Hospodářská politika a stát 2 Hospodářská politika a stát •Shodné znaky obou směrů: * respektování trhu za současného konstatování jeho nedokonalostí, * intervence státu do ekonomiky jsou možné pouze tehdy, jestliže doplňují nebo zdokonalují tržní mechanismus. • Rozdílné znaky obou směrů: * kontinentální směr vidí předmět státní intervence především v systémotvorné činnosti státu, aniž by byla zcela vyloučena jeho regulativní činnost, * anglosaský směr předpokládá, že systém fungování ekonomiky je dán a proto se soustřeďuje na regulativní činnost. 3 Pojetí ekonomické efektivnosti * Zlepšení je změna, která je určitým způsobem žádoucí. * Nadřazenost je vztah dvou situací, ze kterých je jedna více žádoucí. Je-li situace A více žádoucí než situace B, je A nadřazeno B a přechod od B k A je zlepšením. * Efektivní je taková situace, která již nemůže být zlepšena. * • • 4 Pojetí ekonomické efektivnosti * Jednotlivec – efektivnost je dána indiferenční křivkou. • * Společnost rozdělená do dvou skupin - efektivnost je dána indiferenční křivkou – shoda nebo majorita jedné skupiny. • * Společnost mnoha subjektů – efektivnost je změna, z níž má užitek nejméně jeden subjekt a ostatní nejsou poškozeni. (Paretovo optimum) 5 Pojetí ekonomické efektivnosti •Paretovsky optimální (efektivní) je situace, kdy X je přípustná alokace a X´ taková, že: • 1.X´ je přípustná, 2. 2.Všechny subjekty jsou při alokaci X´ přinejmenším stejně uspokojeny jako při X a přinejmenším jeden z nich je při X´ uspokojen více. 6 Pojetí ekonomické efektivnosti • Marshallovské zlepšení: • ∑ přínosů - ∑ ztrát > 0 • • Jestliže dospějeme k situaci, kdy už žádné Marshallovské zlepšení není možné, pak o této situaci mluvíme jako o marshallovsky efektivní. • • Obecně se předpokládá, že negativní dopady marshallovských zlepšení nedopadají pouze na jednu skupinu obyvatelstva. 7 Teorie druhého nejlepšího §vychází z Paretova optima • §V případě, že jedna nebo více paretovských podmínek nemůže být uspokojena ze závažných institucionálních důvodů (překážek), pak efektivní je to rozdělení, kde druhá nejlepší pozice je zajištěna uspokojením zůstatkových podmínek. 8 Pojetí sociální spravedlnosti •Liberální pojetí „skutečných“ práv člověka – negativní vymezení práv: každý má právo vyžadovat, aby: • * nikdo neohrožoval jeho život, * nebránil mu ve svobodném jednání, * neomezoval disponování vlastnictvím. * •Pozitivní práva se v současnosti realizují na základě přijetí odpovídajících zákonů a společenských smluv (vnitrogenerační a mezigenerační dohody). 9 Pojetí sociální politiky Sociální politika intervencionistická pasivní aktivní A B systémotvorná C D •A - intervencionistická politika řeší nakupené problémy • neadekvátní hospodářské politiky následným • přerozdělením, •B – preventivní řešení sociálních dopadů • hospodářskopolitickými opatřeními, •C – neexistuje, •D – výstavba sociálního systému, sociálního řádu. 10 Pojetí stability společnosti •Stabilita společnosti závisí na řešení problémů, které se projevují: • * v oblasti politiky, * v oblasti ekonomické, * v oblasti sociální. 11 * Faktory stability ve společnosti 12 Racionalita hospodářské politiky • •Racionalita – změny vedoucí ke zvýšení efektivnosti nebo hospodárnosti ekonomického procesu. • •Mikroekonomická racionalita: * Maximalizace zisku u výrobce, * Maximalizace užitku u spotřebitele. * •V makroekonomii se tato jednoznačnost ztrácí – cíle HP nejsou jednoznačné. •Euckenovo pravidlo •Tinbergenovo pravidlo •Mundellův princip •Meadeho princip odpovědnosti • * Politický pragmatismus •Ekonomická teorie v otázkách formulování cílů a nástrojů nezaujímá jednoznačný postoj o jejich racionalitě – proto si pomáhá: • * „mikroekonomizováním“ makroekonomických kategorií, * * využíváním matematických modelů, * * hledáním řešení v oblasti politické racionality (politický pragmatismus) * 13 14 Politický pragmatismus 1.Cíle nelze jednoznačně určit, 2.cílový stav je dosažitelný pouze s určitou pravděpodobností, 3.existují bariéry při dosahování cílového stavu (časová náročnost, vysoké náklady). • •Pragmatický přístup se opírá o poznání, že všechna rozhodnutí se realizují v podmínkách nejistoty a mohou se vlastně projevit jako nesprávná → politika malých kroků. • •Kritika: účelová krátkodobost, jedná se o „stresovou variantu“ řešení problému. Pragmatickou politiku ovlivňují osobnosti (jejich příslušnost k různým politickým školám). 15 Děkuji za pozornost a přeji hezký den ☺