Obchod ve světě, v Evropě a v ČR 3. seminář Ing. Veronika Goldmanová 1. Opakování „Vývojové trendy“. 2. Aplikace trendů na konkrétní případy a diskuze o budoucnosti maloobchodu. 3. Rozvoj analytických a argumentačních dovedností. Co nás dnes čeká 1. Co je maloobchod a jak se liší od retailingu? – Maloobchod (retail) v užším smyslu označuje přímý prodej zákazníkovi, zatímco retailing podle Kotlera a Kellera zahrnuje komplexní systém maloobchodního prodeje včetně logistiky, distribuce a expanze na zahraniční trhy. Tento přístup reflektuje rostoucí globalizaci a digitalizaci maloobchodního sektoru. 2. Jaké jsou hlavní vývojové trendy v obchodě? – Sílící konkurence, internacionalizace, tržní dominance, diverzifikace. 3. Jaké jsou klady a zápory globalizace v maloobchodě? – Klady: standardizace sortimentů a služeb, racionalizace činností, snižování nákladů a cen. – Zápory: omezování a likvidace malých obchodníků, unifikace nákupních podmínek, snižování národních rozdílů. 4. Co znamená internacionalizace maloobchodu a jaké jsou její fáze? – = Rozšiřování obchodní firmy z mateřské země do zahraničí. – 1. stupeň, 2 stupeň, 3 stupeň (popište). 5. Co je tržní dominance a jaké jsou její formy? – = Tržní dominance se vyznačuje růstem velikosti obchodních řetězců, které mají rozhodující vliv na dodavatele. – Vertikální marketingové systémy, horizontální marketingové systémy, provozní koncentrace. Rychlý kvíz – diskuse ve dvojicích, společné shrnutí. • Maloobchodní trh, stejně jako jiné ekonomické sektory, prochází fázemi vývoje, které odpovídají dynamice jeho růstu, přizpůsobování se trhu a případnému poklesu. Tento cyklus lze rozlišit do pěti klíčových fází. 1. Jaké máme fáze ve vývojovém cyklu maloobchodního trhu? Vývojový cyklus maloobchodního trhu 1. Dětství 2. Mládí 3. Dospívání 4. Dospělost 5. Zralost 1. Jaké jsou priority maloobchodního podnikání v jednotlivých fázích vývoje maloobchodního trhu? Přiřaďte. Vývojový cyklus maloobchodního trhu 1. Dětství 2. Mládí 3. Dospívání 4. Dospělost 5. Zralost A. Být ziskovou firmou. B. Být viděn na trhu. C. Optimalizovat a inovovat. D. Odlišit obchodní koncepty. E. Rozvinout organizační schopnosti. 1. B 2. E 3. D 4. A 5. C • Cíle: – Prohloubit porozumění vývojovým trendům v obchodě. – Aplikovat teoretické znalosti na konkrétní případy. – Podpořit analytické myšlení a týmovou spolupráci. • Struktura aktivity: – Rozdělení do tří skupin. – Samostatná práce na případu. 10 minut. – Prezentace výsledků. 4 minuty – Společná diskuze a závěry. 5 minut Úvod k aktivitě – analýza případových studií • 1. skupina • 2. skupina • 3. skupina Úvod k aktivitě – rozdělení do skupin • Otázky k analýze: 1. Jaké vývojové trendy reflektuje tento model? 2. Jaké jsou výhody a nevýhody oproti velkým hypermarketům? 3. Proč může být tento koncept pro některé zákazníky atraktivnější? 4. Jaké faktory mohou ohrozit úspěch modelu? 5. Jak by měl Globus Fresh reagovat na rostoucí digitalizaci a e-commerce? Skupina 1 – Globus Fresh – Malé prodejny s čerstvými produkty • Otázky k analýze: 1. Jak se liší nákupní chování generace Z oproti starším generacím na oproti předchozím generacím? 2. Jaké technologie a marketingové strategie jsou pro tuto generaci klíčové? 3. Jaký význam mají sociální sítě a influenceři pro nákupní rozhodování? 4. Jaké výzvy přináší tento trend pro tradiční kamenné obchody? 5. Jak by měl maloobchod reagovat na rostoucí nároky generace Z na personalizaci a rychlost doručení? Skupina 2 – Generace Z v maloobchodě – Nákupní chování generace Z • Otázky k analýze: 1. Jaké trendy reflektují automatizované prodejny? 2. Jaké výhody a nevýhody mají tyto prodejny pro zákazníky i maloobchodníky? 3. Jak mohou tyto prodejny ovlivnit pracovní trh a zaměstnanost? 4. Jak by měla COOP rozvíjet tento koncept v dalších letech? 5. Jaké skupiny zákazníků mohou mít problém s adaptací na tento model? Skupina 3 – Automatizované prodejny COOP – Budoucnost retailu v ČR • Jaké trendy považujete za nejdůležitější? • Jaké faktory budou formovat budoucnost maloobchodu? • Jaké příležitosti a výzvy mohou tyto trendy přinést podnikatelům? Shrnutí a diskuse Děkuji za pozornost ☺