Daně a daňová politika ČR 4. 3. 2025 Jana Janoušková •relativně samostatná součást hospodářské politiky státu • •ovlivňuje vývoj ekonomiky –změnami výše a struktury veřejných výdajů a daní •je nástrojem aktivního zasahování státu do hospodářství (X monetární politika - pečuje o stabilitu měny) •Rozpočtové hospodaření •Daňová politika •Výdajová politika •Deficit státního rozpočtu a státní dluh Fiskální politika státu Prostor pro doplňující informace, poznámky csvukrs Slovo fiskální pochází z lat. fiscus Státní pokladna à vyjadřuje spojitost s daněmi, daně původně à k pokrytí potřeb panovnického dvora a armády, později à financování veřejně prospěšných staveb (silnice, průplavy, železnice, školy atd.) a financování veřejných statků (bezpečnost a policie, zdravotnictví, školství, ochrana prostředí a další). 18. století - roste rozsah funkcí státu - roste i míra zdanění Fiskální politika: → soubor postupů a nástrojů, jimiž vláda ovlivňuje chod ekonomiky prostřednictvím příjmů a výdajů státního rozpočtu s cílem: üVytvářet předpoklady pro dosahování trvalého ekonomického růstu ü üZvyšování konkurenceschopnosti ü üPodpořit růst zaměstnanosti ü üZmírnit inflační tlaky v ekonomice Soustava veřejných příjmů ČR Úvěrové •státní půjčky •vydané státní cenné papíry Neúvěrové Nedaňové • povinné příspěvky do stát. fondů • poplatky • místní poplatky • ostatní příjmy Daňové Daňová soustava ČR Z příjmů • fyzických osob • právnických osob Majetkové • z nemovitých věcí • silniční DPH Spotřeb. daň Přímé Nepřímé Energet. daň Energetické (ekologické) daně - od r. 2008 → Daň ze zemního plynu a dalších plynů → Daň z pevných paliv → Daň z elektřiny Daň z hazardních her s platností od r. 2017 (Souběžně došlo ke zrušení zákona o loteriích a jiných podobných hrách.) Daňové příjmy jsou nejvýznamnějším a největším finančním příjmem veřejného rozpočtu Podílejí se na celkových příjmech veřejného rozpočtu cca ………. %!!!! . Daňové příjmy vládního sektoru ve vybraných letech 1993 – 2023 (v mld. Kč) Pozn.: Z důvodu velikosti tabulky některé roky jsou vynechány Pramen: vlastní propočty z dat MF ČR * DPH+spotřební daně+ostatní 1993 1994 1995 2000 2005 2010 2015 2020 2021 2022 2023 Daně na zboží a služby* 137,8 154,9 173,6 247,6 343,0 441,0 562,0 651,0 705,0 767 806 Sociální pojistné 132,1 162,3 192,5 287,4 416,0 578,0 663,0 909,0 1013,0 1084 1169 DzPFO 29,7 54,5 68,6 98,3 142,0 131,0 165,0 299,0 228,0 243 278 DzPPO 70,9 63,8 66,5 75,8 145,0 127,0 157,0 177,0 228,0 284 320 Daně z majetku 22,5 10,5 10,0 12,1 13,0 16,0 6,0 11,0 11,0 11,0 11,0 Celkem 393 446 511 721 1059 1293 1553 2047 2185 2390 2584 Daňové příjmy vládního sektoru ve vybraných letech 1993 – 2023 (v mld. Kč) Pramen: www. MFCR.cz Fiskální výhled , vlastní propočty MFCR Daňové příjmy vládního sektoru ve vybraných letech 1993 – 2023 (v % ) Pozn.: Z důvodu velikosti tabulky některé roky jsou vynechány Pramen: vlastní propočty z dat MF ČR * DPH+spotřební daně+ostatní 1993 1994 1995 2000 2005 2010 2015 2020 2021 2022 2023 Daně na zboží a služby* 35,1 34,7 34,0 34,3 32,4 34,2 36,2 31,8 32,3 32,1 31,2 Sociální pojistné 33,6 36,4 37,7 39,9 39,3 42,8 42,7 44,4 46,4 45,4 45,3 DzPFO 7,6 12,2 13,4 13,6 13,4 10,9 10,6 14,6 10,4 10,2 10,8 DzPPO 18,0 14,3 13,0 10,5 13,7 10,8 10,1 8,6 10,4 11,9 12,4 Daně z majetku 5,7 2,4 2,0 1,7 1,2 1,3 0,4 0,5 0,5 0,5 0,4 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Daňové příjmy vládního sektoru ve vybraných letech 1993 – 2023 (v % ) Pramen: www. makroekonomická predikce, vlastní propočty 13 Pramen: vlastní zpracování + ČSÚ, MFČR HDP v ČR [meziročně v %] 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2,2 5,9 4,3 -0,8 -1,0 0,5 2,9 3,1 2,0 2,9 2,8 6,0 6,4 6,5 3,5 Výnos z daní FO je relativně stabilní Prudký pokles výnosů z korporativních daní ke konci 90. let souviselo: •s poklesem statutární sazby daně v tomto období (ze 45% na 39% v roce 1997), • •s hospodářskou recesí 1996 a 1997 → došlo k bankrotu bank a k likvidaci mnoha firem. Podniky, které se stabilizovaly si připsaly nízké zisky, popř. vykázaly ztrátu, kterou uplatnily v rámci snížení daňových základu v dalších letech. •Pak ale dochází k jevu opačnému a to k nárůstu výnosu i přes další pozvolný pokles statutární daně. Po roce 1997 lze sledovat jasný trend růstu podílu daně z příjmů právnických osob, který souvisí s ozdravováním ekonomiky. 1993 1994 1995 1996-97 1998-99 2000 -03 2004 2005 2006-7 2008 2009 Od r. 2010 Od r. 2024 45 % 42 % 41 % 39 % 35 % 31 % 28 % 26 % 24 % 21 % 20 % 19 % 21 % Základní funkce daní Funkce alokační •Uplatňuje se při projevech neefektivnosti trhu v alokaci zdrojů, •vliv na umisťování prostředků do oblastí či odvětví, na kterých má stát zájem ü(např. prostřednictvím daňových úlev, či daňových prázdnin → podmínkou poskytnutí je např. objem investic, nové technologie, vytvoření nových pracovních míst apod.). ü ü V případě, kdy daně plní tuto funkci, hovoříme o tzv. nepřímém financování nebo o daňové podpoře. Funkce redistribuční - souvisí s rozdělováním důchodů ve společnosti Stabilizační funkce - je integrální součástí hospodářské politiky HDP v ČR [meziročně v %] 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2,2 5,9 4,3 -0,8 -1,0 0,5 2,9 3,1 2,0 2,9 2,8 6,0 6,4 6,5 3,5 Fiskální funkce je historicky nejstarší a je obsažena ve všech třech výše uvedených funkcích → je primární funkcí zabezpečuje naplnění veřejného rozpočtu Stabilizační funkce má i mezinárodní rozměr Daňová opatření jednoho státu mohou nepříznivě ovlivňovat tržní prostředí v jiných zemích. Sníží-li jeden stát výrazně sazbu daně u významné ekonomické kategorie bude tato oblast lákat investory z jiné země. Dochází pak na mezinárodní úrovni k tzv. škodlivé daňové konkurenci. V boji proti tomuto jevu se brání EU → vzájemná koordinace a harmonizace daní V 1. etapě → zejména harmonizace nepřímého zdanění (spotřební daně a DPH). üTato výrazně odlišná míra i forma zdanění zboží a služeb by ohrožovala jeho volný pohyb. V současné době se stávají předmětem ostré daňové konkurence i daně z příjmů právnických osob (tzv. korporátní daně). Nevýhodná daňová soustava může odrazovat vstupující zahraniční kapitál. V tomto směru se přijímají různá opatření (např. opatření ohledně daňových prázdnin pro cizí subjekty, které mají stimulovat cizí podnikatele k investování v dané zemi). Daňové ráje •označují zemi, ve které jsou poskytovány určité výhody zahraniční společnosti Důvod: Daňové ráje Mezi daňové ráje → ostrovní státy jako Seychely, Marshallovy ostrovy nebo Britské panenské ostrovy, Kajmanské ostrovy. Nemusí jít ale vždy jen o tyto destinace. V rámci Evropy to jsou např. Nizozemí, Kypr, Malta. Vybrané státy USA OECD seznam rozdělený na tři tzv. Listiny (černá, šedá a bílá). Aplikace pravidel pro výměnu daňových informací. 1993 – Daňová reforma – nová daňová soustava Systém založený na třech hlavních pilířích: Obecně se pro mezinárodní srovnání používá ukazatel: Daňová kvóta (jednoduchá a složená): daňové příjmy veřejných rozpočtů hrubý domácí produkt daňové příjmy veřejných rozpočtů + sociální pojistné hrubý domácí produkt Zopakovat J Vývoj daňové kvóty ČR dle rozpočtové skladby (v % nominálního HDP) zdroj: https://www.mfcr.cz/cs/o-ministerstvu/vzdelavani/rozpocet-v-kostce Daň - zákonem určená platba do veřejného rozpočtu csvukrs Daně přímé - Třídění daní podle vazby na důchod •Daně přímé => poplatník platí na úkor svého důchodu a předpokládá se, že je nelze přenést na jiný subjekt • •Daně nepřímé => plátce, který daň odvádí ji neplatí z vlastního důchodu, ale přenáší ji na jiný subjekt (zahrne ji do ceny zboží a služeb) Daňová terminologie Sazba daně Daňová sazba jednotná diferencovaná DAŇOVÁ SAZBA pevná relativní lineární progresivní Zákon o daních z příjmů – 586/92 Sb. upravuje: Daň z příjmů fyzických osob: Vývoj sazby daně z příjmů FO (viz § 16 ZDP) 2008 - Jednotná sazba daně z příjmů pro fyzické osoby 15 % 2013 - solidární sazba daně ve výši 7 % → v reakci na ekonomickou krizi. Od r. 2021 jsou v ČR zavedeny dvě sazby a to: 15 % pro část základu daně do 48násobku průměrné mzdy a 23 % pro část základu daně přesahující 48násobek průměrné mzdy. (Zavedení druhé sazby daně z příjmů 23 % nově nahrazuje dosavadní (tj. do r. 2020 včetně) 7% solidární zdanění vysokých příjmů). Od r. 2024 zůstávají v ČR dvě sazby a to: 15 % pro část základu daně do 36násobku průměrné mzdy a 23 % pro část základu daně přesahující 36násobek průměrné mzdy. Sazba daně z příjmů fyzických osob 1993 - 2007 rok 1993 rok 2005 rok 2006 -7 základ daně daň základ daně daň základ daně daň 0-60 000 15% 0-109 200 15% 0 - 121 200 12 % 60 000-120 000 9 000 + 20% 109 200-218 400 16380+20% 121 200 - 218 400 14 544 Kč + 19 % 120 000-180 000 21 000+25% 218 400-331 200 38 220+25% 218 400 - 331 200 33 012 Kč + 25 % 180 000-540 000 36 000+32% 331 200 a výše 66 420+ 32% 331 200 a více 61 212 Kč + 32 % 540 000- 1 080 000 151 200+40% -- -- 1 080 000 a výše 367 200+ 47% -- -- Zdanění FO v ČR üsnižování daně z příjmů üposun v rámci jednotlivých daňových pásem. üpravidelně do roku 2000 (v letech 2001 - 2003 ke změně nedošlo) byly valorizovány odčitatelné položky ze základu daně. ü ü 2004 - pouze valorizace odčitat. položky na dítě (23 520 Kč na 25 560 Kč) 2005 položka zrušena – nahrazena slevou na dani (+ daňový bonus) Daňové odpočty Daňové odpočty üTyto odečty mohou mít dvě formy: ü üa to formu nezdanitelné části ze základu daně, to znamená, že pouze snižují základ daně ü ünebo formu slev na dani, které snižují konečnou daňovou povinnost. Splitting - určitý druh daňové úlevy sumarizace všech příjmů, a to buď manželů nebo všech výdělečných členů domácnosti (plný splitting) à následné rozdělení podle daného kriteria (počet všech členů domácnosti, počet výdělečně činných). manželský splitting je uplatňován např. ve Francii v ČR byl splitting zaveden v r. 2005 v podobě společného zdanění manželů a následně zrušen v r. 2008. Nezdanitelná položka 2005 Sleva 2006 Sleva 2008 Sleva 2010 Sleva 2011 Sleva 2012 - 20 poplatník 38 040 7 200 24 840 24 840 23 640 24 840 manžel/ka 21 720 4 200 24 840 24 840 24 840 24 840 invalidita I. a II. st. 7 140 1 500 2 520 2 520 2 520 2 520 invalidita III. stupně 14 280 3 000 5 040 5 040 5 040 5 040 držitel průkazu ZTP/P 50 040 9 600 16 140 16 140 16 140 16 140 student 11 400 2 400 4 020 4 020 4 020 4 020 dítě sleva/bonus 6 000 6 000 10 680 11 604 11 604 13 404 Snížení slevy na poplatníka - 23 640 - jen pro 2011 – tzv. povodňová daň Od r. 2015 – sleva na druhé a další dítě zvýšena (13 404 / 15 804 / 17 004 Kč) Školkovné od r. 2014 ve výši minimální mzdy Vývoj slev na dani: Sleva na: 2021 2022-23 2024 poplatníka 27 840 30 840 30 840 druhého z manželů 24 840 24 840 24 840 invaliditu I. a II. stupně 2 520 2 520 2 520 invaliditu III. stupně 5 040 5 040 5 040 držitele průkazu ZTP/P 16 140 16 140 16 140 studenta 4 020 4 020 --- daňové zvýhodnění na vyživované dítě Dle počtu dětí Dle počtu dětí Dle počtu dětí Za umístění dítěte (tzv. školkovné) Dle výše min. mzdy Dle výše min. mzdy ----- Sleva na manžela - nemá příjmy vyšší než 68 000Kč/rok. Nově → uplatnit výhradně na manžela/manželku pečující o dítě pouze do věku 3 let.