Společenská odpovědnost organizací Organizace a podmínky splnění předmětu Definice termínu společenská odpovědnost podnikání Vymezení konceptu společenské odpovědnosti organizací Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz Katedra podnikové ekonomiky a managementu • 1.Organizace a podmínky splnění předmětu 2. 2.Definice termínu společenská odpovědnost podnikání 3. 3.Vymezení konceptu společenské odpovědnosti organizací 4. Obsahové zaměření přednášky csvukrs • • • •Co očekáváte od předmětu Společenská odpovědnost organizací…..? • • •J….. • Vaše očekávání od předmětu? csvukrs • • • • Co znamená být společensky odpovědný? • • •J…..L • csvukrs • • • • Jste odpovědní i Vy? • • •J…..L • csvukrs •Společenská odpovědnost se stává součástí prostředí, které je reprezentováno podnikatelskou i neziskovou sférou a stále více zainteresovaných stran se zaměřuje na aspekty sociální, environmentální a ekonomické. • •Koncept je předmětem zájmu řady mezinárodních a nadnárodních organizací nevládního a vládního charakteru (OECD Multinational Guidelines, ISO 26000, UN Global Compact, ILO Declaration, atd.) • •Současným odrazem vývoje společnosti je především znázornění v globální míře neudržitelnosti současných přístupů lidských činností v omezeném prostředí planety (např. neodpovědné chování jednotlivců, organizací vůči ŽP, přečerpání přírodních zdrojů, produkce odpadů, znečištění apod.). • • Corporate Social Responsibility (CSR) – Společenská odpovědnost organizací (podnikání) (SOP) V ČR v roce 2013 vznikla - Asociace společenské odpovědnosti, která svým velmi aktivním přístupem spoluutváří růst pojetí a aplikovatelnosti CSR v ČR ve spolupráci s dalšími organizacemi včetně podpory vlády reprezentované Radou kvality ČR. Vybrané definice CSR •Nexen (2009) definuje „CSR jako závazek chovat se eticky a přispívat k hospodářskému rozvoji a zároveň zlepšovat kvalitu života našich zaměstnanců a jejich rodin, stejně tak jako místní komunity jako celku.“ • •Kotler a Lee (2004) definují „CSR jako závazek pro zlepšení blahobytu společnosti skrze diskreční obchodní praktiky a přínosy z podnikových zdrojů.“ • •Evropská komise v tzv. Zelené knize (2001) - „CSR znamená dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do firemních operací a interakcí s firemními stakeholders“. Corporate Social Responsibility (CSR) – Společenská odpovědnost organizací (podnikání) (SOP) Samotný akronym CSR zahrnuje (mohou být zaměněny) termíny jako jsou např. společenská odpovědnost, corporate citizenship, podnikání ve společnosti, sociální společnost, udržitelnost, trvalý rozvoj, společnost s přidanou hodnotou, strategická filantropie, firemní etika, corporate governance apod. Existují zřejmé rozdíly mezi zmiňovanými termíny. Vybrané definice CSR •International Business Leaders Forum (IBLF) CSR znamená: „Otevřené a transparentní podnikání založené na etických hodnotách a respektu k zaměstnancům, komunitám a životnímu prostředí. Přináší dlouhodobé hodnoty vlastníkům i celé společnosti“. •Definice CSR od Světové obchodní rady pro udržitelný rozvoj (WBCSD) zahrnuje tyto tři různé možnosti výkladu písmene „S“ ve zkratce CSR: „CSR je závazek podnikání přispívat k trvale udržitelnému rozvoji (sustainability), k práci se zaměstnanci, jejich rodinami, místní komunitou (stakeholders) a společnosti obecně (social) za účelem zlepšení kvality života“. Corporate Social Responsibility (CSR) – Společenská odpovědnost organizací (podnikání) (SOP) •3 pilíře – ekonomický, sociální a environmentální •Pilíře korespondují s charakteristikami, tzv. triple-bottom-line (3P): 1.profit – zisk (ekonomická oblast), 2.people – lidé (sociální oblast), 3.planet – planeta (environmentální oblast). Sumarizace - základní skutečnosti společenské odpovědnosti firem: 1.jedná se o dobrovolný akt (přijetí konceptu CSR je výhradně dobrovolné, nad rámec legislativy), 2. 2.šíře konceptu je „částečně“ ohraničena oblastí sociální, environmentální a ekonomickou, 3. 3.koncept může mít důsledky ve zlepšování životních, pracovních a environmentálních podmínek všech zainteresovaných skupin. Vymezení konceptu společenské odpovědnosti organizací •Jednotlivé stupně jsou řazeny vzestupně podle stupně vývoje podniku ve společensky odpovědném podnikatelském chování a jednání. Zdroj: Carroll (1999) Stupně společenské odpovědnosti organizace PROČ CSR? …………. …………. …………. Dotazy a diskuse J Děkuji za pozornost a přeji Vám úspěšný den J Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz