Obchodní operace Téma: Obchodní operace v oblasti platebního styku a logistiky Ing. Radka Bauerová, Ph.D. Přednáška č. 9 24. 4. 2024 Obsah přednášky 1. Řízení pohledávek, 2. obchodní operace v logistice, 3. reverzní logistika. POHLEDÁVKA JAKO FAKTOR KONKURENCESHOPNOSTI Jedním z podstatných faktorů zachování konkurenceschopnosti a prodejní úspěšnosti podniku je prodej "na úvěr„ → vzniká nesoulad mezi účetní a peněžní realizací prodeje, neboť do doby úhrady jsou prodeje z peněžního hlediska nedokončený. Prodejem odběratelům na úvěr a případně placením dodavatelům předem (poskytováním záloh) vznikají pohledávky z obchodního styku. (Čižinská, 2018) Je poskytován tzv. obchodní úvěr, který není explicitně úročený (stejně jako závazky vůči dodavatelům nejsou explicitně úročené). Vytváří tedy dojem, že je bezplatný. Úrok za dobu splatnosti je však třeba zvážit jako součást prodejní ceny. CO JE TO POHLEDÁVKA? ŘÍZENÍ POHLEDÁVEK Obchodní případ končí inkasem peněžních prostředků na účet nebo do pokladny podniku. Pohledávky jsou práva podniku vůči jiným subjektům na příjem peněžních prostředků, případně na věcná plnění a jsou druhou nejlikvidnější částí podnikového majetku. → Váží peněžní prostředky a z tohoto důvodu je žádoucí (s přihlédnutím ke vztahům se zákazníky) hodnotu pohledávek minimalizovat. Pohledávky se pro účely řízení rozdělují do skupin (Šiman a Petera, 2010): ➢ dle rizikovosti odběratelů, ➢ doby splatnosti (do lhůty, po lhůtě), ➢ sídla odběratelů (tuzemské, zahraniční), ➢ měny, v níž je pohledávka denominována, ➢ pravidelnosti vzniku obchodního případu. ÚKOLY ŘÍZENÍ POHLEDÁVEK Management pohledávek má za úkol optimalizovat výši a strukturu pohledávek, zejména však minimalizovat riziko jejich nezaplacení → existence pohledávek po lhůtě splatnosti má významné negativní dopady na peněžní toky podniku (na solventnost a rentabilitu). Řízení pohledávek z obchodního styku se zaměřuje zejména na (Šiman a Petera, 2010): ➢ Stanovení, zda a komu poskytnout obchodní dodavatelský úvěr (v jaké výši, na základě finanční analýzy, údajů insolvenčního resp. obchodního rejstříku, specializovaných komerčních databází), ➢ Minimalizaci rizika nesplacení pohledávek (pojištění, faktoring) ➢ Monitoring pohledávek s akcentem na dodržení lhůty splatnosti, ➢ Inkasní politiku (postupy při vymáhání pohledávek, využití faktoringu) ➢ Sledování průměrné výše pohledávek. Transformace do vnitropodnikové směrnice, která obsahuje zejména postupy pro: • vznik pohledávek (resp. řízení rizika), • monitoring pohledávek, • vymáhání pohledávek po lhůtě jejich splatnosti. ZÁKLADNÍ ÚKOLY FINANČNÍHO MANAGEMENTU A KLASIFIKACE POHLEDÁVEK Mezi základní úkoly v oblasti řízení pohledávek s cílem zajištění adekvátní likvidity podniku je (): ➢ analýza důvěryhodnosti klienta, ➢ nastavení platebních podmínek, které může být pro každého klienta individuální, ➢ rozhodnutí o způsobu profinancování pohledávek, ➢ regulace výše a struktury pohledávek, ➢ volba způsobu vymáhání nedobytných pohledávek. Důležitým kritériem klasifikace pohledávek je skutečnost, zda se jedná o pohledávky předlhůtní či po lhůtě splatnosti a dále hledisko časové, tedy zda se jedná o pohledávky krátkodobé, střednědobé či dlouhodobé. PROCES ŘÍZENÍ POHLEDÁVEK Ve své standardní podobě zahrnuje následující kroky (Machková, Černohlávková a Sato, 2014): ➢ administrace pohledávek, ➢ prevence pohledávek, ➢ inkaso pohledávek. Pro účely přehledného uspořádání pohledávek a zajištění jejich správné administrace je třeba každou individuální pohledávku doplnit či vybavit údaji o: • výši pohledávky a její splatnosti, • dlužníkovi včetně daňových identifikačních údajů a údajů o jeho dostupnosti, • aktuálním stavu pohledávky (např. uznání závazku, splátkovém kalendáři), • dokladech, prokazujících oprávněnost nároku na plnění (kupní smlouva, doklad o zdanitelném plnění, směnka apod.). Příklad – Pojištění oběžného majetku (pohledávek) Zdroj: Šiman a Petera, 2010 PROČ JE DOBRÉ MÍT POHLEDÁVKY POJIŠTĚNÉ? PRAKTICKÝ VÝZNAM POJIŠTĚNÍ POHLEDÁVEK • Pojištěním se pohledávky stávají pohledávkami zajištěnými, což je zvláště významné v případě úpadku odběratele, • Pojištění pohledávek, resp. žádost o vystavení úvěrového limitu na odběratele zajišťuje nezávislé a odborné hodnocení bonity odběratele; zvyšuje se tak možnost dodavatele podnikatelské riziko řídit (zálohové platby, platby za hotové, nenavázání smluvního vztahu apod.), • Pojištění pohledávek zvyšuje jejich bonitu a tím i možnost jejich akceptace bankami za ručení bankovních, zejména krátkodobých úvěrů, • Pojištění pohledávek snižuje riziko nezaplacení pohledávky vznikající nevůlí nebo nemožností odběratele pohledávku uhradit; stává se tak nástrojem plánovaní a řízení peněžních toků. NÁSTROJE UMOŽŇUJÍCÍ PROFINANCOVÁNÍ NESPLACENÝCH POHLEDÁVEK Součástí řízení pohledávek jsou nástroje, které umožňují profinancování nesplacených a někdy i nedobytných pohledávek prostřednictvím externích zdrojů (odprodejem pohledávky, jejím postoupením, případně kapitalizací). Mezi základní způsoby financování pohledávek z externích zdrojů především patří (Nývltová a Marinič, 2010): ➢ čerpání obchodního úvěru u finančních institucí, především bank, ➢ faktoring, což je odkup zpravidla nezajištěných pohledávek se lhůtou splatnosti kratší než 180 dnů třetí osobou (faktorem), ➢ forfaiting, což je odkup zajištěných pohledávek se lhůtou splatnosti delší než 180 dnů, ➢ vzájemný zápočet. Snížení hodnoty pohledávky, ale urychlení toku peněz 1. Obchodní operace v logistice. Obchodní operace v oblasti platebního styku a logistiky OBCHODNÍ OPERACE V LOGISTICE (OBCHODNÍ LOGISTIKA) Zásoby tvoří u obchodních firem 60-80 % celkové hodnoty aktiv. Zásoby tedy váží 60-80 % investovaného kapitálu → 60-80 % slouží k nákupu zásob zboží. Řízení zásob jako klíčová oblast managementu obchodních firem. Cílem řízení zásob je zajistit plynulost obchodního provozu při minimálních nákladech s procesem zásobování souvisejících. Co způsobí příliš malá úroveň zásob? Co způsobí příliš velká úroveň zásob? MANIPULAČNÍ JEDNOTKY V OBCHODNÍ LOGISTICE Preference nejjednodušších, nejrychlejších, nejméně pracných a nejlevnějších způsobů zajištění jednotlivých úkonů → snaha o eliminaci duplicitních a neproduktivních činností a dosahování synergických efektů. ➢ Racionalizace a standardizace procesu manipulace se zbožím a jeho přepravy → sjednocení podoby a velikosti kompaktních celků přepravovaného zboží tak, že tomu mohou být uzpůsobena i využívána zařízení a dopravní prostředky pro efektivní využití své kapacity. (Mulačová a Mulač, 2013) Členění manipulačních jednotek z pohledu obchodní logistiky (Cimler a Zadražilová, 2007): • Manipulační jednotka nultého řádu • Manipulační jednotka I. řádu (15 kg) • Manipulační jednotka II. řádu (250-1 000 kg, 160 -250 kg) • Manipulační jednotka III. řádu (10 – 30 tun) • Manipulační jednotka IV. Řádu (400 – 2 000 tun) OBALY ZBOŽÍ Mezi čtyři hlavní typy obalů patří (Boučková, 2006): ➢ Přepravní – slouží k přepravě, manipulaci a skladování zboží (palety, kontejnery, bedny) ➢ Spotřebitelské – zajišťují prodej výrobků spotřebitelům (plechovky, láhve, krabice, kelímky) Obaly tedy musí splnit hned několik požadavků, a v této souvislosti rozeznáváme tři základní funkce obalu (Mulačová a Mulač, 2013): 1. Technická 2. Marketingová 3. Ekologická ➢ Obchodní – umožňují dodávku zboží obchodníkovi, event. prezentaci zboží v místě prodeje (krabice, kartony) ➢ Servisní – nabízí je obchodník pro usnadnění prodeje a zajištění hygieny (sáčky na pečivo, ovoce a zeleninu, odnosné tašky, tácky na zákusky) TECHNICKÁ FUNKCE OBALU Spočívá v zajištění ochrany zboží a uchování jeho kvality tak, aby zákazník nijak negativně nepocítil, jak dlouhou cestu muselo do regálu urazit. Zároveň jsou důležitými parametry pevnost, bezprašnost a nepropustnost obalu. Technické atributy obalu (Pražská a Jindra, 2006): ➢ dobrá manipulovatelnost – možnost snadného uchopení, vhodnost pro automatizovanou manipulaci, ➢ stohovatelnost a stabilnost přepravních prostředků, ➢ schopnost lehce čistit a udržovat přepravní prostředek, ➢ možnost úspory prostoru při přepravě prázdných přepravních prostředků, ➢ schopnost snížit pracovní náročnost manipulace, ➢ možnost recyklace či snadná likvidace obalů a přepravních prostředků. MARKETINGOVÁ FUNKCE OBALU Význam provedení obalu vzrůstá s rozšiřující se nabídkou zboží a s růstem impulzivních nákupů. Obal značnou měrou přispívá k nezaměnitelnosti a jedinečnosti produktu ➢ Upoutat zákazníka a přimět ho k zaostření pozornosti na příslušný produkt ➢ Jednoznačná identifikace produktu ➢ Podání základních informací o výrobku Jaká norma (legislativa) specifikuje minimální požadavky na označení výrobku? → Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů Poznáte značku tohoto produktu? + periferní vidění EKOLOGICKÁ FUNKCE OBALU Obal po završení své funkce přestává být užitečný a je třeba s ním nějak naložit. V minulosti nebyla tomuto aspektu věnovaná přílišná pozornost a to se spolu s dalšími negativními jevy výrazně promítlo do zhoršování životního prostředí. Nyní se situace zásadně mění a environmentální aspekty se dostávajíc do popředí zájmu veřejnosti i orgánů státní moci či příslušně tematicky profilovaných nadnárodních organizací. V oblasti nakládání s odpady se výrazně implantují principy trvale udržitelného rozvoje a příslušná legislativa klade stále přísnější požadavky na použité materiály, povinnosti výrobců a obchodníků i způsoby likvidace použitých obalů. 1. Reverzní logistika. Obchodní operace v oblasti platebního styku a logistiky REVERZNÍ LOGISTIKA ➢ Zajišťuje dopravu zboží, materiálů, surovin, odpadů a obalů od spotřebitele či uživatele zpět k výrobci, prodejci nebo dalšímu zpracovateli → jedná se o procesy znovu použití materiálů. ➢ Cílem je zajištění opětovného využití nebo zhodnocení materiálů způsobem, který je ekonomicky zajímavý a šetrný k životnímu prostředí. ➢ Cílem procesu je reklamace, recyklace, opětovné použití nebo likvidace způsobem, který je šetrný k životnímu prostředí (jedná se o oblast zelené logistiky*). *Zelená logistika – obchodní praxe snižování dopadu logistických procesů na životní prostředí **Zdroj: https://logistika.ekonom.cz/c1-66795010-reverzni-logistika-musi-byt-rychla-a-presna Zda se zákazníci vrátí k prodejci pro další nákup, se podle odhadů odborníků, okolo 80 % zákazníků rozhoduje v závislosti na kvalitě jeho reverzní logistiky.** TYPY VRATEK ➢ Vrácené zboží – V případě vratek je úkolem reverzní logistiky, aby zpracování vráceného zboží bylo co nejrychlejší a nejefektivnější, aby mohlo jít znovu do prodeje. Cílem reverzní logistiky je však i minimalizování množství vráceného zboží. To například řeší e-shopy s módou, kde je vratkovost zboží vysoká. ➢ Renovace zboží – Některým firmám mohou zákazníci vrátit zboží, které již pozbylo svůj účel. Firma ho následně zrenovuje a znovu prodá, případně odebere použitelné součástky a zbytek recykluje. Tímto se proslavila například IKEA, která zákazníky vybízí, aby použitý nábytek vraceli, a dali mu tak nový život. Nebo například Apple, který při vrácení starého produktu nabízí slevu na nový. ➢ Obalový materiál – Znovuvyužití či ekologická recyklace přebytečných obalů se firmám vyplatí. Klasickým příkladem je Rohlík.cz, který nabízí ekologické tašky na více použití nebo zpracovává vratné lahve a obaly. ➢ Neprodané/nevyužité zboží – Může jít o vracení neprodaného zboží výrobcům například kvůli slabým prodejům, zastaralosti zboží nebo objevení chyb během příjmu zboží. Jiným příkladem jsou stavební firmy, které nevyužitý materiál z jedné stavby přesunou na jinou, kde ho zužitkují. ➢ Nedoručené zboží – Tento typ reverzní logistiky musí řešit každý e-shop. Například, když si zákazník od dopravce nakonec zboží nevyzvedne. ➢ Výměny zboží – Situace, kdy zákazníci chtějí vyměnit zakoupené zboží za jiné. ➢ Výpůjčky a pronájmy – Pokud firma zboží také půjčuje, musí skrz reverzní logistiku řešit i proces vrácení. ➢ Opravy a údržby – V některých smluvních podmínkách mají zákazníci nárok na pravidelnou údržbu či opravu zboží v případě jeho poškození. PUSH A PULL NÁSTROJE REVERZNÍ LOGISTIKY Prvním typem nástrojů jsou tzv. push nástroje, kam řadíme zásahy státu, které nutí podniky zahrnovat ekologickou zátěž podniku do svých nákladů, a tak jsou skutečné náklady pro společnost zohledňovány i v prostředí trhu. Logistika zde vystupuje jako nástroj optimalizace procesů výroby s ohledem právě na pravidla stanovená státem. Mezi push vlivy je dále možné zařadit: ➢ protesty občanských iniciativ, ➢ směrnice odvětvových svazů, ➢ směrnice pro poskytování úvěrů a grantů, ➢ ekologickou uvědomělost zaměstnanců, ➢ ekologické chování konkurence. Nejlepší obal je ten, který nevznikne… Nařízení evropského parlamentu a rady o obalech a obalových odpadech (odkaz zde) → stanoví požadavky, které mají zajistit, aby byly obaly bezpečné a udržitelné. PUSH A PULL NÁSTROJE REVERZNÍ LOGISTIKY Druhým typem nástroje je tlak spotřebitele na výrobce. Jedná se o méně imperativní mechanismus a velmi závisí na vzdělání, ekonomické situaci a vztahu spotřebitelů k ochraně životního prostředí. Mezi další prvky pull strategie se řadí: ➢ přání obchodu, ➢ udělování eco-cen, eco-labelling, ➢ programy subvencí pro ekologické aktivity. Pro potřeby „ekomarketingu“ se spotřebitelé podle vztahu k životnímu prostředí dělí na aktivní, aktivovatelné a pasivní. Každá z těchto skupin je oslovována specifickým způsobem. Mezi několik základních důvodů, proč by podniky měly věnovat pozornost reverzní logistice, patří: ➢ využití funkčních částí znehodnocených výrobků, ➢ snížení poplatků za skládkování, ➢ reklamace, jako zpětná vazba odhalující nedostatky konstrukce, ➢ očekávání zákazníků nebo vstřícné vyřizování reklamací jako konkurenční výhoda. Děkuji za pozornost ☺ Máte dotazy? ➢ SHRNUTÍ • Pohledávku lze chápat jako faktor konkurenceschopnosti, přičemž její vznik je spjatý s prodejem odběratelům na úvěr (případně placením dodavatelům předem – poskytováním záloh). • Obchodní úvěr není explicitně úročený, což může vytvořit dojem, že je bezplatný, avšak je nutné vzít do úvahy, jaký vliv má na výši prodejní ceny. Ve firmě mohou vznikat také jiné pohledávky, například pohledávky z poskytnutých půjček či nároky společnosti na splacení kapitálu společníky či úhradu ztráty. Pohledávky obecně jsou tedy práva podniku na získání finančních prostředků nebo na věcné plnění ve stanovené době a ve známé výši ocenění. • Obecným úkolem řízení pohledávek (neboli credit management) je zabezpečit trvalou platební schopnost firmy tak, aby byla schopna dostát svým závazkům. Mezi specifické úkoly řízení pohledávek patří stanovení, zda a komu poskytnout obchodní dodavatelský úvěr, k čemuž může management využít finanční analýzu, údaje z obchodního rejstříku, specializovaných komerčních databází, či ratingových agentur, které se zabývají vyhodnocením solventnosti obchodních partnerů. Mezi další konkrétní úkoly můžeme zařadit oblast minimalizace rizika nesplacení pohledávek, monitoring pohledávek, inkasní politiku a sledování průměrné výše pohledávek. • Řízení zásob je zejména pro obchodní firmy velmi důležitou oblastí obchodní logistiky, jelikož zásoby tvoří 60-80 % celkové hodnoty aktiv (investovaného kapitálu). Cílem řízení zásob je zajistit plynulost obchodního provozu při minimálních nákladech s procesem zásobování souvisejících, přičemž je nutné najít rovnováhu mezi příliš malou úrovní zásob a příliš velkou úrovní zásob. Zároveň je důraz kladen na racionalizaci a standardizaci procesu manipulace se zbožím a jeho přepravy (využití vhodných manipulačních jednotek). • Obal zboží musí plnit přinejmenším funkci technickou, marketingovou a ekologickou. S ekologickou funkcí je spjata svým způsobem také reverzní logistika, jejíž cílem je zajištění opětovného využití nebo zhodnocení materiálů ekonomicky zajímavým způsobem, která je zároveň šetrný k životnímu prostředí. Obchodní operace v oblasti platebního styku a logistiky 1. ŠIMAN, J a P. PETERA, 2010. Financování podnikatelských subjektů. Teorie pro praxi. Praha: C.H. Beck. ISBN978-80-7400-117-8. 2. NÝVLTOVÁ, R. a P. MARINIČ, 2010. Finanční řízení podniku: Moderní metody a trendy. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3158-2. 3. ČIŽINSKÁ, R., 2018. Základy finančního řízení podniku. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-2124-3. 4. MACHKOVÁ, H., E. ČERNOHLÁVKOVÁ a A. SATO, 2014. Mezinárodní obchodní operace, 6. vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-4874-0. 5. Webový portál elogistika [online] [vid. 15. dubna 2024]. Dostupné z https://www.elogistika.info/reverzni-logistika-nezanedbatelna-soucast-nejen-e- commerce/?_zn=aWQ9MTY5ODUwNTcwMzExMzE0ODc5NHx0PTE3MTM0NjEzNTcuMjE5fHRlPTE3MTM0NjEzNTcuMjE5fGM9MzkyQUM1QzQ1 MEZCMzg1OTlDMEM3MTU4OEJEODk1RTI%3D POUŽITÉ ZDROJE A LITERATURA