Sociální média 6. přednáška Měřítka úspěchu Výsledky učení •Kategorizovat sociální média •Popsat vývojové tendence odvětví médií •Porozumět fungování sociálních médií •Umět rozhodovat o tom kdy a jak komunikovat •Zakomponovat sociální média do kampaně •Posoudit jak sociální média ovlivňují ekonomickou úspěšnost podniku •Vést a spravovat profily na sociálních sítích Proč měřit? • Co neměřím to neřídím. • Pozor na tendence řídit jen to co je snadné měřit. • Hledání kauzality. • Snižování HIPPO effektu. Používané metriky • Engagement: • Angažovanost spotřebitele s obsahem na sociálních médiích. • Nominální počet lajků, komentářů, prokliků a sdílení, které následné zvyšují dosah (reach) obsahu. • Reach: • Počet unikátních uživatelů, kteří viděli obsah. • Imprese/Views: • Počet zobrazení obsahu uživateli. • Počet shlédnutí video obsahu uživateli. Používané metriky • Followers: • Počet fanoušků a sledujících. • Click/traffic: • Počet kliknutí na odkaz na webovou stránku. • Počet příchozích na webovou stránku ze sociálních médií. • Lead: • Lead je potenciální zákazník, který projevil zájem o produkt nebo službu sdělením svých kontaktních informací. • Používané spíše na B2B. Jakou společnou nevýhodu má těchto 5 metrik? Sociální média a rozhodování o koupi Opakování - 5M Komunikace • Mission – odpovídáme si jaký je cíl kampaně, co má reklama u zákazníka způsobit za změnu v postojích nebo chování. • Money – kolik do kampaně investujeme vzhledem k životnímu cyklu produktu, podílu na trhu, konkurenci, požadované frekvenci reklamy. • Message – zpráva kterou chceme zákazníkům předat, aby došlo k naplnění cíle kampaně. • Media – volba média, které by mělo být využito k co nejefektivnějšímu naplnění cíle. • Measurement – stanovení toho, podle jakých kritérií budou měřeny výsledky. ROI Kampaně • Velmi často měříme celkové ROI kampaně – má to ale svá úskalí! • ROI = ((výnosy z kampaně - náklady na kampaň)/náklady na kampaň) * 100 • Příklad: ROI = ((100 000 – 50 000) / 50 000)*100 = 100% • Problémy: • Kdy měřit – řada komunikačních aktivit má určitou setrvačnost – prodeje se neprojeví hned. • Atribuce – působila na něj jen kampaň? • Makroekonomické a další celospolečenské vlivy? • ROI marketingu jako celku? Marketing accountability* refers to the use of metrics to link a firm's marketing actions to financially relevant outcomes and growth over time. *Odpovědnost za výsledky Výsledky učení •Kategorizovat sociální média •Popsat vývojové tendence odvětví médií •Porozumět fungování sociálních médií •Umět rozhodovat o tom kdy a jak komunikovat •Zakomponovat sociální média do kampaně •Posoudit jak sociální média ovlivňují ekonomickou úspěšnost podniku •Vést a spravovat profily na sociálních sítích Děkuji za pozornost