EKONOMIKA KULTURY A SPORTU Ekonomika odvětví veřejného sektoru KULTURA Ministr kultury: Mgr. Martin Baxa uMinisterstvo kultury podle § 8 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, je ústředním orgánem státní správy pro: •umění, •kulturně výchovnou činnost, •kulturní památky, •pro věci církví a náboženských společností, •pro věci tisku, včetně vydávání neperiodického tisku a jiných informačních prostředků, •pro přípravu návrhů zákonů a jiných právních předpisů pro oblast rozhlasového a televizního vysílání, •pro provádění autorského zákona, •pro výrobu a obchod v oblasti kultury. KULTURA Ministr kultury: Mgr. Martin Baxa uKultura se v České republice vztahuje k mnoha různým oblastem lidského života, jako je umění, literatura, hudba, divadlo, film, architektura, gastronomie a další. Jedná se o soubor hodnot, tradic, zvyklostí a norem, které jsou společně sdíleny a předávány z generace na generaci. uHlavním úkolem odvětví kultury je produkce, realizace kulturních statků a služeb, respektive kulturních produktů. uZa kulturní infrastrukturu jsou považovány například sítě galerií, muzeí, památníků. KULTURNÍ POLITIKA uMá za cíl podporovat a rozvíjet kulturní život v zemi a zajistit, aby byly kulturní akce a dědictví přístupné všem lidem. uJejím cílem je zajištění, aby kulturní aktivity a události byly přístupné co nejširšímu publiku a aby byla zachována a rozvíjena kulturní dědictví země. uRealizuje se prostřednictvím různých institucí a organizací, jako jsou Ministerstvo kultury, Národní divadlo, Národní galerie, Národní muzeum a mnoho dalších. uTyto instituce se snaží podporovat a propagovat umělecké a kulturní projekty, podporovat výzkum a vzdělávání v oblasti kultury a umění, a také udržovat a obnovovat kulturní památky a dědictví. EKONOMICKÉ MODELY ŘÍZENÍ KULTURY STÁT ULEHČOVATEL = vláda podporuje zejména neziskové amatérské a profesionální umělecké organizace a klade důraz na proces tvorby. STÁT PATRON = stát rozhoduje pouze o objemu veřejných prostředků na podporu umění, kterým umělcům či uměleckým institucím budou tyto prostředky poskytnuty a podle jakých kritérií, rozhoduje umělecká rada. Cílem tohoto modelu je podpořit uměleckou tvorbu a kvalitu uměleckých produktů. STÁT ARCHITEKT = podporu umění mají na starosti instituce jako Ministerstva kultury nebo odbory pro kulturu. STÁT KONSTRUKTÉR = vlády mají postavení vlastníků všech prostředků k umělecké produkci. Rozhodování o poskytnutí finančních prostředků na rozvoj umění mají v kompetenci politické instituce. FINANCOVÁNÍ KULTURY uZákladním zdrojem financování kulturních aktivit v ČR jsou veřejné finance, které jsou poskytovány z rozpočtu státu, obcí a krajů. uMinisterstvo kultury je hlavním orgánem, který odpovídá za rozdělování finančních prostředků na podporu kulturních aktivit a projektů. uMinisterstvo kultury poskytuje dotace na projekty, které se týkají všech oblastí kultury, jako jsou divadlo, hudba, literatura, film, výtvarné umění, architektura a další. uKromě toho existuje také řada kulturních fondů, které poskytují finanční prostředky na podporu umělců a kulturních institucí. u FINANCOVÁNÍ KULTURY uPŘÍMÉ = prostředky od ziskových subjektů (dotace), nebo prostředky ze zdrojů, které nejsou závislé na rozpočtovém procesu (daně a poplatky, příjmy z vlastní činnosti, nadace a nadační fondy, státní fondy, zahraniční fondy, dary a sponzory, loterie a sázky, …) uNEPŘÍMÉ = daňové úlevy pro umělce a umělecké instituce, daňové úlevy a zproštění povinnosti u charitativních dárců. u STRATEGIE KULTURY pro zajímavost uDefinuje cestu k plnění vize a globálního cíle v oblasti podpory kultury a je tvořená cíli, které jsou vzájemně propojené. u uPříklad Koncepce kultury města Havířov 2022-2030 uStatistika kultury České republiky u EKONOMIKA SPORTU TĚLESNÁ KULTURA A SPORT uSouhrn všech aktivit a sportů, které mají za cíl podpořit fyzickou aktivitu, zdraví a pohodu obyvatel země. uHlavní organizací, která se v ČR věnuje podpoře tělesné kultury, je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. uMinisterstvo poskytuje finanční podporu a zajišťuje celostátní programy, které mají za cíl podpořit tělesnou aktivitu a zdravý životní styl. uTělesná kultura v sobě zahrnuje vedle sportu také tělesnou výchovu a pohybovou rekreaci. uTělesná výchova je uskutečňována v rámci pedagogického procesu, v němž se využívá cvičení vedoucí ke zdokonalování člověka. TĚLESNÁ KULTURA A SPORT uV rámci tělesné kultury v ČR existuje mnoho sportovních organizací, klubů a asociací, které se věnují rozvoji a podpoře různých sportovních odvětví. uMezi nejpopulárnější sporty v ČR patří fotbal, hokej, volejbal, basketbal, tenis a další. uKromě toho existuje také řada sportovních akcí a festivalů, které se konají po celé zemi a jsou otevřeny pro všechny. Tyto akce mají za cíl propagovat zdravý životní styl a tělesnou aktivitu mezi širokou veřejností. uTělesná kultura v ČR hraje důležitou roli při podpoře zdravého životního stylu a celkového zdraví obyvatel země. TĚLESNÁ KULTURA A SPORT uJe zajišťována soukromým i veřejným sektorem. uMůže být realizována v zařízení jednoúčelového charakteru (plovárny, zimní stadiony, hřiště, stadiony,…), ve veřejně přístupných plochách nebo ve volné přírodě. uFenoménem jsou multifunkční zařízení v moderních městech. uV tělesné kultuře lze nalézt čisté veřejné statky, smíšené statky, statky pod ochranou i privátní statky. uTělesná kultura jako statek veřejný se vyznačuje nevylučitelností ze spotřeby, nerivalitou a nulovými mezními náklady na spotřebu. TĚLESNÁ KULTURA A SPORT uVEŘEJNÉ STATKY = jako statek veřejný se vyznačuje nevylučitelností ze spotřeby, nerivalitou a nulovými mezními náklady na spotřebu. uSMÍŠENÉ STATKY = zimní stadion, veřejná koupaliště; je nevylučitelný ze spotřeby a je spotřebováván kolektivně; může dojít ke snížení kvality z důvodu přetížení. uPRIVÁTNÍ STATKY = statky v mimořádné a nadstandardní podobě. uNEVYLUČITELNOST = volné provozování sportu. uNERIVALITA = volný přístup ke sportu každému členu společnosti. uNULOVÉ MEZNÍ NÁKLADY NA SPOTŘEBU = souvisí s náklady sportovního zařízení, které jsou identické bez ohledu na počet spotřebitelů. TĚLESNÁ KULTURA A SPORT Tělesná kultura obsahuje mimo jiné také pozitivní a negativní externality, které znemožňují hodnocení působení sportu z makroekonomického a mikroekonomického hlediska. uPOZITIVNÍ EXTERNALITY = vliv tělesné kultury na zdraví člověka, výkonnost, regeneraci. u uNEGATIVNÍ EXTERNALITY = přetěžování organismu, doping apod. FINANCOVÁNÍ SPORTU uHlavní zdroj financování sportu je státní rozpočet. uFinanční prostředky jsou přidělovány především na podporu sportovních organizací, klubů a sportovců, a to prostřednictvím Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Státního fondu sportu. uTento fond poskytuje dotace a granty sportovním organizacím na podporu jejich činnosti a rozvoje. Část finančních prostředků získávají sportovní organizace i prostřednictvím grantů z evropských fondů. uDalším zdrojem financování sportu jsou sponzoři a reklamní partneři. FINANCOVÁNÍ SPORTU uSportovní kluby a organizace také často získávají příjmy ze vstupného na sportovní akce, prodeje vstupenek na zápasy a turnaje, a také z prodeje reklamních ploch na sportovních stadionech a areálech. u Crowdfundingové kampaně = umožňují veřejnosti přispět finančními prostředky na podporu konkrétního sportovce, sportovního týmu nebo projektu. uMonitor státní pokladny – zde je možné zjistit výdaje a příjmy kultury či sportu. DĚKUJI ZA POZORNOST J