Nekalá soutěž Mgr. Tomáš Gongol, Ph.D. Prameny práva a úprava •Účast na hospodářské soutěži (Zákon o ochraně hospodářské soutěže) •Nekalá soutěž (Nový občanský zákoník) •§ 2976 a násl. • •Zákon 40/1995 Sb. o regulaci reklamy •Zákon 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele •Trestní zákon •Pařížská unijní úmluva – závazek ČR chránit před nekalou soutěží Soutěžitel a zákazník •Soutěžitel – fyzická nebo právnická osoba, nemusí jít o podnikatele, musí se účastnit hospodářské soutěže •tj. umísťovat na trh své výrobky či poskytovat služby, nebo mít alespoň záměr ovlivnit hospodářskou soutěž – většinou rovněž získat prospěch • •Zákazník– osoba, která nakupuje výrobky nebo požívá služby – vše za účelem užití užitných vlastností Nekalá soutěž • Jednání v hospodářském styku(1), které je v rozporu s dobrými mravy soutěže (2) a je způsobilé přivodit újmu jiným soutěžitelům nebo zákazníkům (3). • •Nekalá soutěž je zakázána •Ve vztahu k duševnímu vlastnictví – doplňkový nástroj (paralelně použitelné) •Pro některé nehmotné statky jediný nástroj (např. know-how ->chráněno v rámci obchodního tajemství) Znaky generální klauzule •1) Jednání v hospodářském styku •jednání v soutěžním vztahu nebo se soutěžním záměrem •2) Proti dobrým mravům soutěže •porušení pravidel a zvyklostí, které se dodržují v konkurenčním prostředí, a které i samotní soutěžitelé považují za odpovídající podnikatelské korektnosti. •3) Způsobilé přivodit újmu jiným soutěžitelům nebo zákazníkům •stačí ohrožení, následek nemusí nastat Členění skutkových podstat •Primárně mezi soutěžiteli •Parazitování na pověsti •Podplácení •Zlehčování •Srovnávací reklama •Porušení obchodního tajemství •Škodlivé i spotřebitelům •Klamavá reklama •Klamavé označení zboží a služeb •Vyvolání nebezpečí záměny •Ohrožování zdraví a životního prostředí Klamavá reklama § 2977 •(1) Klamavou reklamou je šíření údajů o vlastním nebo cizím podniku, jeho výrobcích či výkonech, které je způsobilé vyvolat klamnou představu a zjednat tím vlastnímu nebo cizímu podniku v hospodářské soutěži prospěch na úkor jiných soutěžitelů či spotřebitelů. • •(2) Za šíření údajů se považuje sdělení mluveným nebo psaným slovem, tiskem, vyobrazením, fotografií, rozhlasem, televizí či jiným sdělovacím prostředkem. • •(3) Klamavým je i údaj sám o sobě pravdivý, jestliže vzhledem k okolnostem a souvislostem, za nichž byl učiněn, může uvést v omyl. •Nepravdivost nestačí, musí zároveň klamat! •Fialová kráva – jde o údaj nepravdivý, ale ne klamavý •Obvykle přípustná superlativní reklama – „nejlepší“, „bez chyb“ apod. •Superlativní byl na počátku 90. let slogan „Minolta – to nemá chybu!" Tvrzení je zjevně nepravdivé (neboť nelze usuzovat, že by žádný výrobek této značky nebyl bez vad), sotva je však lze označit za klamavé. Přesto byl brzy stažen a nahrazen sloganem jiným. •Problém: „Bez rakoviny do jedné vteřiny“ •Jde o nadsázku? Jednoznačně nepravdivé tvrzení. • •Nápis „100 % kvalita“ na džusu •Vede k závěru, že obsahuje 100% ovocného podílu •Klamavá reklama může být i pravdivá např. „auto se spotřebou 3,5 l benzínu/100 km v testu“… •avšak údaj, že jí bylo dosaženo při konstantní rychlosti 90 km/h již chybí • Průměrný spotřebitel •Hodnotící kritérium pro posouzení klamavosti reklamy (popř. označení zboží a služeb) •rozhoduje, zda by údajem mohl být oklamán průměrně pozorný člověk • •Hledisko „průměrného spotřebitele“, který má dostatek informací a je v rozumné míře pozorný a opatrný, s ohledem na sociální, kulturní a jazykové faktory •V reklamě zboží či služeb běžné potřeby již téměř každý spotřebitel očekává určité reklamní přehánění a nadsázku, jimž neuvěří Klamavá reklama …velikost písma „v prodejní síti Barum“ C:\Documents and Settings\Zbynek\Dokumenty\Barum Continental 2.jpg Srovnávací reklama § 2980 •Srovnávací reklama je povolená, pokud splňuje všechny podmínky dle NOZ. •V opačném případě je jako nekalá soutěž zakázána. • •Srovnávací reklamou je jakákoliv reklama, která výslovně nebo i nepřímo identifikuje jiného soutěžitele anebo zboží nebo služby nabízené jiným soutěžitelem. Podmínky přípustnosti •Srovnává neklamavě, •Srovnává objektivně, a to podstatné, ověřitelné, relevantní a representativní znaky – zpravidla více znaků •Srovnává srovnatelné, •Nevede k vyvolání nebezpečí záměny •Nezlehčuje jiného ani jeho výrobky či služby •Atd…. Příklad srovnávací reklamy Rozhodnutí: Reklama před vstupem na trh •VS Praha R 3 Cmo 91/97: •„Je to česká televize. Ne Česká televize“ • •Pokud ten, kdo teprve na trh v budoucnu vstoupí, připravuje úspěch tohoto vstupu propagací budoucích služeb, je třeba toto jeho jednání hodnotit jako jednání učiněné v rámci hospodářské soutěže. • •I když k reklamě patří i nadsázka, přehánění o svých vlastních výkonech v rozumné míře, je zásadně v rozporu s dobrými mravy soutěže, aby soutěžitel zdůraznil vlastnosti svých výkonů v reklamě tím, že zároveň sníží (nerozhodné zda pravdivě či nikoli) hodnotu výkonů druhého soutěžitele, čili aby svou reklamu založil na zlehčení druhého soutěžitele. •Je v zásadě nepřípustné, aby to byl soutěžitel, kdo hodnotí úspěšnost či neúspěšnost výkonů druhého soutěžitele. Klamavé označení zboží a služeb §2978 •(1) Klamavým označením zboží a služeb je každé označení, které je způsobilé vyvolat v hospodářském styku mylnou domněnku, že jím označené zboží nebo služby pocházejí z určitého státu, určité oblasti či místa nebo od určitého výrobce, anebo že vykazují zvláštní charakteristické znaky nebo zvláštní jakost. Nerozhodné je, zda označení bylo uvedeno bezprostředně na zboží, obalech, obchodních písemnostech apod. Rovněž je nerozhodné, zda ke klamavému označení došlo přímo nebo nepřímo a jakým prostředkem se tak stalo. Ustanovení § 45 odst. 3 platí obdobně. • •(2) Klamavým označením je i takové nesprávné označení zboží nebo služeb, k němuž je připojen dodatek sloužící k odlišení od pravého původu, jako výrazy „druh“, „typ“, „způsob“ a označení je přesto způsobilé vyvolat o původu nebo povaze zboží či služeb mylnou domněnku. •(3) Klamavým označením není uvedení názvu, který se v hospodářském styku již všeobecně vžil jako údaj sloužící k označování druhu nebo jakosti zboží, ledaže by k němu byl připojen dodatek způsobilý klamat o původu, jako například „pravý“, původní apod. • •Vyvolává mylnou domněnku •o původu zboží… •maďarská trikolóra na suchém salámu s názvem „Pravý uherský salám“, ale původem z ČR •„Pravé olomoucké tvarůžky“, ale z Humpolce •o tom kdo je jeho výrobcem •o zvláštní kvalitě zboží (nestačí uvést např. „nápoj typu Martiny“) •označení obalu medailemi ze soutěží, které ale výrobek nezískal •zvláštní označení bez certifikátu (BIO,EKO) • neoprávněně využívali předpon "BIO" či "EKO" 1 - Jogurtové krémy s probiotickou kulturou pokuta dovozce 150.000 Kč, prodejce CARRE-FOUR ČR - 300 000 Kč 2. a 3. Na etiketách Rostlinného řepkového Pí-oleje (2) od firmy SAFFRON a Piva (3) z Pivovaru Litovel výrobci uváděli slova BIO CONTROL SYSTÉM 4. Společnostem, které uvedly do oběhu Ekovejce z chovu na podestýlce pokuta za to, že tak označily zboží bez osvědčení o biopotravině (TESCO STORES ČR - 150 000 Kč, EUROPOTRAVINY - 50 000 Kč). 5) označení Bio Activ na nektaru z černého rybízu - bez osvědčení o biopotravině Vyvolání nebezpečí záměny §2981 •Vyvolání nebezpečí záměny je: •a) užití firmy nebo názvu osoby nebo zvláštního označení podniku užívaného již po právu jiným soutěžitelem, • •b) užití zvláštních označení podniku nebo zvláštních označení či úpravy výrobků, výkonů anebo obchodních materiálů podniku, které v zákaznických kruzích platí pro určitý podnik nebo závod za příznačné (např. i označení obalů, tiskopisů, katalogů, reklamních prostředků), • •c) napodobení cizích výrobků, jejich obalů nebo výkonů, ledaže by šlo o napodobení v prvcích, které jsou již z povahy výrobku funkčně, technicky nebo esteticky předurčeny, a napodobitel učinil veškerá opatření, která od něho lze požadovat, aby nebezpečí záměny vyloučil nebo alespoň podstatně omezil, • •pokud jsou tato jednání způsobilá vyvolat nebezpečí záměny nebo klamnou představu o spojení s podnikem, firmou, zvláštním označením nebo výrobky anebo výkony jiného soutěžitele. Nebezpečí záměny •Podle typu nehmotných statků 3 skupiny: •Označení osoby soutěžitele •napodobení obch.firmy, názvu, jiného označení soutěžitele, které již užívá •Označení výrobků či služeb, zvl.označení •Ochranné známky, označení původu •Doménové jméno, logo, obal, tiskopisy •Napodobení cizích výrobků, obalů nebo výkonů •Ledaže napodobení je předurčeno technicky • Zvažte… 2007 Parazitování na pověsti § 2982 •Parazitováním je •využívání pověsti podniku, výrobků nebo služeb jiného soutěžitele s cílem získat pro výsledky vlastního nebo cizího podnikání prospěch, jehož by soutěžitel jinak nedosáhl. • •Např. Č E S K O • Podplácení § 2983 •Podplácením je jednání, jímž: •a) soutěžitel osobě, která je členem statutárního nebo jiného orgánu jiného soutěžitele nebo je v pracovním či jiném obdobném poměru k jinému soutěžiteli, přímo nebo nepřímo nabídne, slíbí či poskytne jakýkoliv prospěch za tím účelem, aby jejím nekalým postupem docílil na úkor jiných soutěžitelů pro sebe nebo jiného soutěžitele přednost nebo jinou neoprávněnou výhodu v soutěži, anebo •b) osoba uvedená v písmenu a) přímo či nepřímo žádá, dá si slíbit nebo přijme za stejným účelem jakýkoliv prospěch. Zlehčování § 2984 •(1) Zlehčováním je jednání, jímž soutěžitel uvede nebo rozšiřuje o poměrech, výrobcích nebo výkonech jiného soutěžitele nepravdivé údaje způsobilé tomuto soutěžiteli přivodit újmu. •(2) Zlehčováním je i uvedení a rozšiřování pravdivých údajů o poměrech, výrobcích či výkonech jiného soutěžitele, pokud jsou způsobilé tomuto soutěžiteli přivodit újmu. Nekalou soutěží však není, byl‐li soutěžitel k takovému jednání okolnostmi donucen (oprávněná obrana). Jde o srovnávací reklamu? Nebo jde o zlehčování? •naše nemrznoucí směs mrzne při teplotě –40 °C, kdežto směs výrobce B již při –30 °C. •Je pravdivé ale…Toto konstatování by v Norsku bylo přípustné, ne však v jižní Itálii Porušení obchodního tajemství § 2985 •Porušováním obchodního tajemství je jednání, jímž jednající jiné osobě neoprávněně sdělí, zpřístupní, pro sebe nebo pro jiného využije obchodní tajemství (§17), které může být využito v soutěži a o němž se dověděl: •a) tím, že mu tajemství bylo svěřeno nebo jinak se stalo přístupným (např. z technických předloh, návodů, výkresů, modelů, vzorů) na základě jeho pracovního vztahu k soutěžiteli nebo na základě jiného vztahu k němu, popřípadě v rámci výkonu funkce, k níž byl soudem nebo jiným orgánem povolán, •b) vlastním nebo cizím jednáním příčícím se zákonu. Nastrčený zákazník •Obchodní společnost vyrábějící levné plynovodní výrobky nastrčila svého zaměstnance, aby od úspěšnějšího konkurenta nenápadně získal, coby zákazník, údaje o připravované inovaci jeho značkového zboží. • Zlovolný manažer •Vedoucí manažer mezinárodně činné obchodní společnosti prodal konkurenci kopie zápisů z obchodního vedení, obsahují rozpis zavádění nového podnikatelského plánu a rozbor jeho strategie. Ohrožování zdraví nebo životního prostředí § 2987 •Ohrožováním zdraví a životního prostředí je jednání, jímž soutěžitel zkresluje podmínky hospodářské soutěže tím, že provozuje výrobu, uvádí na trh výrobky nebo provádí výkony ohrožující zájmy ochrany zdraví anebo životního prostředí chráněné zákonem, aby tak získal pro sebe nebo pro jiného prospěch na úkor jiných soutěžitelů nebo spotřebitelů Nepojmenované skutkové podstaty •Bojkot •Bezúplatné nasycení trhu, •Spamming a jiné nepoctivé těžení z elektronické komunikace •Reklama zakázaná veřejnoprávně Soudní řízení •Žalobu může podat •soutěžitel •spotřebitel •PO oprávněná hájit zájmy soutěžitelů nebo spotřebitelů •Místní příslušnost •Dle z.č. 99/1963 Sb., Občanský soudní řád Soutěžitel žaluje •Soutěžitel žaluje nekalou soutěž (dle generální klauzule) nebo podle kterékoliv skutkové podstaty • •Soutěžitel sám nese důkazní břemeno Spotřebitel žaluje… •Spotřebitel může žalovat GK i kteroukoliv skutkovou podstatu, u některých je ovšem žalobně zvýhodněn •Pokud spotřebitel žaluje GK nebo vybrané sk.podstaty, musí se žalovaný soutěžitel vyvinit – tzn. prokázat, že žalované jednání nespáchal. •Toto přenesení platí ohledně spáchání NS •Spotřebitel ale musí vždy prokázat výši způsobené škody, závažnost a rozsah jiné újmy,povahu a rozsah bezdůvodného obohacení Právnická osoba oprávněná hájit zájmy soutěžitelů či spotřebitelů žaluje … •Oprávnění k hájení zájmů plyne ze zakladatelského dokumentu (např. stanovy), tato činnost není živností ani jiným podnikáním •Tato PO není zástupcem, je samostatným účastníkem řízení •Může se domáhat pouze zdržení se NS a odstranění závadného stavu Nároky •Zdržení se nekalé soutěže (ObZ) •Odstranění závadného stavu (ObZ) •Přiměřené zadostiučinění (může být peněžní i nepeněžní) (ObZ) •Náhrada škody (ObZ) •Vydání bezdůvodného obohacení (ObZ, OZ) • •Právo na publikaci rozsudku na náklady neúspěšného účastníka (dle OSŘ) Nemajetková újma - rozsah •VS Praha R 3 Cmo 209/97: •Rozsah nemajetkové újmy není úměrný rozsahu poklesu prodejnosti výrobku žalobce, tím není vyjádřen rozsah snížení dobré pověsti žalobce. •Vstup dalšího soutěžitele na trh, pokud je úspěšný, nutně s sebou přinese snížení prodeje, pokud je poptávka určitým způsobem limitována. To však neznamená zásah do dobré pověsti konkurujícího subjektu a vznik újmy nemateriální, nýbrž snížení zisků a újmu materiální povahy. Zadostiučinění •VS Praha R 3 Cmo 257/97 •K tomu, aby soud mohl jednáním nekalé soutěže dotčenému účastníkovi přiznat právo na přiměřené zadostiučinění v penězích, musí být zde jako nepochybné zjištěno, že tento účastník utrpěl v souvislosti s jednáním nekalé soutěže nemajetkovou újmu, a to v takovém rozsahu nebo takového druhu, že nepostačuje její vyrovnání přiměřeným zadostiučiněním v nepeněžité formě. Teprve poté lze posuzovat, jaká částka, požadovaná k zaplacení jako zadostiučinění, je přiměřená k vyrovnání vzniklé nemateriální újmy.