REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ A JEHO FINANCOVÁNÍ Ekonomika odvětví veřejného sektoru „Má-li se člověk stát člověkem, musí se vzdělat.“ J. A. Komenský REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ uMinisterstvo školství, mládeže a tělovýchovy uVzdělávací systém v České republice vychází z dlouhé tradice počínaje rokem 1774, kdy byla zavedena povinná školní docházka. uPojmem „regionální školství“ označujeme všechny školy a školská zařízení, které podléhají režimu školského zákona. Nezahrnujeme zde školy zřizované ministerstvem obrany, vnitra, spravedlnosti ani ministerstvem zahraničních věcí (např. vojenské či policejní školy) uŠKOLSKÝ ZÁKON -> Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších úprav. uPodmínkou činnosti školy nebo školského zařízení je zápis do školského rejstříku. REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ uNejvýznamnějším zřizovatelem škol v regionálním školství jsou obce a kraje – zřizují téměř 83 % škol. uSoukromé osoby – cca 5 % škol. uRegistrované církve a stát. uAktuální statistika regionálního školství je k dispozici zde. uRegionální školství je jeden z nejvýznamnějších segmentů veřejného sektoru, který poskytuje vzdělávání a školské služby více než 1,5 milionu dětí, žáků a studentům. uRegionální školství má 2 základní charakteristiky – vysokou míru decentralizace a velkou autonomii škol. VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVA ČR I.Školy - mateřská škola, základní škola - střední školy (gymnázium, SOŠ, SOU) - konzervatoř, základní umělecká škola - jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky II.Školská zařízení - další vzdělávání pedagogických pracovníků - školská poradenská zařízení, školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání - zařízení školního stravování - školská účelová zařízení, výchovná a ubytovací zařízení - školská zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči STRUKTURA REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ uMateřské školy a předškolní zařízení (jesle) uZákladní školy včetně nižších ročníků gymnázií uKonzervatoře uSpeciální školy a zvláštní pomocné školy uStřední vzdělávání – gymnázia, SOŠ, SOU uVyšší odborné školy Schéma vzdělávacího systému České republiky za rok 2023/2024. PRÁVNÍ POSTAVENÍ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ uŠkolský zákon umožňuje několik právních forem škol regionálního školství, a to v závislosti na tom, kdo je zřizovatelem dané školy. Všechny školy musí být zapsány ve školském rejstříku. uVolba formy právního postavení školy je zcela v kompetenci zřizovatele. uNejrozšířenější je příspěvková organizace (zřizují obce a kraje). uPro soukromé školy je typická právní forma jako je a.s., s.r.o. nebo v.o.s. FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ uSystém financování školní soustavy je jedním z hlavních nástrojů řízení, jelikož přímo ovlivňuje stav škol, jejich prostředky, kapacity a prostor pro vývoj. uŠkoly a školská zařízení spadající do regionálního školství jsou financovány primárně ze státního rozpočtu a z rozpočtů územně samosprávných celků neboli zřizovatelů konkrétních škol. u SCHÉMA ZDROJŮ FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ V ČR REFORMA FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ uTýká se škol, školských zařízení, které zřizuje kraj nebo obec. PŮVODNÍ SYSTÉM FINANCOVÁNÍ (před reformou): uignorace odlišné oborové struktury středního a vyššího odborného školství, uprincip financování na žáka urozdíly ve výši krajských normativů (tzn. rozdíl ve výši státní finanční podpory) unezohlednění rozdílných úrovní nárokových složek v platech pedagogů v konkrétních školách (tarifní stupně dle délky praxe) ua další… REFORMA FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ uTýká se škol, školských zařízení, které zřizuje kraj nebo obec. NOVÝ SYSTÉM FINANCOVÁNÍ (po reformě): uVětší míra centralizace (centrální stanovení normativů) – rovnost uDůraz bude kladen na správnost, úplnost a pravdivost vykazovaných informací uNový způsob stanovení počtu nepedagogických pracovníků (dle počtu pracovišť a počtu tříd, nově nikoliv na počet žáků) uZákladní atributy jsou předvídatelnost, transparentnost, účelovost a rovnost. ZÁKLADNÍ PRINCIPY NOVÉHO FINANCOVÁNÍ uNemění se celý systém uZásadní změna je u pedagogické práce – kombinace nákladového a normativního financování uNový systém je založen na financování reálného objemu výuky a reálné výše tarifních platů pedagogů v MŠ, ZŠ, ŠD, SŠ a konzervatořích uStanoven maximální rozsah vzdělávání hrazený ze státního rozpočtu uFinancování podpůrných opatření v běžných školách a třídách se nemění CO MÁ NOVÝ SYSTÉM FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ VYŘEŠIT? uVětší míra centralizace (centrální stanovení normativů) – rovnost uDůraz bude kladen na správnost, úplnost a pravdivost vykazovaných informací uNový způsob stanovení počtu nepedagogických pracovníků (dle počtu pracovišť a počtu tříd, nově nikoliv na počet žáků) uZákladní atributy jsou předvídatelnost, transparentnost, účelovost a rovnost (neznamená, že všichni mají stejně, ale rozdíly jsou důvodné). uZlepšení spolupráce i mezi zaměstnavateli. HLAVNÍ CÍLE ZMĚNY FINANCOVÁNÍ uVíce vyrovnat mezikrajové rozdíly ve financování regionálního školství uOddělit objem finančních prostředků pro školy zřizované obcemi a svazky obcí od prostředků pro školy zřizované kraji uZprůhlednit podmínky financování pro ředitele škol uOtevřít prostor pro zvýšení kvality vzdělávání v důsledků možnosti menšího počtu dětí a žáků ve třídě bez negativního dopadu do financování VÝHODY A NEVÝHODY NOVÉHO SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ MŠ, ZŠ A ŠKOLNÍCH DRUŽIN uUmí řešit různé platové zařazení pedagogických pracovníků uSnižuje ekonomickou administrativu (nikoliv však výkaznickou) uSnižuje závislost objemu finančních prostředků státního rozpočtu poskytnutých škole na počtu dětí a žáků VÝHODY: NEVÝHODY: uZvyšuje požadavky na správné vykazování – potřeba vyšší míry dohledu nad správností vykazování dat uVýhody mohou být i nevýhodou (např. mladý pedagogický sbor) – fixace stávajícího platového systému ve veřejné správě uZatím nelze započítávat do financování např. školní psychology, speciální pedagogy, … STRATEGIE VZDĚLÁVACÍ POLITIKY ČESKÉ REPUBLIKY DO ROKU 2030+ uMinisterstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky pověřilo skupinu odborníků úkolem vypracovat materiál s názvem Hlavní směry vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. uDokument poslouží jako podklad pro Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. uStrategie je klíčový dokument pro rozvoj vzdělávací soustavy ČR v letech 2020-2030+. uZměna ve způsobu a obsahu vzdělávání, podpora vyučujících, ředitelů a ostatních pracovníků ve vzdělávání, zvýšit odborné kapacity, vzájemná spolupráce, důvěra, zlepšit a posílit financování a zabezpečit jeho stabilitu. DĚKUJI ZA POZORNOST J