Prezentace předmětu: PODNIKÁNÍ V CESTOVNÍM RUCHU Vyučující: Doc. Ing. Pavlína Pellešová, Ph.D. Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. Název prezentaceNázev projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Podnikatelské prostředí v cestovním ruchu. Specifika podnikatelského prostředí, jeho členění. Vnější prostředí podniků. Hodnocení kvality podnikatelského prostředí. Obsah přednášky Podnikatelské prostředí ✓ základní faktor ekonomického rozvoje podniku a podmínkou růstu konkurence-schopnosti podniku, ✓ obecně = souhrn všech sil a vlivů přímo nebo nepřímo působících na podnik, ✓ definuje mnoho autorů, někteří místo uvedeného pojmu používají také označení okolí podniku. Definice ✓podnikatelské prostředí jako souhrn podstatných vlivů působících na podnikatele, podnik a podnikání. Podnikatelské prostředí představuje prostředí života podnikatelských subjektů a vztahů s ostatními subjekty. Zároveň je součástí životního prostředí a nedílnou součástí života každého člověka (Ludvík, 2005), ✓ okolí podniku jako svazek vnějších sil, faktorů a podmiňování. Mnoho prvků okolí podniku (právo, etické principy, apod.) má nehmotnou povahu, čímž se nezmenšuje intenzita jejich působení (Synek, Kislingerová a kol., 2010, s. 15) , Specifika podnikatelského prostředí ✓ blíže konkretizováno (Vochozka, Mulač a kol. (2012, s. 27) především zákonodárnými sbory a ministerstvy, orgány státní správy, státem zřízenými nebo státem podporovanými institucemi a agenturami, soudy, orgány veřejné samosprávy, vzdělávacími zařízeními všech typů, výzkumnými a vývojovými pracovišti, subjekty působícími v oblasti peněžnictví, institucemi kapitálového trhu, leasingovými společnostmi, podnikatelskou samosprávou (komory, svazy, asociace, spolky, a další) a poradenskými, zprostředkovatelskými a jinými organizacemi, dále také pochopitelně tržními subjekty, kterými jsou současní a potenciální konkurenti a současní a potenciální spolupracující subjekty. Podnikatelské prostředí Klasifikace: ✓ vnitřní prostředí a ✓ vnější prostředí (například Jakubíková, 2009, Kučerová a Šmardová, 2016) nebo-li: ✓ interní faktory a ✓ externí faktory (Kotabe a Helsen, 2001). Vnitřní podnikatelské prostředí ➢ = interní = mikropodnikatelské prostředí, ➢ v pravomoci podnikatele, základní stavební prvek podnikání, ➢ složky vnitřního okolí podniku (Kučerová a Šmardová, 2016) tvoří v cestovním ruchu: ➢ zákazníci (návštěvníky v cestovním ruchu), jejich poptávku a strukturu, ➢ dodavatelé, ➢ konkurence, ➢ organizace v cestovním ruchu působící v cílovém místě. Vnější podnikatelské prostředí ✓ = externí podnikatelské prostředí, ✓ členění - (Mach a kol., 2004) do dvou vrstev: • nejvzdálenější vrstva, tj. makropodnikatelské prostředí (makroprostředí), tzv. „celkový obal“, celospolečenské podnikatelské klima, • druhá vrstva, tj. mezzopodnikatelské prostředí (mezzoprostředí), které je spojeno s působením regionálních a místních faktorů, firma ho spoluvytváří, má možnost zasahovat a ovlivňovat. Makroprostředí Faktory v makropodnikatelském prostředí (Bělohlávek, Košťan a Šuleř, 2006) faktory: ➢ společenské prostředí (= sociální prostředí) – zahrnuje i demografické faktory, ➢ technologické prostředí - zahrnuje technologický pokrok, výzkum a inovace, ➢ ekonomické prostředí (= finanční prostředí) – tvořeno základními makroekonomickými veličinami, ➢ politicko – právní prostředí – je tvořeno politickou stabilitou a legislativou. Okolí podniku - podsystémy ✓ = systém, který se skládá se vzájemně propojených podsystémů okolí podniku, ✓ podsystémy: • trh práce – k prvkům podsystému trhu práce patří např. nabídka kvalifikovaných pracovníků, flexibilita pracovníků, apod., • dodavatelé – podniky ovlivňuje jejich počet, kvalita dodávek, cenová úroveň nabízeného zboží a služeb, podmínky dodávky, apod., • kapitál a investoři – jde o dostupnost úvěru, ochotu investovat, platební a úvěrové podmínky, apod. Prvky okolí podniku ✓ Prostředí (okolí) podniku je tvořeno řadou faktorů (Synek a kol., 2003, s. 10), ✓ Obecně je vymezeno okolí podniku prvky: ▪ politicko-právní, ▪ ekonomické, ▪ technologické, ▪ ekologické, ▪ sociální, ▪ kulturní a etické. Podsystémy okolí podniku ✓ konkurence – podnik je ovlivněn výškou a úrovní konkurence, ✓ zákazník - návštěvníci – podnik nemůže existovat bez zákazníků, jejich spotřebitelské chování, nároky na cenu ve vztahu ke kvalitě apod. podnik ovlivní, ✓ různé organizace a instituce – přijímají rozhodnutí, které ovlivní cestovní ruch, potažmo hotelnictví. Podnikatelská prostředí v ČR • Dle žebříčku Doing Business 2017 - ČR ve světové konkurenci 27. příčka, • Česko si polepšilo o devět míst, • historicky nejlepší umístění tuzemského byznysu, • v kategorii podmínky pro zahraniční obchod - ČR světový primát, • zlepšení i v hodnocení placení daní - o neuvěřitelných devětašedesát míst. Podnikatelská prostředí v ČR • Index snadnosti podnikání (Ease of Doing Business) - vytváří každoročně Světová banka, • hodnocení jednotlivých států z pohledu podnikové sféry zaměřující se na podmínky pro podnikání, regulaci v podnikání, vlastnická práva, atraktivitu země pro zahraniční investory, konkurenceschopnost. Podnikatelská prostředí Informace o podnikatelském prostředí pro podniky (Synek, Kislingerová a kol., 2010): ✓ vládní a jiné prognózy střednědobého a krátkodobého vývoje ekonomiky, ✓ informace produkované zájmovými průmyslovými a podnikatelskými svazy, ✓ vlastní historické a prognostické informace o situaci na trhu, cenách, zákaznících a jejich potřebách, ✓ informace o vývoji technik a technologie v daném oboru, získané na veletrzích, výstavách, z nabídkových katalogů atd., ✓ informace o situaci v konkurenčních firmách a jeho očekávaném chování. Vnější prostředí podniků - faktory ✓ přímé faktory vnějšího prostředí - zákazníci, konkurenti, dodavatelé a lidské zdroje, ✓ nepřímé faktory - organizace, přímo ovlivňující podnik nebo nepřímo její pracovní síly anebo faktory, které mohou nepřímo ovlivňovat klima, ve kterém organizace funguje. Vnější prostředí podniků - faktory nepřímé faktory - podnikatelské klima ovlivňují faktory: 1. ekonomické, 2. technologické, 3. politické, 4. legislativní, 5. kulturní, 6. sociální a 7. internacionální. Vnější prostředí podniků Členění (Gúčik, 2010): 1. politické prostředí, 2. ekonomické prostředí, 3. sociální prostředí, 4. kulturní prostředí, 5. technologické prostředí, 6. ekologické prostředí. Politické prostředí ✓ CR - závislý na vládní politice, ✓ stát - nositel politiky cestovního ruchu: • vytváření orgánů, které koordinují cestovní ruch, • v širším smyslu vytváří podnikatelské prostředí, • při tvorbě strategie a koncepce rozvoje cestovního ruchu, • při rozvoji odborného školství pro cestovní ruch, • v podpoře regionálního rozvoje včetně cestovního ruchu v budování infrastrukturní vybavenosti, apod. ✓ vlády - pozornost při odstraňování cestovních formalit, vybavování cestujících na hranicích a finančnímu zabezpečení turistů při cestách do zahraničí, ✓ nejzávažnější politická podmínka - politická stabilita a mír. Politické prostředí ✓ působí na firmy a tím ovlivňuje situaci na trhu cestovního ruchu, ✓ např. negativní dopad teroristických útoků - hotely, restaurace, cestovní kanceláře i agentury, ✓ vliv zájmových skupin ve svůj prospěch - tabáková lobby, ✓ politický systému zahrnuje faktory: • politická kultura, • volební chování, • důvěra obyvatel v politiku, • personální vztahy mezi politiky. Ekonomické prostředí ✓ zásadní význam pro podnik - poskytuje zdroje, ✓ rozhodování podniků - ovlivněno celkovou hospodářskou situací země a jejím vývojem, ✓ faktory (Synek, Kislingerová a kol., 2010): ▪ dostupnost a ceny výrobních faktorů, ▪ daňová zátěž podniků, ▪ hospodářský růst, měnový a devizový vývoj, ▪ odběratelé a dodavatelé podniku a finanční instituce. Sociální prostředí ✓ podnikatelský subjekt zná důsledky podnikání pro společnost, ✓ podnik svým chováním ovlivňuje vnímání ostatních subjektů, ✓ tvoří: • sociální postoje, • víra a hodnoty v podniku. ✓ podnik může pro své okolí - podpora škol, mimoškolních aktivit dětí, výstavba hřišť, sponzorství kulturních akcí, kultivace prostředí, apod., ✓ rozvoj cestovního ruchu souvisí s činností člověka - má vliv na D, Sociální prostředí ✓ demografická struktura společnosti - vliv na účast na cestovním ruchu, ✓ intenzita práce a pracovní prostředí -vliv forem využívání volného času, ✓ důležitá je zákonná platná doba dovolené. Cestovní ruch ovlivňuje sociální prostředí: ✓ diferencovanou S produktu umožňuje účast na cestovním ruchu nabídkou specifických produktů i pro sociálně slabší a zdravotně znevýhodněné, ✓ významně ovlivňuje trend zdraví obyvatelstva. Kulturní prostředí ✓ působí procesy globalizace, ✓ zahrnuje: • celkovou vzdělanostní a kulturní úroveň obyvatel, • ekonomický rozvoj, • aplikaci technologického pokroku, ✓ kulturní odlišnosti v regionech - v globálním měřítku se hovoří o snižování rozdílů mezi národními kulturami, ✓ projevy globalizace - v oblasti ubytování, gastronomie, apod. ✓ podniky cestovního ruchu - respektovat spotřební zvyklosti a reagovat na procesy globalizace a internacionalizace. Kulturní prostředí ✓ každý podnik má: • svoji strukturu, • pravidla jednání a chování, • svoji kulturu. ✓ v oblasti kulturní - podnikatel zajistit kompromis: co je ochoten akceptovat přijíždějící host x co je schopen akceptovat podnik cestovního ruchu přijímající destinace. ✓ odlišnosti v kulturním prostředí - konkurenční výhodou. Technologické prostředí ✓ přesahuje hranice jednotlivých zemí a napomáhá globalizaci (Gúčik, 2010), ✓ na systém cestovního ruchu působí: • dopravní technologie, • informační technologie a • komunikační technologie, ✓ pokrok v dopravní infrastruktuře, ✓ zvýšil se stupeň automobilizace obyvatel, ✓ letecká doprava - zavedeny velkokapacitní letadla, ✓ negativní vliv dopravy na životní prostředí - rychlost má vliv na omezení zážitků a dojmů z cestování. Technologické prostředí ✓ globální distribuční systémy, ✓ čipové karty, ✓ počítačové databáze, ✓ počítačové manažerské informační systémy, ✓ technologie přípravy pokrmů apod. ✓ informační technologie - vliv virtuální reality - simulované zážitky - prožít doma i opakovaně, ✓ vývoj v posledních desetiletích - nevyhnutné s ním počítat, i negativní vliv na účast na cestovním ruchu. Ekologické prostředí ✓ právní normy související s ekologií, ✓ podniky se chová ekologicky a šetrně k životnímu prostředí: • recyklace obalů, • ekologicky nezávadné výrobky, apod. ✓ firmy šetrné k životnímu prostředí, dodržující ekologické principy - odlišení od konkurence, získání konkurenční výhody Ekologické prostředí ✓ ekonomický růst má jisté hranice - doprovázen zhoršováním životního prostředí, ✓ cestovní ruch – využívá přírodní a kulturně historické zdroje ochrana přírody a krajiny musí respektovat potřebu rovnováhy mezi blahobytem a volným časem zejména z hlediska přípustného zatížení krajiny návštěvníky a rozvoje CR, ✓ pokles vlivu cestovního ruchu na životní prostředí - odstranění masovosti, podpora ekologického CR, ✓ životní prostředí jako hrozba i příležitostí pro CR. Geografické prostředí ✓ na prvním místě uvádí Synek, Kislingerová a kol. (2010, s. 16), ✓ pro podnik předurčuje jeho logistiku (řízení materiálových a výrobkových toků od zdroje k uživateli), ✓ hraje roli při volbě lokalizace podniku, ✓ od geografického prostředí se odvíjí další specifické faktory (pozitivně či negativně ovlivňují strategii podniku): • přírodní podmínky, klimatické podmínky, kulturní zvyklosti atd., • kvalita dopravní infrastruktury, • sociologické a ekonomické podmínky daného státu, • celá řada dalších faktorů a prakticky všechny následující roviny. Právní prostředí ✓ politické vlivy se za normálních podmínek prosazují především prostřednictvím práva, ✓ významným faktorem právního okolí je vymahatelnost práva soustava právních norem a rychlá práce soudů, autorita soudních rozhodnutí, ✓ roste význam legislativy Evropské unie, ✓ legislativa pro podniky v cestovním ruchu - určité hranice omezující jejich chování na trhu a vytvářejí rámec pro všechny podnikové činnosti. Okolí podniku ✓ má vliv na jeho činnosti a konkurenceschopnost, ✓ podniky jsou vystaveny konkurenčním tlakům, ✓ MMR (2008) rozlišuje následující vztahy podniku k jeho okolí: • vztahy se zákazníky, • vztahy s dodavateli, • vztahy s konkurencí, • vztahy s konkurencí, • vztahy se státní správou a dozorovými orgány, vztahy s místní samosprávou, • vztahy se širším okolím (neziskový sektor, občanská společnost a další). Hodnocení kvality podnikatelského prostředí ✓ Kučerová a Šmardová (2016), ✓ spočívá v hodnocení jeho složek a vlivu na podnikání, ✓ je založeno na subjektivním hodnocení podnikatelskými subjekty nebo může vycházet s hodnocení platné legislativy v dané zemi. Hodnocení kvality podnikatelského prostředí - metodiky hodnocení ✓ index podnikatelského prostředí (Podnikatelská aliance Slovenska), ✓ Doing Business (Světová banka), ✓ index vnímání korupce (Transparency International), ✓ agregátní indikátory správy a index zajetí státu (Institut Světové banky), ✓ index globální konkurenceschopnosti a index podnikové konkurenceschopnosti (Světové ekonomické fórum), ✓ index nepřehlednosti (Pricewaterhouse Coopers), ✓ index rizika správy akciových společností. Hodnocení kvality podnikatelského prostředí ✓ Světová banka - všeobecně respektovaná studie Doing Business, ✓ studie obsahuje žebříček zemí podle toho, jaké „přátelské“ podmínky pro podnikání vytváří, ✓ pro investory je to podstatná informace o tom, jaké podmínky mohou očekávat ve 183 různých zemích světa, ✓ měření podmínek - 10 indikátorů - zaměřeny na relevantní omezení a regulace podnikání, nevyhodnocují podnikatelské prostředí dle makroekonomické stability, korupce, úrovně vzdělanosti pracovní síly apod. ✓ data jsou testována a revidována. Sledované indikátory zjednodušeně ✓ podmínky pro nastartování podnikání – čas, náklady, minimální kapitál, potřebné procedury, ✓ obtížnost získání stavebního povolení – potřebné procedury, čas, náklady na získání stavebního povolení, ✓ zaměstnávání zaměstnanců – obtížnost zaměstnat pracovní sílu, nepružnost v pracovně právních vztazích, ✓ nákup a prodej majetku – čas a náklady spojené s nákupem a prodejem komerčních nemovitostí, potřebné procedury, ✓ možnost získání úvěru – právní předpisy, informovanost o úvěrech, Sledované indikátory zjednodušeně ✓ ochrana investora, ✓ daňová zátěž – počet, čas na přípravu a vyplnění daňových přiznání, podíl celkové daňové zátěže na hrubém zisku, ✓ obchodování přes hranice – dokumenty, náklady a čas spojený s vývozem a dovozem ✓ efektivnost soudů při řešení obchodních sporů – procedury, náklady a čas na řešení obchodních sporů, ✓ proces ukončení podnikání, ✓ možnost napojení na elektřinu. Hodnocení kvality podnikatelského prostředí regionální hodnocení kvality podnikatelského prostředí - 16 faktorů, rozdělených do 6 skupin: ✓ obchodní faktory - největší význam, 4 faktory: blízkost trhů, koncentrace významných podniků, přítomnost zahraničních podniků, podpůrné služby, ✓ pracovní faktory – 3 faktory: dostupnost pracovních sil, kvalita pracovních sil a flexibilita pracovních sil, ✓ infrastrukturní faktory – 3 faktory: kvalita silnic a železnic, kvalita informačních a komunikačních technologií, blízkost mezinárodních letišť, Hodnocení kvality podnikatelského prostředí ✓ lokální faktory - faktor podnikové a znalostní báze a faktor asistence veřejné správy, ✓ cenové faktory vypovídají o úrovni poptávky a nabídky na relevantních trzích - zahrnují faktor ceny práce a faktor ceny nemovitostí, ✓ environmentální faktory vypovídají o specifických stránkách kvality života, které spoluvytvářejí podnikatelské prostředí zahrnují faktor urbanistické a přírodní atraktivity území a faktor environmentální kvality území. Komplexní přístup hodnocení kvality Komplexní přístup hodnocení kvality podnikatelského prostředí ✓ zohledňující rozvojové preference vybraných odvětví průmyslu a služeb tržního sektoru ekonomiky, ✓ nezbytné znát relevantní odhady příslušných vah výrobních faktorů, které lze s potřebnou mírou objektivity stanovit na základě kvalifikovaných mezinárodních průzkumů odpovídajících názorů potenciálních investorů a navazujících statistických a dalších analýz, ✓ výsledky analýz v České republiky vztahující se k dosavadní etapě ekonomického rozvoje - jako rozvoj tažený investicemi (především zahraničními). Faktory podnikatelského prostředí Vybrané zdroje ✓ GÚČIK, M. a kol., 2010. Manažment cestovného ruchu. Banská Bystrica: Slovak-Swiss Tourism. ISBN 978-80-89090-67-9. ✓ JAKUBÍKOVÁ, D., 2012. Marketing v cestovním ruchu: jak uspět v domácí i světové konkurenci. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80- 247-4209-0. ✓ KUČEROVÁ, J. a Ľ. ŠMARDOVÁ, 2016. Podnikanie v cestovnom ruchu. Bratislava: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-8168-396-1. ✓ SYNEK a kol., 2003. Manažerská ekonomika. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-0515-X. ✓ SYNEK, M., E. KISLINGEROVÁ A KOL., 2010. Podniková ekonomika. 5. pře-pracované a doplněné vydání. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-336-3. ✓ VOCHOZKA, M., P. MULAČ a kol., 2012. Podniková ekonomika. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-4372-1. Děkuji za pozornost