Přecházíme k obsahu 8. tématu Poradce v profesním poradenství, které je členěno na 8.1, 8.2 a 8.3. 8. Poradce v profesním poradenství •8.1 Sociální role poradce v profesním poradenství • •8.2 Kvalifikace poradce v profesním poradenství • •8.3 Instrumentální, sociální a expresivní kompetence poradce v profesním poradenství Přecházíme k sociálním rolím poradce v profesím poradenství. 8.1 Sociální role poradce v profesním poradenství Přecházíme k prvním třem rolím profesního poradce v roli poskytovatele facilitativní poradenské intervence. Metodika facilitativní poradenské intervence preferuje odlišné základní charakteristiky poradce, které popisují v knize Poradenský proces Gabura a Pružinská (1995). Přecházíme k dalším třem rolím profesního poradce v roli poskytovatele facilitativní poradenské intervence. Další sociální role profesního poradce Přecházíme k vysvětlení kvalifikace jako profesní způsobilosti poradce/pedagoga v profesním poradenství s ohledem na kariérní stupně. 8.2 Kvalifikace poradce v profesním poradenství Přecházíme k vzdělávání výchovných poradců ve školském resortu. Zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů pokračuje doporučením o studiu pro výchovné poradce. Přecházíme ke kompetencím poradce v profesním poradenství. 8.3 Instrumentální, sociální a expresivní kompetence poradce v profesním poradenství Přecházíme k vysvětlení instrumentální, sociální a expresivní kompetence poradce v profesním poradenství. Van der Laan (1998) v knize Otázky legitimace sociální práce vymezuje rámec kompetencí podle tří světů: Klíčová slova: pravdivost faktů, správnost norem, věrohodnost forem vyjadřování.