Návrh systému řízení společnosti pod názvem ……. Seminární práce do předmětu: Management Jméno a příjmení: UČO: Karviná 2025 Úvod Představení společnosti/firmy a Vámi řešeného problému spojeného s řízením společnosti. Obsah: 1. Charakteristika společnosti/podniku Název, obor činnosti, velikost, sídlo, vlastnická struktura atd. 2. Návrh systému řízení, pokrytí a vymezení úrovní strategické (top), taktické (middle), operativní (low) Nastavení systému v rámci odpovědnosti, rolí, delegování úkolů, způsobu řízení. Formulujte, dle čeho vytváříte stupně řízení, proč je právě vámi navrhovaná struktura vhodná, zda odpovídá nárokům firmy pro prodej, výrobu apod. výrobků/služeb a generování přidané hodnoty (odlišnost např. dle typu: výroba, služby, maloobchodní činnost apod.) 3. Návrh organizační struktury podniku Konkrétní organizační struktura (organigram) s vymezením rolí, odpovědnosti konkrétních pracovních pozic. Každá pozice obsahuje popis pracovního místa + náplň práce. Vhodné je doplnění diagramu organizační struktury. 4. Návrh plánování, získávání a výběru pracovníků Uveďte, jak budete postupovat při plánování např. počtu pracovníků, při definování pracovního místa. Dále představte způsoby získávání pracovníků, jaké kanály, informační zdroje využijete, aby se potencionální uchazeči dověděli o volných pracovních místech. Popište způsoby/metody výběru pracovníků (můžete strukturovat odlišnosti pro top management, řídící pracovníky, operativu apod.). Jak bude následně probíhat adaptační proces přijatých pracovníků. 5. Navrhněte motivační systém pracovníků Jaké formy motivace (vnitřní/vnější) budete využívat, formulujte obecnou strukturu odměňování za práci (např. podíl fixní složky, variabilní složky, vliv motivace na výkon pracovníka, vše dle jeho zařazení, např. motivace top managementu mohou být odlišné od administrativního pracovníka apod.). Jaký systém vedení/řízení/leadershipu budete aplikovat? 6. Uveďte, jak budou nastaveny kontrolní mechanismy ve společnosti Jak se bude hodnotit výkonnost pracovníků, četnost hodnocení, prostor pro zlepšení apod. Jak bude prováděna kontrola ve smyslu, zda firma dosahuje stanovených cílů, zjišťování odchylek (příčin) jak pro top, middle, low management. Závěr Shrnutí hlavních poznatků a formulace Vašeho doporučení pro danou společnost. Jaký typ firemní kultury chcete vytvářet, v čem bude spočívat odlišení se v rámci corporate culture ve srovnání s jinými společnostmi? Atraktivita zaměstnání, hrdost zaměstnanců pracovat právě pro Vás… Seznam literatury Použité zdroje zpracovávejte dle pokynu děkana ke zpracovávání a zveřejňování kvalifikačních prací. Příklady citování jsou uvedeny níže. Tuto část je třeba zpracovat, když čerpáte z cizích zdrojů a nezpracováváte návrh z vlastních myšlenek a pocitů. Toto se také týká popisu teoretického základu, kde je stále třeba citovat cizí zdroje (definici jste nevymysleli vy sami). Citovat je třeba nejen na konci v použitých zdrojích, ale také v textu. Pokud zdroje nemáte, není třeba je uvádět. Přílohy Fotky, plakáty, animace, nákresy, tabulky atd., které nemusí být součástí obsahu, ale chcete je se čtenářem sdílet. Pokud přílohy nemáte, není třeba je uvádět. _________________________________________________________________________________ POKYNY: * Téma práce: ü Studenti si fiktivně založí svoji firmu a zpracují práci dle bodů osnovy. * Termín odevzdání: elektronicky do 2. 5. 2025, 23:59h. do Odevzdávárny vedoucího semináře v IS SLU * Způsob zpracování: skupinově (2 – 4 osoby v týmu) * Rozsah: 5 – 10 stran (předmětem rozsahu je samotný obsah práce, počítá se text, nepočítá se úvod a závěr) TIPY: Vyberte si společnost/firmu, kterou byste si např. jednou chtěli založit a realizovat se v jejích aktivitách. Postupujte dle vašeho osobního zájmu, chcete se dovědět více informací, líbí se Vám, je Vám inspirací apod.). Využijte znalosti získané z přednášek/seminářů a vlastní četby odborné literatury, dostupných studií apod. k problematice managementu. Zpracujte jednotlivé body osnovy dle dostupných informací a vyvoďte závěr. Nezapomínejte – každý subjekt je založen na managementu=řízení, otázkou je, jak každá firma k tomu přistupuje…a zda je úspěšná… Seminární práce je přidanou hodnotou pro Vás 😊 _________________________________________________________________________________ CITOVÁNÍ V TEXTU, VYSVĚTLIVKA: Základní zásada: Vše, co je uvedeno v závěrečném seznamu literatury ve znění úplné bibliografické citace, musí být průběžně citováno v textu, přičemž student využívá způsob citování ve zkrácené formě (tzv. Harvardský citační systém), tj. příjmení autora nebo autorů (rok vydání, v případě přímé nebo nepřímé citace se uvádí i strana nebo rozpětí stran). Příklady: ü Novák (2010) ü Novák (2010, s. 125) ü Novák (2010, s. 125-127) Převzatý text lze citovat těmito formami: ü Přímá citace – text je z původního díla převzat doslovně a uvádí se v uvozovkách. ü Nepřímá citace (parafráze) – text je z původního díla interpretován vlastními slovy, aniž by se však změnil význam textu. ü Citace na celé dílo – uvádí se pouze v případě, že se autor odkazuje na celé původní dílo. Přímá citace V případě přímé citace, kdy je převzat text doslovně, obsahuje odkaz na dané dílo tyto náležitosti: ü příjmení autora ü rok vydání ü stránka nebo rozpětí stran odkud byl text převzat ü samotný citovaný text je psán kurzívou a je uveden v uvozovkách. Jestliže se příjmení tvůrce citovaného informačního zdroje přirozeně stává součástí textu, potom se odkaz uvádí touto formou: Příjmení autora nebo autorů (rok vydání, stránka nebo rozpětí stran) ü Jeden autor: Autor (rok, strana/rozpětí stran) ü Dva autoři: Autor a Autor (rok, strana/rozpětí stran) ü Tři a více autorů: Autor et al. (rok, strana/rozpětí stran) V případě, kdy není odkaz na příjmení autora citované literatury přirozenou součástí textu, potom se odkaz na citovaný zdroj uvádí souhrnně v kulatých závorkách za citovaným textem touto formou: (Příjmení autora nebo autorů, rok vydání, stránka nebo rozpětí stran) ü Jeden autor: (Autor, rok, strana/rozpětí stran) ü Dva autoři: (Autor & Autor, rok, strana/rozpětí stran) ü Tři a více autorů: (Autor et al., rok, strana/rozpětí stran) Příklady přímé citace: Novák (2010, s. 26) uvádí, že „hlavními faktory vzniku finanční krize byly cenová bublina na americkém realitním trhu, nedostatečná regulace dohledu finančního trhu a selhání ratingových agentur.“ Dle Pokorného a Poláka (2007, s. 29) je "nejvýznamnějším rizikem čínské ekonomiky pro následující desetiletí možnost prudkého nárůstu inflace." „Ekonomická recese je zpravidla doprovázena propadem ekonomické výkonnosti a nárůstem míry nezaměstnanosti.“ (Novotný 2009, s. 297). Nepřímá citace V případě nepřímé citace neboli parafráze, kdy je text z původního díla interpretován vlastními slovy, aniž by se však změnil význam textu, obsahuje odkaz na dané dílo tyto náležitosti: ü příjmení autora ü rok vydání ü stránka nebo rozpětí stran odkud byl text převzat Jestliže se příjmení tvůrce citovaného informačního zdroje přirozeně stává součástí textu, potom se odkaz uvádí touto formou: Příjmení autora nebo autorů (rok vydání, stránka nebo rozpětí stran) ü Jeden autor: (Autor, rok, strana/rozpětí stran) ü Dva autoři: (Autor & Autor, rok, strana/rozpětí stran) ü Tři a více autorů: (Autor et al., rok, strana/rozpětí stran) V případě, kdy není odkaz na příjmení autora citované literatury přirozenou součástí textu, potom se odkaz na citovaný zdroj uvádí souhrnně v kulatých závorkách za citovaný text touto formou: (Příjmení autora nebo autorů, rok vydání, stránka nebo rozpětí stran) ü Jeden autor: (Autor, rok, strana/rozpětí stran) ü Dva autoři: (Autor & Autor, rok, strana/rozpětí stran) ü Tři a více autorů: (Autor et al., rok, strana/rozpětí stran) Příklady nepřímé citace: Jak uvádí Vančurová (2010, s. 96), vstupní cenou je hodnota, z níž je majetek odpisován. Mezi významné faktory ekonomické recese v České republice patřily nižší ekonomická aktivita firem daná propadem exportu a rovněž nedostatečná spotřeba domácností (Novák 2010, s. 25-70). Citace na celé dílo: Pokud se odkazujeme na celý zdroj, který se zabývá určitým problémem, nikoliv na konkrétní myšlenku uvedenou na dané stránce či na rozpětí stran, obsahuje odkaz na dané dílo tyto náležitosti: ü příjmení autora ü rok vydání Příklady citace na celé dílo: Teorii makroekonomických šoků popisuje blíže ve svém článku Novotný (2009). Za nejvýznamnější současnou učebnici marketing managementu je považována učebnice autorů Kotlera a Kellera (2013). Další zásady citování zdrojů v textu: V případě, že dílo má čtyři a více autorů, uvádíme v textu pouze prvního autora a po něm následuje „et al.“ V závěrečném seznamu literatury je nutné uvést všechny autory dle citační normy. Příklady citování čtyř a více autorů: Janáček et al. (2004) se domnívají, že socialistická ekonomika vykazovala v 80. letech minulého století zpomalení. Pokud nemá citované dílo konkrétního autora a byla vydána určitou institucí, potom citujeme stejně jako v případě přímé citace, nepřímé citace či odkazu na celé dílo s tím rozdílem, že místo příjmení autora uvedeme zkratku instituce. Příklady citování v seznamu literatury: 1) Monografická publikace (kniha, e-kniha, working paper, výroční zpráva, závěrečná práce) a) Kniha ü Příjmení, J., & Příjmení, J. (rok). Název knihy (Vydání). Vydavatel. ü Pozn. Pokud jde o 1. vydání knihy, tak se do citace údaj o čísle vydání neuvádí, uvádí se vyd. (např. 3. vyd.). V případě anglické knihy se od druhého vydání uvádí ed. (např. 5th ed.). ü Pozn. U publikací se dvěma a více autory se znak & uvádí mezi předposledním a posledním autorem. [1] De Luca, P. (2023). Corporate finance: fundamentals of value and price. Springer. [2] Hindls, R., Hronová, S., Seger, J., & Fischer, A. J. (2007). Statistika pro ekonomy (8. vyd.). Professional Publishing. [3] Machková, H. (2021). Mezinárodní marketing (5. vyd.). Grada Publishing. [4] Matisko, P., Boháček, J., & Stromko, B. (2021). Marketingová strategie a plánování. Vysoká škola ekonomie a managementu. [5] Vernimmen, P., Quiry, P., & Le Fur, Y. (2022). Corporate Finance: Theory and Practice. Wiley. b) E-kniha ü Příjmení, J. (rok). Název knihy. Vydavatel. DOI/URL [6] Eco, U., Mongiat Farina, C., Farina G., & Erspamer F. (2015). How to write a thesis. MIT Press. https://ebookcentral.proquest.com/lib/vsep/detail.action?docID=3339948 [7] Hubinková, Z. (2008). Psychologie a sociologie ekonomického chování (3. akt., dopl. a přeprac. vyd.). Grada. https://books.google.cz/books?id=PFxedT_gh1kC&printsec=frontcover&dq =ekonomick%C3%A1+sociologie&hl=cs&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=ekonomick%C3% A1%20sociologie&f=false [8] Murdock, M. C. (2013). Tax insight: for tax year 2013 and beyond (2nd ed.). Apress. 10.1007/978 1-4302-6311-1 [9] Norton, M. I., Rucker, D. D., & Lamberton, C. (2015). The Cambridge handbook of consumer psychology. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781107706552 c) Závěrečné práce ü Tištěná práce: Příjmení, J. (rok). Název práce [Typ kvalifikační práce]. Název instituce. ü Elektronická práce: Příjmení, J. (rok). Název práce [Typ kvalifikační práce, Název instituce]. Název databáze nebo archivu. URL [10] Březinová, M. (2023). Fundamentální analýza vybraných akciových titulů reprezentativního indexu DAX [Diplomová práce]. Slezská univerzita v Opavě, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné. [11] Lukes, D. J. (2022). Select Works on the Economics of Education [Dizertační práce, Harvard University]. DASH-Digital Access to Scholarship at Harvard. https://nrs.harvard.edu/URN 3:HUL.INSTREPOS:37371978 2) Příspěvky do monografických publikací (kapitoly v knihách, články ve sbornících) ü Příjmení, J., & Příjmení, J. (rok). Název kapitoly. In J. Příjmení (Ed.). Název knihy/sborníku (s. první strana-poslední strana). Vydavatel. DOI/URL (pokud je přiděleno) ü Příjmení, J., & Příjmení, J. (rok). Název anglické kapitoly. In J. Příjmení & J. Příjmení (Eds.). Název anglické knihy/sborníku (pp. první strana-poslední strana). Vydavatel. DOI/URL (pokud je přiděleno) ü Pozn. u kapitoly v knize nebo článku ve sborníku v českém jazyce se uvádí do závorky rozsah stran (s. xx-xx). V případě publikace v anglickém jazyce se uvádí rozsah stran (pp. xx-xx). [12] Antalová, R. (2020). Cost allocation for environmental protection for products. In M. Hora, & M. Vašeková (Eds.). Účetnictví a auditing v procesu světové harmonizace: sborník z mezinárodní vědecké konference, Slapy, 8.-10. září 2020 (s. 9-15). Vysoká škola ekonomická v Praze, Nakladatelství Oeconomica. [13] Dlouhý, M. (2012). Efficiency and resource allocation within a hierarchical organization. In J. Ramík & D. Stavárek (Eds.). Proceedings of the 30th International Conference Mathematical Methods in Economics (pp. 112-116). Silesian University in Opava. 10.1145/2072508.2072510 [14] Franc, A. (2024). Efficiency of the Czech Labour Market: Do Institutions Matter? In D. Stavárek & M. Tvrdoň (Eds.). Modelling Economic Growth in Contemporary Czechia (pp. 183-198). Emerald Publishing. [15] Krpálek, O. (2010). Hodnocení ekonomické výkonnosti České republiky. In P. Novosad (Ed.). Česká ekonomika a její konkurenceschopnost (s. 27-56). Ekonomické vydavatelství. 3) Články v seriálových publikacích (vědecké a odborné časopisy, denní tisk) ü Příjmení, J. (rok). Název článku v češtině/angličtině. Název časopisu, ročník(číslo), první strana-poslední strana. DOI/URL (pokud je uvedeno) [16] Klusoň, V. (1999). Vlastnická dimenze společenské odpovědnosti. Politická ekonomie, 47(6), 797 810. [17] Lahmer, K., & Khalfi, A. (2015). Is Algeria ready to integrate the knowledge based economy? Journal of Applied Economic Science, X(2), 195-206. European [18] Orhan, A., Benli V. F., & Castanho, R. A. (2020). Assessing the Systemic Risk Between American and Financial Systems. Prague Economic Papers, 29(6), 649-971. https://doi.org/10.18267/j.pep.756 [19] Režňáková, M., Karas, M., Srbová, P., Pěta, & J., Michalíková, E. (2024). Performance of Family Businesses in the Specific Conditions of CEE Countries: The Case of the Czech Republic. Journal of Economics, 72(3-4), 169-186. https://doi.org/10.31577/ekoncas.2024.03-04.03 [20] Steiner, A. (2022, May 12). The Economic Benefit of Online Community Marketplaces. Sound Economics. https://blogs.pugetsound.edu/econ/2022/05/12/the-economic-benefit-of-online community-marketplaces/ [21] Vítková, K. (2022, 17. června). Potraviny zdražují i kvůli suchu v Indii a Číně. Úředníci na Srí Lance si pěstují vlastní plodiny. Hospodářské noviny, 118(13). 4) Další zdroje a) Elektronické zdroje ü Elektronické zdroje se uvádí v poznámce pod čarou a jsou uvedeny v Příloze 5. b) Video [22] Chylíková, J. [Sociologický ústav AV ČR]. (2015, 29. září). Seminář SOU: Johana Chylíková – Right Wing Authoritarianism 1. část [videonahrávka]. https://www.youtube.com/watch?v=iCKEH 9tT_Q [23] CNBC International. (2018). What is fintech? CNBC Explains [videonahrávka]. https://www.youtube.com/watch?v=-EoNrg_DR3s c) Software [24] Roy Rosenzweig Center for History and New Media. (n.d.). Zotero (Verze 5.0 for Windows) [software]. Fairfax, VA: George Mason University. Získáno 30. 8. 2017 z: https://www.zotero.org/ d) umělá intelligence ü Autor. (rok). Název generativního nástroje AI (Verze) [Velký jazykový model]. URL ü Více o citování umělé inteligence a jejím využívání je v Příloze 5. [25] OpenAI. (2024). ChatGPT-Verze [Large language model]. https://chat.openai.com/chat [26] Midjourney, Inc. (2024). Midjourney (Model Version 6) [AI generátor obrázků]. https://www.midjourney.com/home [27] Perplexity. (2024). Perplexity Copilot [AI vyhledávač]. https://www.perplexity.ai/