Mezinárodní marketing 1. seminář Ing. Ondřej Mikšík 19.2.2024 •Ing. Ondřej Mikšík •Regionální značení, e-shopy, obchodní strategie, podpora inovací pro start-upy a SME, metavesmír, chování spotřebitelů •e-mail: miksik@opf.slu.cz •Kancelář B201 •Konzultační hodiny: –Pondělí 12:00 – 13:00 –Úterý 10:00 – 11:00 Seznamte se csvukrs •Podmínky předmětu •Icebreaker •Mezinárodní marketing a jeho koncepce •Skupinový úkol •Shrnutí • Obsah semináře csvukrs •Účast na seminářích – 50 %. •Vypracování a prezentace seminární práce v týmu 4 studentů – celkem max. 15 bodů. •Písemný test – max. 40 bodů. • • Podmínky předmětu Známka Počet bodů A 55 – 52 B 51 – 48 C 47 – 43 D 42 – 38 E 37 – 33 csvukrs •Seminární práce je zde nastavena velmi lehce, viz samostatný dokument. •Vypracováním seminární práce se naučíte celý předmět = lehká zkouška. •Vypracování probíhá v týmu = učíte se spolupracovat, řídit, delegovat atd. •Prezentace vás budou provázet celým životem, tady máte možnost si to vyzkoušet v bezpečném prostředí (nepřijdete o práci, když to nebude top). Seminární práce csvukrs •Seminární práce + prezentace •Mezinárodní marketing subjektu X (IKEA, Lidl, DM, KFC, …) •13 stran z toho 8 stran vlastního textu •Odevzdání SP před prezentací •Prezentace na konci semestru Požadavky na seminární práci csvukrs •Mezinárodní marketing je v nové verzi státnic, má tam 5 otázek pokrývajících celý rozsah předmětu. • •Mezinárodní marketing je vyvrcholení vaší cesty studiem marketingu a obchodu, můžete zde uplatnit vše, co jste se zatím naučili. • •Snad to nebude nuda a budeme se všichni bavit Trocha motivace J csvukrs •Rozšíření zákaznické základny •Vyvážení sezónních vlivů •Získání konkurenční výhody •Zlepšení obchodního obrazu •Využití ekonomických výhod Proč je mezinárodní marketing důležitý? csvukrs •Pojďme si společně říct naše zkušenosti s mezinárodním marketingem •Nebojte se mluvit, žádná odpověď není špatná •Tuto aktivitu můžete pojmout z různých úhlů Icebreaker csvukrs •Mezinárodní marketing • •Podnikatelská filozofie zaměřená na uspokojování potřeb a přání zákazníků na mezinárodních trzích. Cíl mezinárodní marketingové strategie – vytvářet maximální hodnotu pro firemní partnery, vyhledávání podnikatelských příležitostí na mezinárodních trzích Mezinárodní marketing vs. Tuzemský I csvukrs •Tuzemský marketing • •Orientovaný na domácí trh •V domácím prostředí čelí firma poměrně známým a identifikovatelným vlivům •Můžeme lépe zjistit chování zákazníků a jejich preference Mezinárodní marketing vs. Tuzemský II csvukrs •Sociální a kulturní odlišnosti a jejich vliv na chování a rozhodování spotřebitelů. •Odlišnosti v obchodních jednáních. •Jazykové bariéry. •Legislativní předpisy. •Potenciální dosah cca 190 zemí. •Převládající snaha upřednostňování domácích výrobků zejména ve vyspělých zemích. •Pouze relativní vypovídací schopnost marketingového výzkumu v zahraničí v oblasti jak primárních tak sekundárních zdrojů informací. •Samotná práce v cizím prostředí. •Vliv profesionálních lobby. •Vyšší náklady oběhu. •Řízení akcí na dálku. Podstatné rozdíly mezi tuzemským a mezinárodním marketingem csvukrs •Vývozní (exportní) marketing –Základní, nejnižší forma mezinárodního marketingu, zboží posíláno přes národní hranice; nutnost výběru trhů, volby distribuce a případná modifikace produktu •Globální marketing –Marketingové aktivity jsou globální a pokrývají celý svět; snaha dosáhnout úspor z rozsahu – výrobek prodáván za rozumnou cenu na globálním trhu; firma vytváří globální marketingovou strategii, ale cena, distribuční kanály a reklama se mohou v zemích lišit •Interkulturní marketing (euromarketing, cross-kulturní, etnomarketing) –Firma zkoumá a adaptuje se na odlišné mezinárodní marketingové prostředí, podle toho vytváří specifický marketingový mix Koncepce mezinárodního marketingu csvukrs •Aktivní – výhodnější ekonomické podmínky v zahraniční, unikátní výrobky, rozšíření tržního podílu, devalvace měny, nová poptávka po zboží, úspory z rozsahu, vytvoření image mezinárodní firmy – •Pasivní –konkurenční tlaky (vstup konkurence na domácí trh), vytížení výrobních kapacit, klesající domácí prodeje a zisky (restriktivní opatření, zhoršení obchodně-politického klimatu), omezení rizika, nadvýroba, blízkost zákazníků, nasycené domácí trhy • Motivy vstupu na zahraniční trhy csvukrs •Rozdělte se do skupin •Každá skupina si vybere mezinárodní značku •Ve skupině přemýšlejte o tom, jak tato značka působí na mezinárodním trhu (produkty, cílový trh, marketingová strategie) • Skupinový úkol csvukrs •Jak se vybrané značky liší? •Proč se mezi značky vyskytují tyto rozdíly? • Diskuze ke skupinovému úkolu csvukrs •Co je to mezinárodní marketing? •Proč je mezinárodní marketing důležitý? •Kolik a jaké koncepce mezinárodního marketingu znáte? • Co jsme si dnes zapamatovali? csvukrs Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky