Prezentace předmětu: PODNIKÁNÍ V CESTOVNÍM RUCHU Vyučující: Doc. Ing. Pavlína Pellešová, Ph.D. Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. Název prezentaceNázev projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 PODNIKATELSKÝ ZÁMĚR, ZÁSADY A PRINCIPY JEHO ZPRACOVÁNÍ. Podnikatelský záměr obsah, význam a zásady, principy jeho zpracování. . Obsah přednášky Podnikatelský záměr ✓ Srpová a kol. (2011, s. 14) - proč podnikatelský záměr (plán) sestavovat, když každý má své podnikatelské nápady uložené v hlavě a tudíž není potřeba tyto myšlenky prezentovat na venek? problém až se myšlenky stanou předmětem realizace, podnikání by mělo začít sestavením podnikatelského záměru, ✓ Bednářová a Škodová Parmová (2010) - podnikatelský plán má široké využití a slouží nejen podnikateli a jeho zaměstnancům, ale též externím subjektům (poskytovatelům kapitálu, jako jsou banky a investoři, obchodním partnerům a privátním či veřejnoprávním institucím) při posuzování životaschopnosti firmy. Proč tvořit podnikatelský záměr ✓ potřeba získat chybějící finanční prostředky, ✓ najít společníka, ✓ informovat své zaměstnance, ✓ informovat své obchodní partnery apod. Podnikatelský záměr - definice ✓ písemný dokument zpracovaný podnikatelem, který popisuje všechny podstatné vnitřní a vnější faktory související s podnikatelskou činností - Srpová, Řehoř a kol. (2010); ✓ písemný dokument zpracovaný podnikatelem, který popisuje všechny podstatné vnější i vnitřní okolnosti související se zahájením podnikatelské činnosti či fungováním existující firmy. Slouží k ověření reálnosti podnikatelských záměrů a měl by si jej tedy vypracovat každý začínající podnikatel, který hodlá zahájit podnikatelskou činnost (Vimmer, 2012); Podnikatelský záměr - definice ✓ silniční mapa a plánovací proces je čtením v mapě: rozhodnutí, kde jsme, zvolení města, kam chceme jít a následně můžeme plánovat trasu do zvoleného města, tedy i prostředky, kterými se do námi zvoleného města dostaneme. Pak je zřejmé, že budou existovat i různé cesty, jak se do námi zvoleného města dostaneme. Některé cesty budou sice delší, pomalejší, ale zatížené malým rizikem, jiné cesty budou kratší, rychlejší, nicméně s daleko větším rizikem. Při některých cestách můžeme havarovat a do cílového města se vůbec nedostaneme. Je též zřejmé, že bude pouze na nás, jaké prostředky pro dosažení cílového města zvolíme a kolik nás to bude stát. Půjdeme-li pěšky nebo zvolíme-li rychlé auto - Koráb, Peterka a Režňáková (2007) Podnikatelský záměr = ústřední řídící dokument: ✓ slouží k uspořádání a představení podnikové koncepce. ✓ je podkladem pro vedení diskusí se známými a odborníky. ✓ spolu s ním se sestavují plány opatření a projektů, které jsou směrnicí pro pozdější í práci managementu a zaměstnanců, ✓ nutí zakladatele firmy, aby se dohodli na přesných cílech, strategiích a opatřeních, ✓ nástroj pozdějšího srovnávání plánu a skutečnosti. Smysl podnikatelského záměru Palatková a kol. (2013, s. 187): ✓ popsat podnikatelský záměr pro investora, banku či samotného podnikatele, aby byl jasný a srozumitelný, ✓ kompletně vyhodnotit kvalit a potenciál podnikatelského záměru, ✓ číselně vyjádřit parametry podnikatelského záměru, ✓ provést analýzu slabých stránek podnikatelského záměru po stránce finanční a také po stránce realizace v praxi, ✓ získat nezávislý pohled na podnikatelský záměr. Význam podnikatelského záměru Šiman a Peter (2010, s. 46): ✓ význam podnikatelského záměru spočívá zejména v získání, analýze a následném využití relevantních externích i interních informací, které jsou základem úspěchu každé podnikatelské činnosti. Podnikatelský záměr ✓ slouží jak k interním účelům - jako plánovací stroj, podklad pro rozhodovací proces, nástroj kontroly apod. zejména v těch případech, kdy podnikatel firmu zakládá a kdy firma stojí před výraznými změnami, které firmu mohou výrazným způsobem ovlivnit v dalších letech, ✓ především je vyžadován externími subjekty - analyzují na základě podnikatelského záměru schopnost firmy realizovat náročnější investiční program, připravenost ucházet se o některý druh podnikatelské podpory apod. Tvorba podnikatelského záměru ✓ časově náročnější, ✓ přinese řadu výhod: • získání nové energie a chuti do podnikání, • podstatný předpoklad kvalitního vedení podniku, • podnikatelský záměr jako zdroj financování, • větší šance na úspěch, • objektivní pohled na věc. Tvorba podnikatelského záměru ✓ Zásady a požadavky (Veber a Srpová, 2005): ▪ srozumitelný , ▪ logický, ▪ jednoduchý, stručný a přehledný, ▪ pravdivý a reálný, ▪ respektující rizika, ▪ inovativní. Tvorba podnikatelského záměru ✓ Zásady zpracování plánu (Veber, Srpová a kol., 2012): ▪ srozumitelnost, ▪ logika, ▪ stručnost, ▪ skutečnost a reálnost, ▪ uvědomění si rizika. Podnikatelský záměr - obsah ✓ není pevně stanoven, ✓ různé pohledy autorů, ✓ podle účelu - každý investor i banka má jiné požadavky, • Fotr (1999): ✓ realizační resumé, ✓ charakteristika firmy a jejich cílů, ✓ organizace řízení a manažerský tým, ✓ přehled výsledků a závěrů ekonomických studií, ✓ shrnutí a závěry, ✓ přílohy. Podnikatelský záměr - struktura • Synek a Kislingerová (2010): ✓ shrnutí a základní východiska, ✓ popis výrobků, odvětví, trhu, konkurence, ✓ plán marketingu, ✓ plán výzkumu a vývoje, plán výroby, ✓ finanční plán. Podnikatelský záměr - struktura • Srpová, Svobodová, Skopal a Orlík (2011) - obsah podnikatelského plánu není závazně stanoven: ✓ titulní list, ✓ obsah, ✓ úvod, účel a pozice dokumentu ✓ shrnutí, ✓ profesní a osobní údaje o vlastnících firmy, ✓ popis podniku, ✓ popis podnikatelské příležitosti, ✓ popis výrobku, služby, ✓ při vstupu na trh je vždycky důležité nabídnout zákazníkovi „něco navíc“, ✓ časový harmonogram, ✓ konkurence, ✓ marketing, ✓ stanovení ceny, ✓ personální zdroje, ✓ finanční plán, ✓ rizika projektu, ✓ každý rok znovu - PP je „živý dokument“, pomůže vám průběžně kontrolovat, jak své vize a plány naplňujete. Podnikatelský záměr - projekt Vochozka, Mulač a kol. (2012) – definuje oblasti: ✓ zdroje (materiálové, lidské, finanční), ✓ cíle podnikání, ✓ rizikové faktory, ✓ konkurenční výhody a nevýhody, ✓ cílové trhy a skupiny zákazníků, ✓ právní formu, ✓ organizační strukturu. Podnikatelský záměr - obsah • Palatková a kol. (2013): ✓ stručné shrnutí, ✓ popis podnikatelského záměru, ✓ analýzy – trh, dodavatelé, odběratelé, prodejní procesy, ✓ SWOT analýza, ✓ návrhová část, ✓ finance – náklady, předpoklad výnosů, projekce nákladů a výnosů, aktiv, pasiv, cash-flow, ✓ analýza rizik. Podnikatelský záměr - obsah stručné shrnutí: ✓ podnikatelská myšlenka, ✓ cíle, ✓ konkurenční výhoda, ✓ jedinečnost produktu a jeho ochrana, ✓ cílové segmenty trhu, ✓ finanční cíle a ✓ potenciální zisk, Podnikatelský záměr - obsah popis podnikatelského záměru: ✓ popis produktu a jeho přínos - výrobek či služba, jeho výhody, jedinečnost, ✓ identifikace zákaznických segmentů - pro koho jsou produkty a služba určeny, jaké potřeby uspokojují, ✓ ochrana duševního vlastnictví - patenty, obchodní značky, ✓ tým - zkušenosti, vzdělání, dosažené úspěchu členů týmu, ✓ definice cíle podnikatelského záměru. Podnikatelský záměr - obsah analýzy: ✓ trh, ✓ dodavatelé, ✓ odběratelé, ✓ prodejní procesy, SWOT analýza: ✓ silné a slabé stránky, ✓ příležitosti a hrozby. Podnikatelský záměr - obsah návrhová část: ✓ cíle - definice cílů podnikatelského záměru v čase, ✓ strategie: • produktu, • ceny, • distribuce, • propagace, • procesů a • lidí. Podnikatelský záměr - otázky přináší odpovědi na následující otázky: ✓ CO přesně firma plánuje prodávat? ✓ PROČ firma dělá aktivity, které dělá? ✓ PRO KOHO jsou produkty nebo služby určeny? ✓ JAK hodlá firma prodat CO a PRO KOHO? ✓ KDO se bude ve firmě starat o klíčové role? ✓ KDY dosáhne firma vytyčených cílů a KOLIK to bude stát? Podnikatelský záměr ?? Obsah rychlého podnikatelského záměru: ✓ stručné shrnutí – podnikatelská myšlenka, cíle, konkurenční výhoda, jedinečnost produktu a jeho ochrana, cílové segmenty trhu, finanční cíle a potenciální zisk, ✓ popis podnikatelského záměru – obsahuje popis produktu a jeho přínos (zda se jedná o výrobek či službu, jeho výhody, jedinečnost), identifikace zákaznických segmentů (pro koho jsou produkt a služba určeny, jaké potřeby produkt či služba uspokojuje), ochrana duševního vlastnictví (patenty, obchodní značky), tým (jeho zkušenosti, vzdělání, dosažené úspěchu členů týmu), definice cíle podnikatelského záměru. Podnikatelský záměr – druhy plánů dle funkčních oblastí tyto druhy (Koráb, Peterka, Režňáková,2007): ✓ výrobní plány - určují záležitosti, jakými jsou např. velikost výrobní plochy, zázemí pro poskytované služby, stroje a technologické vybavení, kontrola odpadů a kvalita výrobků/služeb apod., ✓ organizační plány - vymezují jaké typy znalostí a dovedností bude potřeba pro podnikání, jaké jsou požadavky na znalosti pro personál atd., ✓ v plánech řízení kvality - zjišťujeme a určujeme, jak budou naše výrobky či služby vyhovovat zákazníkům; Podnikatelský záměr – druhy plánů ✓ marketingové plány - odpovídají na otázky typu např.: „Jak mohu získat zákazníky?“, „Za jakou cenu?“, ✓ finanční plány - určují množství finančních prostředků potřebných pro zahájení podnikání, jaký bude finanční tok během prvního, druhého či třetího roku, stav majetku a jeho krytí na začátku nebo na konci prvního roku apod. ✓ další plány - napomáhají podnikatelům ve svých podnikatelských aktivitách. Chyby v podnikatelském záměru ✓ V popisu nejsou uvedeny žádné zkušenosti v tomto oboru podnikání, ✓ předpokládané příjmy z podnikání jsou značně přehnané, ✓ neexistuje přímý důkaz, že byznys model přinese skutečné výhody, pokud jde o konkrétní dobu, ✓ neexistuje žádný jasný popis zboží či služby - není možné rychle vyhodnotit jejich nezbytnost na trhu, ✓ neexistuje žádný přímý důkaz, že předložený podnikatelský záměr bude vyžadován v budoucnosti. Chyby v podnikatelském záměru ✓ není žádná jasná představa konkurentů, ✓ nejasná stanovená cílová skupina podnikání, ✓ způsob psaní podnikatelského záměru je nudný a nezajímavý, ✓ podnikatelský záměr je napsán špatně, obsahuje překlepy a gramatické chyby, ✓ podnikatelský záměr obsahuje příliš mnoho informací. Podnikatelský záměr – př. CK Šafránek, 2007, Poláček, 2013. ✓ vypracování standardní nabídky s předem stanoveným typem zájezdu, danými variantami služeb, rozsahem programu a cenovou nabídkou, ✓ produkt bude tvořit předem vypsanou základní katalogovou nabídku, pro vypracování platí pravidla: • správné zařazení produktu podle jeho charakteru, • přesné uvedení cílové destinace, trasy nebo navštíveného místa, • krátký a výstižný popis nabídky, • přesné uvedení programu podle dnů a navštívených míst. Podnikatelský záměr – př. CK ✓ zařazení produktu podle charakteru nabídky: o úvod katalogové nabídky - celkový a přehledný popis nabízených produktů, o členění nabídky podle: • názvů a abecedního pořadí nabízených destinací (zemí), • data konání zájezdů nebo pobytů během roku, • tematické náplně pobytů nebo zájezdů; ✓ musí být přesně uvedena cílová destinace, Podnikatelský záměr – př. CK ✓ zajištění služeb průvodců, animátorů nebo delegátů: • vstupy do památkových objektů, • vstupy na společenské a zábavní akce, koncerty, • zajištěním exkurzí a prohlídek měst, • organizací transferů a zvláštních druhů přepravy, • zajištěním lázeňských a wellness služeb, • organizací volnočasových a turistických aktivit. Podnikatelský záměr – př. CK ✓ součástí je sestavení programu zájezdu (včetně kalkulace zájezdu): • motivační fáze, • organizační fáze, • ekonomická fáze. Podnikatelský záměr – př. CK ✓ včetně kalkulace zájezdu - součástí kalkulace ceny je kalkulační list, který je základním formulářem sloužícím k výpočtu prodejní ceny pobytu nebo zájezdu (Poláček, 2013): • předběžná cenová kalkulace - používaná hlavně u forfaitových zájezdů s možností doúčtování skutečně vzniklých nákladů objednavateli, • plánovaná kalkulace - u standardních, předem vypsaných akcí, • výsledná cenová kalkulace. Podnikatelský záměr – př. CK ✓ součástí kalkulace ceny je kalkulační list – základní formulář sloužící k výpočtu prodejní ceny pobytu nebo zájezdu, = účetní doklad, prokazující oprávněnost výpočtu konečné ceny pro klienta a dosažení oprávněného zisku, ✓ každá CK - své vlastní kalkulační listy, ✓ kalkulační list - funkce jsou (Poláček, 2013): • kontrolní, je to interní kontrolní doklad kalkulace ceny zájezdu (plán – skutečnost). • podkladová - slouží pro novou kalkulaci stejného zájezdu na další sezonu, zohledňující cenové změny. • přehledová - poskytuje okamžitý přehled dodavatelských služeb a jejich cen. Podnikatelský záměr – př. CK Při vytváření cenové kalkulace - zohledňovat: ✓ správnost kalkulace pro pokrytí všech nákladů a vytvoření přiměřeného zisku, ✓ přizpůsobení výsledné ceny spotřebitelské poptávce, ✓ možné riziko zpochybnění kvality produktu při příliš nízké ceně, ✓ správnost kalkulace při akceptaci možných rizik úpravy cen dodavatelských služeb, nízké obsazenosti klienty a průběžných kursových výkyvů české měny, ✓ srovnání s cenami konkurence při stejné kvalitě služeb. Podnikatelský záměr – př. CK ✓ pojištění - má klienty CK a CA zabezpečit před nahodilými a nepředvídatelnými událostmi během pobytů a zájezdů, ✓ typy pojištění: • pojištění osob, • pojištění majetku, • pojištění odpovědnosti za škody třetí osobě. Podnikatelský záměr – př. CK ✓ pojištění - nejčastější složky komplexního pojištění: • pojištění léčebných výloh, • úrazové pojištění, • pojištění zavazadel, • pojištění odpovědnosti za škodu, • pojištění storna zájezdu. Děkuji za pozornost