Hotelové podnikání V hotelnictví lze v současné době rozeznávat několik způsobů provozování hotelů: n Nezávislý hotel nRezervační systém nRezervační a marketingový systém, síť nFranšízový systém nSmlouva o řízení, manažerská smlouvy 1. Nezávislý hotel nhotel je provozován nezávisle na jiném hotelovém subjektu, n vliv na know-how, marketing a rezervace, které nejsou zajišťovány žádným globálním distribučním systémem. 2. Rezervační systém nHotel zpravidla za roční členský poplatek využívá výhod celosvětového rezervačního systému. nKromě členského poplatku hradí určitou částku za každou rezervaci. nNemohou využívat žádné obchodní jméno, pouze mohou uvádět své členství v propagačních materiálech. nNapř: Top International Hotels, Key System, Utell apod. 3. Rezervační a marketingový systém, síť nHotel, kterému členství v určité skupině hotelů přináší kromě možnosti využívání známého obchodního jména a celosvětového rezervačního systému také další služby - marketingové aktivity mateřské společnosti. nZa členství se platí roční paušální poplatky, rezervační poplatky a příspěvky na konkrétní marketingové aktivity. nNapř: Best Western 4. Franšízový systém nhotel průběžně dostává od mateřské společnosti – řetězce - komplexní služby a přitom využívá ochrannou hotelovou známku globálního významu. nSystém zahrnuje celosvětový rezervační systém, manuály řízení a školení standardu kvality (počáteční, průběžná a vzdělávací), marketing včetně reklamních kampaní, obchod s rezervačními centrálami, centrální nákup (slevy u dodavatelů, obvykle nižší poplatky za akceptaci platebních karet atp.), controlling a poradenství (interní publikace, kontakty, regionální a celosvětové konference, pre-opening poradenství atp.). nZa uvedené služby je hrazen vstupní poplatek, marketingový poplatek, royalty poplatek (poplatek za známku) a rezervační poplatky. nNapř: Choice Hotels International, Sun Hotels, Ibis, Holiday Inn, Inter.Continental apod. 5. Smlouva o řízení nhotel je řízen a provozován manažerskou hotelovou společností, přičemž nemovitost je majetkem jiného subjektu. nVlastník předává manažerské firmě na základě smlouvy o řízení objekt k řízení a každoročně s ním sjednává rozpočet, podle kterého je manažer povinen hotel provozovat. nManažerská firma s sebou přináší vlastní. know-how a obvykle i obchodní známku a rezervační systém. nTato forma spolupráce nahrazuje nájemní smlouvu. nVlastník platí za tyto služby základní a motivační odměnu (podíl na zisku) manažerské společnosti. Ostatní poplatky (jako např. rezervační) bývají součástí běžných nákladů hotelu. n nNapř: Marriott Prague, SAS Radisson Alcron Praha, Mövenpick Prague apod. n Hotelové skupiny rozlišují řízení hotelů také takto: nhotely vlastněné, nhotely pronajaté, nhotely franšízované, nhotely řízené na základě smlouvy o řízení. 1. Hotely vlastněné hotelovými skupinami nHotely, které vlastní některé hotelové řetězce, jsou základnou jejich rozšiřování a vzorem, jak jsou hotely v dané síti provozovány. nVětšinou se jedná o pilotní projekty dané společnosti pro případy jejího rozšiřování. nHotely vlastněné hotelovými skupinami zároveň bývají stabilní finanční jistotou (zázemím) provozovatele sítě. 2. Hotely pronajaté hotelovými skupinami nPronájem hotelu je nejobvyklejší způsob předání hotelového objektu do správy jiného subjektu, avšak svět od tohoto způsobu upouští. nAni v České republice se pronájmy hotelů a penzionů většinou neosvědčily, nájemci nemají odpovídající vztah k zařízení, které mají najaté. nCelosvětové řetězce mají navíc v pronajatých hotelech velmi komplikovanou pozici pro udržení kvality poskytovaných služeb na požadované úrovni. 3.Hotely franšízované hotelovými skupinami nHotely, které jsou v různých formách vlastnictví i řízení, avšak je v nich aplikováno know-how franchisingového systému. nZákladem franšízy je uplatňování systému řízení a obchodu ve více hotelech (skupině globálního charakteru), a to za použití jednotných standardů a obvykle chráněné značky. Hotelová značka n Značka je slib, n označení kvality produktu nebo destinace. n Značky umožňují snazší komunikaci s klienty, neboť šetří čas strávený hledáním, orientací a vyhodnocováním kvality. Výhody využití značky: n Vývoj samostatného produktu, n stabilita samostatného produktu, n stálost kvality (resp. prvků, vlastností), včetně dalšího kontinuálního rozvoje produktu, n možnost využití při propagaci a obchodu produktem (24 hodinová komunikace). Základními přínosy hotelové značky jsou: nGarance standardu kvality (globální důvěryhodnost), nrůst image a povědomí o hotelu (globální zviditelnění), nrezervační systém, růst obsazenosti i dosažené prodejní ceny (globální spolehlivost a ochrana transakcí), npřímý vliv na hodnotu hotelu, nvliv na kredibilitu projektů rekonstrukcí a výstavby hotelů financovaných bankami. Hotelová franšíza nHotel na základě tzv. franšízingové smlouvy vstupuje do hotelového řetězce a má právo využívat všech výhod, které takový řetězec svým členským hotelům dává. nFranšízant podniká po vstupu do řetězce jako nezávislý podnikatel, to znamená pod svým obchodním jménem a na svou odpovědnost. n Od franšízora dostává (kupuje) ochrannou známku (nebo design, jméno, značku) a propracovaný soubor vyzkoušeného know-how (manuály, kontrolní mechanismy, doporučené pracovní a provozní postupy, distribuční a prodejní systémy, marketingové akce, webové prezentace a elektronický obchod /on-line/off-line), možnosti využívání rámcových dodavatelských slev a pravidel nákupu vybavení a materiálu, konzultační služby a tréninkové služby. n nTen bývá zapojen do celosvětových rezervačních a distribučních systémů s napojením na terminály dalších rezervačních i leteckých společností. nSpolečný úspěch franšízingového partnerství je založen na individuálním a samostatném řízení hotelu nabyvatelem franšízy a síle celosvětově působícího poskytovatele franšízy. n Faktory ovlivňující rozhodnutí franšízora o expanzi nPolitická stabilita nDostatečná velikost střední vrstvy v regionu nVysoká úroveň ekonomického růstu nDostatečný disponibilní důchod nZnačná urbanizace nVysoká úroveň populačního růstu nVysoká úroveň vzdělání nDostatečná mobilita spotřebitelů nVelký počet malých podniků nVysoký počet majitelů aut nŠiroké používání angličtiny nRelativně krátký pracovní týden n 4. Hotely řízené na základě smlouvy o řízení nTato forma spolupráce je založena na tzv. manažerské smlouvě (smlouva o řízení a provozu hotelu, management contract, smlouva o managementu aj.) nSmlouva definuje pojem Vlastník, majitel hotelového subjektu, a pojem Manažer, kterým je společnost, jež provoz hotelu řídí. nRozdíl od nájemní smlouvy spočívá v možnostech vlastníka mít po celou dobu provozu pod svým dohledem majetek i peníze. nManažer v daném hotelu podniká na účet a jméno vlastníka, a tedy provádí pro vlastníka každodenní řízení provozu hotelu. nTato forma je založena víc na partnerství než na obchodním vztahu, je známa v hotelovém podnikání již od 60. let, tak jako smlouva franchisingová. Formy Airbnb nhttp://magazin.e15.cz/galerie/cestovani/150102/podivejte-se-jake-bizarni-podoby-muze-mit-ubytovani -pres-airbnb?foto=16