Sociální média 3. přednáška Chování uživatelů sociálních médií Výsledky učení •Kategorizovat sociální média •Popsat vývojové tendence odvětví médií •Porozumět fungování sociálních médií •Umět rozhodovat o tom kdy a jak komunikovat •Zakomponovat sociální média do kampaně •Posoudit jak sociální média ovlivňují ekonomickou úspěšnost podniku •Vést a spravovat profily na sociálních sítích Proč používáme sociální média •Dva pohledy •Fyziologický • Dopamin •Psychosociální • FOMO • Sociální schválení • Princip náhody Zdroj: https://doi.org/10.1016/j.pscychresns.2017.09.003 Dopamin •Dopamin je neurotransmiter, tedy chemická látka, která se podílí na přenosu signálů v mozku. •Má roli v systému odměny a potěšení mozku. •Když něco děláme, co náš mozek považuje za příjemné, jako je konzumace jídla, cvičení, otužování, sexuální aktivita nebo sociální interakce, může dojít k uvolnění dopaminu. Dopamin •To nás motivuje k opakování těchto činností, protože dopamin vyvolává pocit potěšení nebo spokojenosti. •Časté opakování ale vede k postupnému oslabování efektu jelikož dojde k jevu kterému říkáme neuroadaptace. •To způsobí zvýšení tolerance a potřebu dostat více pro dosažení stejného efektu. Dopamin •Neuradaptace: Čas Dopamin Dopamin •V poslední fázi dochází k dopaminovému deficitu. •Narovnání deficitu pomocí abstinence pak trvá okolo 4 týdnů. FOMO -Fear of missing out •Strach z toho, že nám něco uniká. •Chceme vědět co se děje komu se co podařilo. •Skutečný obraz reality je ale většinou jiný. •Přesto zasahuje srovnávání naše sebevědomí. •JOMO – Joy of missing out. Sociální schválení •Jde o tendenci jednotlivců podřizovat své postoje, názory a chování očekáváním a hodnocením ostatních lidí v jejich sociálním okolí. •Umožňuje lidem zapadnout do společnosti a vytvořit si sociální vazby. •Může potlačovat individualitu a inovaci, což může brzdit společenský pokrok. Zdroj: R.Cialdini - Zbraně vlivu Princip náhody •Variable schedule reward •Pokud kontrolujete e-mail a občas v něm najdete zajímavou zprávu, můžete se stát, že budete e-mail kontrolovat častěji, i když nevíte, kdy přesně přijde další zajímavá zpráva. Používání sociálních médií •2h 31m na sociálních médiích denně •2,516 hodiny * 365 dní •918,34 h za rok •38 dní při 24h nebo 57 dní při 16h (8h spánek) •Průměrná délka dožití v ČR 78 let •2964 dní v životě •8,12 let na sociálních médiích DDÚ: Dokument Social Dilemma DDÚ: Joseph Gordon-Levitt TED Děkuji za pozornost