Právo Evropské unie
12. Přednáška – Další oblasti úpravy práva EU (ochrana spotřebitele v EU, právo životního prostředí
v EU)

Spotřebitel
nSoudní dvůr v rozhodnutích označuje spotřebitele jako člověka schopného bezmyšlenkového jednání.
nVšech těchto skutečnosti může potom využít druhá smluvní strana a spotřebiteli stanovit pro něho
nevýhodné podmínky.
n

Ochrana spotřebitele
nPět základních práv spotřebitelů:
nprávo na ochranu zdraví a bezpečnosti
nprávo na ochranu ekonomických zájmů
nprávo na náhradu škody
nprávo na informace a vzdělávání
nprávo na zastupování
n

PODPORA INFORMOVANOSTI A VÝCHOVY SPOTŘEBITELŮ V EU
n"Deset základních pravidel" ochrany spotřebitele v Evropské unii:
n1.  Nakupujte co chcete, kde chcete
n2.  Pokud je zboží vadné, vraťte ho
n3.  Vysoké standardy v oblasti bezpečnosti potravin
n4.  Informujte se o tom, co jíte
n5.  Smlouvy musí být vůči zákazníkům férové

PODPORA INFORMOVANOSTI A VÝCHOVY SPOTŘEBITELŮ V EU
n6.  Spotřebitelé mohou někdy měnit svá rozhodnutí
n7.  Možnost jednoduššího porovnání cen
n8.  Spotřebitelé nemají dostávat zavádějící informace
n9.  Ochrana spotřebitele během dovolené
n10. Účinné urovnávání přeshraničních sporů

Směrnice 2001/95
no obecné bezpečnosti výrobků je především přispět k prevenci nehod, a tedy vzniku škody a
minimalizovat jejich riziko.
n

Směrnice 2001/95
nBezpečným výrobkem je dle této směrnice každý výrobek, který za běžných nebo rozumně
předvídatelných podmínek použití, včetně požadavků na životnost, a případně na uvedení do provozu,
instalaci a údržbu, nepředstavuje žádné riziko nebo představuje pouze minimální rizika slučitelná
s použitím výrobku a považovaná za přijatelná a odpovídající vysoké úrovni ochrany zdraví a
bezpečnosti osob.
n
n

Směrnice 2001/95
nVýrobce je povinen podávat spotřebitelů informace o výrobcích nutné k tomu, aby si mohli zhodnotit
riziko vyplývající z používání výrobků. nDistributoři nesmějí dodávat výrobky, o nichž vědí nebo
mají vědět, že nejsou bezpečné.
n

Směrnice 85/374
no sbližování právních a správních předpisů členských států týkajících se odpovědnosti za vadné
výrobky nobsahuje především hmotněprávní úpravu odpovědnosti výrobce v situaci, kdy byla vadným
výrobkem způsobena škoda.
n

Směrnice 85/374
nVadný výrobek je takový, který neposkytuje bezpečnost, kterou oprávněná osoba může s ohledem na
všechny okolnosti očekávat.
nVýrobcem se rozumí především výrobce finálního produktu nebo jeho součásti, výrobce resp.
zpracovatel suroviny, dovozce výrobku do EU nebo dodavatel výrobku uvnitř EU.
n

Směrnice 85/374
nVýrobce se může v některých případech zprostit odpovědnosti:
nVada neexistovala v době uvedení výrobku do oběhu
nVada je důsledkem toho, že výrobce respektoval závazné předpisy
nVada nemohla být zjištěna s ohledem na dosavadní vědecko-technické poznatky
n

Nařízení (EU) č. 1169/2011
nposkytování informací o potravinách spotřebitelům nOdpovědnost za poskytování nezbytných informací
a zajištění jejich přesnosti, spočívá na výrobci, který pod svým názvem uvádí výrobek na trh. Pokud
má sídlo mimo EU, má tuto odpovědnost dovozce.

Nařízení (EU) č. 1169/2011
nNěkteré informace jsou povinné. Patří k nim název potraviny, seznam složek, čisté množství, datum
použitelnosti, v případě potřeby návod k použití, název a adresa provozovatele a výživové údaje.
nInformace o potravinách by pro veřejnost neměly být zavádějící, zejména vyvoláváním dojmu, že
konkrétní potravina má zvláštní charakteristiky nebo účinky, které ve skutečnosti nemá. Tyto
informace by měly být přesné, jasné a pro spotřebitele snadno srozumitelné

Směrnice 2009/48/ES o bezpečnosti hraček
nTato směrnice se vztahuje na výrobky navržené nebo určené, výlučně či nevýlučně, ke hraní dětem
mladším 14 let. nVýrobci ve všech případech, kdy to je považováno za vhodné vzhledem k rizikům,
která hračka představuje, provádějí za účelem ochrany zdraví a bezpečnosti spotřebitelů zkoušky
vzorků hraček uváděných na trh.

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1223/2009 ze dne 30. listopadu 2009 o kosmetických
přípravcích
nKosmetický přípravek je jakákoli látka nebo směs určená pro styk s vnějšími částmi lidského těla
nebo se zuby a sliznicemi ústní dutiny, výhradně nebo převážně za účelem jejich čištění, parfemace,
změny jejich vzhledu, jejich ochrany, jejich udržování v dobrém stavu nebo úpravy tělesných pachů.
nKosmetický přípravek dodávaný na trh musí být bezpečný pro lidské zdraví.

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/83/EU ze dne 25. října 2011 o právech spotřebitelů
nPro zjednodušení procesu odstoupení od smlouvy byl nově zaveden harmonizovaný vzorový formulář. nS
výhradou výjimek uvedených v článku 16 je spotřebiteli poskytnuta lhůta 14 dnů pro odstoupení od
smlouvy uzavřené na dálku nebo smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory bez uvedení důvodu a bez
vzniku jiných nákladů.

Smlouva uzavřena mimo obchodní prostory
njakákoli smlouva uzavřená mezi obchodníkem a spotřebitelem, která je např.: nuzavřena za současné
fyzické přítomnosti obchodníka a spotřebitele v místě, které není obchodními prostorami obchodníka;
nuzavřena během zájezdu organizovaného obchodníkem za účelem nebo s účinkem propagace a prodeje
zboží či služeb spotřebiteli;

Smlouva uzavřena na dálku
njakákoli smlouva uzavřená mezi obchodníkem a spotřebitelem v rámci organizovaného systému prodeje
či poskytování služeb na dálku bez současné fyzické přítomnosti obchodníka a spotřebitele s
výhradním použitím jednoho nebo více prostředků komunikace na dálku až do okamžiku uzavření
smlouvy, včetně tohoto okamžiku;

Směrnice Rady 93/13/EHS ze dne 5. dubna 1993 o nepřiměřených podmínkách
ve spotřebitelských smlouvách
nstanovuje, že jsou zakázané smluvní podmínky. npodmínka, která nebyla individuálně sjednána, je
považována za nepřiměřenou, jestliže v rozporu s požadavkem přiměřenosti způsobuje významnou
nerovnováhu v právech a povinnostech stran, které vyplývají z dané smlouvy, v neprospěch
spotřebitele.

Podmínky uznané za nepřiměřené jsou např.
nzbavení se nebo omezení zákonné odpovědnosti prodávajícího nebo poskytovatele v případě smrti
spotřebitele nebo újmy na jeho zdraví způsobených jednáním nebo opomenutím prodávajícího nebo
poskytovatele;
n

Podmínky uznané za nepřiměřené jsou např.
npovolení prodávajícímu nebo poskytovateli zrušit smlouvu na základě libovolného uvážení, jestliže
stejné právo není vyhrazeno spotřebiteli, nebo možnost, aby si prodávající nebo poskytovatel v
případě, že sám zrušuje smlouvu, ponechal částky zaplacené za služby, které ještě neposkytl;
n

Podmínky uznané za nepřiměřené jsou např.
nzbavení spotřebitele práva podat žalobu nebo použít jiný opravný prostředek, zejména požadovat na
spotřebiteli, aby předkládal spory výlučně rozhodčímu soudu, na který se nevztahují ustanovení
právních předpisů, nebo bránění uplatnění tohoto práva, nepřiměřené omezování důkazů, které má
spotřebitel k dispozici atd.
n

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/114/ES ze dne 12. prosince 2006 o klamavé a srovnávací
reklamě
nKlamavá reklama uvádí nebo je s to uvést spotřebitele v omyl a která tak může ovlivňovat
ekonomické chování spotřebitelů nebo poškozovat jiné spotřebitele. nČlenské státy mají klamavou
reklamu potírat, což se děje jejím zařazením mezi skutkové podstaty nekalé soutěže.
n

Klamavý charakter reklamy se posuzuje podle řady kritérií:
nvlastností zboží nebo služeb (dostupnost, složení, charakter, výrobní postup, původ atd.),
očekávaných výsledků použití nebo výsledků zkoušek provedených na zboží nebo službách;
nceny nebo způsobu, jakým je cena vypočtena;
npodmínek dodávání zboží a poskytování služeb;
npodstaty, charakteristických rysů a práv zadavatele reklamy (totožnost a majetek, způsobilost a
práva průmyslového a duševního vlastnictví atd.).
n

Směrnice 2015/2302
nSměrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/2302 ze dne 25. listopadu 2015 o souborných
cestovních službách a spojených cestovních službách, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady
(ES) č. 2006/2004 a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/83/EU a o zrušení směrnice Rady
90/314/EHS

Směrnice 2015/2302
nHlavní náležitosti cestovních služeb:
ncestovní destinace, trasa a délka pobytu, včetně termínů a, je-li součástí ubytování, počet
zahrnutých nocí ndopravní prostředky, jejich vlastnosti a kategorie, místa, data a časy odjezdu
a návratu, trvání a místa zastávek a dopravní spojení nNení-li přesný čas ještě stanoven, informuje
pořadatel a tam, kde je to relevantní, prodejce cestujícího o přibližném čase odjezdu a návratu

Směrnice 2015/2302
numístění, hlavní rysy a případná turistická kategorie, do níž je podle pravidel země destinace
ubytování zařazeno
nstravování
nnávštěvy, výlety nebo jiné služby zahrnuté v celkové ceně sjednané za souborné služby nzda jsou
cesta nebo pobyt obecně vhodné pro osoby s omezenou schopností pohybu, a na žádost cestujícího
přesné informace o vhodnosti cesty nebo pobytu s ohledem na potřeby cestujícího

Právo životního prostředí v EU
nAčkoli politika životního prostředí náleží k nejmladším aktivitám EU, je prezentována jako jedno
z nejdůležitějších témat agendy institucí EU, které významným způsobem zasahuje a ovlivňuje
i legislativní dění v dalších oblastech.


Právo životního prostředí v EU
G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w
mf
•
 Cíle politiky ochrany životního prostředí
nPolitika EU v oblasti životního prostředí přispívá k sledování následujících cílů:
n- zachování, ochrana a zlepšování kvality životního prostředí,
n - ochrana lidského zdraví,
n - uvážlivé a racionální využívání přírodních zdrojů,
n - podpora opatření na mezinárodní úrovni, určených k řešení regionálních a celosvětových problémů
životního prostředí.
n


Právo životního prostředí v EU
G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w
mf
•
 Hlavní zásady politiky životního prostředí
nPolitika EU v oblasti životního prostředí je zaměřena na vysokou úroveň ochrany, přičemž přihlíží
k rozdílné situaci v jednotlivých regionech EU.
nJe založena na zásadách obezřetnosti a prevence, odvracení ohrožení životního prostředí především
u zdroje a na zásadě "znečišťovatel platí".
n


Právo životního prostředí v EU
G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w
mf
•
Ekoznačka EU
nV EU a Evropském hospodářském prostoru se můžete setkat se symbolem Ekoznačky EU v podobě
stylizované květiny. nKvětina je udělována výrobkům a službám šetrným vůči životnímu prostředí.
nOstatní ekologické značky vyjadřují šetrnost v užším měřítku - např. recyklovatelnost nebo
energetickou úspornost.


Právo životního prostředí v EU
G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w
mf
•
Ekoznačka EU
n
n
ekoznacky-492acb84b0de3_275x183


Právo životního prostředí v EU
G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w
mf
•
Ekoznačka EU
nPřísná ekologická kritéria existují pro více než 23 kategorií výrobků a služeb. nNa Květinu tak
můžete narazit na domácích spotřebičích, počítačích, oděvech a obuvi, čistících prostředcích,  také
u turistických ubytovacích služeb a služeb kempů.