Vážená paní, vážený pane, obracím se na Vás s prosbou o vyplnění dotazníku, který nám pomůže pochopit, jak instituce (školy, úřady, veřejné organizace a instituce) reagují na nové výzvy, včetně digitalizace, legislativních změn a společenských trendů. Vámi zvolené odpovědi, prosím, jasně označte zakroužkováním, případně své odpovědi označte dle pokynů u jednotlivých otázek. Pokud není jasně určena jiná možnost, tak vždy vyberte pouze jednu odpověď, se kterou se nejvíce vnitřně ztotožňujete. Výzkum probíhá anonymně a získaná data nebudou poskytnuta třetím osobám. Získaná zjištění budou využita pro vědecko-výzkumné účely a v pedagogickém procesu. Vyhodnocení provedou samotní řešitelé výzkumného týmu a výsledky analýz Vám v případě zájmu můžeme zaslat elektronicky na emailovou adresu, kterou můžete uvést v závěru dotazníku. V případě jakýchkoliv dotazů nebo nejasností, můžete kontaktovat pověřenou osobu na tomto emailu: zapletalova@opf.slu.cz Děkujeme Vám za čas obětovaný vyplněním tohoto dotazníku. Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. člen Katedry podnikové ekonomiky a managementu OPF Slezské univerzity v Opavě Obecné informace o instituci I. Jaký typ organizace zastupujete? ☐ Veřejná správa ☐ Základní škola ☐ Střední škola ☐ Vyšší odborná škola / Univerzita ☐ Knihovna ☐ Kultura (např. muzeum, galerie) ☐ Jiná veřejná instituce (uveďte) II. Kolik zaměstnanců má vaše instituce? .................................................................... III. Řízením vaší organizace je pověřen ☐ Jeden manažer mající zkušenosti s řízením podniku ……… let ☐ Skupina manažerů mající zkušenosti s řízením podniku ……. let IV. Řízením vaší organizace je pověřen ☐ Manažer/skupina manažerů mající vzdělání v oblasti managementu a ekonomiky podniku ☐ Manažer/skupina manažerů nemající vzdělání v oblasti managementu a ekonomiky podniku Vnímání změn (Sensing Capabilities) 1. Jak systematicky vaše instituce sleduje změny v legislativě a veřejné politice? ☐ Máme pravidelně aktualizované analytické nástroje a strategie ☐ Průběžně sledujeme změny a reagujeme podle potřeby ☐ Reagujeme pouze na nejdůležitější změny ☐ Nemáme žádný formální systém 2. Jakým způsobem vaše instituce získává informace o změnách v oboru? (možno více odpovědí) ☐ Oficiální legislativní dokumenty a směrnice ☐ Odborné konference a semináře ☐ Spolupráce s jinými institucemi a školami ☐ Interní výzkum a analýzy ☐ Jiné: ___________ 3. Jak rychle vaše instituce reaguje na změny v očekávání občanů/studentů/klientů? ☐ Okamžitě ☐ Rychle (do 6 měsíců) ☐ Pomalu (1 rok a více) ☐ Velmi pomalu Využívání příležitostí (Seizing Capabilities) 1. Jak rychle vaše instituce implementuje nové nařízení, reformy nebo strategické změny? ☐ Okamžitě ☐ Rychle (do 6 měsíců) ☐ Pomalu (1 rok a více) ☐ Máme problém s implementací změn 2. Jak často vedení vaší instituce podporuje nové iniciativy a reformy? ☐ Neustále ☐ Čas od času ☐ Jen pokud je to nutné ☐ Téměř nikdy 3. Jaká je hlavní bariéra pro rychlejší implementaci inovací? ☐ Byrokratické procesy a omezené pravomoci ☐ Nedostatek finančních zdrojů ☐ Nedostatek kvalifikovaného personálu ☐ Nízká motivace ke změnám ☐ Jiné: ___________ Transformace organizace (Transforming Capabilities) 1. Jak často vaše instituce přehodnocuje své klíčové procesy a strategické priority? ☐ Pravidelně (minimálně ročně) ☐ Občas (každých pár let) ☐ Pouze při krizích ☐ Nikdy 2. Jak dobře je vaše instituce schopná učit se z minulých chyb a přizpůsobovat se? ☐ Výborně ☐ Dobře ☐ Slabě ☐ Velmi špatně 3. Jak vedení vaší instituce podporuje inovace a modernizaci? ☐ Aktivně motivuje k inovacím ☐ Povzbuzuje, ale není to priorita ☐ Změny jsou ponechány na jednotlivých odděleních ☐ Inovace nejsou součástí naší strategie 4. Jaká je míra autonomie zaměstnanců v přinášení nových nápadů? ☐ Velmi vysoká ☐ Spíše vysoká ☐ Omezená ☐ Minimální 5. Jak rychle dokáže vaše instituce přizpůsobit provoz nečekaným změnám (např. pandemie, legislativní změny, rozpočtové škrty)? ☐ Okamžitě ☐ Relativně rychle ☐ Se zpožděním ☐ Velmi pomalu 6. Jak moderní jsou technologie, které vaše instituce využívá? ☐ Nejmodernější dostupné technologie ☐ Průběžně inovujeme ☐ Používáme zastaralé technologie, ale plánujeme modernizaci ☐ Používáme zastaralé technologie bez plánu na modernizaci 7. Do jaké míry jsou data využívána k rozhodování? ☐ Velmi intenzivně (data-driven decision-making) ☐ Středně intenzivně ☐ Omezeně ☐ Málo nebo vůbec Zdroje a schopnosti instituce 1. Jak považujete níže vybrané zdroje za důležitý faktor pro fungování vaší instituce? Seřaďte podle významnosti 1-nejméně významný, 6-nejvíce významný. _ Lidské zdroje (odborné znalosti a zkušenosti zaměstnanců) _ Finanční prostředky (rozpočet, granty) _ IT a digitální infrastruktura _ Fyzické prostředky (budovy, vybavení) _ Síť partnerů a spolupracujících subjektů _ Jiný (specifikujte) 2. Jak hodnotíte dostupnost finančních zdrojů pro rozvoj a inovace vaší instituce? (1 = velmi slabé, 7 = výborné) ☐ 1 ☐ 2 ☐ 3 ☐ 4 ☐ 5 ☐ 6 ☐ 7 3. Má vaše instituce strategii pro řízení lidských zdrojů (např. školení, motivace, rozvoj zaměstnanců)? ☐ Ano, existuje jasná strategie ☐ Částečně, některé prvky jsou přítomné ☐ Ne, není 4. Jaké formy financování nejčastěji využíváte? (Vyberte všechny relevantní) ☐ Státní rozpočet ☐ Evropské dotace a granty ☐ Sponzorské dary / partnerství ☐ Jiné (uveďte) 5. Jak považujete níže vybrané schopnosti za klíčové pro efektivní fungování vaší instituce? Seřaďte podle významnosti 1-nejméně významný, 7-nejvíce významný. _ Inovace v poskytování služeb _ Digitalizace a IT adaptace _ Spolupráce s dalšími institucemi _ Flexibilita při změnách legislativy / politiky _ Efektivní řízení lidských zdrojů _ Komunikace s veřejností a stakeholdery _ Jiné (specifikujte) 6. Jak hodnotíte úroveň digitalizace vaší instituce oproti jiným? ☐ Nízká ☐ Průměrná ☐ Nadprůměrná 7. Jakým způsobem sledujete zpětnou vazbu a potřeby veřejnosti / studentů / uživatelů? (Vyberte všechny relevantní) ☐ Pravidelné dotazníky a průzkumy ☐ Přímá komunikace se stakeholdery ☐ Analýza dat a trendů ☐ Jiné (specifikujte) 8. Jak hodnotíte schopnost vaší instituce rychle reagovat na změny? (1 = velmi slabé, 7 = výborné) ☐ 1 ☐ 2 ☐ 3 ☐ 4 ☐ 5 ☐ 6 ☐ 7 9. Jak často instituce zavádí inovace nebo nové způsoby fungování v reakci na změny v legislativě, financování nebo potřebám veřejnosti. ☐ Pravidelně (každý rok či častěji) ☐ Občas (každých pár let) ☐ Zřídka (pouze při velkých změnách) ☐ Nikdy 10. Jaké jsou největší překážky pro adaptabilitu a inovace ve vaší instituci? (Otevřená otázka) …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 11. Které oblasti by měly být prioritou pro rozvoj vaší instituce? (Otevřená otázka) …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 12. Jaké další zdroje nebo podpůrné mechanismy by vám pomohly k lepšímu fungování? (Otevřená otázka) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………