EVSNKKDO Komunikační dovednosti Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné zima 2019 Rozsah 16/0/0. Přednáška 16 HOD/SEM. 5 kreditů Ukončení: zkouška Vyučující Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (přednášející) Garance Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. Katedra ekonomie a veřejné správy - Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné Kontaktní osoba: Dr. Ing. Ingrid Majerová Rozvrh Pá 18. 10. 15:35–17:10 A206, Pá 15. 11. 15:35–17:10 A206, Pá 6. 12. 15:35–17:10 A206 Předpoklady FAKULTA ( OPF ) && TYP_STUDIA ( N ) & FORMA ( K ) K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech. Omezení zápisu do předmětu Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů. Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud. Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 16/20, pouze zareg.: 0/20 Mateřské obory  Manažerská informatika (program OPF, MI) Osnova 1. Úvod do komunikace Teorie komunikace - vymezení pojmu komunikace. Komunikační proces s komunikačními prvky a komunikační model. Druhy a funkce komunikace. Receptivní komunikační dovednosti - pozorování, naslouchání, empatie. Expresivní komunikační dovednosti dotazování, popisování, přijímání závěrů. Efektivní naslouchání s metodou pozorujícího účastníka. 2. Čeština jako hlavní nástroj komunikace v českém prostředí Čeština a její specifika. Jazyková správnost jako součást image komunikujícího. Aktuální jazykové normy (pravopis, ortoepie) a jazykové příručky. Základní jazykové problémy. Stylistika a stylistické prostředky. Lexikální stránka (anglicismy, profesionalismy, termíny). 3. Komunikační strategie Analýza versus automatičnost. Intencionalita komunikace, komunikační plánování, záměry, postupy a výsledky. Typologie komunikantů a problémové typy. Typy komunikačních strategií. Asertivita. Komunikace mužů a (versus) komunikace žen - genderová komunikace. 4. Komunikační bariéry a jejich překonávání Interní a externí bariéry komunikace. Sociální vnímání a problémy s ním spojené. Komunikační šumy. Komunikační hry, zpětná vazba a její funkce. 5. Prezentace jako komunikační dovednost Potřeba kvalitní prezentace, vytváření prezentace a hodnotící kritéria. Prezentační technika. Vizualizace prezentace. Prostředky verbální komunikace (psané a mluvené komunikáty). Typy neverbálních prostředků komunikace. Paralingvistické prostředky. Prostředky dramatizace mluveného projevu. 6. Vyjednávání jako komunikační dovednost Základní strategie, taktiky a triky vyjednávání. Osobnost vyjednavače v interkulturním vyjednávání. Určení individuálního vyjednávacího stylu podle autotestů. 7. Argumentace a přesvědčování jako komunikační dovednost Vymezení pojmů argumentace a přesvědčování. Etika přesvědčování - přesvědčování a (versus) manipulace. Persvazivní funkce marketingové komunikace. Styly přesvědčování. Testování vlastního stylu přesvědčovatele a jeho analýza. 8. Komunikace ve skupině a pomocí prostředníka Skupinové komunikační modely. Zásady diskuse. Role v týmu a výběr členů týmu. Týmové vyjednávání. Telefonování jako komunikační dovednost. Komunikace prostřednictvím elektronických médií. E-mailová korespondence a její specifika. Literatura povinná literatura  SVOBODOVÁ, D., 2018. Komunikační dovednosti pro informatiky. Karviná: SU OPF. ISBN 978-80-7510-309-3.  QUINTANILLA K. M. and T. S. WAHL., 2011. Business and Professional Communication. Sage Publications. ISBN 978-1-4129-6472-2.  KHELEROVÁ, V., 2006. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada. ISBN 80-247-1677-1.  MIKULÁŠTÍK, M., 2003. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada. ISBN 80-247-0650-4. doporučená literatura  HIERHOLD, E., 2005. Rétorika a prezentace. Praha: Grada. ISBN 80-247- 0782-9.  SOBČÍKOVÁ, J., 2005. Vyjednávání. Karviná: OPF SU. ISBN 80-7248-297-1.  BELZ, H. a M. SIEGRIST, 2001. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál. ISBN 80-7178-479-6.  DE VITO, J. A., 2001. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada. ISBN 80- 7169-988-8. Informace učitele Docházka na semináře, průběžný test, aktivní účast na interaktivních skupinových situacích. Hodnotící metody: docházka na semináře min. 60 % (10 % hodnocení), průběžný test s min. úspěšností 60 % (30 % hodnocení), ústní zkouška (60 % hodnocení). Aktivity Náročnost [h] Ostatní studijní zátěž 47 Přednáška 26 Seminář 13 Zápočet 30 Celkem 116