www.slu.cz/opf/cz ZÁKLADNÍ PRINCIPY FOTOGRAFIE Doc. Ing. Martin Klepek, Ph.D. Mediální marketing – přednáška 3 JAK FUNGUJE FOTOAPARÁT * Fotografie je v podstatě malování světlem, respektive záznam odraženého světla, které prošlo objektivem na světlocitlivou vrstvu. * Tu dříve tvořil film, ale v dnešní době je to obrazový snímač. * SLEZSKÁ UNIVERZITA Jak funguje foťák FOTOLAB fotorádce Zdroj: https://www.fotolab.cz/blog/jak-funguje-fotoaparat/ JAK FUNGUJE BEZZRCADLOVKA * Novější generace fotoaparátů opustila komponent „zrcadlo“ a světlo dopadá přímo na senzor, který přenáší obraz do digitálního hledáčku. * Tato inovace umožňuje významné zmenšení fotoaparátu při stejné kvalitě fotek. * SLEZSKÁ UNIVERZITA https://www.youtube.com/watch?v=8m3dl1_sL3c Mirrorless cameras with studio flash Buying Your First Camera: Mirrorless or DSLR? – Sleeklens JAK FUNGUJE FOTOAPARÁT V MOBILU * Optika v mobilu má menší skla, proto propouští menší množství světla. * Také obrazový snímač je menší, takže původní fotky jsou méně kvalitní. * AI a software ale upravují snímky tak, aby vypadaly dobře rovnou po vyfocení. AI kompenzuje nedostatky hardwaru. * Digitální zoom nahrazuje optický zoom. * SLEZSKÁ UNIVERZITA Zdroj: https://www.fotolab.cz/blog/jak-funguje-fotoaparat/ Mechatronics Inspiration: How Mobile Auto-focus Works in Android and Apple Smartphones JAK VZNIKÁ FOTOGRAFIE * Záznam světla dopadajícího na snímač je pouze prvním krokem k vytvoření výsledné fotografie. * Přestože se jedná o digitální fotografii, samotný proces zachycení světla probíhá analogově. * Množství světla dopadajícího na konkrétní místo snímače ovlivňuje velikost generovaného elektrického náboje. * Po ukončení expozice je tento náboj odečten a předán k dalšímu zpracování. * Data jsou následně poslána do analogově-digitálního převodníku (ADC), který převede analogovou informaci o elektrickém náboji na digitální data ve formě jedniček a nul. SLEZSKÁ UNIVERZITA SNÍMAČE * Snímače se liší podle použité technologie a velikosti, ale účelem zde není rozebírat jejich technické parametry. * Důležitější je říct si, že typ snímače se většinou liší podle typu fotoaparátu. Jiný bude v mobilním telefonu a jiný v digitální zrcadlovce. * Velikost snímače a použitá technologie tak zákonitě ovlivňuje kvalitu fotografií. • SLEZSKÁ UNIVERZITA Does Sensor Size Matter in Dental Photography? - Dental & Intraoral Digital Photography - Dental Photos TYPY FOTOAPARÁTŮ * Fotoaparát v mobilním telefonu * U mobilního telefonu je obrovskou výhodou jeho skladnost, dostupnost a jednoduché ovládání aplikace fotoaparátu. * Kompakt * Jsou lehké, skladné ale nenabízí veškeré možnosti, které pro produktovou fotografii ve většině případů potřebujeme. * Bez zrcadlovka * Vynikají tím, že jsou rozměry blízké kompaktům ale snímačem a možností výměny objektivů se podobají digitálním zrcadlovkám. * SLEZSKÁ UNIVERZITA TYPY FOTOAPARÁTŮ * Digitální zrcadlovka * Umožňují pokročilé poloprofesionální či profesionální nastavení a nabízí možnosti výměny celé škály objektivů. Ty mají různé úrovně světelnosti a přiblížení (zoomu). Některé s pevným ohniskem nelze k přiblížení použít, zato dosahují kvalitnějších stupňů světelnosti nebo nabízejí zajímavé možnosti zachycení prostoru jako je takzvané „rybí oko“. * Nevýhodou digitální zrcadlovky i přídavných objektivů je jejich váha a nutnost znalostí základních principů fotografie. * * SLEZSKÁ UNIVERZITA KVALITA FOTOGRAFIE – ČAS ZÁVĚRKY * Čas závěrky neboli také čas expozice či rychlost závěrky, udává hodnotu času, po který bude na snímač skrze objektiv dopadat světlo. * Delší čas znamená světlejší snímek, ale zároveň větší šance na rozmazání. * To v praxi vzniká ze dvou příčin: * Pohyb fotoaparátu nebo pohyb fotografovaného objektu. * Pokud tedy máte rozmazané snímky, je možné že budete muset zlepšit držení fotoaparátu nebo využít stativ a eliminovat tak pohyb fotoaparátu nebo snížit rychlost závěrky, aby se focený objekt nestal rozmazaný díky svému pohybu. * * * * SLEZSKÁ UNIVERZITA KVALITA FOTOGRAFIE – ČAS ZÁVĚRKY SLEZSKÁ UNIVERZITA • Zdroj: https://blog.halide.cam/the- https://www.imagenesmy.com/imagenes/shutter-speed-difference-81.html KVALITA FOTOGRAFIE – ČAS ZÁVĚRKY * Na obrázku vidíme tři různá nastavení při stejné kompozici fotografie. * Na prvním z leva je nastavena jedna sto dvaceti pětina sekundy (1/125) po kterou na čip pronikalo světlo a fotoaparát tyto data zaznamenal. * Na tom úplně vpravo je to jedna polovina sekundy (1/2). * Rozdíl je viditelný na první pohled. Díky delšímu času expozice vytvořila voda opticky jiné tvary než v prvním případě. * * * * * SLEZSKÁ UNIVERZITA KVALITA FOTOGRAFIE – CLONA * Clonové číslo udává o kolik bude zmenšen průměr vstupní čočky (viz obrázek). * Nízké clonové číslo znamená větší světelný tok pronikající na senzor fotoaparátu, což umožňuje velmi krátký expoziční čas. * Nejlepší objektivy pak mají velmi nízká čísla. * * SLEZSKÁ UNIVERZITA Zdroj: https://www.milujemefotografii.cz/proniknete-do-taju-expozice-expozicni-trojuhelnik Obrázek znázorÅ�uje zavÅ™enà clony u objektivu se svÄ›telnostà F1 (s takto svÄ›telným objektivem se v běžné praxi prakticky nesetkáte).jpg KVALITA FOTOGRAFIE – CLONA * Zvedáním clonového čísla dochází k zvětšování zaostřené plochy v obou směrech od bodu zaostření. * V praxi pak vysoké clonové číslo znamená, že objekty jak v popředí, tak v pozadí vykazují ostrost, zatímco u menších clonových čísel může docházet k dramatickému rozostření pozadí fotografie (viz. obrázek). * * * SLEZSKÁ UNIVERZITA Zdroj: http://www.simacek.net/blog_modul.php?mod=0001 SouvisejÃcà obrázek Výsledek obrázku pro hloubka ostrosti Zdroj: http://www.fotoroman.cz/glossary/2_dof.htm KVALITA FOTOGRAFIE – CLONA * Pro produktovou fotografii je dobré znát pojem hloubka ostrosti a při přemýšlení o kompozici fotek mít tyto znalosti na vědomí. * Vyhneme složitému technickému popisu a zkusíme si představit imaginární plochu, která je kolmá k objektivu fotoaparátu. Uprostřed této plochy je ostřící bod (viz obrázek), kde je fotografie nejostřejší. Ostré jsou ale také další části této plochy, avšak čím dále jsou od bodu zaostření, tím méně ostré jsou. * Prostor, který zůstává relativně dobře zaostřen nazýváme hloubka ostrosti. SLEZSKÁ UNIVERZITA Zdroj: https://nikonblog.cz/hloubka-ostrosti-srozumitelne/ Výsledek obrázku pro hloubka ostrosti KVALITA FOTOGRAFIE – ISO * Velmi jednoduše řečeno, je ISO nastavení fotoaparátu, které umožňuje zesvětlit nebo ztmavit fotografii. * Pokud zvýšíte číslo ISO, fotografie se budou postupně zesvětlovat. Z tohoto důvodu je ISO dobrým nástrojem, který vám pomůže zachytit snímky v tmavém prostředí nebo být flexibilnější při nastavení clony a rychlosti závěrky. * Pozor! Fotografie pořízená na příliš vysoké úrovni ISO bude šumná (viz obrázek), a nemusí být použitelná. Takže rozjasnění fotografie pomocí ISO je vždy kompromisem. * SLEZSKÁ UNIVERZITA Zdroj: https://www.bloggiveawaydirectory.com/defining- camera-iso-setting-and-how-to-use-it/ Výsledek obrázku pro ISO settings SVĚTLO * Fotografický obraz vznikne tak, že je zachyceno množství světla odražené od jednotlivých částí fotografované scény. * Tmavé objekty velkou část světla pohltí a odrazí ho do fotoaparátu méně, zatímco světlé předměty odrazí světla více. * Pokud máme ve fotografii příliš tmavá místa, mohou začít splývat a tvořit souvislou černou plochu ve které se ztrácí kresba. Říkáme jim takzvaně „podpaly“ (underexposure). Totéž platí pro opačný pól a tím jsou extrémně světlé plochy, kterým říkáme „přepaly“ (overexposure). * * * * SLEZSKÁ UNIVERZITA SVĚTLO SLEZSKÁ UNIVERZITA • SouvisejÃcà obrázek Zdroj: https://www.shoothecook.es/fotografia-culinaria-controla-el-modo-manual-de-tu-camara-y-la-exposicio n/fotos-subexpuesta-sobreexpuesta/ SVĚTLO * Na obrázku tyto dvě extrémní situace můžeme vidět. * První fotografie je tmavá především v dolní části, kde mezi lusky vznikají souvislé černé plochy. Fotografie na středu je relativně v pořádku, ale poslední fotka má opět problém s expozicí. Všimněte si, jak se téměř ztrácí přechod mezi stolem a ubrouskem na kterém je položena miska s polévkou. Rovněž horní část misky splývá se zbytkem pozadí. * Pokud fotíme do RAW některé tyto neduhy lze upravit také v následné postprodukci, a to bez ztráty kvality. SLEZSKÁ UNIVERZITA SouvisejÃcà obrázek Zdroj: https://www.shoothecook.es/fotografia-culinaria-controla-el-modo-manual-de-tu-camara-y-la-exposicio n/fotos-subexpuesta-sobreexpuesta/ SVĚTLO SLEZSKÁ UNIVERZITA Overexposure vs Underexposure — How to Work With Both BARVA SVĚTLA * Různé světelné zdroje mají různou barvu světla. * Barva světla (někdy se používá termín teplota chromatičnosti) je vyjádřena teplotou, na kterou je nutné zahřát černé těleso, aby dosáhlo daného barevného odstínu. * Barva světelného zdroje se udává v Kelvinech. Když budete zahřívat černé těleso, postupně vlivem žáru začne červenat, oranžovět, žloutnout, bělat, až nakonec přejde při nejvyšší teplotě do modré barvy. SLEZSKÁ UNIVERZITA Colour Chart Image BARVA SVĚTLA * Pokud nemáme trénované oko, je možné si u fotek pomoci histogramem, který zobrazuje hodnoty barevnosti fotografie. * Pro úplné zjednodušení si vysvětlíme že histogram správně teplotně barevné fotky by měl mít křivky červené, modré, zelené a bílé barvy vzdáleností blízko sebe. Jejich „kopce“ se téměř překrývají. * * * SLEZSKÁ UNIVERZITA Zdroj: https://www.milujemefotografii.cz/ovladnete-barvy-fotografie-vyvazeni-bile a vlastní úprava z https://www.milujemefotografii.cz/jak-na-fotografovani-jidla/ BARVA SVĚTLA * V levé části obrázku vidíme fotografii, která je zbarvena do žluta. Hodnoty histogramu jsou pak rozhozené a křivky se nepřekrývají. Prostřední fotografie se, co se teploty bílé týká, jeví v pořádku. Poslední snímek vpravo pak vykazuje stejný nesoulad křivek jako ten první. Problém je však na opačné straně spektra. SLEZSKÁ UNIVERZITA Zdroj: https://www.milujemefotografii.cz/ovladnete-barvy-fotografie-vyvazeni-bile a vlastní úprava z https://www.milujemefotografii.cz/jak-na-fotografovani-jidla/ SVĚTLO * Světlo je nezbytné pro správnou expozici snímku. * Bez dostatečného množství světla by snímač fotoaparátu nezachytil dostatek detailů, což by vedlo k tmavé nebo nekvalitní fotografii. * U fotografie pracujeme s přirozeným nebo umělým světlem. * Umělé světlo dělíme na zábleskové a trvalé. * Mezi zábleskové patří interní a externí blesky a také externí záblesková světla. Pro vysvětlení se jedná o přídavné zdroje světla spuštěné v moment stisknutí spouště. * Trvalá světla pak nasvítí scénu trvale bez propojení na vyvolání spouště. * * * SLEZSKÁ UNIVERZITA SVĚTLO SLEZSKÁ UNIVERZITA Fomei Set pro fotografy - pokroÄ�ilý pro Canon Aputure Amaran AL-H198 LED svÄ›tlo Fujifilm blesk EF-42 Terronic Basic Hobby 5 - Kit 3 ODRAZNÉ DESKY * Odrazné desky pomáhají kontrolovat směr světla a změkčit tvrdé stíny. * Odrážejí světlo zpět na objekt, čímž vyrovnávají kontrasty a zajišťují přirozenější vzhled fotografie. * Různé povrchy odrazných desek (bílá, stříbrná, zlatá) ovlivňují barevné podání světla. * Bílá poskytuje neutrální a jemný odraz, * stříbrná zesiluje světlo a zvyšuje kontrast, * zlatá dodává teplý nádech. * * * SLEZSKÁ UNIVERZITA Obsah obrázku umění Obsah vygenerovaný umělou inteligencí může být nesprávný. 35,700+ Light Reflector Photography Stock Photos, Pictures & Royalty-Free Images - iStock STATIV * Stativ v tomto případě zajišťuje stabilitu a ostré fotografie v porovnání s focením takzvaně „z ruky“. * Na trhu existuje několik druhů trojnožek od kapesních po robustní studiové stativy. * Někdy situace vyžaduje umístit fotoaparát do netradiční polohy. V tom případě je možné využívat další dodatečné stativové konstrukce. * * * * SLEZSKÁ UNIVERZITA Tripod PNG transparent image download, size: 1000x1000px TYPY STATIVŮ SLEZSKÁ UNIVERZITA Video hlavy, fluidní hlavy | FILM-TECHNIKA Megapixel mini stativ MadMan flexibilnà stativ stÅ™ednà Hama stativ TRAVELLER Premium 144 Ball POZADÍ * Nekonečné pozadí odstraní viditelné přechody mezi podlahou a stěnou, čímž zajistí čistý a nerušený vzhled fotografie. * Používá se v produktové fotografii, portrétech i reklamě, protože vytváří jednotné prostředí, kde se pozornost soustředí pouze na objekt. * * * SLEZSKÁ UNIVERZITA Focení modelek v různém prostředí III: Focení v ateliéru | Milujeme fotografii – vše o digitální fotografii POZADÍ SLEZSKÁ UNIVERZITA Focení modelek v různém prostředí III: Focení v ateliéru | Milujeme fotografii – vše o digitální fotografii Focení modelek v různém prostředí III: Focení v ateliéru | Milujeme fotografii – vše o digitální fotografii POZADÍ SLEZSKÁ UNIVERZITA A Portable And Inexpensive Seamless Background System | Fstoppers POZADÍ SLEZSKÁ UNIVERZITA A Portable And Inexpensive Seamless Background System (F Stoppers) SCÉNA * Na obrázku vidíme základní nastavení scény pro produktovou fotografii. * Je zde stativ, fotoaparát, odrazný deska, bílé pozadí prohnuté do tvaru poloviny písmene U a také hlavní hrdina příběhu, tedy produkt. * * * * * SLEZSKÁ UNIVERZITA SCÉNA * Ne vždy je nutné nakupovat nejdražší vybavení a řada instruktážních videí na internetu ukazuje, jak si některé části vybavení poskládat svépomocí. * * * * * SLEZSKÁ UNIVERZITA Make Your Own Mini Studio : 4 Steps (with Pictures) - Instructables SHRNUTÍ PŘEDNÁŠKY SLEZSKÁ UNIVERZITA * Pro pochopení a zvládnutí produktové fotografie je nutné rozumět obecným pravidlům fungování fotoaparátu a fotografie jako lidské činnosti. * V této přednášce jsme si proto vysvětlili, jak vzniká fotografie, jaké typy fotoaparátů máme, jaké faktory ovlivní kvalitu fotografie a s jakým příslušenstvím můžeme dosáhnout lepších výsledků při focení produktů. * Víme co znamená clona, iso, závěrka a jakou roli hraje světlo a jeho barva. www.slu.cz/opf/cz DÍKY ZA POZORNOST