OPF Úkol 2 – vize a mise lNajděte misi a vizi výrobce Vašeho mobilního telefonu, případně jiného „oblíbeného“ výrobce. l lJak to na vás působí? l lJak vidíte budoucnost těchto firem na základě vize, kterou deklarují? l MANAGEMENT PEM SU OPF Čí je to a co za tím vidíte? l lJust Do It l lThere Is No Finish Line l lUnleash Your Potential l lBe Like Mike MANAGEMENT PEM SU OPF Význam pro cílování ØPoslání i vize jsou důležité pro řízení strategického plánování a rozhodovacích procesů společnosti. ØPomáhají definovat účel a směřování společnosti a poskytují rámec pro vypracování cílů, strategií a taktik k dosažení jejích cílů. MANAGEMENT PEM SU OPF SMART cíle l MANAGEMENT PEM SU OPF Cíle v běžných situacích lChci se něco naučit (španělsky, lyžovat, aplikaci, vyřezávat) lChci někam jet lChci se v něčem zlepšit lChci něco napravit lChci si něco vyrobit l l l MANAGEMENT PEM SU OPF Úkol 3 - Tesla lPřípadová studie Tesla (pdf soubor) l lPracujte ve skupině. l lPro řešení použijte SMART pravidla pro stanovení cílů podniku. l1. Analyzujte stanovený cíl výroby 5 000 ks za týden použitím pravidel SMART. l2. Jaké důvody ztížily společnosti Tesla dosažení stanoveného cíle vyrobit 5 000 kusů Modelu 3 za týden? l3. Jaké vidíte nevýhody u takových ambiciózních cílů, jaké si stanovila Tesla? l4. Přibližte, co si asi mysleli zaměstnanci Tesly o stanoveném cíli výroby 5 000 kusů Modelu 3/týden. Myslíte, že to mělo pozitivní nebo negativní vliv na morálku zaměstnanců? l l MANAGEMENT PEM SU OPF Příští seminář lKontrola MANAGEMENT PEM SU OPF l Děkuji vám za pozornost a přeji příjemný zbytek dne. lDěkuji vám za pozornost, přeji příjemný den. MANAGEMENT PEM SU OPF