Nákupní marketing Volba dodavatele Volba dodavatele •Stále užší spolupráce partnerů v dodavatelských řetězcích vyžaduje kvalitní výběr dodavatelů. Volba dodavatele 1. Specifikace požadavků na výkon dodavatelů. 2. Zabezpečení úplných a přesných informací o schopnostech dodavatelů. 3. Výběr zásobovací základny. 1. Specifikace požadavků na výkon dodavatelů •Zaměřeno na pečlivou identifikaci současných a budoucích potřeb. •Tento krok považují autoři za základ úspěšného návrhu dodavatelské sítě. •Specifikace by měla obsahovat požadavky na kvalitu, logistické požadavky, dodací termín, množství, požadavky na inženýrské služby. 2. Zabezpečení úplných a přesných informací o schopnostech dodavatelů • O termínech vyřízení objednávek a referencí o jejich dosavadních výkonech: • zda jsou schopni trvale dodržovat kvalitu výrobků, • zda poskytují inženýrské služby na požadované úrovni, • zda jsou schopni se podílet na vývoji výrobků firmy. •Součástí tohoto kroku je i vyjednávání o ceně a získání informací o struktuře nákladů dodavatele. 3. Výběr zásobovací základny •Kde je třeba rozhodnout o počtu dodavatelů a vytvořit s nimi dlouhodobé vazby. •Při výběru nových dodavatelů se klade důraz na analýzu rizik spojených s novými dodavateli. Řízení dodavatelskách vztahů • Přípravná fáze – zaměřená na identifikaci vzniku potřeby a případné vytvoření nákupního týmu. • Identifikace dodavatelů a formulace kritérií jejich výběru. • Analýza a vlastní výběr dodavatelů, které je třeba kontaktovat, vyhodnotit a vybrat. • Navázání kontaktů s dodavateli spojených s ověřením jejich očekáváných výkonů a zabezpečení zpětné vazby. • Trvalé hodnocení vztahů s dodavatelem včetně jejich eventuálního rozšiřování nebo zrušení. Struktura nákupního procesu Výběr kritérií a specifikace požadavků •Tento krok by měl předcházet vypsání výběrového řízení – každý účastník by měl kritéria hodnocení znát. •U vybraných dodavatelů je pak vhodné zpětně hodnotit jejich skutečné dodavatelské výkony. Týmový úkol Sepište si všechny možné kritéria při volbě dodavatele nové kuchyňské linky Kritéria výběru a hodnocení dodavatelů 1. Finanční situace dodavatele 2. Perspektiva vývoje dodavatele 3. Logistické služby poskytované dodavatelem 4. Výrobní možnosti dodavatele 5. Informační systém 6. Cena 7. Kvalita 1. Finanční situace dodavatele •Ekonomicky „zdravý“ dodavatel zaručuje, že s ním lze počítat pro dlouhodobější spolupráci. •Údaje o finanční situaci dodavatele můžeme čerpat zejména z těchto zdrojů: • Z výročních zpráv • Podle vývoje podílu dodavatele na trhu • Ze struktury jeho zázakníků, jejich velikosti, počtu atd. 2. Perspektiva vývoje dodavatele •Jde o to, zda bude schopen operativně akceptovat změny požadavků při zlepšování užitných vlastností výrobku zákazníka či při vývoji výrobků nových. •Proto je třeba zaměřit se na tyto aspekty: • Na výzkumnou a vývojovou základnu dodavatele (R&D) • Na jeho spolupráci s vysokými školami a ostatními výzkumnými institucemii • Na systém podpory tvůrčí činnosti ve frimě dodavatele 3. Logistické služby poskytované dodavatelem • Uplatňování tažných systémů řízení hmotných toků (JIT) v logistických řetězcích vyvolává tlak na logistické služby. • V řadě odvětví dokonce požadavky na logistické služby patří k rozhodujícím kritériím výběru dodavtele. • Lokalizace dodavatele • Dodací lhůty • Rozptyl termínů vyřízení objednávek • Kompletnost dodávek • Schopnost reakce na mimořádné objednávky • Schopnost zabezpečit JIT dodávky • Způsob balení výrobků 4. Výrobní možnosti dodavatele •Jde zejména o to, zda lze považovat dodavatele za spolehlivého výrobce. K tomu mohou pomoci informace: •O jeho výrobní kapacitě a stupni jejího využití •O počtu výrobních jednotek •O úrovni řízení výroby •O stavu výrobního zařízení a systému jeho údržby 5. Informační systém •S rozvojem technologií je třeba brát v úvahu to, jaký používá dodavatel interní informační systém a jak je napojen na externí komunikační systémy. 6. Cena a cenové podmínky •Cena, pořizovací náklady •Očekávaný vývoj ceny •Vývoj nákladů surovinové základny dodavatele •Podíl přímých a režijních nákladů •Lhůty splatnosti faktur •Cenové rabaty 7. Kvalita • Absolutním kritériem, který by měl každý dodavatel splňovat je požadovaná kvalita. • Dodavatelé, kteří nabízejí nižší kvalitu než je požadovaný bychom vůbec neměli brát v úvahu. • Jelikož u řady kvalitativních parametrů nelze zajistit jejich stoprocentní dodržení, používá se mnoho jednoduchých ukazatelů měřících přímo kvalitu dodávek: • Procentuální podíl vedných dílů z celkového dodaného množství • Procentuální podíl nevyhovujících vzorků při statistické kontrole jakosti 7. Kvalita •Hodnotí se také přímé důsledky nekvalitích dodávek na výkonnost firmy. Například časové ztráty způsobené ve výrobě dodávkou vadných dílů. •Vedle kvalitativních parametrů dodávky je dobré zjistit o dodavateli také: • Dosavadní vývoj a perspektivu v kvalitě výrobku • Zda má zavedený systém řízení kvality • Zda je nositelem norem ISO Příklad soustavy kritérií při hodnocení dodavatele Metody výběru dodavatele • Příklad nákupu výrobního stroje Formy hodnocení výběru optimální varianty 1. Hrubé hodnocení předností a nedostatků variant 2. Přesnější bodové hodnocené 3. Akceptace důležitosti jednotlivých kritérií 4. Váhové hodnocení spojující bodové hodnocen s pořadím důležitosti 5. Zvážení rizik spojených s vybranou variantou Hrubé hodnocení předností a nedostatků variant Přesnější bodové hodnocení • Používáme různé bodové stupnice. • Pokud chceme více postihnout přednosti jednotlivých variant výberu, jsou doporučovány stupnice s větším rozpětím (7, 13, 15) Bodové hodnocení • Před hodnocením stanovíme číselné intervaly jednotlivých ukazatelů Bodové hodnocení - výsledek Bodové hodnocení •U bodového hodnocení je možné převádět hodnoty kvantitativních i kvalitativních kritérií na sčítatelnou veličinu. •Lze kromě bodů využívat i relativné hodnoty, které získáme tak, že nejlepší hodnotu sledovaného kritéria položíme rovnu 100 a ostatní vyjádříme poměrem. Hodnota kritéria * 100 / nejlepší hodnota kritéria Akceptace důležitosti jednotlivých kritérií Váhové hodnocení Váhové hodnocení Zvážení rizik spojených s vybranou variantou • v = závažnost rizika (1-5); p = pravděpodobnost vzniku; s = riziko • Výpočet s = v * p •Gros a Grosová, 2006. Tajemství moderního nákupu. ISBN 80-7080-598-6 Hodnocení stávajícího dodavatele Děkuji za pozornost