MANAGEMENT - ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ . Marian Pryszcz Je konflikt k něčemu dobrý? Umíte ho řešit? Jakou strategii řešení volíte?. Řešení konfliktů Co je konflikt? střet zájmů, neshoda, rozpor mezi jedinci, nebo skupinami. Proč vzniká? jiné postoje, hodnoty, emoce, osobní problémy nedorozumění, špatná komunikace rozdílné požadavky na výsledky a očekávání výstupů Konflikt konflikty jsou součástí lidských vztahů konflikty jsou většinou přínosné konflikty jsou přirozeným vyústěním změn konflikty mohou a měly by být zvládnuty Teorie konfliktů – dnešní pojetí Negativní efekt Pozitivní efekt Jak působí konflikt... •odvádí pozornost od důležitých aktivit • podrývá morálku • polarizuje zaměstnance a skupiny a tím omezuje spolupráci • zostřuje rozdíly • vede k nezodpovědnému nebo škodlivému chování jako nadávky a násilnosti •výsledek je vyjasnění důležitých problémů • vyúsťuje v řešení problémů • zapojuje zaměstnance • přináší přirozenou komunikaci • uvolní emoce, stres, úzkost • pomáhá budovat spolupráci mezi lidmi, tím, že se naučí něco o druhých • rozvoj porozumění Krok 1: Uznání konfliktu Krok 2: Identifikujte příčinu konfliktu Krok 3: Nalezení společného základu Krok 4: Brainstorming řešení Krok 5: Vyhodnocení řešení Krok 6: Implementace řešení Proces řešení konfliktu Krok 1: Uznání konfliktu Krok 2: Identifikujte příčinu konfliktu Krok 3: Nalezení společného základu Krok 4: Brainstorming řešení Krok 5: Vyhodnocení řešení Krok 6: Implementace řešení Proces řešení konfliktu mediátor (zkušenost, autorita) efektivně vedené pracovní porady, schůzky Nástroje – pomoc při řešení Spolupráce vzájemná dohoda obou stran (video) •snaha o řešení, které vyhovuje oběma stranám konfliktu (win-win výsledek) • vyšší zájem o osobní cíle a také o vztahy • používá se, když obě strany mají zájem o řešení konfliktu a chtějí spolupracovat na oboustranně akceptovatelném řešení. • nejlepší metoda řešení konfliktu, protože se snaží pokrýt potřeby obou stran Kompromis – cílem je najít společnou řeč (video) •urovnání rozdílů skrz oboustranné ústupky • používá se, když lidé na stejné pozici pracují na vzájemně se vylučujících úkolech • vyvolává výsledek lose-lose, protože ani jedna ze stran nedostane, to co chce Ochota, vstřícnost – cílem je ustoupení (video) •vysoká úroveň spolupráce a nízká úroveň konfliktu •výsledek lose-win, jedna ze stran se musí vzdát své pozice na úkor druhé strany •použití k dočasnému zmírnění problémů, dokud nebude nalezeno lepší řešení nebo k udržení harmonie Soutěžení – cíl je vyhrát (video) •win-lose styl řešení konfliktu •vyšší zájem o osobní cíle než o vztahy •když musíme udělat nepopulární, ale důležité rozhodnutí •jedna strana prosazuje mocenský a agresivní přístup Vyhýbání se – cílem je získat čas (video) •konflikt by měl být ignorován nebo odsunut •jedna ze stran se nechce účastnit konfliktu nebo nechce vytvářet emocionální napětí • výsledek je lose-lose • používá se, když problém musí být řešen ihned, nebo když je problém zanedbatelný anebo když je druhá strana neústupná z důvodu rigidního chování nebo postoje. • může se také použít jako čas na rozmyšlenou a až obě strany „vychladnou“ může se začít znovu diskutovat Video - řešení konfliktů The ThomasKilmann Conflict Mode Instrument •Udělejte si test • •Úkol na doma: Je Váš výsledek testu vždy optimální řešením. Zamyslete se jak by se to dalo řešit jinak.