Přecházíme k obsahu 9. tématu Klient v profesním poradenství, které je členěno na 9.1, 9.2., 9.3. 9. Klient v profesním poradenství Přecházíme k biodromální psychologii klienta v profesním poradenství. 9.1 Biodromální psychologie osobnosti klienta •Osobnost klienta se vyvíjí a prochází obdobími, které zahrnují tři až osm stádií. • •Myšlenku životní dráhy osobnosti s kulminačními vrcholy a propady přinesla do psychologie Bühlerová (1933). • •Za nejpropracovanější lze považovat koncepci Ericsona, který rozlišuje osm vývojových období definovaných podle dominujícího vývojového úkolu a podmínek prostředí. Předpokladem jeho teorie je pozorování, že vývoj klienta ustrne, nevyřeší-li úkol vlastní vývojové etapy. • •Významnou teorií je koncepce Loevingerové, podle níž klient prochází šesti vývojovými etapami. (viz. Obrázek) • •Klienti se liší otevřeností ke změně, která je nutná, má-li klient dosahovat hranic vlastního potenciálu. • Přecházíme k rámci hodnotové orientace klienta. 9.2 Poznávání a charakteristika klienta – rámec hodnotové orientace klienta Přecházíme k typům hodnotové orientace osobnosti klientů podle zobecněných motivů. Z hlediska přístupu osobnosti k poznávání světa rozlišuje Stern (1923) tři základní směry (typy) hodnotové orientace osobnosti podle obecných motivů. • •Prvním typem je autotelická hodnotová orientace, ve které je obecným motivem účel sám o sobě a zisk pro sebe sama. V této souvislosti vymezuje instrumentální hodnoty jako prostředky, jejichž využíváním jedinec získává něco pro sebe sama, co má pro něho význam. • •Druhým typem je heterotelická hodnotová orientace, ve které je obecným motivem hodnota významu něčeho dalšího. V této souvislosti vymezuje hodnoty – směrníky jako prostředky, skrze které usilujeme o nějaký objekt nebo požitek v pojetí kriterií, podle kterých lze hodnotit. • •Třetím typem je hypertelická hodnotová orientace, ve které jsou obecným motivem nadosobní ideály. V této souvislosti hovoří o cílových hodnotách jako prostředcích, které mají charakter obecných cílů v nadosobním pojetí. • • Přecházíme k typu osobnosti klienta podle jeho přístupu k poznávání světa z hlediska duchovních principů. Profesní orientace přiřazením typu hodnoty jako obecného motivu k typu osobnosti klienta podle jeho přístupu k poznávání světa z hlediska duchovních principů. Přecházíme k motivům zakotveným v profesní orientaci klienta. 9.3 Motivy zakotvené v profesní orientaci klienta Přecházíme k profesní orientaci klienta podle jeho zájmu o ideje. 1) Zájem o myšlenky Přecházíme k profesní orientaci klienta podle jeho zájmu o lidi. 2) Zájem o lidi Přecházíme k profesní orientaci klienta podle jeho zájmu o věci. 3) Zájem o věci Klíčová slova: pracovní prostředí, zájmová orientace, klient, tři světy.