Mezinárodní marketing Socio-kulturní prostředí Ing. Ondřej Mikšík •PEST analýza a skupinová práce •Sociálně-kulturní prostředí •Skupinová práce Obsah semináře csvukrs •PEST –Politické a legislativní, Ekonomické, Socio-kulturní a Technologické prostředí •PESTLE –Politické, Ekonomické, Socio-kulturní, Technologické, Legislativní a Ekologické prostředí •STEER –Sociokulturní, Technologické, Ekonomické, Ekologické a Regulační faktory PEST a její modifikace csvukrs •Vytvořte menší skupiny •Každá skupina zpracuje PEST analýzu pro jeden z těchto trhů: –USA –Japonsko –Norsko –Maďarsko •Na vypracování PEST máte 5 minut •V 15 minutách budeme Vaše výsledky diskutovat PEST analýza – skupinová práce 5 + 15 min. csvukrs •Kultura – identita lidí, která vytváří vzor vztahů a chování ve společnosti. • •Kultura se mění pomalu – ovlivňuje naše chování a vnímání, objektivně platné věci negujeme vůči subjektivním. • •Uznávané hodnoty, potřeby a přání, které jsou základem spotřebního chování, jsou svázány s kulturou, ve které jsme vyrostli a ve které žijeme. Vliv referenčních skupin, názorové vůdcovství, vztah k inovacím a nákupu nových produktů, to co příslušný produkt v určité zemi symbolizuje či jaké může vyvolávat pocity, je svázáno s příslušnou kulturou.“ (Světlík, 2003, s. 111) Sociálně-kulturní prostředí csvukrs •Jazyk •Náboženství •Vzdělání •Estetika a umění •Hodnoty a názory Socio-kulturní faktory ovlivňující marketing v zahraničí csvukrs Jazykové rozdíly C:\Users\Admin\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\9N6UD5I0\MCj04344110000[1].wmf •Anglicky psaný marketingový materiál může být v Číně vnímán jako méně důvěryhodný než materiál psaný v čínštině. • •V japonské kultuře se věnuje velká pozornost zdvořilostním formám a způsobu oslovení – mělo by být zohledněno v reklamním a marketingovém sdělení. csvukrs Vliv náboženství na marketing C:\Users\Admin\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\SEY1VM16\MCj04344030000[1].wmf •Islámské země (Saudská Arábie, SAE, …) – marketingové kampaně by se měly vyhýbat používání obrazů lidí nebo zvířat, které jsou považovány za nevhodné podle islámských zákonů. • •Indie – měl by být zohledněn význam určitých náboženských svátků, jako je například Diwali, který je spojen s velkými nákupy a dárky. csvukrs Vliv systému vzdělávání na marketing C:\Users\Admin\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\9N6UD5I0\MCj04344110000[1].wmf •USA x Finsko – v USA kladen důraz na soutěživost a individuální úspěch ve vzdělávání; ve Finsku je kladen důraz na kolektivní práci a rovnost ve vzdělání. • •Japonsko – velký důraz kladen na disciplínu, respekt k autoritám a důraz na pracovní etiku. csvukrs Vliv estetiky a umění na marketing C:\Users\Admin\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\SEY1VM16\MCj04344030000[1].wmf •Evropa – v západních zemích je více kladen důraz na individualitu a originalitu v umění. • •Asie – v některých asijských kulturách, jako je Japonsko, je důležitý aspekt minimalismu a harmonie. • •Blízký východ – islámské umění často zdůrazňuje abstraktní geometrické vzory a kaligrafii, která je spojena s náboženskými tradicemi a symbolikou. csvukrs Vliv hodnot a názorů na marketing C:\Users\Admin\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\9N6UD5I0\MCj04344110000[1].wmf •Západní vs. Východní kultury – v západních zemích se hodnotí osobní svoboda a individualita; ve východních kulturách může být důležitější kolektivismus a harmonie ve společnosti. • •Konzervatismus vs. Liberalismus – hodnoty a názory na genderovou rovnost, LGBT práva a jiné sociální otázky se mohou výrazně lišit v různých kulturách a regionech. csvukrs •Brainstorming v malých skupinách •Aplikujte socio-kulturní poznatky a přemýšlejte nad nastavením marketingové strategie pro jednu z těchto firem: –Baťa –Kofola –Finidr •Marketingovou strategii nastavte pro vybranou firmu pro některou z těchto zemí: –Čína –Švédsko –Velká Británie –SAE Skupinový úkol - 5 min. csvukrs Obsah obrázku text, kniha Popis byl vytvořen automaticky