Prezentace předmětu: PODNIKÁNÍ V CESTOVNÍM RUCHU Vyučující: Doc. Ing. Pavlína Pellešová, Ph.D. Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. Název prezentaceNázev projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 SDRUŽOVÁNÍ PODNIKŮ, PROFESNÍ SDRUŽENÍ A ASOCIACE V CESTOVNÍM RUCHU . Procesy sdružování podniků, způsoby a motivy koncentrace. Obsah přednášky Procesy sdružování podniků ✓ koncentrace a specializace hospodářských činností probíhá v národních hospodářství jednotlivých zemích od nepaměti, ✓ specializace (dělba práce) - dochází k osamostatňování celých oborů, odvětví podniků, rozlišujeme: • specializaci předmětnou (výrobkovou součástkovou), • specializace technologickou (členění výroby podle technologií) apod. ✓ vybrané formy sdružování a koncentrace podniků: • zájmová sdružení a pracovní společenství, • konsorcium, • společný podnik, • kartel, • trust, • Franchising, Procesy sdružování podniků Procesy sdružování podniků • fúze, • akvizice, • strategické aliance, • koncern, • holdingová společnost, • nadnárodní společnosti. Zájmová sdružení a pracovní společenství ✓ dobrovolné sdružení podniků nebo pracovníků, ✓ podporují zájmy svých členů, poskytují jim vybrané služby, probíhá spolupráce se zahraničními partnery apod., ✓ dbají o zvyšování kvality poskytovaných služeb v oboru, pomáhají prosazovat zájmy svých členů a pravidelně informují členskou základnu o novinkách v oboru, ✓ příklady: • AHR ČR, • Asociace cestovních kanceláří ČR, • Asociace turistických informačních center ČR, • Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky, apod. Procesy sdružování podniků Zájmová sdružení ✓ Asociace hotelů a restaurací České republiky (AHR ČR): • občanské sdružení, profesní a nepolitická organizace, • sdružuje majitele a provozovatele hotelů, penzionů, restaurací, odborných škol, ale i partnerů nabízejících produkty pro ubytovací či restaurační provozy, • sekce hotelová, gastronomická, odpovědného podnikání a vzdělávací jsou odborné a poradní skupiny Asociace. Procesy sdružování podniků Zájmová sdružení ✓ Asociace turistických informačních center ČR (A.T.I.C. ČR): • profesní organizací informačních center (kanceláří), • zajišťují činnost v cestovním ruchu a tím pomáhají rozvoji cestovního ruchu v ČR. A.T.I.C. ČR, • samostatné, dobrovolné profesní sdružení, které je nezávislé vůči vládě, zastupitelským orgánům, politickým stranám, podnikatelským subjektům a organizacím, • Jednotná klasifikace turistických informačních center (TIC) ČR je jediným stávajícím systémem certifikace TIC. Procesy sdružování podniků Zájmová sdružení ✓ Asociace cestovních kanceláří České republiky (ACK ČR): • první profesní sdružení cestovních kanceláří v ČR, • posláním asociace je zastupování a ochrana hospodářských zájmů členů a podpora jejich informovanosti, rozvíjení jejich činností, profesní prestiže a také spolupráce na tvorbě legislativy, • zasazuje proti nekalé konkurenci a poškozování pověsti cestovního ruchu v České republice, • prezentuje členské organizace na veletrzích CR, • podává informace o členech a jejich nabídce. Procesy sdružování podniků Zájmová sdružení ✓ Asociace průvodců České republiky (AP ČR): • občanské sdružení průvodců v oblasti CR, • členy jsou kvalifikovaní průvodci doprovázející zájezdy cizích i domácích turistů u nás, zahraniční zájezdy, místní odborní průvodci, ale i průvodci v památkových objektech naší země, • předmět činnosti asociace - hájit profesní zájmy členů, společensky sdružovat průvodce, podílet se na kvalifikačních zkouškách a dalším vzdělávání průvodců, všestranně propagovat a prezentovat služby svých členů. Procesy sdružování podniků Zájmová sdružení ✓ Asociace kuchařů a cukrářů České republiky (AKC ČR): • vznik 1993, dříve Svaz kuchařů od r. 1903, • dobrovolná nepolitická organizace, • zabývá se gastronomií i v jejích širších souvislostech a podporuje veškeré formy spolupráce, které vedou k naplňování jejích hlavních cílů, • pro členy i veřejnost pořádá gastronomické akce - odborné přednášky, semináře a tréninky, celonárodní soutěže i soutěže s mezinárodní účastní, výstavy i další kulturní akce, • soutěže - Kuchař roku, Cukrář roku, Gastro Junior či Gastro Hradec ..., • hlavní cíle: http://www.akc.cz/kdo-jsme.php Procesy sdružování podniků Zájmová sdružení ✓ Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky (SOCR ČR): • vrcholové, nezávislé, dobrovolné a lobistické sdružení reprezentanta svazů, asociací, velkých retailových a distribučních společností, spotřebních družstev, obchodních aliancí a franchi-singových sítí, malých a středních firem obchodu, hotelů, pohostinství, cestovního ruchu a souvisejících služeb. Procesy sdružování podniků Konsorcium ✓ založeno za účelem uskutečnění určitého podnikatelského záměru, je tedy dočasné, ✓ nejčastější formou je sdružení dvou mezinárodních podniků, ✓ v případě konsorcia hotelů je navzájem spojuje společné logo a mají společný marketing zaměřený na cílové trhy. Procesy sdružování podniků Společný podnik ✓ sdružení dvou nebo více podnikatelů, se stejným vlivem na rozhodování, ✓ např. Joint Ventures, spojení rakouské sítě hotelů Vienna House a thajské společnosti AHS. Hotelové sítě vytvořily joint ventures k tomu, aby došlo k další expanzi nových hotelů, zejména v Evropě a Asii, pod jejich značkou. Procesy sdružování podniků Kartel ✓ skupina výrobců nebo obchodníků ze stejného oboru, kteří vytvářejí společnou prodejní organizaci, ✓ hlavním cílem sdružování podniků je odstranit konkurenci, a tím pádem zvýšit zisk, ✓ v České republice kartelové obchody patří mezi nezákonné aktivity. Procesy sdružování podniků Trust ✓ v USA je původem monopolní spojení obchodních společností, vznikla převodem akcií do trustu a jejich výměna za trustové certifikáty, ✓ v Evropě se často místo „trust“ používá označení pro jakýkoliv velký podnik v rámci svého monopolního postavení, tak i druh investiční činnosti, ✓ příklad trustu - v bývalém Československu v rámci ČEDOKu nově vzniklá hospodářské organizace v roce 1971 pod názvem „Trust podniků cestovního ruchu“ se sídlem v Praze. Procesy sdružování podniků Franchising ✓ nová forma sdružování podniků, ✓ ústní, tak i písemná forma, ✓ poskytoval franchisy (franchisor) poskytuje jinému subjektu (příjemci franchisy) povolení vystupovat pod svým obchodním jménem, užívat značku, logo nebo jinou charakteristiku, ✓ v ČR je největší zastoupení franchisy v oblasti gastronomie restaurace, hotely, kavárny a pekárenské prodejny, ✓ rozšířený koncept franchisy v ČR - koncepty rychlého občerstvení - je McDonald´s, Pizza Hut, apod. Procesy sdružování podniků ✓ Pellešová (2013) proces koncentrace probíhá 3 způsoby: • vnitřní růst, kdy určité subjekty rostou rychleji než subjekty konkurenční, • vnější růst, kdy subjekty se spojují, slučují, • vytlačení, kdy určité subjekty vypadávají z trhu. Koncentrace podniků ✓ Synek, Kislingerová a kol. (2010) - hlavní důvody fúzí : • synergický efekt, • existenci volných peněz, • daňové výhody, • pokles rizika, • rozšíření trhů. Koncentrace podniků ✓ celosvětový trend - koncentrace podniků, resp. vznik nadnárodních společností - zakládají dceřiné společnosti ve více zemích, ✓ prostřednictví fúzí a akvizicí se zvyšuje koncentrace tržní síly v jednotlivých odvětvích na několik málo hráčů. Koncentrace podniků ✓ fúze - sloučení společnosti a akvizice - odkoupení nebo jiný způsob získání společnosti = nástroj, jak firmy mohou získat konkurenční výhodu a to zejména v soukromém sektoru, ✓ Rozlišujeme: • fúzi horizontální - slučují se podniky stejného odvětví, • vertikální fúzi - podniky na sebe navazující v různých výrobních fázích, • konglomerátní fúzi - spojení podniků bez vzájemných vazeb, • Příklad - spojení podniků Jin Jiang International a Plateno Hotel Group. • Vochozka, Mulač a kol., (2012), Synek, Kislingerová a kol. (2010), Žák (2006), Pellešová (2013) Formy koncentrace podniků Strategické aliance ✓ je organizační systémově integrační forma, která může pomoci zajistit společnou, efektivní, kooperativní podnikatelskou činnost s tuzemskými i zahraničními partnery, kteří původně mohli být i konkurenčními organizačními jednotkami, ✓ v některých oblastech cestovního ruchu, služeb pro využití volného času a ubytovacích, stravovacích služeb, ✓ jsou oblíbenější, než fúze a akvizice, ✓ mohou existovat i v rámci různých sektorů, mezi hotely a aeroliniemi, mezi zábavnými parky a místními hotely apod. Formy koncentrace podniků Koncern ✓ sdružení právně samostatných podniků - tzv. koncernových podniků, jsou podřízeny jednomu vedení, ✓ nemá právní subjektivitu, ✓ příkladem takového koncernu v České republice je CIMEX GROUP - investice orientuje na hotelové projekty a administrativní budovy. Do tohoto koncernu se také řadí Společnost OREA HOTELS s.r.o. - provozuje největší český hotelový řetězec OREA HOTELS & RESORTS. Formy koncentrace podniků Výhody hotelových řetězců: ✓ využívání společných rezervačních systémů, ✓ společná propagace, průzkumy trhu a jiné marketingové aktivity, ✓ konkurenční výhody, ✓ možnosti společného investování a úvěrování, ✓ množstevní výhody při výběru společných dodavatelů, ✓ zavádění metod řízení a kvality služeb, ✓ používání loga a značky, ✓ ekonomické analýzy vedoucí k efektivnímu provozu. Formy koncentrace podniků hotelové řetězce - spolupráce formou: ✓ manažerské smlouvy, ✓ licenční smlouvy nebo ✓ franšízové smlouvy. Formy koncentrace podniků Nevýhody hotelových řetězců: ✓ ztráta určité samostatnosti v rozhodování, ✓ plnění direktiv a standardů daných řetězcem, ✓ plnění finančních závazků: • platby za služby, • platby za členství, • příspěvky do společných fondů, • příspěvky za rezervace, • franchising apod. Formy koncentrace podniků Holdingová společnost ✓ nazývá se také jako mateřská společnost, ovládané společnosti se nazývají dceřiné společnosti, ✓ mateřská společnosti sice může vlastnit 100 %, ale často ji k ovládání stačí daleko menší část, ✓ příkladem holdingu v České republice může být společnost Rezidence Nové Hrady, a. s. jako dceřiná společnosti holdingu MANE, a. s., Wyndham Worldwide, která je holdingovou společností pro Wyndham Hotels & Resorts, Group RCI a apod. Formy koncentrace podniků Nadnárodní společnosti ✓ vznikají jako výsledek jak mezinárodního obchodu, společného podnikání, tak i formou zakládání společných podniků apod., ✓ Vyznačují se tím, že mají svá ředitelství v mateřské zemi a pobočky v hostitelských zemích, ✓ příklad - společnost CPI Hotels, a.s. - výhradní zástupce nadnárodní sítě Choice Hotels International (USA) a která jí propůjčila franšízu na provoz hotelů značky Clarion pro Českou a Slovenskou republiku. Formy koncentrace podniků Zvláštní druh koncentrace vybraných subjektů ✓ Klastr - soubor regionálně propojených společností (podnikatelů) a přidružených institucí a organizací – zejména institucí terciárního vzdělávání – jejichž vazby mají potenciál k upevnění a zvýšení jejich konkurenceschopnosti, ✓ Klastr - podle agentury CzechInvest - je geograficky koncentrované seskupení nezávislých firem a přidružených institucí, které si navzájem konkurují, ale také navzájem kooperují, a jejichž vazby mají potenciál k upevnění a zvýšení jejich konkurenceschopnosti. Koncentrace subjektů Klastr ✓ při zakládání hraje hlavní roli vždy to, jaký typ převažuje při zakládání klastru – existuje několik hledisek: • funkční hledisko, • prostorové hledisko, • rozvojové nebo inovativní hledisko, • tematické hledisko. ✓ Příklad - Klastr cestovního ruchu resort Luhačovice. Koncentrace subjektů Wohe (1995): ✓ cíle sdružování podniků vychází z jeho hlavního cíle, proč podnik byl založen, ✓ hlavní cíl - všeobecně se považuje dosahování maximálního zisku, kterého můžeme dosahovat prostřednictvím několika cest. ✓ Jedná se především o: ✓ omezením konkurence a to díky zlepšení svého postavení v rámci hospodářsko – mocenských vztahů, Procesy sdružování podniků Procesy sdružování podniků Cesty dosahování cílů sdružování podniků: ✓ omezení konkurence a to díky zlepšení svého postavení v rámci hospodářsko – mocenských vztahů, ✓ dojde ke zvýšení hospodárnosti jednotlivých podnikatelských aktivit na jedné straně, a ne druhé straně dojde ke snížení nákladů v podniku, ✓ zvýší se konkurenční schopností podniku, a to díky zlepšení postavení na trhu a vůči odběratelům a dodavatelům, ✓ vytváření organizací (hospodářských svazů), sloužících k prosazování společných zájmů zúčastněných členů, apod. ✓ úspory z rozsahu, ✓ úspory při pořizování výrobních faktorů, ✓ přesuny daní, ✓ diverzifikace činností, které povedou ke snížení rizika výkyvů v hospodaření, ✓ koncentrace kapitálu a znalostí, apod. (Vochozka, Mulač a kol., 2012). Způsoby a motivy koncentrace Vybrané zdroje ✓ AČCKA, 2017. O Asociaci českých cestovních kanceláří a agentur. [online] 2017 [cit. 2017-03-30]. Dostupné z: http://www.accka.cz/stranky/o-asociaci. ✓ ACK ČR, 2017. Představení asociace. [online] 2017 [cit. 2017-03-30]. Dostupné z: http://www.ackcr.cz/predstaveni-asociace/ ✓ AHR ČR, 2017. O Asociaci hotelů a restaurací ČR. [online] 2017 [cit. 2017- 03-30]. Dostupné z: http://www.ahrcr.cz/o-asociaci/ ✓ A.T.I.C. ČR, 2017. O Asociaci turistických informačních center ČR. [online] 2017 [cit. 2017-03-30]. Dostupné z: http://www.aticcr.cz/o%2Dnas/ds- 1126/p1=2342 ✓ Asociace kuchařů a cukrářů České republiky, 2017. Kdo jsme. [online] 2017 [cit. 2017-12-28]. Dostupné z: http://www.akc.cz/kdo-jsme.php Děkuji za pozornost