Vážená paní, vážený pane, obracím se na Vás s prosbou o vyplnění dotazníku, který nám pomůže pochopit, jak instituce (školy, úřady, veřejné organizace a instituce) reagují na nové výzvy, včetně digitalizace, legislativních změn a společenských trendů. Vámi zvolené odpovědi, prosím, jasně označte zakroužkováním, případně své odpovědi označte dle pokynů u jednotlivých otázek. Pokud není jasně určena jiná možnost, tak vždy vyberte pouze jednu odpověď, se kterou se nejvíce vnitřně ztotožňujete. Výzkum probíhá anonymně a získaná data nebudou poskytnuta třetím osobám. Získaná zjištění budou využita pro vědecko-výzkumné účely a v pedagogickém procesu. Vyhodnocení provedou samotní řešitelé výzkumného týmu a výsledky analýz Vám v případě zájmu můžeme zaslat elektronicky na emailovou adresu, kterou můžete uvést v závěru dotazníku. V případě jakýchkoliv dotazů nebo nejasností, můžete kontaktovat pověřenou osobu na tomto emailu: zapletalova@opf.slu.cz Děkujeme Vám za čas obětovaný vyplněním tohoto dotazníku. Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. člen Katedry podnikové ekonomiky a managementu OPF Slezské univerzity v Opavě Obecné informace o instituci I. Jaký typ organizace zastupujete? ☐ Veřejná správa ☐ Základní škola ☐ Střední škola ☐ Vyšší odborná škola / Univerzita ☐ Knihovna ☐ Kultura (např. muzeum, galerie) ☐ Jiná veřejná instituce (uveďte) II. Kolik zaměstnanců má vaše instituce? .................................................................... III. Řízením vaší organizace je pověřen ☐ Jeden manažer mající zkušenosti s řízením podniku ……… let ☐ Skupina manažerů mající zkušenosti s řízením podniku ……. let IV. Řízením vaší organizace je pověřen ☐ Manažer/skupina manažerů mající vzdělání v oblasti managementu a ekonomiky podniku ☐ Manažer/skupina manažerů nemající vzdělání v oblasti managementu a ekonomiky podniku Vnímání změn (Sensing Capabilities) 1. Jak systematicky vaše instituce sleduje změny v legislativě a veřejné politice? ☐ Máme pravidelně aktualizované analytické nástroje a strategie ☐ Průběžně sledujeme změny a reagujeme podle potřeby ☐ Reagujeme pouze na nejdůležitější změny ☐ Nemáme žádný formální systém 2. Jakým způsobem vaše instituce získává informace o změnách v oboru? (možno více odpovědí) ☐ Oficiální legislativní dokumenty a směrnice ☐ Odborné konference a semináře ☐ Spolupráce s jinými institucemi a školami ☐ Interní výzkum a analýzy ☐ Jiné: ___________ 3. Jak rychle vaše instituce reaguje na změny v očekávání občanů/studentů/klientů? ☐ Okamžitě ☐ Rychle (do 6 měsíců) ☐ Pomalu (1 rok a více) ☐ Velmi pomalu Využívání příležitostí (Seizing Capabilities) 1. Jak rychle vaše instituce implementuje nové nařízení, reformy nebo strategické změny? ☐ Okamžitě ☐ Rychle (do 6 měsíců) ☐ Pomalu (1 rok a více) ☐ Máme problém s implementací změn 2. Jak často vedení vaší instituce podporuje nové iniciativy a reformy? ☐ Neustále ☐ Čas od času ☐ Jen pokud je to nutné ☐ Téměř nikdy 3. Jaká je hlavní bariéra pro rychlejší implementaci inovací? ☐ Byrokratické procesy a omezené pravomoci ☐ Nedostatek finančních zdrojů ☐ Nedostatek kvalifikovaného personálu ☐ Nízká motivace ke změnám ☐ Jiné: ___________ Transformace organizace (Transforming Capabilities) 1. Jak často vaše instituce přehodnocuje své klíčové procesy a strategické priority? ☐ Pravidelně (minimálně ročně) ☐ Občas (každých pár let) ☐ Pouze při krizích ☐ Nikdy 2. Jak dobře je vaše instituce schopná učit se z minulých chyb a přizpůsobovat se? ☐ Výborně ☐ Dobře ☐ Slabě ☐ Velmi špatně 3. Jak vedení vaší instituce podporuje inovace a modernizaci? ☐ Aktivně motivuje k inovacím ☐ Povzbuzuje, ale není to priorita ☐ Změny jsou ponechány na jednotlivých odděleních ☐ Inovace nejsou součástí naší strategie 4. Jaká je míra autonomie zaměstnanců v přinášení nových nápadů? ☐ Velmi vysoká ☐ Spíše vysoká ☐ Omezená ☐ Minimální 5. Jak rychle dokáže vaše instituce přizpůsobit provoz nečekaným změnám (např. pandemie, legislativní změny, rozpočtové škrty)? ☐ Okamžitě ☐ Relativně rychle ☐ Se zpožděním ☐ Velmi pomalu 6. Jak moderní jsou technologie, které vaše instituce využívá? ☐ Nejmodernější dostupné technologie ☐ Průběžně inovujeme ☐ Používáme zastaralé technologie, ale plánujeme modernizaci ☐ Používáme zastaralé technologie bez plánu na modernizaci 7. Do jaké míry jsou data využívána k rozhodování? ☐ Velmi intenzivně (data-driven decision-making) ☐ Středně intenzivně ☐ Omezeně ☐ Málo nebo vůbec Zdroje a schopnosti instituce 1. Jak považujete níže vybrané zdroje za důležitý faktor pro fungování vaší instituce? Seřaďte podle významnosti 1-nejméně významný, 6-nejvíce významný. _ Lidské zdroje (odborné znalosti a zkušenosti zaměstnanců) _ Finanční prostředky (rozpočet, granty) _ IT a digitální infrastruktura _ Fyzické prostředky (budovy, vybavení) _ Síť partnerů a spolupracujících subjektů _ Jiný (specifikujte) 2. Jak hodnotíte dostupnost finančních zdrojů pro rozvoj a inovace vaší instituce? (1 = velmi slabé, 7 = výborné) ☐ 1 ☐ 2 ☐ 3 ☐ 4 ☐ 5 ☐ 6 ☐ 7 3. Má vaše instituce strategii pro řízení lidských zdrojů (např. školení, motivace, rozvoj zaměstnanců)? ☐ Ano, existuje jasná strategie ☐ Částečně, některé prvky jsou přítomné ☐ Ne, není 4. Jaké formy financování nejčastěji využíváte? (Vyberte všechny relevantní) ☐ Státní rozpočet ☐ Evropské dotace a granty ☐ Sponzorské dary / partnerství ☐ Jiné (uveďte) 5. Jak považujete níže vybrané schopnosti za klíčové pro efektivní fungování vaší instituce? Seřaďte podle významnosti 1-nejméně významný, 7-nejvíce významný. _ Inovace v poskytování služeb _ Digitalizace a IT adaptace _ Spolupráce s dalšími institucemi _ Flexibilita při změnách legislativy / politiky _ Efektivní řízení lidských zdrojů _ Komunikace s veřejností a stakeholdery _ Jiné (specifikujte) 6. Jak hodnotíte úroveň digitalizace vaší instituce oproti jiným? ☐ Nízká ☐ Průměrná ☐ Nadprůměrná 7. Jakým způsobem sledujete zpětnou vazbu a potřeby veřejnosti / studentů / uživatelů? (Vyberte všechny relevantní) ☐ Pravidelné dotazníky a průzkumy ☐ Přímá komunikace se stakeholdery ☐ Analýza dat a trendů ☐ Jiné (specifikujte) 8. Jak hodnotíte schopnost vaší instituce rychle reagovat na změny? (1 = velmi slabé, 7 = výborné) ☐ 1 ☐ 2 ☐ 3 ☐ 4 ☐ 5 ☐ 6 ☐ 7 9. Jak často instituce zavádí inovace nebo nové způsoby fungování v reakci na změny v legislativě, financování nebo potřebám veřejnosti. ☐ Pravidelně (každý rok či častěji) ☐ Občas (každých pár let) ☐ Zřídka (pouze při velkých změnách) ☐ Nikdy 10. Jaké jsou největší překážky pro adaptabilitu a inovace ve vaší instituci? (Otevřená otázka) ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… 11. Které oblasti by měly být prioritou pro rozvoj vaší instituce? (Otevřená otázka) ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… 12. Jaké další zdroje nebo podpůrné mechanismy by vám pomohly k lepšímu fungování? (Otevřená otázka) ………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………