1 – – –STÁT V POLITICKÉM SYSTÉMU Formy vlády • * Absolutní monarchie. * Dualistická monarchie. * Konstituční monarchie. * Parlamentní republika. * Prezidentský systém. * Poloprezidentský systém. 2 3 Absolutní monarchie ØExistuje zde dominantní role panovníka, jemuž je podřízena výkonná, zákonodárná i soudní moc. ØPanovník stojí mimo právní řád; proto je jeho moc nedělitelná, jednotná a neomezená. ØV současnosti tato podoba monarchie neexistuje; v minulosti to bylo např. carské Rusko. 4 Dualistická monarchie Øněkteří autoři ztotožňují dualistickou monarchii s monarchií absolutní ØZde již existuje parlament, který však panovníkovi dává pouze doporučení. ØPanovník má moc výkonnou a jmenuje soudce. Zákony nevydává, ale má právo jejich vetování. ØV současnosti tato forma existuje v Saudské Arábii, Kuvajtu, Jordánsku či Brunei. 5 Konstituční monarchie ØMoc panovníka je zásadně omezena ústavou (konstitucí) a panovník je jedním z občanů státu. ØJako příklad je možno uvést Velkou Británii, Norsko, Švédsko, Dánsko, Belgii a Španělsko. ØNěkdy jsou tyto země označovány jako parlamentní monarchie - zdůrazňuje rozhodující úlohu parlamentu a pouze formální úlohu panovníka, který má minimální pravomoci. 6 Parlamentní systém ØSvrchovanost zákonodárné moci ØPrincip sdílené moci (vazba mezi zákonodárným sborem a vládou): •jmenování i pád vlády se souhlasem parlamentu, •právo hlavy státu (výkonné moci) zákonodárný sbor rozpustit a vypsat nové volby. • Parlamentní systém Ø Premiérský typ parlamentního systému (Velká Británie) •Vláda politické strany, která po volbách získala většinu v Dolní sněmovně •Vláda rozhoduje o rozpuštění parlamentu Ø Kancléřský typ parlamentarismu (SRN) •Princip konstruktivního hlasování o nedůvěře ØParlamentní systém s převahou zákonodárného sboru 7 8 Parlamentní systém s převahou zákonodárného sboru * Nejvyšší státní moc náleží parlamentu, * vláda, složená z poslanců, se zodpovídá parlamentu za svou činnost, * aby vláda mohla „vládnout“, musí získat důvěru parlamentu, * jestliže vláda nezíská důvěru parlamentu kdykoliv po dobu svého „vládnutí“, musí podat demisi hlavě státu, * hlava státu buď demisi přijme a pověří novou osobu jejím sestavením, nebo nepřijme; v tomto případě musí rozpustit parlament a vypsat nové volby (upraveno ústavou země). 9 Parlamentní systém s převahou zákonodárného sboru • •podle „klasické představy“ obsahuje tyto prvky: * oddělení (ale současně kooperace) moci výkonné a zákonodárné, * „dualismus“ výkonné moci, t.zn. její rozdělení mezi hlavu státu a ministerský kabinet (vládu), * politickou zodpovědnost vlády vůči parlamentu, * pravomoc hlavy státu rozpustit parlament, * hlava státu může být volena přímo (lidem), nebo nepřímo (zákonodárným sborem), * volební období prezidenta je pevně stanovené, * neexistuje možnost odvolání prezidenta (až na výjimky). * * * • 10 Parlamentní forma vlády • • • • hlasování o důvěře • • • • VLÁDA PARLAMENT VOLIČI volba PREZIDENT volba jmenování volba Legislativní proces ustavení vlády * Vlády, které jsou schopny ujmout se funkce Ømenšinové vlády Ølegislativní koalice (nenesou odpovědnost za vládnutí, flexibilita) • * Vlády, které jsou schopné vládnout. Øvětšinové vlády Øexekutivní koalice (jednání uvnitř vlády, jsou odpovědné za vládnutí) •Nizozemsko – speciální případ * 11 12 Prezidentský systém •Definiční kritérium – způsob volby prezidenta (USA, Chile) * Rozhodující úloha prezidenta; je přímo volený a je hlavním držitelem výkonné moci. * Pevně stanovené volební období prezidenta * Důsledně je zde provedena dělba moci na zákonodárnou, výkonnou a soudní (princip vyvažování moci). * Závislost vlády na prezidentovi * Prezident je na parlamentu nezávislý a má právo vetovat zákony, avšak parlament nemůže rozpustit. * Nemožnost odvolání prezidenta (impeachment) * Příkladem mohou být USA, Rusko nebo Mexiko (americké státy). Politický systém USA 13 Prezidentský systém 14 VOLIČI PREZIDENT VLÁDA PARLAMENT (KONGRES) jmenuje volba volba 15 Poloprezidentský systém •zvláštní forma prezidentského systému (výkonná moc je rozdělena mezi prezidenta a předsedu vlády). • * Varianta premiérsko-prezidentská * Varianta prezidentsko-parlamentní • •Příkladem je Francie - problém kohabitace Poloprezidentský systém * výkonná moc je rozdělena mezi prezidenta a předsedu vlády, přičemž oba jsou na sobě nezávislí, * prezident je volen přímo, * prezidentovo volební období je pevně stanoveno, * prezident je neodvolatelný (až na výjimky), * prezident jmenuje vládu, * parlament může vládu odvolat (vyslovit nedůvěru). • 16 Poloprezidentský systém 17 VLÁDA PARLAMENT VOLIČI PREZIDENT REPUBLIKY jmenuje volba hlasování o důvěře volba 18 Stát v politickém systému •Teorie vzniku státu: * teologické (teokratické teorie) * patrimoniální teorie, * teorie (organizovaného) násilí, * smluvní teorie, * institucionální teorie apod. * Charakteristické znaky státu * Určitá asociace, sdružení osob, * „organizace“, která při řízení společnosti využívá ústavu, zákony a právní normy, * relativně samostatný subjekt mezinárodního práva, * jediná „organizace“ společnosti, která zahrnuje celou společnost. * • Stát je instituce disponující mocí vládnout, soudit a vytvářet zákony společnosti. • 19 20 Funkce státu * hospodářská, * obranná, * řídící, * kulturní, * integrační. Druhy státu * Podle suverenity: •Státy svrchované •Státy nesvrchované (závislé) – suverenita (Francie – Monako) * Podle způsobu vlády: •Demokracie •Diktatura * Podle hlavy státu: •Teokracie •Monarchie •Republika 21 Druhy státu * Podle způsobu výkonu státní moci: •Centralizované státy •Decentralizované státy * Podle uspořádání státu: •Unitární stát •Složený stát * Podle idejí: •Národní stát •Občanský stát * Podle složení obyvatelstva: •Národní stát (Norsko) •Státy s národnostními menšinami (ČR) •Státy více národů (Indie, Švýcarsko) 22 Unitární stát * jediná soustava nejvyšších státních orgánů, * jediná legislativa, * jediná exekutiva, * jedno státní občanství. • •Příkladem unitárních států jsou Finsko, Francie, Ukrajina, Itálie, ČR. Největším unitárním státem je Čína. 23 Federace * Rozdělení moci mezi centrem a vládami jednotlivých částí státu, přičemž žádná z rovin není podřízena druhé, ale obě působí paralelně a koordinovaně (USA, SRN, Rakousko, Austrálie, Ruská federace, Belgie), * dvoukomorový parlament, * právo konstitutivních jednotek podílet se na úpravách federální ústavy. * 24 Federace 25 Konfederace * Sdružení států vzniklé na základě mezinárodní smlouvy, * je tvořena samostatnými státy, které jsou samy o sobě subjektem mezinárodního práva, * nemá úplnou soustavu nejvyšších státních orgánů. Orgány disponuje pouze na základě toho, jaké kompetence byly mezinárodní smlouvou konfederaci svěřeny. (Státy konfederace si ponechají například samostatnou zahraniční politiku nebo vlastní armádu). 26 Švýcarsko a jeho kantony 27 28 Právní stát •Ve státě „vládne zákon“: * * právo je nadřazeno politice, * stát má účinný a fungující systém právních a politických záruk proti porušování práva. * Nutným předpokladem právního státu je právní jistota (jednoznačnost a vymahatelnost práva). * 23.10.2019 29 Doporučená literatura * ŘÍCHOVÁ B. Úvod do současné politologie. Srovnávací analýza demokratických politických systémů. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-348-2 * KLIKOVÁ CH. a KOTLÁN I. Hospodářská politika: teorie a praxe. 2. vyd. Ostrava: SOKRATES, 2006. ISBN 80-86572-04-8. • 29 30 Děkuji za pozornost a přeji hezký den ☺