Prezentace předmětu: PODNIKÁNÍ V CESTOVNÍM RUCHU Vyučující: Doc. Ing. Pavlína Pellešová, Ph.D. Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. Název prezentaceNázev projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 PODPORA PODNIKÁNÍ V CESTOVNÍM RUCHU. Podpora podnikání, nástroje podpory, Podpůrné instituce, Koncepce státní politiky cestovního ruchu v ČR na období 2014 - 2020 Obsah přednášky Podpora podnikání ✓ Podpora je souhrn nástrojů a institucí které jsou vytvořeny s cílem rozvoje podnikatel-ské činnosti malých a středních podniků (Kučerová a Šmardová, 2016), ✓ Instituce - využívají nástroje podpory podnikání a zaměřují se na vytváření nových pracovních příležitostí, řešení regionálních problémů, zvyšování exportní výkonnosti země, rozvoj cestovního ruchu, rozvoj zemědělství, zdravotnictví, výroby na základě domácích surovin a matriálů, úsporu energie a paliv, rozvoj služeb, environmentální cíle, aj. ✓ podpora podnikání - realizována pomocí finančních a nefinančních nástrojů. Podpora podnikání ✓ Finanční nástroje – motivují chování podnikatelských subjektů pomocí ekonomických vztahů, a to daňový systém, položky upravující daňový základ, pojistné odvody, metody odepisování, apod., ✓ členění: • přímé – investiční dotace, neinvestiční dotace, exportní prémie, příspěvky, • nepřímé – daňová politika, úvěrová politika, státní záruky, cenová politika, specifické formy. Podpora podnikání Nefinanční nástroje: ✓ tvoří poskytování informací, konzultace a poradenství a vzdělávací programy, ✓ = souhrn legislativních, administrativních, informačních a komunikačních nástrojů. Podpora podnikání Členění podle charakteru - Veber a kol. (2009): ✓ Finanční opatření - existují konkrétní programy, pomocí kterých lze získat finanční podporu zaměřenou např. na projekty zaměřené na investice, hospodářské a technické poradenství, získávání informací o podnikání, projekty výzkumu a vývoje, nová pracovní místa, účast na veletrzích atd., ✓ nefinanční opatření jsou zaměřená na formování příznivého podnikatelského prostředí, tj. omezování byrokratické zátěže apod. Podpora podnikání ✓ v širším slova smyslu mohou podporu poskytovat subjekty státního i nestátního sektoru, ✓ nestátní subjekty - obchodní komory a odvětvové svazy, ✓ další formy podpory: • návratné podpory – podnikatelský subjekt se zavazuje vrátit je za předem dohodnutých podmínek, například: dotace, příspěvky, daňové úlevy, úlevy na sankcích, poplatcích a úrocích a bankovní záruky, • nenávratné podpory. Podpora podnikání v ČR - zaměření ✓ v České republice vychází hlavně z platné legislativy a usnesení Evropské komise, ✓ navazuje také na strategické dokumenty: • Akční plán pro podnikání 2020, • Koncepce podpory malých a středních podnikatelů na období let 2014–2020, • Akční plán strategie regionálního rozvoje ČR 2017–2018, apod. Národní program podpory CR ✓ NPPCR - na podporu domácího cestovního ruchu v ČR, ✓ koncem roku 2015 byla vyhlášena výzva pro podprogram Cestování dostupné všem na rok 2016: • začlenění nových cílových skupin do aktivit cestovního ruchu, • zachování zaměstnanosti v oblasti cestovního ruchu, • tvorba nových produktů s cílem snížit sezónnost v cestovním ruchu, • vytvoření podmínek pro vznik nových pracovních míst nebo udržení stávajících, • k rozvoji domácího cestovního ruchu atd. Podpora podnikání - 2016 ✓ Podprogram Cestování dostupné všem na rok 2016 - se zaměřil na tvorbu nových produktů domácího cestovního ruchu ve vztahu k cestovnímu ruchu pro všechny, včetně marketingové podpory nově vytvořených produktů a zajištění podmínek pro realizaci těchto produktů. Podporované aktivity v podprogramu byly: ▪ Rekonstrukce/vybudování odpočívadel, center služeb pro turisty a hygienického zázemí pro pěší, cyklisty a handicapované turisty, včetně marketingu vytvořených produktů CR; Podpora podnikání - 2016 ▪ Zpřístupnění atraktivit cestovního ruchu se zaměřením na ochranu životního prostředí a podporu ekologicky šetrných forem cestovního ruchu a ekologicky šetrné dopravy, včetně marketingu vytvořených produktů, ▪ Zavedení/zlepšení/vytvoření navigačních a informačních systémů pro senzoricky postižené účastníky cestovního ruchu a senzoricky postižené návštěvníky atraktivit cestovního ruchu. Národní program podpory CR v regionech ✓ NPPCRR - 2017 ✓ dva podprogramy: I. Rozvoj základní a doprovodné infrastruktury cestovního ruchu, II. Marketingové aktivity v cestovním ruchu. Možnými příjemci v daném programu jsou též podnikatelské subjekty, resp. MSP Program rozvoje venkova ČR na období 2007-2013 ✓ prostředky Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova alokováno na období 2007-2013 celkem 2 857,506 mil. EUR, ✓ částka - doplněná prostředky ze státního rozpočtu ČR ve výši 812,562 mil EUR, ✓ 4 základní osy, oblasti cestovního ruchu se týkala: • Druhá osa podporuje zvyšování biodiverzity v krajině, ochranu přírodních zdrojů, zachování kvalitního přirozeného vodního režimu v krajině, snižování emise skleníkových plynů a zachování funkce lesů, Program rozvoje venkova ČR na období 2007-2013 • Třetí osa - orientována na zlepšení podmínek růstu a kvality života ve venkovských oblastech (infrastruktury, kulturní a sociální vybavenost) a zejména na tvorbu pracovních příležitostí s důrazem na diverzifikaci ekonomických aktivit, podporu zakládá ní podniků, CR a podporu využívání obnovitelných zdrojů energie, • Čtvrtá osa je osa Leader, jejímž cílem je na principu partnerství veřejného a soukromého sektoru (metoda Leader) přispět k posílení ekonomického potenciálu, zhodnocení přírodního a kulturního dědictví venkova a zlepšení kvality života na venkově. Koncepce státní politiky cestovního ruchu v ČR na období 2014 – 2020 ✓ schválena 27. března 2013 usnesením vlády č. 220, ✓ základní strategický střednědobý dokument v oblasti cestovního ruchu pro nadcházející období 2014 – 2020, ✓ hlavní cíl - zvyšovat konkurenceschopnost celého odvětví cestovního ruchu na národní i regionální úrovni, udržení jeho ekonomické výkonnosti i jeho pozitivních dopadů na socio-kulturní a environmentální rozvoj České republiky Koncepce státní politiky cestovního ruchu v ČR na období 2014 – 2020 ✓ priority: ▪ Priorita 1 – Zkvalitnění nabídky cestovního ruchu, ▪ Priorita 2 – Management cestovního ruchu, ▪ Priorita 3 – Destinační marketing, ▪ Priorita 4 - Politika cestovního ruchu a ekonomický rozvoj. Podpora obnovy a rozvoje venkova 2018 ✓ podprogram - cílem je formou dotace podpořit obnovu a rozvoj venkovských obcí ✓ předpokládá participaci obyvatel venkova, občanských spolků a sdružení při obnově jejich obce v souladu s místními tradicemi, ✓ příjemci podpory - vymezeni a specifikováni pro jednotlivé dotační tituly zvlášť, obecně se jedná o obce či svazky obcí. Podpora obnovy a rozvoje venkova 2018 Podprogram - 7 dotačních titulů (DT): ✓ DT č. 1 - Podpora vítězů soutěže Vesnice roku ✓ DT č. 2 - Podpora zapojení generací do komunitního života v obci ✓ DT č. 3 - Podpora spolupráce obcí na obnově a rozvoji venkova ✓ DT č. 4 - Podpora obnovy drobných sakrálních staveb v obci ✓ DT č. 5 - Podpora obnovy místních komunikací ✓ DT č. 6 - Podpora obnovy sportovní infrastruktury ✓ DT č. 7 - Podpora rozvoje strategických průmyslových zón. Strategie regionálního rozvoje České republiky ✓ období 2014-2020, vycházejí z ní regionálně zaměřené rozvojové programy financované výhradně z národních zdrojů nebo spolufinancované ze zdrojů EU, ✓ v oblasti CR - podporovány destinační managementy, turistické oblasti, turistická informační centra, infrastruktura cestovního ruchu pro udržitelný CR, tvorbu produktů cestovního ruchu včetně rozvoje např. filmové turistiky a MICE segmentu, ✓ kraje zřizují dotační tituly podporující regionální kulturu i památkově chráněná území, ✓ v oblasti dopravy jsou nejčastěji podporována témata zvýšení bezpečnosti, budování a rekonstrukce přechodů pro chodce a rozvoj cyklistické dopravy. Akční plán strategie regionálního rozvoje ČR 2017–2018 podpora v následujících oblastech: ✓ doplnění chybějící infrastruktury pro CR, ✓ podporou všech forem udržitelného CR s ohledem na místní potenciál, ✓ podpora rozvoje a diverzifikace malého a středního podnikání s ohledem na rozvojový potenciál periferního regionu, ✓ podpora konceptu lokální ekonomiky, ✓ vytváření partnerství veřejného, podnikatelského a neziskového sektoru. Podpora podnikání ✓ orgány státní správy, ✓ finanční instituce, ✓ podpůrné instituce. Podpora podnikání ✓ Orgány státní správy - koordinační a zprostředkovatelské orgány, zaměřeny na implementaci finanční podpory z prostředků státního rozpočtu, ale i z prostředků fondů EU, poskytují rovněž nefinanční pomoc - informace, poradenská činnost. ✓ Finanční instituce - poskytují finanční prostředky na podporu podnikání, Českomoravská záruční a rozvojová banka, a. s., Česká exportní banka a další - především podpory MSP formou záruk a zvýhodněných úvěrů s využitím prostředků státního rozpočtu, strukturálních fondů a krajů a také zvýhodněné úvěry pro rozvoj technické infrastruktury obcí. Podpora podnikání ✓ Podpůrné instituce - pomáhají malým a středním podnikům získat potřebné informace, například: ▪ CzechInvest, ▪ CzechTrade ▪ RPIC, ▪ Podnikatelská a inovační centra, ▪ Design centrum, ▪ Národní vzdělávací fond, ▪ Centrum pro regionální rozvoj. Podpora podnikání ✓ CzechInvest, ▪ Agentura pro podporu podnikání a investic - státní příspěvková organizace podřízená MPO ČR ▪ posiluje konkurenceschopnost české ekonomiky prostřednictvím podpory malých a středních podnikatelů, podnikatelské infrastruktury, inovací a získáváním zahraničních investic z oblasti výroby, strategických služeb a technologických center, ▪ Poskytuje služby: informace o možnostech podpory pro malé a střední podnikatele, formální poradenství k projektům, správa databáze podnikatelských nemovitostí, podpora subdodavatelů – správa databáze českých dodavatelských firem, pomoc při realizaci investičních projektů, zprostředkování státní investiční podpory, AfterCare – služby pro zahraniční investory. Podpora podnikání ✓ CzechTrade ▪ cíl - prosazování a upevňování pozic českých firem exportují na zahraničních trzích, získává informace ohledně zahraničního trhu a pomáhá podnikatelům v jejich zahraničních aktivitách), ▪ MPO ČR a Czech Trade vybudovaly portál www.BusinessInfo.cz - obsahuje informace o podnikání a jeho podpoře, cíl portálu - přispívat k posílení informovanosti firem, jejich konkurenceschopnosti a vývozních schopností. Podpora podnikání ✓ Regionální poradenská a informační centra: ▪ poskytuje podnikatelům úvodní konzultace za zvýhodněnou cenu, ▪ pomáhají při zpracování podnikatelských plánů, ✓ podnikatelská a inovační centra (BIC): ▪ poskytuje technické a technologické poradenství, ▪ pomáhá při realizaci výsledků průzkumu. Podpora podnikání ✓ Design centrum: ▪ poskytuje poradenské, informační a vzdělávací služby k rozvoji a uplatňování designu ve výrobě, obchodu a službách, ✓ Národní vzdělávací fond: ▪ podporuje celoživotní vzdělávání, zvýšení kvality a efektivnosti lidských zdrojů, ✓ Centrum pro regionální rozvoj ČR: ▪ implementace programů a projektů Evropské unie. Podpora podnikání – organizace a poradenství ✓ Hospodářská komora ČR: ▪ poskytuje odborné informační služby, hlavně MSP nabízí poradenskou a konzultační činnosti, ▪ připravuje potřebné školení a semináře, ✓ Agrární komora - poradenství v oblasti zemědělství, lesnictví a potravinářství, ✓ Asociace malých a středních podnikatelů a živnostníků ČR působí v různých průmyslových oborech, ✓ Sdružení podnikatelů České republiky - svaz soukromých podnikatelů, poskytuje informační a konzultační činnost a pomáhá při zajišťování obchodních kontaktů, Podpora podnikání – organizace a poradenství ✓ Svaz průmyslu a dopravy České republiky - pro podnikatele z oblasti průmyslu a dopravy), ✓ Centrum pro evropskou integraci (CEBRE) - podporuje zájmy domácích podnikatelů vůči orgánům EU a vůči celoevropským oborovým a zaměstnavatelským federacím, ✓ Inovační podnikání - směřuje k rozvoji inovačních aktivit zaměřených na vývoj nového produktu a jeho zavedení na trh, ✓ Asociace inovačního podnikání ČR, ✓ Společnost vědeckotechnických parků v ČR, ✓ České inovační centrum. Finanční instituce pro podporu podnikání ČMZRB - Českomoravská záruční a rozvojová banka, a. s. ✓ rozvojová banka České republiky, ✓ pomáhá v souladu se záměry HP vlády ČR a regionů rozvoji malého a středního podnikání, infrastruktury a dalších sektorů ekonomiky vyžadujících veřejnou podporu, ✓ hlavní nabídkou podpory - pro malé podnikatele národní program Záruka 2015 – 2023. Finanční instituce pro podporu podnikání ČEB - Česká exportní banka, a. s. ✓ specializovaná bankovní instituce pro státní podporu vývozu přímo a nepřímo vlastněná státem, ✓ nabídka produktů financování vývozu - financování exportu zboží a služeb, financování inženýrských staveb v zahraničí, ✓ českým investorům poskytuje výhodné financování jejich záměrů vybudovat nové výrobní kapacity v zahraničí nebo kapitálově vstoupit do zahraničních firem, ✓ služby financování MSP, jejichž činnost je svázána s exportem, ✓ úvěr na investice v zahraničí, ✓ odkup pohledávek z akreditivů aj. Finanční instituce pro podporu podnikání ✓ EGAP - Exportní garanční a pojišťovací společnost, a. s. státní úvěrová pojišťovna se zaměřením na tržně nepojistitelná politická a komerční rizika spojená s financováním vývozu zboží, služeb a investic z České republiky, ✓ Produkty, například: • pojištění krátkodobého vývozního dodavatelského úvěru, • pojištění bankou financovaného krátkodobého vývozního dodavatelského úvěru, • pojištění potvrzeného akreditivu, • pojištění investic českých právnických osob v zahraničí, • pojištění proti riziku nemožnosti plnění smlouvy o vývozu. KONCEPCE PODPORY MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNIKATELŮ NA OBDOBÍ 2014-2020 ✓ zásadní strategický dokument, ✓ vymezuje 50 konkrétních opatření, ✓ cíl - efektivní fungování a celkový rozvoj MSP jako významné součásti národní ekonomiky, ✓ cílem je stanovení prioritních oblastí podpory pro programovací období 2014–2020, jejichž opatření budou financována ze strukturálních fondů Evropské unie (zejména z Evropského fondu regionálního rozvoje a Evropského sociálního fondu) a dále bude využito také národních prostředků. KONCEPCE PODPORY MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNIKATELŮ NA OBDOBÍ 2014-2020 hlavní cíle: ✓ Posílení postavení MSP v české ekonomice a růst konkurenceschopnosti MSP v evropském a světovém kontextu. ✓ Rozvoj a zkvalitňování podnikatelského prostředí a zvyšování kvality poradenských služeb pro MSP, včetně zvýšení atraktivity technického a přírodovědného vzdělávání, posílení a rozvoje technické inteligence. ✓ Posílení inovační schopnosti a efektivního nakládání s duševním vlastnictvím malých a středních podnikatelů a rozvoj podnikatelské a inovační infrastruktury. ✓ Snižování energetické a materiálové náročnosti při podnikání MSP. KONCEPCE PODPORY MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNIKATELŮ NA OBDOBÍ 2014-2020 čtyři strategické priority: ✓ Kultivace podnikatelského prostředí, rozvoj poradenských služeb a vzdělávání pro podnikání, ✓ Rozvoj podnikání založeného na podpoře výzkumu, vývoje a inovací, včetně inovační a podnikatelské infrastruktury, ✓ Podpora internacionalizace MSP, ✓ Udržitelné hospodaření s energií a rozvoj inovací v energetice. Další formy podpory Asociace hotelů a restaurací České republiky ✓ otevřené dobrovolné sdružení subjektů, podnikajících v oblastech pohostinství, cestovního ruchu a navazujících odvětvích, ✓ prosazování profesních zájmů, ✓ cíl - aby veškerá činnost byla v souladu s obecně uznávanými etickými zásadami podnikatelské činnosti a mezilidskými vztahy v demokratické společnosti, ✓ sdružuje majitele a provozovatele hotelů, penzionů, restaurací, odborných škol, ale i partnerů nabízejících produkty pro ubytovací či restaurační provozy. Další formy podpory Podnikatelské inkubátory, vědeckotechnické parky ✓ poskytují finanční prostředky, podávají informace a pomáhají se založením firmy, ✓ nabízejí i různá zařízení do začátku podnikání, ✓ organizují workshopy, hledají vhodné partnery - lidé s velmi dobrým, zajímavým nápadem, který má inovační potenciál a subjekty orientované do oblasti vědy, technologie, inovačního podnikání a odborného vzdělávání (Trimaylov, 2014). Děkuji za pozornost