Koncepční vymezení managementu Osobnost manažera Management 1. přednáška Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. Katedra Podnikové ekonomiky a managementu MANAGEMENT •Přednášející: Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. –Kancelář: B202 –Konzultační hodiny: úterý 9,00 – 10,30 nebo přes online MS Teams –Email: zapletalova@opf.slu.cz –Telefon: 596 398 433 •Veškeré materiály, informace a podklady ke studiu: IS SU •Požadavky na ukončení předmětu: –Docházka na semináře, a to s minimální účastí 60% – 5% hodnocení (max. 5 bodů) –Absolvování průběžného testu (24. 3. – 30. 3. 2025) na seminářích – 20% hodnocení (max. 20 bodů) –Odevzdání (seminární práce do 2. 5. 2025) a prezentace (video do 9. 5. 2025) – 15% hodnocení (max. 15 bodů) –Úspěšné absolvování zkoušky – ústní forma, 60% hodnocení Prostor pro doplňující informace, poznámky Základní informace k předmětu •Management znamená umění dosáhnout cíle organizace rukama a hlavama jiných. (American Management Association) • •Management je funkcí, je disciplínou, návodem, který je třeba zvládnou a manažeři jsou profesionálové, kteří tuto disciplínu realizují, vykonávají funkce a z nich vyplývající povinnosti. (P. F. Drucker, 1970) • •Management je procesem, který probíhá mezi jednotlivcem/skupinou, který řídí (řídící subjekt) a jednotlivcem/skupinou, který je řízen (řízený subjekt). (Blažek, 2014) • Prostor pro doplňující informace, poznámky Management – jeho podstata a definice •management jako skupina řídících pracovníků; • •management jako vědní disciplína; • •management jako funkce a aktivita. • • Prostor pro doplňující informace, poznámky Pojetí managementu •V tomto pojetí je management spojován s lidským faktorem. Blažek (2014) hovoří o tzv. personifikaci pojmu management. •Management je vnímán jako skupina pracovníků, vedoucích pracovníků - manažerů, kteří jsou realizátoři managementu a mají za úkol řídit danou organizaci. •Manažer je klíčovou osobou v organizaci, jelikož nese odpovědnost za úspěšnost organizace v podnikatelském prostředí. V malých organizacích splývá role manažera s rolí vlastníka. S růstem organizací dochází k oddělování manažera a vlastníka. Manažer se tak stává prostředníkem mezi výkonnými zaměstnanci a vlastníky organizace. •Podle Druckera je manažer považován za osobu, která odpovídá za plánování, realizaci a kontrolu. •Lojd (2011, s. 10) považuje manažera za člověka, který dosahuje stanovených cílů s lidmi a prostřednictvím nich. • Prostor pro doplňující informace, poznámky Management jako skupina řídících pracovníků •Manažery třídíme podle stupňů řízení, kterým odpovídají konkrétní úkoly a aktivity. V tomto případě hovoříme o vertikální typologii manažerů - manažery vrcholové, manažery střední a manažery první linie. • •Toto členění manažerů přestavuje horizontální typologii manažerů. Podle horizontální typologie manažerů – manažeři kvality; personální manažeři; procesní manažeři; produktoví manažeři; projektoví manažeři; finanční manažeři; provozní manažeři atd. • • • • Prostor pro doplňující informace, poznámky Typologie manažerů •Vrcholoví manažeři (tuto skupinu nazýváme často jako top management – CEO: Chief Executive Office) řídí organizaci jako celek a reprezentují ji jak vůči interním subjektům (pracovníkům a vlastníkům), tak vůči externím subjektům (zákazníci, dodavatelé, státní instituce atd.). • •Střední manažeři (manažeři druhé linie – middle management) působí na úrovni středního managementu, tj. taktické úrovni řízení. • •Manažeři první linie (nejnižší manažeři – lower management) jsou takoví manažeři, kteří působí na nejnižším stupni řízení a jsou v bezprostředním styku s výkonnými pracovníky. • • • • Prostor pro doplňující informace, poznámky Vertikální typologie manažerů Mezi hlavní specifika, která odlišují manažera od výkonných pracovníků, patří: •moc •autorita •pravomoc •odpovědnost •výše finančního ohodnocení; •společenský status • • Prostor pro doplňující informace, poznámky Manažer •Interpersonální role – interpersonální role představují vztahy vzniklé z manažerova postavení a autority: –role představitele; –role vůdce; –role propojovatele (spojovacího článku). •Informační role – informační role se vztahuje ke zdrojům a předávání informací získaných manažer při vykonávání interpersonálních rolí: –role příjemce informací; –role šiřitele informací; –role mluvčího. Prostor pro doplňující informace, poznámky Manažer a jeho role I •Rozhodovací role – rozhodovací role je spojena s rozhodováním manažera a řešením problémů v průběhu vykonávaní manažerské práce: –role podnikatele; –role řešitele problémů; –role alokátora zdrojů; –role vyjednávače •K těmto třem rolím se přiřazuje ještě role administrativní. V rámci administrativní role manažer vystupuje v roli: –administrátora; –pozorovatele; –kontrolovatele úkolů; –správce rozpočtů. Prostor pro doplňující informace, poznámky Manažer a jeho role II •Tvrdé prvky manažerské práce představují hmotné aspekty organizace, jako je správa financí, tvorba organizačních struktur, tvorba distribučních kanálů, datových skladů apod. • •Měkké prvky manažerské práce reprezentují nehmotné prvky organizace, mezi které patří podniková kultura a corporate identity, firemní komunikace a další. Prostor pro doplňující informace, poznámky Charakter manažerské práce •Styl manažerské práce představuje způsob práce (řízení a rozhodování) manažera a zvolené metody pro dosahování cílů organizace. • •Volba konkrétního stylu manažerské práce vychází ze znalostí, zkušeností a autority manažera. • •Zvolený styl manažerské práce ovlivňuje také vztah manažera ke svým zaměstnancům (způsob komunikace s pracovníky, motivace a stimulace pracovníků) a uplatnění moci (autority) při vlastní manažerské práci. Prostor pro doplňující informace, poznámky Styl manažerské práce I •Styl manažerské práce představuje způsob práce (řízení a rozhodování). Veber a kol. (2009) konkrétně uvádí, že manažerský styl aplikovaný v praxi je ovlivněn těmito charakteristikami: •charakter situace; •význam, závažnost rozhodnutí; •rizikovost rozhodnutí a strukturovanost problému; •osobní charakteristiky manažera; •postoj podřízených. • Prostor pro doplňující informace, poznámky Styl manažerské práce II Prostor pro doplňující informace, poznámky Vliv prostředí na práci manažera Vnitřní prostředí Typ organizace Struktura Činnosti a úkoly MANAŽER Technologie Lidé Postavení v podniku Vnější prostředí Vnější prostředí •Manažerské přístupy představují způsob činnosti a zvolené metody práce manažera, především jeho práce se zaměstnanci, vedoucí k dosažení nastavených cílů. •Vývoj manažerských přístupů do určité míry kopíruje vývoj společnosti. •Každý manažer si volí svůj přístup na základě různých kritérií, jako jsou třeba podřízení, nastavené cíle, jeho osobní charakteristiky apod. •Manažer má možnost volby svého přístupu, která je ovlivněna takovými faktory je třeba charakter okamžité situace, závažnost rozhodnutí, postoje podřízených, osobní vlastnosti manažera. • Prostor pro doplňující informace, poznámky Manažerské přístupy •Manažerská etika se zabývá problematikou morálního, etického chování manažera/podnikatele. Etické chování znamená chování podle morálních hodnot, tj. správné chování. •Etika v podnikání, potažmo manažerská etika, se vztahuje k chování podnikatelů a manažerů vůči zákazníkům, zaměstnancům a společnosti jako celku. • •Etika je vědní disciplína zkoumající vznik, vývoj a funkce morálky, mravní význam a vztah člověka ke světu. Přičemž morálka je charakterizována jako soubor specifických zvyklostí, norem, standardů, etických a kulturních pravidel nebo vzorců, které jsou požadovány a očekávány od jedince ve společnosti. Takovýto jedinec bývá pak charakterizován jako „dobrý člověk“ Prostor pro doplňující informace, poznámky Management podniku a manažerská etika •Dobrovolně dodržovat zákony; •Zachovávat důvěryhodnost; •Vyhýbat se střetům zájmů; •Věnovat práci potřebnou péči; •Jednat v dobré víře; •Být si vědom odpovědnosti; • Prostor pro doplňující informace, poznámky Obecné zásady podnikatelské etiky Prostor pro doplňující informace, poznámky Etické řízení podniku •Egoismus x altruismus •Odpovědnost vůči –Podniku –Zaměstnancům –Zákazníkům –Externím uživatelům •Etická rizika – krátkodobé zisky x dlouhodobý prospěch •Etický audit –Řešení etických problémů –Možnost uplatnění vlastní osobnosti –Respektování zájmů zájmových skupin • •Etický kodex je soubor pravidel a zásad, které posilují odpovědné, střídmé a pospolité chování a představují minimální práh přijatelného chování při výkonu zaměstnání, nebo jsou směřovány k dodržování následujících idejí: vždy se chovat způsobem prospívajícím důvěryhodnosti; není dovoleno činit přímo to, co je přímo zakázáno; nutno zabránit nekorektnosti. • •Cílem etického kodexu je usnadňovat řešení etických dilemat zaměstnanců a vést organizaci k etickému a spravedlivému chování. Etické kodexy jsou nejvýznamnějšími a také nejpoužívanějšími nástroji etického řízení. Jsou vnímány jako preventivní nástroj. • Prostor pro doplňující informace, poznámky Etický kodex •Evropská unie vymezuje CSR (Corporate Social Responsiblity) jako „dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do každodenních firemních operací a interakcí s firemními stakeholdery“ (KOM, 2001, s. 8) • Koncept CSR se opírá o tzv. tři pilíře: •Profit – zisk (ekonomická oblast) •People – lidé (sociální oblast) •Planet – planeta (environmentální oblast) Prostor pro doplňující informace, poznámky Společenská odpovědnost organizací •ESG, které lze dnes prakticky zaměňovat za pojem korporátní udržitelnosti, znamená souhrnnou zkratku pro otázky životního prostředí (Environmental), společenské (Social) a správy a řízení (Governance+). •Staví na myšlence pragmatického firemního růstu a tvorby hodnoty v dlouhém období. •V lednu 2023 nabyla účinnost evropská směrnice o reportingu korporátní udržitelnosti (CSRD) – nové povinnosti firem. •V rámci ESG reportingu jde především o řadu interních procesů • Prostor pro doplňující informace, poznámky Udržitelnost – ESG