l lPřijímání, orientace, rozmísťování a uvolňování pracovníků ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ 7. přednáška SLU-znacka-OPF-horizont Tematické zaměření dnešní přednášky l – Formální náležitosti přijímání pracovníků l – Orientace pracovníků jako adaptační a vzdělávací l aktivita l – Obsah oblastí orientace a časový plán l – Rozmisťování pracovníků a staffing l – Formy rozmisťování pracovníků l – Snižování počtu pracovníků a jeho metody l – Outplacement a možnosti jeho využití l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF l– Po úspěšném procesu získávání a výběru pracovníka – tedy poté, co vybraný uchazeč o zaměstnání byl informován o tom, že byl vybrán a nabídku zaměstnání akceptoval – nastávají mezi budoucím zaměstnan-cem a organizací další aktivity spojené s utvářením pracovních vztahů, resp. s přijímáním pracovníka do pracovního procesu. l1) Nejdůležitější FORMÁLNÍ NÁLEŽITOSTÍ přijímání pracovníků je vypracování pracovní smlouvy, její projednání s pracovníkem a následné podepsání smlouvy zúčastněnými stranami. Případně sjednání dohod(y) (DPČ, DPP) konané mimo pracovní poměr. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF FORMÁLNÍ náležitosti přijímání pracovníků l– Pracovní poměr mezi zaměstnavatelem a pracovníkem vzniká nejčastěji na základě podpisu pracovní smlouvy; může vzniknout také na základě volby a jmenování. l– Zaměstnavatel je povinen uzavřít pracovní smlouvu písemně. l– Případná zkušební doba může být sjednána (vždy písemně) a nejpozději v den nástupu do práce – v délce trvání maximálně 3 měsíce (u vedoucích pracovníků max. 6 měsíců). ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Formální náležitosti přijímání pracovníků l– V pracovní smlouvě je zaměstnavatel povinen se zaměstnancem dohodnout: l – druh práce, na který je zaměstnanec přijímán l – místo výkonu práce (obec a organizační jednotku nebo jinak určené místo) l – den nástupu do práce l– Pracovní smlouva může dále obsahovat nepovinné náležitosti – např.: specifikaci pracovní doby, odchodné, výši mzdy nebo specifikaci jejich složek mzdy, délku zkušební doby, konkurenční doložku atd. l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Formální náležitosti přijímání pracovníků l2) Další nezbytnou formální náležitostí v procesu přijímání pracovníků je krok, během něhož kompetentní zaměstnanec personálního útvaru: l – ústně seznámí nového pracovníka s právy a povinnostmi vyplývající z pracovního poměru; l – zodpoví pracovníkovy případné dotazy. l3) Před podpisem pracovní smlouvy by měl nový pracovník absolvovat vstupní lékařskou prohlídku, je-li ze zákona vyžadována (v souvislosti s povahou vykonávaných činností), příp. ji vyžaduje zaměstnavatel. l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Formální náležitosti přijímání pracovníků l4) Následuje detailní seznámení se s předlohou pracovní smlouvy a následný podpis pracovní smlouvy zúčastněnými stranami. l5) Po podpisu pracovní smlouvy – dochází k formálnímu zařazení pracovníka do personální evidence (pořízení osobní karty, mzdového listu, evidenčního listu důchodového zabezpečení, vystavení podnikového průkazu apod.). l– V případě nově přijímaného pracovníka je personálním oddělením vyžádán od předchozího zaměstnavatele zápočtový list a je uvědomněn příslušný orgán státní správy / zdravotní pojišťovna o přihlášení k odvodům sociálního a zdravotního pojištění ze mzdy. l l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Formální náležitosti přijímání pracovníků l6) Následuje uvedení pracovníka na příslušné pracoviště – dle místa výkonu práce a seznámení (představení) nového zaměstnance jeho spolupracovníkům. l7) Bezprostřední nadřízený pracovník seznámí zaměstnance s jeho právy a povinnostmi a také s předpisy BOZP a chování na pracovišti. Poté zaměstnanec (povětšinou testovou formou) prokazuje odpovídající znalosti bezpečnostních předpisů. l 8) Nadřízený pracovník poskytne zaměstnanci informace o sociálně hygienických podmínkách práce a péče o zaměstnance organizace. l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Formální náležitosti přijímání pracovníků l9) V rámci dalšího kroku je pracovník uveden na dané pracovní místo – dle smluvního místa výkonu práce (za předpokladu, že povaha pracovního místa nevyžadovala přítomnost na pracovišti již v rámci předchozích kroků) a dochází k přidělení a předání nástrojů, zařízení potřebných k výkonu práce. l10) Poté jsou pracovníkovi přiděleny první pracovní úkoly – na základě druhu výkonu práce. l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Formální náležitosti přijímání pracovníků l– Orientace pracovníků je důkladně promyšlený a pro každý druh pracovních míst (každé pracoviště i organizaci) specifický program adaptačních a vzdělávacích aktivit, které mají usnadnit a urychlit proces adaptace (seznamování se) pracovníků s jejich novými pracovními úkoly, pracovními podmínkami, úkoly, sociálním a pracovním prostředím apod. l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF ORIENTACE pracovníků jako adaptační a vzdělávací aktivita l– Jedná se v podstatě o formování pracovních schopností nového pracovníka, aby vyhovovaly požadavkům zaměstnavatele a souzněly s požadavky pracovního místa. l– Součástí vzdělávacích aktivit v rámci adaptace pracovníka jsou požadavky kladené na akceptaci: –– odborných informací pracovníkem; –– informací v oblasti pracovních postupů, techniky a technologie; –– informací o prohlubování a rozšiřování kvalifikace. l l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF ORIENTACE pracovníků jako adaptační a vzdělávací aktivita lHlavním cílem orientace pracovníka je, aby se nově přijímaný zaměstnanec: l – co nejrychleji a bez stresu adaptoval (zařadil) do podnikového pracovního kolektivu; l – sdílel zavedený styl práce; l – osvojil si specifické podnikové znalosti a dovednosti; l – orientoval se v podnikovém mechanismu a v organizačním uspořádání podniku; l – ztotožnil se s podnikovými cíli. Ø l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Orientace pracovníků lOrientace pracovníka probíhá: l – jednak formálním způsobem – zabezpečuje personální útvar či nadřízený pracovník; l – tak i neformálním způsobem – představující spontánní proces zabezpečovaný spolupracovníky. lOrientace nových pracovníků může být zaměřena – specifikována – v podobě: lCelopodnikové orientace: l – je zaměřena na zprostředkování informací obecného rázu v podobě souboru písemných materiálů (např. organizační struktura podniku, kolektivní smlouva); ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF OBSAH oblastí orientace pracovníků l – je společná pro všechny pracovníky organizace, zpravidla bez ohledu na charakter a obsah práce (požární řád, pracovní řád). l Útvarové (skupinové či týmové orientace): l – týká se organizační jednotky, v níž se nachází příslušné pracovní místo obsazované novým zaměstnancem; l – má postihnout případné detaily a zvláštnosti, jimiž se práce v útvaru vyznačuje. l Orientace na konkrétní pracovní místo – zaměstnanec absolvuje v rámci adaptačního procesu období „zaškolování se“ na daném pracovišti za přítomnosti a pod dohledem zkušeného pověřeného pracovníka(ů). l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Obsah oblastí orientace pracovníků lZa účelem zjištění: l – jak se nově přijatí pracovníci sžili s pracovním prostředím (podnikem) l – a jak si vedou v práci, l …je důležité monitorování těchto skutečností. lV případě, že se vyskytnou problémy, je důležité, tyto komplikace rozpoznat v rané fázi a nepřipustit, aby se více prohloubily. Za tím účelem je vhodné, když nový pracovník dostane časový plán formální orientace a adaptace. Plnění časového plánu je třeba průběžně sledovat a kontrolovat (nadřízeným a personál. útvarem). Ø l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF ČASOVÝ PLÁN formální orientace pracovníků lZ personálního pohledu staffing: l – můžeme charakterizovat jako formování pracovní síly = formování počtu, struktury a pracovních schopností pracovní síly organizace (řízení kvantitativních a kvalitativních stránek její mobility). l– zahrnuje jednak rozmísťování pracovníků a také i proces přizpůsobování pracovníků současným a zpravidla také perspektivním požadavkům daných pracovních míst. lPozn.: Pojmem staffing je v personalistice označováno „účelové vyvíjení nátlaku podřízeného pracovníka k osobě nadřízené na pracovišti“, mající charakter soustavnosti a delšího trvání. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF STAFFING l Rozmísťování pracovníků představuje nepřetržitý proces spočívající v kvalitativním, kvantitativním, časovém a prostorovém spojování pracovníků s pracovními úkoly a s pracovními místy. l Vnější mobilita pracovníků: l – mezi aktivní přístup v rámci vnější mobility řadíme: získávání, výběr, přijímání a orientace pracovníků; l – za pasivní přístup je označováno: propouštění a penzionování pracovníků, popř. skutečnosti v podobě rezignace a úmrtí pracovníků. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF ROZMÍSŤOVÁNÍ pracovníků, vnější mobilita lV rámci vnitřní mobility pracovníků rozlišujeme následující FORMY rozmísťování pracovníků: l– Povýšení pracovníků – představuje takový pohyb, kdy pracovník v rámci organizace přechází na důležitější, náročnější a zpravidla lépe placenou pracovní pozici. l– Převedení (transfer) pracovníků na jinou práci (pracoviště) – pracovník je převeden v rámci organizace na pracovní místo, které má přibližně stejný charakter a obsah práce, mzdové podmínky apod. jako pracovní místo, které opouští. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF FORMY ROZMÍSŤOVÁNÍ pracovníků l– Přeřazení pracovníka na nižší funkci za situace: l – kdy pracovník pozbývá předpokladů pro vykonávání práce na stávajícím pracovním místě., l – případně v situaci, kdy dané pracovní místo je zrušeno. l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Formy rozmísťování pracovníků lSnižovat počet pracovníků v dané organizaci lze několika způsoby: l1) Zaměstnavatel může přistoupit k propouštění pracovníků z důvodu nadbytečnosti (z tzv. organi-začních důvodů), kdy vyvstává skutečnost, že: l – organizace již nemá zájem o vykonávání práce, kterou až dosud pracovník odváděl; l – organizace nepotřebuje pracovní místo (a tedy pracovníka, jenž byl až dosud držitelem pracovního místa). ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF SNIŽOVÁNÍ POČTU pracovníků a jeho metody l2) Snižování počtů pracovníků v souvislosti s přirozenými odchody pracovníků z podniku (odchod do starobního nebo invalidního důchodu, smrt pracovníka, úmrtí vlivem pracovního úrazu aj.) l3) Stejně bezkonfliktní metodou je neobsazování pracovního místa uvolněného pracovníkem – na základě jeho rezignace, rozvázání pracovní smlouvy (povětšinou dohodou), a to např. z důvodu odchodu k jinému zaměstnavateli – a tedy zastavení nebo pozastavení získávání pracovníků na toto pracovní místo z vnějších zdrojů. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Snižování počtu pracovníků a jeho metody l4) Další řešení již nejsou tak bezkonfliktní, představují: l – omezení rozsahu přesčasové práce; l – zavedení kratší pracovní doby; l – prověření potřeby (nutnosti) zaměstnávání pracovníků na základě DPČ, DPP. l5) Hromadné propouštění = ve stanoveném období skončení pracovního poměru s větším počtem zaměstnanců (z iniciativy zaměstnavatele). lPovětšinou se jedná o transformační důvody související s charakterem podnikatelské činnosti; v důsledku technolo-gických změn; redukce portfolia či objemu produkce aj.). l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Snižování počtu pracovníků a jeho metody l– Především v případě hromadného propouštění – před podáním výpovědí jednotlivým zaměstnancům – je zaměstnavatel povinen o záměru včas písemně informovat příslušný odborový orgán (radu zaměstnanců). l– Zaměstnavatel je současně povinen písemně informovat příslušný úřad práce. l– V zájmu zaměstnavatele a jím realizované sociální politiky by mělo být zmírnit propouštěným zaměstnancům (přinejmenším v době plynutí výpovědní lhůty) obtížnost jejich dalšího pracovního uplatnění. l– Jednou z forem poskytnutí kompetentních služeb je přístup prostřednictvím metody „outplacement“. l Ø l l l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Snižování počtu pracovníků a jeho metody l– Jedná se o proces, kdy zaměstnavatel aktivně pomáhá zaměstnanci najít novou práci nebo založit novou kariéru. l– Je to druh služby pro zaměstnance, kteří se dostali do situace výpovědi z důvodu nadbytečnosti. l Rozlišujeme tyto fáze outplacementu: l 1. plánování reorganizace l 2. plánování komunikace l 3. komunikace a orientace s propuštěnými zaměstnanci l 4. realizace programu outplacementu l 5. průběžná komunikace s organizací a následné l informování o výsledcích l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF OUTPLACEMENT a možnosti jeho využití l Mezi hlavní výhody můžeme zařadit: l – zlepšení pracovní morálky u zaměstnanců, kteří ve firmě zůstávají a udržení si klíčových zaměstnanců; l – méně námitek k propouštění ze strany odborů; l – příznivý prvek firemní kultury a sociální politiky; l – prevence soudních sporů, příznivé klima na pracovišti; l – zachování si dobré image a standardních vztahů se zaměstnanci (možnost využití jejich zkušeností v rámci konzultantské činnosti, poradenské činnosti; v případě potřeby využití pracovníků v rámci DPČ, DPP; či možnost kladných referencí u potenciálních uchazečů o zaměstnání v organizaci; pozitivní vliv v rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů aj.). ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Výhody a nevýhody outplacementu lZa nevýhody jsou považovány: l – značné finanční náklady na outplacement (cca 4 tis. – 100 tis. Kč/zaměstnance) v závislosti na tom, zda je outplacement realizován externí či interní formou. l – potřeba kvalifikovaných zaměstnanců a personalistů pro realizaci moderního přístupu v rámci uvolňování pracovníků; l – fakt, že výhody se projeví až v delším časovém horizontu. l l ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Výhody a nevýhody outplacementu PE01931_ ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ KPEM SU OPF Děkuji vám za pozornost a přeji příjemný zbytek dne.J