OBCHODNÍ OPERACE Ing. Radka Bauerová, Ph.D. Seminář č. 2 26. 2. 2025 CÍLE SEMINÁŘE 1. Pochopení zařazení obchodních operací v rámci marketingového mixu 2. Aplikace marketingového mixu obchodníka na konkrétní případ MARKETINGOVÝ MIX OBCHODNÍKA Prodejna (produkt 1) Sortiment (produkt 2) Sortiment vlastních značek (produkt 3) Lidé Místo (distribuce) Cena Marketingová komunikace Rozšířený model marketingového mixu Musí se obchodník držet přesného vymezení rozšířeného modelu marketingového mixu? Je významnost jednotlivých složek u obchodní firmy jiná nežli u výrobní firmy? Může být významnost složek jiná také z pohledu různých firem? Jaké další nástroje lze k rozšířenému modelu marketingového mixu obchodníka přidat? Do kterého nástroje/nástrojů můžeme zařadit obchodní operace? Procesy Materiální prostředí Politické prostředí Packaging (balíček služeb) Programming MARKETINGOVÝ MIX OBCHODNÍKA – aplikace 1. Rozdělte se do týmů po 4 členech 2. Rozhodněte, kdo z Vás bude v týmu v roli „vyslance“ 3. Vyslanci obdrží tajný úkol, na jehož splnění budou mít 15 minut. MARKETINGOVÝ MIX OBCHODNÍKA – aplikace Na konkrétní případ aplikujte marketingový mix obchodníka → Bufet OPF Zadání: 1. Pročtěte si otázky k jednotlivým nástrojům marketingového mixu obchodníka a promyslete, na které jste schopni odpovědět sami (na základě znalosti o fungování bufetu, vlastním pozorováním nebo dohledání v rámci sekundárních zdrojů), co jste schopni popsat pouze v rámci dotazování ve firmě (zaměstnanci/majitelé) a co jste schopni zodpovědět pouze na základě dotazování zákazníků → 5 minut 2. Otázky, které jste schopni zodpovědět sami vypracujte a pokuste se určit cílové zákazníky → 10 minut 3. Zapracujte informace od vyslance → 5 minut Za zpracování získáte 1 bod ☺ Můžete použít následující značení – S – sami, DF – dotazování ve firmě, DZ – dotazování zákazníků MARKETINGOVÝ MIX OBCHODNÍKA – aplikace → reakce na změnu situace Čísla 1,2,3: Bylo rozhodnuto, že provozní doba bufetu bude prodloužena o 2 hodiny. Ovlivní tato situace ostatní nástroje marketingového mixu a jakým způsobem? Čísla 4,5,6: Bylo rozhodnuto, že sortiment bude rozšířen o produkty zdravé výživy. Ovlivní tato situace ostatní nástroje marketingového mixu a jakým způsobem? Jaké obchodní operace se s touto změnou pojí? V životě neustále čelíme různým změnám, stejně tak i obchodníci. Po hodu kostkou pracujte s přidělenou změnou → 5 minut MARKETINGOVÝ MIX OBCHODNÍKA – diskuze k výsledkům zpracování → 10 minut 1. Které z otázek jste byli schopni vypracovat sami, které jsou na dotazování zaměstnanců/majitelů a které jste schopni zodpovědět pouze v rámci dotazování zákazníků? 2. Po příchodu vyslance zjistili jste, že jste určili správně, které otázky jsou cílené na zaměstnance/majitele? 3. Jaké pocity jste měli, když jste zjistili, že nastala změna v rámci jednoho prvku marketingového mixu a bylo by potřeba k tomu případně adekvátně upravit ostatní prvky? Článek věnující se tématu změny jako příležitosti pro růst k dispozici zde. 4. Jaké jsou cílové skupiny zákazníků bufetu OPF a odpovídá současné nastavení marketingového mixu bufetu OPF uspokojování přání a potřeb těmto skupinám? Jaká data byste potřebovali pro zodpovězení této otázky? Děkuji za pozornost ☺ Máte dotazy?