Právo duševního vlastnictví Autorské právo Vývoj autorského práva •Starověk –Aut.p. se nevytvořilo i když knihy, uměni, bádání se rozvíjelo na vysoké úrovni –Na knihy se vztahovala pouze ochrana vlastnického p. • •Středověk –Zvláštní práva se vztahovala nejprve na vydavatele •Oprávnění udělováno formou privilégií - po vynálezu knihtisku (r.1445 Gutenberg) •Cechy vydavatelů –Později museli mít vydavatelé svolení autora –Honorář nejprve ve formě několika autorských výtisků •Výtěžek z jejich prodeje teprve znamenal příjem • •Rychlejší rozvoj až s nástupem kapitalismu –Počátek 18.stol autorský zákon v Anglii • •1886 Revidovaná úmluva Bernská o právech literárních a uměleckých (RÚB) •Vstup Anglie (1886) a USA (1988) znamenal upuštění od registračního principu • •1996 Internetové úmluvy WIPO • •2001 Směrnice EP a Rady EU o některých aspektech autorských práv a práv souvisejících v informační společnosti. Právní úprava •Definice: Souhrn právních norem upravujících ochranu individuálního projevu myšlenky fyzických osob • -zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském ve znění pozdějších předpisů (autorský zákon) -Odráží potřeby tržní dispozice s právy -Zahrnuje nové technické jevy -Implementuje směrnice ES i mezinárodní smlouvy -Komplexnost: -Autorské právo -Práva související (umělecké výkony, televizní vysílání atd.) -Právo k obsahu databáze -Kolektivní správa autorských práv - - -Podpůrně: zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník -smlouva o licenci -smlouva o dílo •Právní úprava mezinárodní • • v oblasti mezinárodních smluv ucelenější než u průmyslových práv • • a) Bernská úmluva (1886) • • b) Všeobecná úmluva o právu autorském (Ženeva, 1955) • kompromis mezi angloamerickým právem X kontinentálním evropským způsobem ochrany) • Komunitární právo •Směrnice Rady ES o právní ochraně počítačových programů z roku 1991 •Směrnice Rady ES o právu na pronájem a půjčování i o právech souvisejících s právem autorský z roku 1992 •Směrnice Rady ES o koordinaci některých pravidel z oboru autorského práva a práv souvisejících ohledně satelitního vysílání a kabelový přenos z roku 1993 •Směrnice Rady ES o harmonizaci doby ochrany autorského práva a práv souvisejí z roku 1993 •Směrnice Evropského parlamentu a Rady ES o právní ochraně databází z roku 1996 •Směrnice Evropského parlamentu a Rady ES o harmonizaci některých aspektů autorského práva a práv souvisejících v informační společnosti z roku 2001 •Směrnice Evropského parlamentu a Rady ES o právu autora na odměnu u opětovného prodeje originálu uměleckého díla z roku 2002 •Směrnice Evropského parlamentu a Rady ES o vynucení práv k duševnímu vlastnictví z roku 2004 Předmět ochrany – Autorské dílo •§2 AutZ: Předmětem práva autorského je 1) dílo literární a jiné dílo umělecké a dílo vědecké, které je 2) jedinečným výsledkem tvůrčí činnosti autora a 3) je vyjádřeno v jakékoli objektivně vnímatelné podobě včetně podoby elektronické, 4) trvale nebo dočasně, 5) bez ohledu na jeho rozsah, účel nebo význam (dále jen „dílo“). •Podmínkou právní ochrany díla je naplnění řady kritérií: –dílo literární a jiné dílo umělecké a dílo vědecké •Různé způsoby tvorby: Umělecká fantazie, vědecká analýza –jedinečný výsledek tvůrčí činnosti autora •Jedinečný: statisticky nepravděpodobné, že stejné dílo vytvoří víc osob •Výsledek tvůrčí činnosti – nejde o rutinní postupy (např. strojový překlad z cizího jazyka) –vyjádření v objektivně vnímatelné podobě •Nejde o myšlenku v hlavě tvůrce, musí být vyjádřena ( i když obtížněji srozumitelná, např. strojový kód počítačového programu) •Podoba: –hmotná (papírový dokument, obraz, socha, disketa) –nehmotná – elektronická (v počítačové paměti, v počítačové síti) –trvale nebo dočasně •I krátkodobé vyjádření – např. operační paměť počítače, improvizace hudební skladby –bez ohledu na rozsah, účel nebo význam •reklamních slogany, návody atd. • •Díla fiktivní – jsou chráněná AutZ! –Produkt vytvořený autorem, avšak nesplňující znak jedinečnosti •Počítačový program, struktura databáze a fotografie – •Právo autorské se vztahuje na dílo dokončené, i jeho jednotlivé vývojové fáze (např. kopie nedokončeného filmu), –včetně názvu a jmen postav, struktury díla –Babička – druhové slovo X Spejbl a Hurvínek – ochrana AutZ – •Předmětem práva autorského je také dílo vzniklé tvůrčím zpracováním díla jiného, včetně překladu díla do jiného jazyka. • •Dílem podle AutZ není zejména –námět díla sám o sobě, běžné údaje (denní zpráva nebo jiný údaj sám o sobě), myšlenka, postup, princip, metoda, objev, vědecká teorie, matematický a obdobný vzorec, statistický graf a podobný předmět Příklad • Filmový scénář je zpracováním původní literární předlohy (např. románu), film je pak zpracováním filmového scénáře a tak i literární předlohy. • • Producent musí získat souhlas jak od 1)autora filmu, tak i od 2)autora literárního scénáře a 3)autora původní literární předlohy. Výjimky z ochrany AutZ ve veřejném zájmu •Znaky autorské díla splňují, ale nejsou chráněny AutZ -úřední dílo -Právní předpis, rozhodnutí, veř. rejstřík, sbírka listin, městský znak, vlajka -výtvory tradiční lidové kultury - není známo pravé jméno autora - Autor • -fyzická osoba, která dílo vytvořila a je způsobilá k právům a povinnostem -I když dílo vytvořeno např. počítačovým programem – autorem je uživatel počítačového programu (např. grafické aplikace) -Pokud jde o rutinní práci (např. strojový překlad) nejde o aut.dílo •X Computer generated works (v některých právních řádech) • •nemůže být osoba právnická, může však získat oprávnění k využívání díla (získat tzv. majetková práva autorská) Zákonná domněnka •§ 6 AutZ tzv. právní domněnka autorství: • autorem díla je fyzická osoba, jejíž pravé jméno je uvedeno na díle nebo je u díla uvedeno v rejstříku předmětů ochrany vedeném příslušným kolektivním správcem; • •domněnka je vyvratitelná, tj. důkaz opaku: skutečným autorem • Spoluautorství -dílo spoluautorské - výsledek společné tvůrčí činnosti více autorů -rozhodují jednomyslně – solidární oprávnění i povinnosti - •X spoluautorem není ten, kdo poskytnul technickou, odbornou nebo administrativní pomoc • (např. nebylo spoluautorství přiznáno historikům, kteří poskytli odborný materiál V.Vančurovi pro vytvoření Obrazů z dějin) - •X souborné – autorské právo svědčí jedinému autorovi, např. encyklopedie, databáze Vznik práva autorského •Neformální vznik •Právo autorské (osobnostní i majetkové) k dílu vzniká okamžikem, kdy je dílo vyjádřeno v jakékoliv objektivně vnímatelné podobě. • •Žádná registrace – problémy s dokazováním (notářská úschova, výpověď svědků, zaslání doporučeného dopisu sobě, zaslání el. záznamu soukromoprávní osobě) Registrační princip © •Kdysi v USA dílo nezbytné zapsat do registru a zaplatit poplatek –právní ochrana vzniká až okamžikem tohoto zápisu • X • neplatí v evropských právních podmínkách -1988 upustily i USA - -Všeobecná úmluva o autorském právu ze Ženevy 1952 -Kompromis - V zemích s registračním principem stačí, aby autoři se zemí s neformální ochranou dávali tzv. copyrightovou výhradu, která se skládá z -Copyrightová doložka ©, za ní jméno autora a rok prvního uveřejnění díla -Např. © Jan Novák 2009 -Nemá vliv na vznik práva v ČR, ale v praxi se používá - -Podobně se užívá symbol ℗, označuje tzv. fonogramovou výhradu (nositel práv výrobce zvukového záznamu) podle Římské úmluvy Osobnostní práva • Osobnostní práva - morální práva, spojena s osobou autora - -Nepřevoditelnost (ani licence) -smrtí autora zanikají, ani poté si nelze osobovat autorství k dílu a nesmí dojít k snižování jeho hodnoty třetí osobou -při každém užití díla autora je nezbytné uvést jeho jméno <= postmortální ochrana! Druhy osobnostních práv •První zveřejnění díla –právo rozhodnout o prvním zveřejnění díla (zejm. z hlediska dokončení) –dědic může zveřejnit dílo i přes zákaz! •Autorství a autorské označení –právo osobovat si autorství (zabránit plagiátům) –rozhodnout o způsobu uveřejnění jména autora (pravé jméno, pseudonym, anonym) •právo na nedotknutelnost díla (integritu díla) a autorský dohled –Právo zabránit neautorizovaným zásahům do díla (včetně cenzůry) –Autorský dohled: např. projektant provádí na stavbě při realizaci Majetková práva •souvisejí s ekonomickým využitím díla •Spočívají ve 3 typech práv –Právo užít –Poskytnout licenci –Dostat odměnu v zákoně uvedených případech rozmnožování díla pro osobní potřebu a při opětovném prodeji •k výkonu je primárně oprávněn pouze autor •Lze převést oprávnění k výkonu - licenční smlouvou (§ 46 a násl. AutZ) • • Základní majetkové právo – dílo užít •Autor má právo své dílo užít –právo na rozmnožování díla –právo na rozšiřování originálu nebo rozmnoženiny díla –právo na pronájem originálu nebo rozmnoženiny díla –právo na půjčování originálu nebo rozmnoženiny díla –právo na vystavování originálu nebo rozmnoženiny díla –právo na sdělování díla veřejnosti, zejména: •právo na provozování díla živě nebo ze záznamu a právo na •přenos provozování díla, •právo na vysílání díla rozhlasem či televizí, •právo na přenos rozhlasového či televizního vysílání díla, •právo na provozování rozhlasového či televizního vysílání díla. Rozmnožování díla •Zhotovení rozmnoženin v jakékoliv formě (i elektronické, digitální, analogové) •Účel: zpřístupnění díla jiné osobě než je ten, kdo rozmnožování činí – X rozmnožování pro osobní potřebu (není tedy „užitím díla“ vyhrazeným autorovi) • •O rozmnožování díla nejde –Umístění díla na webové stránce (jde o sdělování díla počítačovou sítí) Šíření prostřednictvím hmotných rozmnoženin •Rozšiřování a jeho vyčerpání –Dochází k převodu vlastnictví (prodej, dar) •k hmotné rozmnoženině díla (např. kniha) •k originálu (např. obraz) • =„distribuční právo“ –Vyčerpání práva na rozšiřování •Zánik výlučného práva autora ohledně dalšího prodeje konkrétní hmotné rozmnoženiny nebo originálu •EU – unijní vyčerpání práva –Zajišťování jednotné cenové politiky – autor nezabrání paralelnímu dovozu do země, ve která již udělil výhradní licenci určité osobě •Pronájem, půjčování –Dočasné užívací práva –Pronájem – za účelem hospodářského prospěchu-videopůjčovny –Půjčování – knihovny •Vystavování –Umožňuje veřejné shlédnutí Šíření nehmotné - sdělování díla veřejnosti •Zpřístupňování v čase a místa dle volby uživatele, „vystavení“ na webu •Živé provozování a jeho přenos –Výlučné právo autora na divadelní a nedivadelní (koncerty) provozování jeho díla •Provozování ze záznamu a jeho přenos –Zpřístupnění díla ze záznamu (diskotéky, kina) • •Vysílání rozhlasem nebo televizí •Přenos rozhlasového nebo televizního vysílání –jen pokud uskutečňuje jiná osoba než vysilatel –kabelové přenosy – společnosti zpřístupňují soubor vysílacích kanálů, musejí mít souhlas vysílatele –společné televizní antény •Provozování rozhlasového nebo televizního vysílání –„veřejné předvádění díla“ –druhotné užití vysílání v restauracích, hotelích, dálkových autobusech Příklad •Vydání učebnice zahrnuje rozmnožování a rozšiřování rozmnoženin učebnice v hmotné podobě. • •Pokud bude takovou učebnici poskytovat knihovna k dočasné potřebě, nikoli za účelem hospodářského nebo obchodního prospěchu, pak půjde o půjčování. • •Jestliže bude učebnice zpřístupňována též prostřednictvím internetu, půjde i o sdělování rozmnoženin díla v nehmotné podobě veřejnosti. • Zákonné omezení autorského p. •Přehnaně přísná ochrana vede k neužívání nebo naopak ignoraci právní ochrany •Nalézt vhodnou rovnováhu mezi –Ochrana tvůrce ==a== Zájmy uživatelů • •Přílišná ochrana -> informační deficit národa •Nedostatečná ochrana -> elektronická kopie knihy pokryje celý trh • •Zákonné omezení = obecné výjimky z výlučných práv –Taxativní výčet v zákoně –Nesmí být vykonáno na neospravedlnitelnou újmu autora •užití pro osobní potřebu – ve velkém rozsahu jde o zneužití • Volné užití a zákonné výjimky •Užití pro osobní potřebu •Rozmnoženiny pro předvádění při prodeji, demoverzi, shareware a freeware •Citace a odkazy •Katalogová licence •Užití díla na veřejném prostranství •Úřední licence •Zpravodajská (reportážní) licence •Časopisecká (mediální) licence •Technická kopie při přenosu díla počítačovou sítí •Půjčování a pronájem •Výstavní licence Užití pro osobní potřebu •Užití pro osobní potřebu –Užití = Jedna rozmnoženina –Pro osobní potřebu = zájmová potřeba FO, studium apod. (nikoliv pro podnikání) •Platí jen pro FO a osoby blízké –Nevztahuje se na počítačové programy, el.databáze – Příklady •Příklad: –Vypálení hudebního CD nebo DVD s filmem není porušením autorského práva, pokud tak činím pouze pro sebe (tedy vlastní osobní potřebu), •X nikoli však již např. pro spolužáky. •Vypálené CD, které si pořídím pro sebe, nemohu následně ani jinému prodat či darovat. • –Stejně tak není porušením autorského práva, pokud si pořídím tiskovou rozmnoženinu (např. článku) faxem nebo si ji nechám pořídit ve školní knihovně na kopírce, •X volným užitím již však není, pokud pořídím kopie článku pro všechny spolužáky. • –Ani pro vlastní osobní potřebu si však nesmím pořídit rozmnoženinu počítačového programu nebo elektronické databáze. Rozmnoženiny pro předvádění při prodeji, demoverzi, shareware a freeware •Dočasná rozmnoženina (příp. její šíření) za účelem předvedení zákazníkovi •Demoverze – programy, hry (funkční a časové omezení) •Shareware – užití na určitou dobu zdarma, poté již zákazník musí platit •Freeware – zdarma, většinou pouze základní program Citace a odkazy •Citace malá –Uvedení výňatků v odůvodněné míře např. motto knihy •Citace velká –Rozsáhlejší uvedení díla –Použitelné jen u vědeckého, kritického, odborného díla nebo pro výuku •Užití díla v přednášce –Lze citovat dílo, promítat film (pak rozebírat!), předvádět počítačový program •Odkazy na internetu (hyperlinky) –Přesun na jinou adresu bez vypisování –Jde o malou citaci (několik slov) Příklad • •Nelze pouze vybrat či uspořádat citace bez existence vlastního díla; takové případy jsou posuzovány jako neoprávněné vytvoření díla souborného (např. zpěvníky, čítanky), k němuž je nutné získat (pokud nejde o volná díla) licenci smluvní. • •Totéž platí i o souboru děl či úryvků z děl, které jsou pouze oglosovány, aniž by glosy či poznámky měly samonosný charakter. • •Pokud jiná osoba vydává za svůj nápad jiné osoby, který však není vyjádřen tvůrčí formou uměleckou ani vědeckou a není tak autorským dílem, nelze takové jednání postihovat na základě AZ, ale lze uvažovat ochranu právem proti jednání nekalé soutěže. „Licence“ •Katalogová licence –Zařazení kopie vystaveného díla do katalogu výstavy •Úřední licence –Užití díla v odůvodněné míře pro úřední účely (řízení soudní, správní) •Zpravodajská (reportážní) licence –Zaznamenání díla v reportáži nebo filmem –Jen nezbytný rozsah (ne celý koncert!) •Časopisecká (mediální) licence –Možnost převzít uveřejněné dílo v hromadném sdělovacím prostředku do periodického tisku –Jde o „články časového významu“ o otázkách politických, hospodářských nebo náboženských. Další užití •Užití díla umístěného na veřejném prostranství –Vyjádření plastik či architektury fotografií, filmem, malbou atd. –bez toho by nešlo zhotovit např. pohlednici města •Technická kopie při přenosu díla počítačovou sítí –Dočasné a náhodné technické rozmnoženiny •Zajišťují přenos v sítí (caching v uzlových bodech) •Umožňují letmé čtení na dobu dočasnou (browsing) – na jeho základě se může zákazník rozhodnout zda koupí. Jiná majetková práva –Odměna v souvislosti s nenahranými nosiči •Tuzemský výrobce nebo dovozce - 4% z prodejní ceny nosiče –Odměna v souvislosti s přístroji umožňujícími kopie nosiče •Tuzemský výrobce nebo dovozce –magnetofon, videopřístroj – 1,5% z prodejní ceny –rozhlasové a TV přijímače umožňující nahrávání – 1,5 % z prodejní ceny –Odměna v souvislosti s kopírovacími přístroji •Tuzemský výrobce nebo dovozce – 650 až 12000 Kč podle výkonnostní kapacity (počet kopií za minutu) –Odměna od poskytovatele tiskového kopírování •Černobílá kopie – 0,10 Kč •Barevná kopie – 0,20 Kč Pravidla rozdělení odměn •Audio – odměna z nenahraných nosičů a přístrojů –50% autoři, 25% výkonní umělci, 25% výrobci zvukových záznamů •Video –60% autoři (autoři děl,režiséři,kamerami…), 25% výrobci záznamu, 15% výkonní umělci •Tiskové kopie –60% autoři, 40 % nakladatelé – Odměna při opětovném prodeji originálu •„právo na slušné vypořádání“ •Autoři výtvarných děl dostávali jen při prvním prodeji originálu –Když se dílo později prosadí je prodáváno za mnohem vyšší částku •Platí prodávající kolektivnímu správci –5% z prodejní ceny 30 000 – 150 000 –postupně se snižuje až na 2 % z ceny nad 7 500 000 Časové omezení majetkových práv • •Časové omezení majetkových práv autorských: -obecná doba trvání je: po dobu života autora a 70 let po jeho smrti - -po uplynutí doby majetkových práv autorských =>dílo volné či volně využitelné, tj. bez svolení autora či jeho právních předpisů a bezúplatně • Dispozice s majetkovými právy autorskými • -Subjekt, který hodlá díla užít, je povinen vyžádat si licence autora či osoby oprávněné (mimo osobní potřeby) - -licenci je nezbytné poskytnout třetí osobě -na základě smlouvy -možné i jednostranné prohlášení autora „se svolením“ k využití díla - -Právní úprava licenční smlouvy je obsažena v NOZ -§ 2358 a násl - Licenční smlouva (§2358 NOZ) •Licenční smlouvou poskytuje poskytovatel nabyvateli oprávnění k výkonu práva duševního vlastnictví (licenci) v ujednaném omezeném nebo neomezeném rozsahu a nabyvatel se zavazuje, není-li ujednáno jinak, poskytnout poskytovateli odměnu. •Smlouva vyžaduje písemnou formu, –poskytuje-li se licence výhradní, nebo –má-li být licence zapsána do příslušného veřejného seznamu. Licence výhradní / nevýhradní •Nevýhradní –autor může udělit oprávnění jakémukoli dalšímu subjektu a sám může užívat –nebude-li sjednáno jinak a nepůjde-li o licenční smlouvu nakladatelskou, půjde o licenci nevýhradní •Výhradní –autor je povinen zdržet se udělování svolení k užití díla jiným osobám •Pokud nesmí použít ani on sám – výhradnost úplná •Pokud smí použít sám (musí být sjednáno) – výhradnost neúplná – •Licenci k užití autorského díla je nabyvatel povinen využít, ledaže je ujednáno jinak. –jinak možnost odstoupit od smlouvy Licence omezená / neomezená •Omezená –Autor může udělit licenci omezeně na jednotlivé způsoby užití •Neomezená –Oprávnění, ke všem způsobům užití Nakladatelská licence •autor poskytuje nabyvateli licence k rozmnožování a rozšiřování díla slovesného, hudebně dramatického nebo hudebního, výtvarného, díla fotografického •Nakladatelskou licenci lze poskytnout jako výhradní, nebo jako nevýhradní, –v případě, kdy dohoda o charakteru licence chybí, platí na rozdíl od obecné úpravy licenční smlouvy, že jde o licenci výhradní • •právo na autorskou korekturu – drobné dílčí změny autora před vydáním –Neumožnění korektury je důvodem pro odstoupení od smlouvy Podlicence •nabyvatel licence poskytuje oprávnění k výkonu práva užít dílo (podlicenci, běžně označovanou jako sublicence) další osobě • •Nabyvatel licence může udělit podlicenci pouze se souhlasem autora Zvláštní režim některých děl •Zaměstnanecké dílo •Struktura databáze •Dílo souborné •Zpracování a překlad •Počítačový program •Audiovizuální dílo •Školní dílo •Kolektivní dílo Zaměstnanecké dílo •Dílo vytvořené autorem ke splnění pracovněprávních povinností •Posílení role zaměstnavatele –Právo na výkon veškerých majetkových práv k zaměstnaneckému dílu –Zaměstnavatel oprávněn dílo zveřejnit, upravit, zpracovat, případně přeložit, spojit s jiným dílem, zařadit do souboru a uvádět dílo na veřejnosti pod svým jménem. •Je součástí obchodního závodu – může být převeden •Osobnostní práva zůstávají autorovi –V případě zániku (smrti) zaměstnavatele bez právního nástupce na něj přecházejí i majetková p. –Odměna autora je kryta mzdou (příp. dodatečná odměna) Dílo vytvořené na objednávku •Dílo vytvořené na objednávku je dílo vytvořené na základě smlouvy o dílo. •platí, není-li dohodnuto jinak, že autor poskytl licenci k účelu, který vyplývá ze smlouvy –K užití díla nad rámec účelu je obvykle třeba získat licenci licenční smlouvou. •Autor může takto vytvořené dílo užít a poskytnout licenci jinému k jeho užití, pokud to ovšem není v rozporu s oprávněnými zájmy objednatele a není-li dohodnuto jinak. Školní dílo •opačný princip, než u díla zaměstnaneckého •nevzniká právo nakládat majetkovými právy přímo, ale vzniká mu právo na uzavření licenční smlouvy. –Pokud by autor uzavření smlouvy odmítal bez závažného důvodu, může za něj rozhodnout soud. •Autor školního díla může své dílo užít a poskytnout jinému licenci k užití pouze tehdy, není-li to v rozporu s oprávněnými zájmy školy (ve smlouvě lze vyloučit) –Škola má pak právo požadovat přiměřenou náhradu nákladů, které vynaložila • • • Databáze •Databáze často obsahují "pouhá" fakta a údaje, které samy o sobě nepodléhají autorskoprávní ochraně a na hodnotě nabývají až v samotném logicky uspořádaném celku databáze –Jak ochránit investice, které jsou vkládány do tvorby databází ? –Předmětem ochrany je tedy vklad na její vytvoření (peníze, čas, úsilí) –podmínkou pro samotnou existenci databáze je její systematičnost – •Databáze = soubor nezávislých děl, údajů nebo jiných prvků, systematicky nebo metodicky uspořádaných a individuálně přístupných elektronickými nebo jinými prostředky, bez ohledu na formu jejich vyjádření. –Zahrnuje databázi elektronickou i klasickou (kartotéka) •Zvláštní práva k databázi přísluší pořizovateli databáze (FO i PO!) x nepoužívá se pojem autor, protože nejde o autorské dílo • •Doba ochrany obsahu databáze je 15 let Příklad •Např. databáze vědeckých článků, zlaté stránky • •Elektronický soubor údajů o zákaznících, abecedně uspořádaný dle druhů koupeného zboží, s přístupem ke každému jednotlivému údaji, vzniklý podstatnou investicí obchodníka do pořízení seznamu, spočívající ve zhotovení a zprovoznění informačního systému na jeho objednávku Práva k databázi •Nejde o Aut.dílo, proto hovoříme o jiných zvláštních právech •Zvláštní práva k databázi –Vytěžování - trvalý nebo dočasný přepis –Zužitkování - jakýkoli způsob zpřístupnění obsahu databáze veřejnosti (rozšiřování, pronájem, zpřístupnění on-line) Databáze X Struktura databáze •Struktura databáze = soubor nezávislých děl, údajů nebo jiných prvků, který je způsobem výběru nebo uspořádáním obsahu jedinečným výsledkem tvůrčí duševní činnosti –JDE O AUTORSKÉ DÍLO •musí jít o výsledek tvůrčí duševní činnosti X databáze •Např. Žlutá část zlatých stránek (firmy dle oborů) –průvodce po restauracích - ve žluté části Zlatých stránek pod heslem Restaurace - uživatel v něm může vyhledávat podle městských částí, obcí či typu kuchyní. Ochrana počítačového programu •Ustanovení § 65 AZ • Počítačový program, bez ohledu na formu jeho vyjádření, včetně přípravných a koncepčních materiálů, je chráněn jako dílo literární. • chráněn je i koncepční materiál •Směrnice 2009/24/ES – ochrana i přípravného koncepčního materiálu (analýza, systémový design apod.) • •Podmínky: 1.Původnost = originalita, původní činnost programátora –Nevyžaduje se individuální povaha = SW stejné funkcionality mohou vytvořit různí autoři, i zdrojový kód může být podobný (v případě sporu – posoudí znalec) 2.Objektivní vnímatelnost – •Chráněny mohou být i výstupy počítačového programu –Např. uspořádaná data •Není chráněno: –myšlenky, principy na kterých SW založen –grafické rozhraní Autor •Vždy FO (nikoliv IT společnost) •Osobností práva –Právo na zveřejnění (tj. uvedení na trh) –Právo na autorství –Právo na nedotknutelnost – souhlas se změnou (výjimky) •Majetková práv –Nepřevoditelná, ale lze udělit licenci k jejich výkonu –Zánik 70 let po smrti (pro SW nevýznamné) –Při exekuci lze postihnout pouze pohledávky z licencí –Jsou předmětem dědictví (v případě zániku IT spol. přechází majetková práva na právního nástupce, pokud není, tak na autora) – Právo užít •Rozmnožování – kopie SW •Rozšiřování – hmotné rozmnoženiny •Pronájem – úplatné licencování •Půjčování – neúplatné licencování •Sdělovat dílo veřejnosti – sdělení na internetu Omezení autorských práv 1.Ve prospěch zaměstnavatele či objednatele díla –Zaměstnavatel •má majetková práva a omezuje osobnostní práva (předpokládaný souhlas autora) •Souhlas k dokončení díla –Objednatel díla - stejně jako zaměstnavatel pokud uzavřel smlouvu o dílo 2.Ve prospěch škol –Pokud SW vytvořen v rámci školních povinností –Student povinen uzavřít výhradní licenční sml. (souhlas lze nahradit soudem) –Škola může použít jen pro své potřeby (nikoliv komerčně) –Student může licencovat, pokud to není v rozporu se zájmem školy – Omezení dle § 66 AutZ •Uživatel může (není-li to v rozporu se zájmy IT spol.) 1.Za účelem zajištění běžného provozu –Rozmnožovat, překládat atd. pokud nutné pro uvedení do provozu, odstranění chyb atd. –Pokud nutné k budoucímu zabezpečení funkcionality (např. změna HW), může udělat i záložní kopii 2.Za účelem zajištění interoperability s jiným SW –Rozmnožovat, překládat formu atd., ale jen v části, která interoperabilitu zajišťuje •Pozn.: uvedené smí pouze uživatel, nikoliv distributor 1. Licence •Výhradní –ani sám autor nesmí využívat (lze sjednat ve smlouvě jinak) –Tam kde „na míru“ zákazníkovi (nechce aby SW užívala konkurence) –Písemně (stačí emailem apod.) •Nevýhradní –Typická pro krabicový software SW dle obsahu licence •Free software, open source, public domain –Volně užitelný – kopie, šíření –Pod licencí GNU/GPL (General Public Licence) –BSD – volně šiřitelné s uvedením jména autora •Freeware –SW volně šiřitelný bez zdrojového kódu –Většinou pouze základní program •Copyleft –Modifikovatelný SW, jehož úpravy musí být šířeny stejně jako původní SW (tj. bezúplatně) – •Shareware –Právo užívat po určitou dobu na zkoušku, poté úplatné nebo registrované •Demoverze –Komerční software s omezeným užitím (např. trial verze) – dáno počtem spuštění či časem •AdWare –Bezúplatná licence k SW se souhlasem k reklamě •OEM soft – předinstalovaný SW v počítači (lze užít jen s tímto HW) Zvláštní licence •Multilicence •Afiliační licence –Pro majetkově propojené subjekty (např. dceřinné spol. kde má držitel licence více než 50 % podíl) •Transakční licence –U Cloud Computing – umožní nabyvateli používat SW bez geografického omezení, bez limitace počtem uživatelů, počtem kopií či zařízení Porušování autorských práv k počítačovým programům •Užívání počítačových programů nad rozsah povolený zákonem nebo licenční smlouvou –základní problém – •2 FORMY: •nelegální užívání –jednání uživatelů, kteří si pořídí nelegální kopie počítačových programů a ty pak užívají •nadužívání –legální uživatel počítačového programu užívá program ve více instalacích či kopiích, než je počet, ke kterému je oprávněn dle licenční smlouvy (např. firmy) Porušování autorských práv k počítačovým programům •Neoprávněné pořizování kopií počítačových programů • •Příklad: Soud vydal trestní příkaz proti dvěma 19letým studentům, kteří byli shodně odsouzeni k trestu odnětí svobody v trvání jednoho roku s podmíněným odkladem výkonu trestu na 2 roky. Soud rovněž uložil trest propadnutí věci, a to osobních počítačů obžalovaných a cca 1220 CD nosičů. Obžalovaní vytvářeli nelegální kopie počítačových programů a her, které následně distribuovali prostřednictvím internetu a inzerce. Porušování autorských práv k počítačovým programům •Neoprávněné šíření kopií počítačových programů s počítači –Především distributoři hardware – distribuují nelegálně i nainstalovaný hw (většinou operační systémy, kancelářské balíky). • •Soud vydal trestní příkaz proti mladému muži, jehož uznal vinným z porušování autorských práv. Obžalovaný byl odsouzen k trestu odnětí svobody v délce trvání 6 měsíců s podmíněným odkladem výkonu trestu na 1,5 roku. Muži, jenž byl zaměstnancem společnosti zabývající se prodejem výpočetní techniky, bylo prokázáno, že prodával zákazníkům počítač s neoprávněně nainstalovaným operačním systémem MS Windows. • Svět Hudba •4 kategorie pirátství: –Prosté pirátství – je neautorizované duplikování originální nahrávky pro komerční zisk bez souhlasu držitele práv. –Bootlegy – jsou neautorizované nahrávky živých nebo rozhlasových vystoupení. Ty jsou duplikovány a prodávány –Padělky – jsou kopírovány a baleny tak, aby co možná nejlépe připomínaly originál. –Internetové pirátství – hudební nahrávky zkomprimované, odesílané a přenášené po celém světě prostřednictvím internetu Audiovizuální díla •§62: dílo vytvořené uspořádáním děl audiovizuálně užitých, ať již zpracovaných, či nezpracovaných, které sestává z řady zaznamenaných spolu souvisejících obrazů, vyvolávajících dojem pohybu –Autorem je režisér –Potřebuje souhlas jednotlivých autorů zapracovaných složek Film •FORMY POŘUŠOVÁNÍ •nelegální projekce •pirátství ve videopůjčovnách •prodej padělků na tržnicích apod. •Nejčastěji: neoprávněná výroba DVD a sdílení filmů po Internetu –Za neoprávněné zhotovování a distribuci DVD-R se označuje převádění filmů do digitálních formátů vhodných pro vypálení, vypalování takových záznamů a jejich následná distribuce. Neoprávněné sdílení filmů na Internetu •Dle poznatků ČPU (Česká protipirátská unie) je nejčastějším internetovým pirátem student střední nebo vysoké školy či mladý, v oboru IT zkušený pracovník velké firmy s přístupem k vysokorychlostnímu internetu s tím, že ke své nelegální činnosti obvykle zneužívá právě zařízení své školy či svého zaměstnavatele. Ochrana práva autorského •Nároky v žalobě: –na určení autorství –na zákaz ohrožení nebo neoprávněného zásahu •i nabídka či propagace –na sdělení údajů •O způsobu a rozsahu neoprávněného užití, jeho cena, o osobách, které neoprávněně užily –odstranění následků zásahu •Stažení neoprávněných rozmnoženin –poskytnutí přiměřeného zadostiučinění •Za nemajetkovou újmu (omluva nebo finanční) –uveřejnit rozsudek –Náhrada škody + vydání bezdůvodného obahacení •BO = Dvojnásobek odměny, kterou by zaplatil za licenci – – • Zvláštní pravomoci celního úřadu •zajistit věc, u které je podezření, že její držitel neoprávněně zasahuje do práva autorského, –pokud jde o zboží z EU na dobu až 1 měsíce •Poté cel.úř. vyrozumí autora, kolektivního správce –Mají 15 dnů na vyjádření, jestli uplatní práva u soudu Práva související s právem autorským •Práva výkonných umělců –výkony zpěváků, hudebníků, herců, tanečníků a jiných osob –Osobnostní práva •rozhodnout o zveřejnění •uvedení jména umělce •právo na ochranu před každým znetvořením, zkomolením nebo jinou změnou výkonu –Majetková práva •Podobná jako autorská –Ochrana 50 let – •Práva výrobců zvukových záznamů –Nejde o tvůrčí činnost –Výlučně majetková práva, ale jsou převoditelná –Předmět práv: zvukové záznamy výkonů výkonných umělců nebo jiných zvuků. –Výrobcem zvukového záznamu je nejen osoba fyzická, ale i osoba právnická –Doba ochrany 50 let •Práva výrobců zvukově obrazových záznamů •Práva rozhlasových a televizních vysílatelů •Právo nakladatele –právo na odměnu v souvislosti s rozmnoženinou pro osobní potřebu –Doba ochrany 50 let – Kolektivní správa •Autor sám těžko spravuje svá práva (ztížená kontrola užití, výběr odměny atd.) •Na druhé straně: uživatelé nemají reálnou možnost vyžádat si nezbytné souhlasy • •Řešení: Kolektivní správce –Účel: kolektivní ochrana a uplatnění majetkových práv nositelů –Úkol: sledování užití dotčených děl, výkonů či záznamů, vyjednávání s možnými uživateli, udělování jim souhlasu proti placení odměn a za zákonem povolených podmínek, k vybírání těchto odměn a jejich rozdělování mezi jednotlivé nositele práv. – • • Vztahy kolektivního správce •Vůči nositelům –zastupovat každého nositele –vést rejstřík nositelů i předmětů ochrany –domáhat se nároku na náhradu škody a na vydání bezdůvodného obohacení + vybírat –vést evidenci příjmů – – •Vůči uživatelům –sdělovat na písemnou žádost, zda zastupuje nositele –uzavírat s nimi smlouvy –zveřejňovat návrh výše odměn pro jednotlivé způsoby užití Kolektivní správci v ČR •OSA - Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním –zastupuje více než 5000 skladatelů, textařů, hudebních nakladatelů a dědiců autorských práv •DILIA - divadelní, literární, audiovizuální agentura •INTERGRAM - Nezávislá společnost výkonných umělců a výrobců zvukových a zvukově obrazových záznamů –užití uměleckého výkonu zaznamenaného na zvukový záznam, vysíláním rozhlasem nebo televizí, vytvářením rozmnoženin nebo šířených kabelovým přenosem •OOA-S, Ochranná organizace autorská – –Sdružení autorů děl výtvarného umění, architektury a obrazové složky audiovizuálních děl •Občanské sdružení Gestor -ochranný svaz autorský –kolektivním správcem autorského práva při prodeji originálního výtvarného díla •OAZA - Ochranná asociace zvukařů - autorů