Manažer ve firmě. Manažer ve firmě Osobnost manažera Vrozené vlastnosti Získané dovednosti Temperament Inteligence Potřeba řídit činnost jiných lidí. - ppt stáhnout Manažerské kompetence a kompetenční modely Osobnost manažera a manažerské kompetence Osobnost manažera a) Koncepce schopností · člověk, který by měl být manažerem, by měl mít určité schopnosti vrozené. Úspěšným manažerem se člověk rodí. · odpůrci tvrdí, že manažerů je hodně a je blbost, aby byli všichni rození manažeři. Každý průměrně inteligentní člověk, který projde vzděláváním, se může stát úspěšným manažerem. Vychází ze rčení, že vedoucím se člověk stává. b) Koncepce dovedností · technické (odborné znalosti) · sociální (působit na lidi) · koncepční (formulace strategie) je to nejrozšířenější koncepce. Uplatňuje se přijímání, povyšování pracovníků do vyšších funkcí. Je základem modelování manažerských kompetencí. c) Koncepce úspěchu a neúspěchu · faktory (činitele) úspěchu a neúspěchu -> doporučení, jak postupovat a co naopak nedělat · faktory úspěchu: projednávat problémy s podřízeným, být přátelský, komunikativní, delegace pravomocí (rozvoj podřízených), stanovení jasných pravidel hry pro všechny · faktory neúspěchu: trvalá kritika podřízených, svádění vlastního neúspěchu na podřízené, vytvoření roztříštěných skupin d) Empirická koncepce · nemá požadavky na manažera · představuje zobecnění zkušeností nejlepších manažerů Modelování manažerských kompetencí manažerská kompetence – schopnost vykonávat určitou pracovní funkci -> výsledkem manažera, jeho povahových rysů a osobnosti, postojů k práci, řešení problému, dovedností a zkušeností · vypracovávání pracovních náplní manažera. Pracovní náplň: a) poslání vedoucího pracovníka v podniku b) klíčové činnosti, které musí vykonávat c) hlavní konkrétní způsob při plnění činností d) dílčí způsobilosti 7 hlavních charakteristik úspěšného vůdce: * musí důvěřovat svým podřízeným a delegovat jim pravomoc; * musí poskytnout představu budoucího rozvoje podniku a inspirovat zaměstnance tak, aby se s touto představou ztotožnili; * v kritických okamžicích musí lídr „velet" téměř autoritativně (dokonce i ti, kteří se plně ztotožňují s participativním stylem jednání, musí v krizových okamžicích nekompromisně přikazovat); * schopnost podstupovat riziko; * lídři musí být v oblasti své činnosti plně kompetentní a musí mít úctu zaměstnanců; * efektivní vůdce musí usilovat o to, aby v okamžiku rozhodování byly názory rozporné; * efektivní lídr musí být schopen vidět a chápat celkové zásadní problémy. Musí umět složité situace a problémy zjednodušit tak, aby byly pochopitelné a proveditelné pro všechny.