Housekeeping ¡Úsek housekeepingu je nezbytnou součástí hotelového provozu, zajišťující příjemný a nerušený pobyt hosta v hotelovém zařízení. ¡Pracovníci housekeepingu se nepodílejí přímo na marketingu hotelu. Jejich pracovní náplň spočívá v udržení pořádku, čistoty, dále udržení funkčnosti zařízení a vybavení a zajišťování drobných služeb pro klienty. ¡Bez správné činnosti housekeepingu není tedy produkt kompletní a dokonalou službou, stává se tedy hůře prodejnou. Housekeeping – část lůžková ¡ ¡je zaměřena na vlastní ubytování hosta, ¡přípravu pokoje k ubytování, ¡předání pokoje hostu, ¡běžný úklid v průběhu ubytování, ¡zajištění bezporuchové funkce pokoje a jeho zařízení, ¡obstarávání drobných služeb a úklid pokoje po odjezdu hosta - základní činnosti, ¡generální úklid pokojů ¡včetně jejich údržby, dezinfekce a dezinsekce, ¡úklid chodeb a přilehlých prostor ¡podle předem stanoveného časového plánu a v souladu se sanitačním řádem. ¡ ¡ ¡Celý úsek housekeepingu musí pracovat jako tým a úzce spolupracovat s jinými středisky, zejména s recepcí, která poskytuje denně informace o příjezdech a odjezdech. ¡ ¡Připravovány jsou přehledy o úklidu a další nezbytné informace pro správnou činnost housekeepingu a tedy i hotelu jako celku. Do sektoru housekeepingu patří: ¡hotelový pokoj ¡veřejné prostory vně hotelu (parkoviště, vstupní prostory a haly, příjezd pro dodavatele, personální vstupy…), ¡prostory odbytových středisek ( restaurace, salónky,bary, konferenční sály…), ¡prostory hotelových sportovišť ( sauna, solárium, golf, bazény, masáže…), ¡prostory pro administrativu (kanceláře, recepce,ředitelna…), ¡prostory pro personální oblast (sociální zařízení, denní místnosti, jídelna…), ¡prostory prádelny. ¡ Organizace housekeepingu ¡Pro pracovníky housekeepingu je nutná organizace práce a vymezení časových a pracovních standardů. ¡Organizace housekeepingu se odvíjí od velikosti hotelu, zda-li je najímána úklidová služba nebo zda-li má hotel vlastní, eventuelně kombinuje-li obě možnosti a totéž se týká i prádelny a technického zázemí. Organizační struktura pracoviště ¡ Vedoucí housekeepingu Direktrice Patrová hospodyně Pokojské Uklízečky Housekeepři ¡ ¡ ¡ ¡Vedoucí housekeepingu → hotelová hospodyně Direktrice → pokojské, uklízečky. ¡Úklid hotelových pokojů, veřejných prostor vně hotelu, restauračních prostor, prostor doplňkových služeb hotelu pro hosty, prostor administrativy, personální oblasti, sanitárních prostor a prostor pomocných provozů. ¡ Direktrice řídí, hospodaří a koordinuje činnost housekeepingu ¡Spolupráce s kuchyní, spolupráce s obsluhou →VIP servis. ¡Kuchyňské prádlo. ¡Úklidové prostředky. ¡Stolní a osobní prádlo. ¡Úklidové prostředky. ¡Úklidové práce – direktrice vypracuje organizační schéma a plán úklidů. ¡ ¡Nárůst efektivity týmové spolupráce: ¡vzrůstající kvalita uvnitř jednotlivých pracovních týmů, ¡komunikační procesy, které jsou v hotelových společnostech základem bezchybného a efektivního servisu. ¡pracoviště, které je hlavním kontaktním místem pro housekeeping je recepce. ¡ ¡ Kontrolní činnost ¡přímá i nepřímá je nezbytná pro dodržování hotelových standardů. Provádí ji jak nadřízení, tak i tzv. mystery guest. ¡Další formou kontroly je dotazník pro hosta , který může být na pokoji nebo na recepci. ¡Z opakovaných stížností můžeme usuzovat, že způsobený nedostatek v práci personálu na krizovém úseku problém i ostatním zaměstnancům. ¡Všechna kontrolní opatření slouží ke zvýšení úrovně hotelu a vede k důvěře zákazníka. ¡Blokování pokojů lpokoj je obsazen bydlícím hostem, lhost odjíždí později, ldalší úklidové práce na pokoji (šamponování koberce apod.) provádění různých oprav zařízení, renovační práce, z důvodů energetických úspor, jiné. ¡Hlášení odblokace pokoje ¡zelené hlášení hospodyně v případech náhlých nebo předčasných odjezdů hostů, ¡po 5 – 10 úklidech, nebo každých 30 min., ¡osobně, telefonicky nebo elektronicky (k označení používají ovladač TV a barvy: zelená - volný uklizený pokoj, žlutá – pokoj je obsazen, červená – pokoj je blokován). ¡Spolupráce hotelové hospodyně ¡ s recepcí – přehled o obsazených ¡ pokojích, přehled o ubytovaných ¡ hostech VIP a jednou týdně ¡ předpoklad obsazení ¡ na další týden. ¡ ¡Pracovní plán pokojských, služby pro VIP, přání hostů. ¡ Požadavky na hotelovou hospodyni: ¡Profesionální úkoly – denně koordinuje činnost s Front Office, řídí provoz hotelových pokojů. ¡Zvyšuje vlastní osobní a profesionální schopnosti a tím zvyšuje efektivitu hotelu. ¡Uplatňuje v oddělení zásady a postupy, které se slučují s normami hotelu. Příklad: ¡Pokojská musí umět uklidit pokoj v časovém limitu, při úklidu se zaměřuje na všechny detaily, musí být rychlá, kreativní, zručná, komunikativní i s cizinci, vyzařovat při kontaktu s hostem pozitivní energii (vyleští koupelnu do sucha, utře prach i na rámech obrazů, pelestech postelí, v poličkách skříně, uklidí předměty ze země, dobře zváží, zda to host ještě bude potřebovat, nebo je to k vyhození, musí umět opravit, zašít a vyžehlit prádlo hostů, pomoci jim obléci se do připravených oděvů, pokud to situace a host vyžaduje, musí umět naaranžovat pokoj podle situace – pro svatební pár, pro seniory, pro malé děti apod.). Patrová hospodyně: ¡Dané cíle se vztahují k zaručené čistotě a stálému udržování čistoty pokojů, chodeb a skladů. ¡Zaručuje správné umístění nábytku/zařízení v pokoji v rámci standardů. Pokojská: ¡udržování čistoty pokojů, veřejných prostor, chodeb a skladů, ¡je povinna hlásit veškeré závady. ¡denní kontrola všech pokojů, zodpovídá za svěřené magnetické karty, ¡zodpovídá za správnou evidenci všech předepsaných listin, týkajících se ubytovací činnosti hotelu, a to v souladu s předpisy hotelu. Uklízečka: ¡odpovídá za čistoty toalet,veřejných prostor, výtahů, chodeb a skladů, ¡úklid přidělených pokojů nebo provedení jiných speciálních úklidových prací zadaných patrovou hospodyní tak, aby byly splněny vysoké požadavky na čistotu hotelu ¡zajišťuje všem hotelovým hostům dobrý servis a zároveň bezpečné příjemné prostředí. Druhy úklidů ¡ ¡ 1.úklid v pokoji hosta, který odjel – základní, 2.úklid v pokoji zůstávajícího hosta, 3.denní úklid, 4.večerní příprava pokoje, 5.generální úklid. ¡ ¡