Vážená paní, vážený pane, obracím se na Vás s prosbou o vyplnění dotazníku, který je zaměřen na zjištění a zhodnocení schopností podnikatelských subjektů v České republice identifikovat, využívat a přizpůsobovat se změnám v dynamickém prostředí. Zároveň nám realizovaný výzkum pomůže pochopit, jak podnikatelské subjekty reagují na nové výzvy, včetně digitalizace, v podnikatelském prostředí. Vámi zvolené odpovědi, prosím, jasně označte zakroužkováním, případně své odpovědi označte dle pokynů u jednotlivých otázek. Pokud není jasně určena jiná možnost, tak vždy vyberte pouze jednu odpověď, se kterou se nejvíce vnitřně ztotožňujete. Výzkum probíhá anonymně a získaná data nebudou poskytnuta třetím osobám. Získaná zjištění budou využita pro vědecko-výzkumné účely a v pedagogickém procesu. Vyhodnocení provedou samotní řešitelé výzkumného týmu a výsledky analýz Vám v případě zájmu můžeme zaslat elektronicky na emailovou adresu, kterou můžete uvést v závěru dotazníku. V případě jakýchkoliv dotazů nebo nejasností, můžete kontaktovat pověřenou osobu na tomto emailu: zapletalova@opf.slu.cz Děkujeme Vám za čas obětovaný vyplněním tohoto dotazníku. Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. člen Katedry podnikové ekonomiky a managementu OPF Slezské univerzity v Opavě Obecné informace o organizaci I. Do jakého oboru/odvětví lze zařadit vaši organizaci, vzhledem k převažující činnosti organizace. ☐ Výroba ☐ Služby ☐ Obchod II. Ve kterém roce byl založena vaše organizace? ...................................................................... III. Kolik zaměstnanců má vaše organizace? .................................................................... IV. Vaše organizace má ☐ Rodinný charakter ☐ Nerodinný charakter V. Vlastnická struktura vaší organizace je tvořena ☐ Pouze českými vlastníky ☐ Pouze zahraničními vlastníky ☐ Českými i zahraničními vlastníky VI. Top management vaší organizace je ☐ Tvořen výhradně nebo převážně českými manažery ☐ Tvořen výhradně nebo převážně zahraničními manažery VII. Řízením vaší organizace je pověřen ☐ Jeden manažer mající zkušenosti s řízením podniku ……… let ☐ Skupina manažerů mající zkušenosti s řízením podniku ……. let VIII. Řízením vaší organizace je pověřen ☐ Manažer/skupina manažerů mající vzdělání v oblasti managementu a ekonomiky podniku ☐ Manažer/skupina manažerů nemající vzdělání v oblasti managementu a ekonomiky podniku IX. Jak byste charakterizovali fázi života vaší organizace? ☐ Startup ☐ Růstová fáze ☐ Stabilizovaný podnik ☐ Podnik v útlumu X. Jaký je klíčový segment zákazníků vaší organizace? ☐ B2B (firmy) ☐ B2C (koncoví zákazníci) ☐ Smíšený model Vnímání změn (Sensing Capabilities) 1. Jakým způsobem získává vaše organizace informace o nových trendech? (možné více odpovědí) ☐ Průzkumy trhu ☐ Analýza konkurence ☐ Sociální sítě ☐ Interní data (výzkum a vývoj) ☐ Spolupráce s externími partnery ☐ Zákaznická zpětná vazba ☐ Školením a rozvojem zaměstnanců ☐ Jiné: _________ 2. Jak systematicky vaše organizace sleduje změny v oboru a na trhu? ☐ Máme pravidelně aktualizované analytické nástroje ☐ Provádíme občasné analýzy ☐ Reagujeme pouze na viditelné změny ☐ Nepoužíváme žádné metody 3. Jak často využíváte data k predikci budoucích trendů? ☐ Neustále ☐ Pravidelně ☐ Občas ☐ Zřídka ☐ Vůbec 4. Do jaké míry jsou data využívána k rozhodování? ☐ Velmi intenzivně (data-driven decision-making) ☐ Středně intenzivně ☐ Omezeně ☐ Málo nebo vůbec Jak moc obecně nesouhlasíte nebo souhlasíte s každým z následujících výroků 1-velmi nesouhlasím 7-velmi souhlasím 1 2 3 4 5 6 7 Lidé se účastní aktivit profesních sdružení. 1 2 3 4 5 6 7 Využíváme zavedené procesy k identifikaci cílových segmentů trhu, měnících se potřeb zákazníků a jejich inovací. 1 2 3 4 5 6 7 Sledujeme osvědčené postupy v našem odvětví. 1 2 3 4 5 6 7 Shromažďujeme ekonomické informace o naší činnosti a provozním prostředí. 1 2 3 4 5 6 7 Naše organizace pravidelně sleduje technologické inovace a trendy v našem odvětví. 1 2 3 4 5 6 7 Využíváme systematické analýzy trhu k identifikaci nových příležitostí. 1 2 3 4 5 6 7 Máme zavedené interní procesy pro včasnou detekci změn v konkurenčním prostředí. 1 2 3 4 5 6 7 Využíváme pokročilé analytické nástroje (např. big data, AI) pro predikci tržních trendů. 1 2 3 4 5 6 7 Využívání příležitostí (Seizing Capabilities) 1. Jakou roli hrají zaměstnanci při identifikaci nových tržních příležitostí? ☐ Klíčovou, zaměstnanci mají možnost aktivně přicházet s inovacemi ☐ Střední, zaměstnanci se mohou zapojit, ale hlavní rozhodnutí dělá vedení ☐ Minimální, zaměstnanci nejsou přímo zapojeni ☐ Žádnou, rozhodování probíhá výhradně na úrovni vedení 2. Jak rychle vaše organizace implementuje nové technologie a inovace, strategická rozhodnutí, reaguje na nové příležitosti na trhu? ☐ Okamžitě ☐ Rychle (do 6 měsíců) ☐ Pomalé zavádění (1 rok a více) ☐ Spíše nereagujeme 3. Jak moderní jsou technologie, které vaše organizace využívá? ☐ Nejmodernější dostupné technologie ☐ Průběžně inovujeme ☐ Používáme zastaralé technologie, ale plánujeme modernizaci ☐ Používáme zastaralé technologie bez plánu na modernizaci 4. Jaký faktor (bariéra) nejvíce ovlivňuje schopnost vaší organizace využívat nové příležitosti? ☐ Dostupnost finančních zdrojů ☐ Firemní kultura a ochota inovovat ☐ Rychlost rozhodovacích procesů ☐ Kompetence zaměstnanců ☐ Byrokracie a pomalé schvalování ☐ Nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců Jak moc obecně nesouhlasíte nebo souhlasíte s každým z následujících výroků 1-velmi nesouhlasím 7-velmi souhlasím 1 2 3 4 5 6 7 Investujeme do hledání řešení pro naše zákazníky. 1 2 3 4 5 6 7 Uplatňujeme nejlepší postupy v našem oboru. 1 2 3 4 5 6 7 Reagujeme na závady, na které nás upozorní zaměstnanci. 1 2 3 4 5 6 7 Měníme své postupy, když nám zpětná vazba od zákazníků dává důvod ke změně. 1 2 3 4 5 6 7 Naše organizace dokáže rychle přizpůsobit produkty/služby novým tržním trendům. 1 2 3 4 5 6 7 Máme flexibilní rozhodovací procesy, které umožňují efektivní zavedení inovací. 1 2 3 4 5 6 7 Investujeme do vývoje nových technologií a produktových inovací. 1 2 3 4 5 6 7 Naše firma dokáže efektivně využít nové příležitosti dříve než konkurence. 1 2 3 4 5 6 7 Disponujeme dostatečnými finančními, lidskými a technologickými zdroji k implementaci nových strategií. 1 2 3 4 5 6 7 Naše organizace se dokáže flexibilně přizpůsobit a reagovat na změny na trhu. 1 2 3 4 5 6 7 Transformace organizace (Transforming Capabilities) 1. Jak často vaše organizace přehodnocuje své klíčové procesy a strukturu? ☐ Pravidelně (minimálně ročně) ☐ Občas (každých pár let) ☐ Pouze při krizích ☐ Nikdy 2. Jak často vaše organizace přizpůsobuje své procesy na základě změn v externím prostředí? ☐ Téměř nikdy ☐ Zřídka ☐ Často ☐ Velmi často 3. Jak často vaše organizace mění svůj obchodní model nebo strategii v reakci na změny v okolí? ☐ Velmi často (každý rok) ☐ Občas (každé 2–3 roky) ☐ Zřídka (každých 5 let nebo více) ☐ Nikdy 4. Jaké jsou hlavní překážky bránící vaší organizaci v rychlé adaptaci na změny? ☐ Nedostatek interních zdrojů ☐ Odpor ke změně uvnitř organizace ☐ Nejasnost ohledně budoucího vývoje trhu ☐ Právní a regulační omezení ☐ Pomalé rozhodovací procesy ☐ Nedostatečná kultura inovací ☐ Nedostatečný nebo nevhodný leadership ☐ Jiné: _________ 5. Jak rychle dokáže vaše organizace přizpůsobit provoz nečekaným změnám (např. ekonomická krize, pandemie)? ☐ Okamžitě ☐ Relativně rychle ☐ Se zpožděním ☐ Velmi pomalu 6. Jakým způsobem vaše organizace podporuje adaptaci zaměstnanců na změny? (Možno vybrat více možností) ☐ Školení a workshopy zaměřené na změnový management ☐ Mentoring a podpora od zkušenějších kolegů ☐ Postupné zavádění změn s dostatečným časem na adaptaci ☐ Jasná komunikace a zapojení zaměstnanců do rozhodovacího procesu Jak moc obecně nesouhlasíte nebo souhlasíte s každým z následujících výroků 1-velmi nesouhlasím 7-velmi souhlasím 1 2 3 4 5 6 7 Naše organizace je schopná učit se z minulých chyb a přizpůsobovat se změnám v podnikatelském prostředí. 1 2 3 4 5 6 7 Obchodní strategie se řídí cílem zvýšit hodnotu pro zákazníka. 1 2 3 4 5 6 7 Podstatnou část našeho času věnujeme údržbě našich vztahům s obchodními partnery. 1 2 3 4 5 6 7 Používáme nejnovější technologie k vývoji nových produktů. 1 2 3 4 5 6 7 Naše výrobky jsou na předních místech na špici průmyslových standardů 1 2 3 4 5 6 7 Naše organizace pravidelně přehodnocuje svůj obchodní model v reakci na změny v tržním prostředí. 1 2 3 4 5 6 7 Máme zavedenou kulturu neustálého zlepšování a inovací. 1 2 3 4 5 6 7 Dokážeme rychle měnit organizační strukturu a procesy podle potřeby. 1 2 3 4 5 6 7 Máme zkušenosti s úspěšnou transformací klíčových procesů nebo obchodního modelu. 1 2 3 4 5 6 7 Naši zaměstnanci jsou pravidelně školeni v oblasti nových technologií a tržních trendů. 1 2 3 4 5 6 7 Jak často jste v letech 2020-2024 prováděli následující činnosti? 1-zřídka 7-velmi často 1 2 3 4 5 6 7 Zavádění nových druhů metod řízení. 1 2 3 4 5 6 7 Nová nebo podstatně změněná marketingová metoda nebo strategie. 1 2 3 4 5 6 7 Podstatná obnova obchodních procesů. 1 2 3 4 5 6 7 Nové nebo podstatně změněné způsoby dosahování cílů a úkolů. 1 2 3 4 5 6 7 7. Jak byste celkově ohodnotili schopnost vaší organizace inovovat a adaptovat se na změny? (1 = velmi slabé, 7 = výborné) ☐ 1 ☐ 2 ☐ 3 ☐ 4 ☐ 5 ☐ 6 ☐ 7 8. Jaká je průměrná doba zavedení nového produktu/služby od identifikace příležitosti ve vaší organizaci za poslední 3 roky?.......................................................................................... 9. Jaká je průměrná doba adaptace na významnou změnu v regulacích nebo trhu ve vaší organizaci za poslední 3 roky? ……………………………………………………………… 10. Počet úspěšně realizovaných inovací za poslední 3 roky ve vaší organizaci…………………. 11. Průměrné roční % obratu investovaného do R&D (výzkum a vývoj) za poslední 3 roky …………………………………………………………………………………………………. 12. Průměrné roční % obratu pocházejícího z nových produktů/služeb uvedených na trh v posledních 3 letech…………………………………………………………………………….. 13. Počet nových strategických partnerství za poslední 3 roky………………………………… 14. Míra rotace zaměstnanců v klíčových inovačních týmech za poslední 3 roky…………………………………………………………………………………………….. 15. Průměrné roční % zaměstnanců zapojených do programů digitální transformace a inovací za poslední 3 roky……………………………………………………………………… Strategie organizace 1. Jak považujete níže vybrané zdroje za důležitý faktor pro úspěch vaší organizace? Seřaďte podle významnosti 1-nejméně významný, 10-nejvíce významný. _ Finanční kapitál _ Lidské zdroje (kvalifikace, dovednosti zaměstnanců) _ Technologie _ IT infrastruktura _ Značka a reputace _ Fyzická aktiva (stroje, budovy) _ Dodavatelské a distribuční vztahy _ Know how _ Patenty _ Jiné (specifikujte) 2. Jak považujete níže vybrané schopnosti za klíčové pro konkurenceschopnost vaší organizace? Seřaďte podle významnosti 1-nejméně významný, 7-nejvíce významný. _ Inovace _ Výzkum a vývoj _ Marketing a budování značky _ Efektivita výroby / provozní schopnosti _ Rychlost a flexibilita v rozhodování _ Silná síť obchodních partnerů _ Jiné (specifikujte) 3. Jaký je hlavní faktor úspěchu (konkurenční výhoda) vaší organizace v současném konkurenčním prostředí? (Otevřená otázka) ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Jak moc obecně nesouhlasíte nebo souhlasíte s každým z následujících výroků 1-velmi nesouhlasím 7-velmi souhlasím 1 2 3 4 5 6 7 Konkurence v našem odvětví je tvrdá. 1 2 3 4 5 6 7 V našem odvětví probíhá mnoho „propagačních válek“. 1 2 3 4 5 6 7 Cenová konkurence je charakteristickým znakem našeho odvětví. 1 2 3 4 5 6 7 Téměř každý den se dozvídáme o novém konkurenčním kroku. 1 2 3 4 5 6 7 4. Které prvky vašeho business modelu považujete za konkurenční výhodu? (Možno více odpovědí) ☐ Inovativní produkt/služba ☐ Efektivní distribuce a prodejní kanály ☐ Silná značka a marketing ☐ Partnerské vztahy a síť dodavatelů 5. Jak flexibilní je váš současný business model vůči změnám v okolí? ☐ Velmi flexibilní ☐ Středně flexibilní ☐ Spíše rigidní ☐ Neflexibilní 6. Jaké trendy podle vás nejvíce ovlivní váš business model v příštích 5 letech? ☐ Digitalizace a automatizace ☐ Změny v zákaznickém chování ☐ Udržitelný rozvoj a ESG ☐ Nové regulační požadavky 7. Jakým způsobem vaše organizace nejčastěji definuje svou strategii? ☐ Formální strategické plánování ☐ Postupná adaptace na změny trhu ☐ Kombinace obou přístupů ☐ Strategie není jasně definovaná 8. Jak často vedení vaší organizace podporuje nové strategické iniciativy? ☐ Neustále ☐ Čas od času ☐ Jen pokud je to nutné ☐ Téměř nikdy 9. Jak efektivně/úspěšně vaše organizace přizpůsobuje své strategie měnícím se podmínkám? ☐ Strategie se mění pomalu a neodráží rychlé změny na trhu ☐ Strategie je flexibilní a reaguje na nové příležitosti ☐ Strategie se mění spíše ad hoc, bez systematického přístupu 10. Jak často Vaše organizace reviduje a upravuje své strategické cíle a svoji strategii vzhledem k vnějším změnám? ☐ Každé 1-2 roky ☐ Každé 3-5 let ☐ Méně než jednou za 5 let ☐ Průběžně podle potřeby ☐ Nikdy 11. Jaká je hlavní strategická priorita vaší organizace pro nejbližší období? ☐ Růst tržního podílu ☐ Inovace a technologický rozvoj ☐ Efektivita a snižování nákladů ☐ Expanze na nové trhy ☐ Diverzifikace portfolia ☐ Jiný, uveďte 12. Strategie vaší organizace, do roku 2024, by se dala popsat jako Jak moc obecně nesouhlasíte nebo souhlasíte s každým z následujících výroků 1-velmi nesouhlasím 7-velmi souhlasím 1 2 3 4 5 6 7 Úzce koncentrovaná na jeden trh/tržní segment. 1 2 3 4 5 6 7 Diferencovaná, rozlišující několik trhů/tržních segmentů, a každému trhu/tržnímu segmentu vytvořena zvláštní strategie. 1 2 3 4 5 6 7 Široce/globálně zaměřená s jednou strategií pro všechny trhy/tržní segmenty. 1 2 3 4 5 6 7 Nákladově orientována. 1 2 3 4 5 6 7 Orientována na odlišení se od konkurentů v poskytované kvalitě. 1 2 3 4 5 6 7 Orientována na odlišení se od konkurentů v používané technologii. 1 2 3 4 5 6 7 Orientována na odlišení se od konkurentů v realizaci inovací. 1 2 3 4 5 6 7 Orientována na odlišení se od konkurentů v jiné oblasti. 1 2 3 4 5 6 7 13. Strategie do roku 2024 může být charakterizována, z pohledu obchodních výsledků, jako: ☐ úspěšná – došlo v jejím důsledku k nárůstu úrovně tržeb za poslední tři roky celkově ☐ do 5% ☐ do 10% ☐ do 20% ☐ do 30% ☐ do 40% ☐ do 50% ☐ můžete uvést konkrétní nárůst v procentech…………………………………… ☐ neúspěšná – došlo v jejím důsledku k poklesu úrovně tržeb za poslední tři roky ☐ neutrální – nedošlo v jejím důsledku ke změně úrovně tržeb za poslední tři roky 20. Které oblasti považujete za klíčové pro budoucí rozvoj vaší organizace? (Otevřená otázka) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 21. Jaké zdroje nebo schopnosti by vaše organizace potřebovala k dosažení vyšší konkurenceschopnosti? (Otevřená otázka) …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….