Emoční inteligence v profesní kariéře Dagmar Svobodová Co je EQ? Test  1. Emoční inteligence je pro úspěšný pracovní výkon stejně důležitá jako IQ a odborné znalosti  2. Emoční inteligenci se lze naučit  3. Střední hladina stresu zvyšuje pracovní výkon  4. Lídrova schopnost seberegulace (ovládání emocí) pozitivně koreluje se seberegulací jeho podřízených  5. Kolik procent organizací přiznává nadprůměrnou hladinu stresu?  A - 35% B - 55% C - 70% 1. Schopnosti vztahující se k vlastní osobě  Sebeuvědomění schopnost orientovat se ve vlastních duševních pochodech a stavech, jistota preferencí znalost vlastních možností, schopnost využití intuice uvědomění osobních emocí, reálné sebehodnocení a sebedůvěra  Sebeovládání schopnost zvládat okamžité impulsy a emoce  Motivace k vyšším cílům emoční tendence přímo vede k vzestupu nebo vzestup usnadňuje ctižádostivost, optimismus, loajalita se promítá do ztotožnění se záměry a cíli organizace a iniciativa je schopnost se pohotově chopit příležitosti 2. Kompetence v oblasti mezilidských vztahů  Empatie: uvědomování pocitů, potřeb a zájmů ostatních lidí  Pochopení: správný odhad pocitů a tendencí ostatních a ochota k nim přihlížet, aktivně je ovlivňovat  Schopnost stimulovat osobnostní růst ostatních: vycítit, kdy je třeba povzbuzení nebo podpory k rozvoji schopností  Orientace na zákazníka: předvídání a správné rozpoznání jeho potřeb, snaha potřeby zákazníka uspokojit  Snaha o rozvoj a využití diverzity: dosažení vyšší výkonnosti týmu využitím rozdílností mezi jeho členy  Cit pro politiku organizace: schopnost správně sledovat a orientovat se v protichůdných emocionálních proudech uvnitř organizace, cit pro proměnlivost mocenských vztahů 2. Kompetence v oblasti mezilidských vztahů  sociální dovednosti: flexibilita, schopnost docílit žádoucí reakce ze strany ostatních  schopnost ovlivňovat: volba správné taktiky k získání souhlasu  schopnost komunikace: vysílání jasných a přesvědčivých signálů  vůdčí schopnosti: nadchnout ostatní pro cíl, umět se postavit do čela a vést skupinu  ochota ke změnám: podněcovat a organizovat prospěšné změny na pracovišti  schopnost zvládat konflikty: obratnost ve vyjednávání a urovnávání sporů  schopnost vytvářet vazby: podpora vzájemných vztahů ve skupině, přispět k stmelení  schopnost spolupracovat: s ostatními směřovat k vytčenému cíli 1. Spouštěč 2. Tělesná reakce 3. Emoční reakce 4. Myšlenková reakce 5. Chování Emoční trénink ve dvojicích Jak reagovat na spouštěče?  1. Zastav se  2. Dýchej  3. Pozoruj  4. Zamysli se  5. Zareaguj