Prezentace předmětu: PODNIKÁNÍ V CESTOVNÍM RUCHU Vyučující: Doc. Ing. Pavlína Pellešová, Ph.D. Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. Název prezentaceNázev projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 PODNIKATELSKÝ ZÁMĚR, PRODUKT V TURISMU A JEHO KVALITA, STANDARDY A HODNOCENÍ KVALITY . Vymezení produktu CR, katalogová nabídka produktu, kvalita a hodnocení kvality produktu v cestovním ruchu, strategie prodeje produktu. Obsah přednášky Produkt cestovního ruchu - definice Linderová (2013) ✓ = soubor aktivit a služeb, které tvoří zážitek z účasti na cestovním ruchu, ✓ produkt cestovního ruchu je něco, co je možné nabídnout na trhu za účelem využívání a spotřeby. Jedná se o zboží, služby nebo destinace, které uspokojí potřeby a přání zákazníků. Produkt cestovního ruchu - definice Palatková a Zichová (2011) ✓ nejšířeji je produkt v turismu chápán z pohledu návštěvníka, který produkt v turismu vnímá jako komplexní zážitek od chvíle, kdy opustí své obvyklé prostředí (částečně i před tímto okamžikem možnost rezervace) do doby svého návratu (i po návratu – vyvolání fotografií, dodatečné benefity apod.), ✓ produkt v turismu je souhrnem jednotlivých výše popsaných komponentů nabídky. Produkt cestovní kanceláře Orieška (2010) - produkt CK je kombinace různých služeb rozdělených do tří kategorií: • organizování balíčků služeb, • zprostředkování jednotlivých služeb, • poskytování informací, ✓ vlastnosti produktu CK: • omezená životnost, • nemožnost otestovat produkt, • produkt nelze skladovat, • dále se pak služby cestovních kanceláří prolínají vzájemně s dalšími poskytovateli služeb v oblasti cestovního ruchu. Produkt turismu - 2 roviny x 3 hlediska Palatková (2011): ✓ jedná o primární nebo sekundární nabídku destinace nebo se jedná o službu či kombinaci služeb v destinaci, Linderová (2013) – produkt do 3 hledisek: ✓ Ekonomické, ✓ Podnikové, ✓ Národohosoidářské. Produkt v turismu – 3 hlediska Produkt = užitek vyplývající ze spotřeby statků a služeb, které nabízí destinace a produkují podniky v ní. ✓ Ekonomické hledisko – produkt je soubor statků a služeb, které požaduje a spotřebovává návštěvník v průběhu cestování a pobytu v destinaci. ✓ Podnikové hledisko – produkt je vždy diferencovaný v závislosti od motivu návštěvnosti v cestovním ruchu a dalších faktorů např. délky pobytu, ceny apod. ✓ Národohospodářské hledisko – produkt je souhrn prvků primární nabídky, všech služeb a zboží, které produkují podniky. Roviny produktu v turismu Linderová (2013) ✓ specializovaný produkt podniků, ✓ produkt regionu cestovního ruchu, ✓ produkt státu (krajiny) jako cílové destinace, ✓ produkt euroregionu např. Nisa (Česká republika, Německo, Polsko), skupiny státu např. European Quartet One Melody (Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Polsko), v rámci kontinentu jako cílové destinace. Vlastnosti produktu v turismu ✓ Nehmatatelnost - služby, které vstupují do produktu, bývají nehmotného charakteru(mohou být např. vidět nebo slyšet, není však možné si je osahat). ✓ Neskladovatelnost - produkt není možné uchovávat, zákazník musí přijet za produktem. ✓ Neoddělitelnost - produkt nelze převážet, je existenčně spojen s místem výroby. ✓ Heterogennost - produkt je vytvářen za přispění velkého množství osob, které mají odlišné preference. Různí poskytovatelé nabízí služby různou kvalitu a různý rozsah (Fialová, 2012). Úrovně – roviny produktu turismu Horner a Swarbrooke (2003) Produkt v turismu v praxi jako ✓ téma - produkt v tematickém pojetí se skládá z nabídky místních atraktivit, příklad - různé formy CR (kulturní, lázeňský, venkovský apod.), produkty spojené se jmény osobností (Litomyšl – Smetana) nebo kulturní a sportovní události (předávání cen Oscarů, ZOH, apod.), ✓ program - má podobu volně sestaveného programu návštěvy destinace, slouží k inspiraci zákazníka. Program - prezentován např. prostřednictvím webových stránek, Produkt v turismu v praxi jako ✓ package - balíček je složen ze dvou a více služeb, bývá součástí ubytování a další doprovodné služby, např. bed & breakfast nebo ubytování all inklusive, častým balíčkem je zájezd = soubor služeb cestovního ruchu prodávaný za souhrnnou cenu, pokud je uspořádán na dobu delší než 24 hodiny nebo zahrnuje-li přenocování a obsahuje-li alespoň dvě z těchto plnění: • ubytování, • dopravu, • jinou službu cestovního ruchu - není doplňkem dopravy nebo ubytování a tvoří významnou část souboru nabízených služeb. Katalogová nabídka produktu ✓ CK nabízejí produkty prostřednictvím různých forem - nejčastější způsob vydávání katalogů (prodejní katalog) zaměřených na letní, zimní dovolenou a to jak na zájezdy např. po České Republice, dovolenou s dětmi, dovolenou v zahraničí apod., ✓ katalog = tištěná publikace, ve které jsou obsaženy základní údaje o zájezdech, které cestovní kanceláře nabízejí, ✓ základní údaje katalogu: popisy vybraných destinacích, konkrétní místa pobytu, délka dovolené, obsah náplně zájezdů, rozsah služeb, ceny a podmínky rezervace, všeobecné podmínky účasti na zájezdech, nabídku fakultativních zájezdů, ceny jsou uvedeny v katalogu nebo v samostatném vloženém aktuálním ceníku, ✓ nabídka katalogu: • na oblasti podle tematického zaměření zájezdů nebo • podle cílových míst pobytů. Propagace produktu ✓ nositelem nabídky je propagace: • přímé metody: o propagační dopis (dle databáze klientů), o vlastní prodej u pultu cestovní kanceláře, o činnost průvodců, přímých propagátorů, reprezentantů cestovní kanceláře apod., • nepřímé metody: o prospekt, katalog, plakát, o reklama v hromadných sdělovacích prostředcích, o videokazety, výkladní skříně, vitríny, prostory CK. Strategie prodeje produktu ✓ hlavní úkol CK - stálé zajištění služeb na základě smluv s poskytovateli důležité je domluvit si období využívání služeb, počet využívaných pokojů, detaily o vybavenosti pokojů, rozsah stravování, proces rezervací a případné podmínky storno poplatků, cenové a platební podmínky atd., ✓ úkolem podniků služeb vést podnik, systematicky formou plánů, k jasné koncepci rozvoje s ohledem na cílové trhy a vztahu k jejich zákazníkům, ✓ aplikace marketingových a komunikačních nástrojů s cílem dosažení stanovených marketingových cílů (Sysel a Zurynek, 2009), ✓ základní nástroje - zlepšit prodeje vybraných produktů CK: např. inzerce v různých typech tiskovin, prezentace na veletrzích a výstavách, přednášky, semináře, soutěže, výhodné akce, slevy a sponzoring apod. Strategie prodeje produktu ✓ nejlepší koncepce marketingových plánů - se osvědčily na spotřebitelských trzích a využívají je CK - marketingový model Mc Donalda: • Hlavní fáze a z nich vyplývající postupné kroky při tvorbě plánu jsou následující: první fáze - strategický kontext - zahrnuje 2 strategické úkoly – stanovení mise (poslání) a vytýčení podnikových cílů (jsou buď kvalitativní, kvantitativní nebo kombinované). • Druhou fázi - zhodnocení situace, zahrnuje marketingový audit, analýzu SWOT a klíčové předpoklady úspěchu. • Třetí fázi - formulace marketingových strategií, 3 dílčí kroky – definování marketingových cílů, odhadu očekávaných výsledků a identifikaci alternat. cílů. • Čtvrtou fázi - marketingové programy - jejich tvorba, sledování, řízení a kottrola. Kvalita v turismu - definice ✓ WTO (Světové obchodní organizace) - představuje uspokojení všech legitimních požadavků a očekávání klienta v rámci akceptované ceny, zahrnujících určující kvalitativní faktory jako je bezpečnost, hygiena, dosažitelnost služeb CRharmonie s lidským a přírodním prostředím, ✓ UNWTO (Světová organizace cestovního ruchu) - výsledek procesu, který vede k uspokojení všech legitimních potřeb, požadavků a očekávání zákazníka týkající se produktu a služeb, a to za přijatelnou cenu, v souladu se vzájemně akceptovanými smluvními podmínkami a určujícími kvalitativními determinantami, jakými jsou bezpečnost, hygiena, dostupnost služeb cestovního ruchu, transparentnost, autenticita a harmonie turistických aktivit s lidským a přírodním prostředím. Kvalita v turismu ✓ vztah mezi očekávanou / požadovanou užitnou vlastnosti věci nebo služby, a užitnou vlastnosti skutečnou, ✓ to, co si klient přeje, plus to, co může destinace klientovi nabídnout v rámci diferencování a profilace svého produktu ve srovnání s konkurenty, má značně subjektivní charakter. Kvalita v cestovním ruchu 2 hlediska kvality: ✓ Technologicky řízené a produktově orientované definice vztahující se k produktu, a to jako souhrn existujících vlastností, které lze objektivně měřit, ✓ Definice vhodnosti pro daný účel vztahující se k zákazníkovi, což souvisí s vnímáním zákazníka, měření v tomto případě probíhá na základě subjektivních kritérií. Kvalita v cestovním ruchu MMR ČR - standardy kvality v turismu: ✓ Zavádění národních standardů kvality ve vybraných sektorech cestovního ruchu, ✓ Kvalita služeb v segmentu venkovského cestovního ruchu, ✓ Zlepšení kvality služeb turistických informačních center, ✓ Systém udržitelných modelů cestovního ruchu s následnou certifikací služeb, produktů a destinací. Národní politika kvality - NPK ✓ přijat program, ve kterém má dojít k naplňování Národní politiky kvality v letech 2016 – 2020, ✓ záměr představuje z pohledu Rady kvality ČR přehled nejdůležitějších aktivit, kterými by se měly resorty, samospráva, podnikatelská a jiná uskupení, školy, poradenské a vzdělávací organizace i neziskový sektor ve své každodenní práci ve vztahu ke kvalitě prioritně zabývat. Kvalita v turismu ✓ CzechTourism (2017) - certifikáty jsou poskytovány jako: • certifikáty kvality poskytovaných služeb, • certifikáty kvality řízení podniku. ✓ MMR ČR (2010) - zárukou kvality služeb v turismu je značka „TÜV SÜD Czech“ - hodnotí kvalitu poskytovaných služeb z pohledu zákazníka, cíl certifikace - zda služba splňuje očekávání a práva zákazníků a další zákonné podmínky a požadavky nutné pro certifikaci, ✓ program „ČESKÁ KVALITA“ - podporuje prodeje kvalitních výrobků a poskytování kvalitních služeb, ✓ ECOLABELLING - tzv. environmentální značení - udělováno produktům, jejichž vznik, zpracování a případná likvidace jsou šetrné vůči ŽP. Kvalita v turismu ✓ subjekty působící v cestovním ruchu a v navazujících odvětví značku kvality „Q“ - prestižní, mezinárodně srovnatelná značka, ✓ Pokud některá z organizací bude chtít vstoupit do tohoto systému, bude muset nejprve splnit základní technické předpoklady, tj. získat certifikát z oblasti turismu, ve kterém působí: Český systém kvality služeb. Rozdělení sektorů ✓ Sektor hotelnictví - organizace se musí prokázat platným certifikátem Oficiální jednotné klasifikace ubytovacích zařízení Hotelstars vydaným AHR ČR, ✓ Sektor kempů a chatových osad - organizace se musí prokázat platným certifikátem kategorizace kempů a chatových osad vydaným Asociací kempů ČR, ✓ Sektor služeb lanovek a horských areálů - organizace se musí prokázat platným certifikátem klasifikace vydaným Asociací lanové dopravy ČR nebo platným certifikátem Hodnocení horských areálů ČR (pevné a elektronické hodnocení) vydaným Asociací horských středisek ČR, Rozdělení sektorů ✓ Sektor turistických informačních center - organizace se musí prokázat platným certifikátem Jednotné klasifikace turistických informačních center ČR vydaným A.T.I.C. ČR ve spolupráci s CzechTourism. ✓ Sektor průvodců cestovního ruchu - průvodce se musí prokázat platným certifikátem Průvodce cestovního ruchu vydaným Asociací průvodců ČR, ✓ Sektor ubytování v soukromí - organizace se musí prokázat platným certifikátem Oficiální jednotné klasifikace provozovatele ubytování v soukromí vydaným Svazem venkovské turistiky a agroturistiky, ✓ Sektor golfových hřišť - organizace se musí prokázat platným certifikátem Klubového ratingu provozovatele Golfového zařízení vydaným asociací golfových hřišť. Kvalita služeb pro sektory hotelnictví ✓ pro ubytovací zařízení je v ČR - systém jednotné klasifikace ubytovacích zařízení (v rámci mez. standardu Hotelstars Union), řeší dílčí část systému kvality, ✓ rok 2010 - nový systém přidělování hvězdiček, kdy hotelové asociace 7 zemí EU založily unii Hotelstars Union, ✓ systém certifikace v ubytovacích službách je založen na sjednocení kritérií hotelových služeb pomocí jednotné metodiky a využití společného marketingu při propagaci certifikovaných zařízení, ✓ hotelová klasifikace má celkem 270 hodnotících kritérií (pro penziony je to 181 kritérií), která vznikla na podkladu průzkumů očekávání hostů a potřeb trhu. Kvalita služeb v odvětví gastronomie ✓ certifikace pro gastronomické provozy - certifikace restaurací v rámci programu Czech Specials - provádí AHR ČR ve spolupráci s AKC ČR agenturou CzechTourism, ✓ základní požadavky jsou splnění kvalitativních kritérií restaurace, zajištění nabídky místních a regionálních specialit a souhlas s provedením nezávislé kontroly, ✓ certifikace cateringových služeb - napomáhají zvyšovat úroveň a kvalitu poskytování těchto služeb, ✓ principy správné hygienické praxe (SHVP), ✓ systémy HACCP. Kvalita služeb v odvětví gastronomie HACCP - Hazard Analysis and Critical Control Points - systém analýzy rizika a stanovení kritických kontrolních bodů: ✓ ve výrobě jeden z klíčových nástrojů, jak účinně předcházet rizikům ohrožujícím bezpečnost potravin, ✓ hlavním smyslem této potravinové legislativy je právě zajištění nezávadnosti - hygieny, mikrobiologických požadavků, požadavků na aditiva (přídatné látky v potravinách neboli tzv. éčka), chemické kontaminanty, přírodní toxiny, rezidua pesticidů a veterinárních léčiva apod. Kvalita služeb v odvětví Wellness ✓ kvalitě napomáhá Česká Asociace Wellness: • monitorování kvalitního rozvoje v oblasti „Wellness“, • certifikace „subjektů Wellness“, • garantuje koncepční a obsahovou náplň subjektů nesoucí název Wellness, • boj s nekalou soutěží a nevhodným používáním označení Wellness, ✓ certifikace - 2 obchodní oblasti v různých variantách: ▪ EuropeSpa med pro lázeňská zařízení s dodatkovým predikátem lázeňská léčba pro matku & dítě, ▪ EuropeSpa wellness se specifikací wellness hotel, hotel spa, thermal spa a day spa. Jak získat certifikát EuropeSpa Kvalita průvodců ✓ služby průvodců by měly být předmětem certifikace - každý průvodce prokázat potřebné dovednosti a kompetence k výkonu profese, ✓ neexistuje povinnost certifikace průvodců, pouze dobrovolně, ✓ Průvodce cestovního ruchu - opravňuje k doprovodu turistů na území Česka a našich turistů do zahraničí - v ČRí zkouška zařazena do tzv. Evropského rámce kvalifikací (EQF) a usnadňuje mobilitu mezi zeměmi EU, ✓ zkouška: část testová, praktická a ústní - uchazeči prokazují celou řadu kompetencí v souladu s platným kvalifikačním standardem, včetně jazykové zkoušky, ✓ zkouška je autorizována MMR ČR. Kvalita průvodců V zahraničí: ✓ země, které regulují činnost průvodců zákonem nebo legislativním předpisem - stanovují, že na vymezených hlavních turistických místech mohou provádět pouze akreditovaní průvodci, ✓ v zemích, kde činnost průvodců regulována není - mají průvodci možnost získat osvědčení (certifikát) - dokazuje, že absolvovali specifický vzdělávací program. V některých zemích mají právo užívat i zvláštní logo – značku kvality, která potvrzuje jejich kvalifikaci. Kvalita CK a CA MMR ČR: ✓ došlo ke standardizaci informací o službách cestovního ruchu, které pomohou s vymezením kvalitativních ukazatelů pro zdokonalení transparentnosti trhu pro spotřebitele, ✓ došlo ke zlepšení v oblasti služeb cestovních kanceláří a agentur díky založení technického výboru, ✓ práce technického výboru - vznik dvou základních evropských norem: • EN ISO 18513:2003 „Služby cestovního ruchu – Hotely a ostatní kategorie turistického ubytování – terminologie“ • EN 13809 : 2003 „Služby cestovního ruchu – CK a touroperátoři – terminologie“. Kvalita turistických informačních center ✓ jednotná klasifikace turistických informačních center ČR jediný stávající systém certifikace TIC, je v pravomoci a odpovědnosti A.T.I.C. ČR a agentury CzechTourism, ✓ TIC zařazena do příslušné třídy A, B, nebo C dle rozsahu nabízených a poskytovaných služeb. Kvalita TIC Jednotná klasifikace TIC - certifikační proces, splnit následující požadavky A.T.I.C. ČR: ✓ závazné požadavky – kam patří např. lokalizace a navigace k turistickému informačnímu centru, informace o TIC směrem k veřejnosti, vybavení TIC, zpětná vazba apod. ✓ požadavky podle klasifikačních tříd – • standard pro třídu C • standard pro třídu B • standard pro třídu A. Kvalita TIC Jednotná klasifikace TIC - certifikační proces, splnit následující požadavky A.T.I.C. ČR: ✓ Velmi často používanou definicí produktu v turismu je, že se jedná o souhrn veškeré nabídky soukromého či veřejného subjektu podnikajícího v turismu. ✓ Nejšířeji je produkt v turismu chápán z pohledu návštěvníka, který produkt v turismu vnímá jako komplexní zážitek od chvíle, kdy opustí své obvyklé prostředí (částečně i před tímto okamžikem - možnost rezervace) do doby svého návratu (i po návratu – vyvolání fotografií, dodatečné benefity apod.) Děkuji za pozornost