BELBINŮV TEST Pokyny: V každé sekci (I - VII), rozdělte 10 bodů mezi jednotlivé věty podle toho, do jaké míry vystihují vaše chování. V krajním případě můžete rozdělit těchto 10 bodů mezi všechny věty nebo dát všech deset bodů jedné větě. /. Jak si myslím, že mohu být pro tým prospěšný: A. Myslím, že dokážu rychle poznat a využít výhody nových příležitostí. B. Dokáži dobře pracovat s různými lidmi. C. Jsem od přírody nápaditý. D. Mám schopnost nechat lidi tak, aby se volně projevili, kdykoliv zjistím, že disponují něčím cenným pro splnění úkolu. E. Mám schopnost dotahovat věci do konce a díky tomu jsem efektivní. F. Jsem připraven Celit dočasné nepopulárnosti, pokud budu mít vhodné výsledky. G. Rychle vycítím, co bude fungovat v situacích, které dobře znám. H. Mohu nabídnout pádný argument pro alternativní akce bez toho, že bych byl zaujatý anebo měl předsudky. //. Mám-li nedostatky v týmové práci, může to být tím, že: A. Se necítím dobře, pokud porady nejsou dobře zorganizované a vedené. B. Mám sklon být uznalý k těm, jejichž názory nebyly náležitě prosazovány a jsou přitom hodnotné. C. Mám sklon k mnohomluvnosti, jakmile se ve skupině začne jednat o nových nápadech. D. Můj racionální přístup mi činí potíže, když chci do věci okamžitě a s nadšením s kolegy jít. E. Někdy působím autoritativním dojmem, když je třeba rychle věci dodělat. F. Je pro mě obtížné vést druhé z řídící pozice, což je asi způsobeno tím, že jsem příliš citlivý na atmosféru ve skupině. G. Nechávám se unést vlastními myšlenkami a ztrácím kontakt s děním ve skupině. H. Mí kolegové si myslí, že jsem úzkostlivý na detaily, a že mám strach, že se věci nebudou dařit. ///. Při zapojení do projektu s druhými lidmi: A. Mám schopnost lidi ovlivňovat bez toho, že bych na ně vyvíjel nátlak. B. Má bdělost mi zabraňuje dělat chyby z nepozornosti a přeskakovat. C. Jsem připraven naléhat na nějakou akci, abych měl jistotu, že porada nebude ztrátou času, anebo že ztratíme ze zřetele hlavní cíl. D. Mohou se na mě spolehnout, že přijdu s něčím originálním. E. V obecném zájmu j sem vždy připraven bránit dobrý návrh. F. Velice rád hledám nové poznatky a myšlenky. G. Druzí si cení mé schopnosti posuzovat věci s chladnou hlavou. H. Je na mě spolehnutí, že dohlédnu na to, aby se nejdůležitější práce zorganizovala. IV. Můj přístup ke skupinové práci spočívá v tom, že: A. Mám zájem poznat své kolegy. B. Nepostrádám ochotu provokovat názory druhých nebo si ponechat menšinový názor. C. Obvykle dokáži nalézt argumenty k odmítnutí nezdravých návrhů. D. Mám talent na to zabezpečit fungování věci jakmile začne být plán realizován. E. Mám sklon přicházet s neobvyklým a vyhýbat se běžnému. F. Při jakékoliv práci mám sklon k perfekcionismu. G. Jsem připraven sjednávat dohody mimo skupinu. H. Zajímají mne všechny názory, ale ve správné chvíli neváhám udělat rozhodnutí. V. Práce mě uspokojuje, protože: A. Rád analyzuji situaci a vážim všechny možnosti. B. Zajímám se o nacházení praktických řešení problémů. C. Jsem rád, když cítím, že podporuji dobré pracovní vztahy. D. Mám značný vliv na rozhodování. E. Setkávám se s lidmi, kteří mají co nabídnout. F. Dokážu lidi přimět, aby souhlasili s nezbytnými opatřeními. G. Mám pocit, že dokáži věnovat veškerou pozornost odborné stránce úkolu. H. S radostí nalézám oblasti, které rozšiřují mou představivost. VI. Mám-li provést úkol v omezeném čase s neznámými lidmi A. Uchýlil bych se do ústraní, abych našel cestu ze slepé uličky. B. Byl bych připraven pracovat s člověkem, který prokázal pozitivní přístup, i když úkol je obtížný. C. Přenesl bych příspěvek k úkolu a na členy skupiny podle jejich možnosti. D. Díky vrozenému smyslu pro dochvilnost bych stihl termín. E. Zachoval bych si chladnou hlavu a udržel schopnost uvažovat racionálně. F. Bez ohledu na různé tlaky bych se soustředil na účel. G. Pokud by skupina nedělala pokroky, přezval bych vedeni. H. Otevřel bych diskusi ke stimulaci vzniku a pohybu nových myšlenek. VII. Mým problémem je: A. Jsem schopen vyjádřit svou netrpělivost, pokud někdo brání pokroku práce. B. Mohu být kritizován, protože nedokáži správně analyzovat a odhadovat. C. Moje snaha o náležité dokončení práce může zabrzdit další věci. D. Brzy se začnu nudit a spoléhám, že jiní ve mně zažehnou jiskru. E. Těžko dokáži začít při nejasných cílech. F. Objasnění složitých problémů mi někdy dělá potíže. G. Snažím se potlačit názory ostatních, protože svůj považuji za lepší. H. H. Nerad se pouštím do diskusí, když mám proti sobě silnou opozici. BELBINŮV TEST - VYHODNOCENÍ a) Vepište body do tabulky A B C D E F G H 11. A B C D E F G H III. A B C D E F G H IV. A B c D E F G H v. A B c D E F G H VI. A B c D E F G H VIJ. A B c D E F G H b) Převeďte body do následující tabulky. Body ve sloupcích pak sečtěte VY VU IN ZO PO TÝ I DO l G D F C A H B E II. A B E G C D F H ni. H A C D F G E B IV. D H B E G C A F v. B F D H E A C G VI. F C G A H E B D vn. E G A F D B H C VIII. c) Nejvyšší skóre ukazuje, jak se dokážeme prosadit v týmu. Druhé nejvyšší skóre vyjadřuje záložní roli. Dvě nejnižší skóre znamenají vaše slabiny.