Prezentace předmětu: PODNIKÁNÍ V CESTOVNÍM RUCHU Vyučující: Doc. Ing. Pavlína Pellešová, Ph.D. Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. Název prezentaceNázev projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 ZAMĚSTNANCI PODNIKU CESTOVNÍHO RUCHU. Práce se zaměstnanci podniku, personální práce, řízení lidských zdrojů, jeho cíle, úkoly a činnosti Obsah přednášky Práce se zaměstnanci ✓ práce = primární zdroj, který se účastní procesu výroby (poskytování služby) a přetváří další zdroje ve výstupy, tj. produkty, služby, ✓ zaměstnanci - nezbytný předpoklad fungování jakéhokoliv podniku spolu s dalšími zdroji jako je půda, kapitál a technologie, ✓ zaměstnanci podniku jsou vybíráni z lidských zdrojů. Lidské zdroje – lidský potenciál ✓ Lidské zdroje: v podniku představují zaměstnanci, kteří svoji pracovní činností aktivizují a využívají ostatní zdroje organizace – materiálové, finanční i informační – a dosahují její cíle (Vetráková, 2011), ✓ Lidský potenciál (Potůček a kol., 1990) jako předpoklady člověka pro vykonávání činností, které realizuje ve všech svých základních sociálně-ekonomických funkcích, a to ve funkci občana, člena rodiny, zaměstnance, spotřebitele i vlastníka. Lidské zdroje ✓ je potřebné v organizaci řídit, ✓ plánovat jejich počet a požadovanou strukturu, ✓ vyhledávat, ✓ vybírat, ✓ přijímat a rozmisťovat, ✓ hodnotit a řídit pracovní výkon, ✓ zabezpečovat odměňování, sociální zabezpečení a ✓ vykonávat další činnosti, spojené s jejich efektivním využívaním. Lidský kapitál ✓ zásoba znalostí a dovedností, představuje znalosti, dovednosti, způsobilost a další atributy člověka, které jsou relevantní pro jeho ekonomickou aktivitu, je dán dosaženým vzděláním, dovednostmi, stálým zdravím a uznáním (Soukupová a Macáková, 2009), ✓ tvoří se a rozvíjí během vzdělávání ve škole, během formální výuky – všeobecné znalosti, ale také při práci ve firmě, při výcviku ve firmě – přenos specifických znalostí a dovedností, ✓ hlavní část lidských vědomostí, které přispívají svým „know-how” k produktivní činnosti, vědomost-ní základ národa, doplněný výzkumem a rozšířený prostřednictvím všeobecného vzdělávání a odborné přípravy (Bannock, Baxter a Davis, 1999). Intelektuální kapitál ✓ vlastnictví znalostí, aplikovaných zkušeností, organizační technologie, vztahů se zákazníky a profesionální dovednosti, které poskytuje firmě konkurenční výhodu na trhu, ✓ stručná definice - souhrn lidského a strukturálního kapitálu, • Lidský kapitál = znalosti, dovednosti, pochopení věcí a potenciál pracovníků, • Strukturální kapitál - sítě zákazníků, procesní know-how, databáze, značky, systémy a důvěra veřejnosti (Soukupová a Macáková, 2009) Personální práce ✓ aktivní a cílevědomá podpora plnění hlavního cíle podniku, kterým je zabezpečení jeho dlouhodobé prosperity a zvětšování jeho majetku v podmínkách rostoucí konkurence (Kučerová a Šmardová, 2016), ✓ kvalita lidského potenciálu - má vliv na dynamiku podniku. Řízení lidských zdrojů ✓ podstata řízení lidských zdrojů (ŘLZ) - práce s lidmi takovým způsobem, který vede ke zvýšení výkonnosti podniku při dosažení osobních cílů zaměstnanců, ✓ záležitost všech manažerů a vedoucích týmů, ✓ definice: • aspekt plného využívání schopností a dovedností zaměstnanců a jejich rozvoje. Řídit lidi znamená vědět, jak na ně působit (Buryová a Malátek (2014), • nejnovější koncepci personální práce, která se ve vyspělém zahraničí začala formulovat v průběhu 50. - 60. let minulého století, stává se jádrem řízení organizace, její nejdůležitější složkou a nejdůležitější úlohou všech manažerů (Koubek, 2009). Řízení lidských zdrojů ✓ definice: • manažerský přístup k využívání úsilí, schopnosti a oddanosti lidí k vykonávání požadované práce způsobem, který organizaci zajistí perspektivní budoucnost (Watson, 2010), • podstatou řízení lidských zdrojů je práce s lidmi realizovaná takovým způsobem, který vede ke zvýšení výkonnosti podniku při dosažení osobních cílů zaměstnanců (Vetráková a kol., 2011), • uvádějí, že řízení lidských zdrojů bývá obvykle definováno jako proces dosahování podnikových cílů prostřednictvím získávání, stabilizování, propouštění, rozvoje a optimálního využívání lidského potenciálu (Vochozka, Mulač a kol., 2012). Společné rysy mezi řízením lidských zdrojů a personálním řízením 1. vycházejí z podnikové strategie. 2. uznávají, že za řízení lidí jsou odpovědni linioví manažeři. Personální útvar poskytuje nezbytnou radu a podpůrné služby umožňující manažerům dostat této odpovědnosti. 3. Hodnost personálního řízení a přinejmenším i měkké podoby řízení lidských zdrojů se shodují v pohledu na respektování jedince, vyváženost potřeb organizace a jednotlivce a rozvíjení lidí v zájmu dosažení maximální úrovně jejich schopností pro jejich vlastní uspokojení i pro snadnější plnění cílů organizace. 4. uznávají, že jednou z jejich nejdůležitějších funkcí je přizpůsobování lidí neustále se měnícím požadavkům organizace – zaměstnávání správných lidí na správných místech a příprava a rozvíjení správných lidí na těchto místech. 5. používají stejným způsobem metody výběru pracovníků, analýzy schopností, řízení pracovního výkonu, vzdělávání, rozvoje manažerů a řízení odměňování. 6. personální řízení stejně jako měkká podoba řízení lidských zdrojů, přikládá v systému pracovních vztahů značný význam procesům komunikace a participace. Společné rysy a rozdíly mezi řízením lidských zdrojů a personálním řízením ŘLZ: • klade větší důraz na strategický soulad a strategickou integraci. • je založeno na manažersky a podnikatelsky orientované filozofii. • přikládá větší význam řízení kultury a dosahování oddanosti (vzájemnosti). • klade větší důraz na roli liniových manažerů jako realizátorů politiky lidských zdrojů. Rozdílné rysy mezi řízením lidských zdrojů a personálním řízením ŘLZ • je celostním přístupem orientovaným na všechny zájmy podniku - zájmy členů organizace (pracovníků) jsou uznávány, ale podřízeny zájmům podnikání. • od specialistů na lidské zdroje se očekává, že budou spíše partnery v podnikání, než jen administrátory na úseku personálu. • považuje pracovníky za jmění, bohatství, aktiva, a nikoliv za nákladovou položku. Rozdílné rysy mezi řízením lidských zdrojů a personálním řízením Deset aspektů práce v cestovním ruchu 1. Různorodost - Cestovní ruch nabízí množství rozličných úkolů. A většina zaměstnanců oceňuje, že nevězí až po uši v rutinní a předvídatelné práci. 2. Jednání s lidmi - zaměstnanci v cestovním ruchu kladně hodnotí příležitost být v kontaktu s lidmi z celého světa. 3. Spolupráce s kolegy v cestovním ruchu - v cestovním ruchu pracuje značné množství mladších zaměstnanců. Asi 50 % pracovníků patří do věkové skupiny 15 – 24 let. 4. Příležitosti - značné množství rozličných prací a příležitostí k uplatnění. 5. Možnost povýšení. 6. Rozvíjení globálně uplatnitelných dovedností - kladem je skutečnost, že dovednosti v oblasti cestovního ruchu jsou přenosné po celém světě. Jakmile máte praxi, můžete pracovat v různých oblastech světa. 7. Snadný nástup 8. Vzdělávání - zaměstnanci zároveň vyjádřili spokojenost s tím, že v oblasti cestovního ruchu existuje mnoho vzdělávacích programů a školení, kde si mohou rozšiřovat vědomosti o svém oboru. 9. Spropitné! 10. Kreativita - velké množství pracovních příležitostí v cestovním ruchu umožňuje používat vlastní hlavu a tvořivost. Deset aspektů práce v cestovním ruchu Řízení lidských zdrojů ✓ řízení, které sleduje dlouhodobé cíle, ✓ využívá podnikových strategií, ✓ zdůrazňuje význam zapojení vyšších manažerů, ✓ zdůrazňuje stanovení referenčního rámce řešení problémů, ✓ týká se více řídících pracovníků než zaměstnanců, ✓ představuje integrované aktivity liniového managementu, ✓ zdůrazňuje význam zapojení vyšších manažerů, ✓ využívá různé komunikační kanály, ✓ zdůrazňuje důležitost pracovníka v rámci týmu, ✓ využívá různé systémy odměňování, ✓ upřednostňuje individuální kontakt, ve kterém je zohledněn systém odměňování, ✓ zdůrazňuje význam odborů. Personální řízení ✓ zaměřuje se především na krátkodobé cíle, ✓ je spíše taktické, ✓ je zaměřené především na jiné než řídící pracovníky, ✓ ovlivňuje liniový management, ✓ zdůrazňuje krokový postup řešení problémů, ✓ zakládá se na tradičních formách komunikace, ✓ převládá pohled na člověka jako na pracovní sílu, ✓ upřednostňuje tradiční odměňování, snaží se dosáhnout stejné podmínky pro pracovní týmy, ✓ přiklání se k tradiční mocenské hierarchii. Cíle, úkoly a činnosti práce se zaměstnanci • Personální práce je realizována v podnicích cestovního ruchu prostřednictvím předem určených cílů, korespondujících s cíli podniku. • Pro dosažení cílů v oblasti práce se zaměstnanci jsou v podniku stanoveny konkrétní úkoly a činnosti. Základní cíle personální práce Členění do dvou oblastí Křížek a Neufus, 2011; Synek, Kislingerová a kol., 2010; Wagnerová, Lesáková a Šebestová, 2005: 1. Oblast ekonomická (hospodářská), 2. Oblast sociální. Základní cíle personální práce 1. Oblast ekonomická (hospodářská): ✓ optimální využití lidské práce v kombinaci s ostatními výrobními faktory s cílem dosáhnout nezbytně nutného výkonu organizace a její adaptace na požadavky okolí, ✓ zlepšování struktury a zvýšení kvality fungování lidí v organizaci, ✓ zvýšení kreativity a ekonomické zhodnocení potenciálu lidí a prostředků vložených do jejich rozvoje, ✓ stanovení a udržení optimálních personálních nákladů organizace (mzdy a výdaje na zabezpečení potřeb pracovníků), ✓ realizace systému odměňování podle výkonu stimulačního rozvoje aktivit a zvyšování schopností pracovníků. 2. Oblast sociální: ✓ naplnění osobních cílů pracovníků spojených s výkonem práce v organizaci, ✓ napomáhat identifikaci s cíli organizace, ✓ motivovat pracovníky k vlastnímu rozvoji, zvyšování kvalifikace a tvořivému přístupu při řešení problémů organizace, ✓ vytvářet předpoklady spokojenosti s pracovním místem, s obsahem práce, pracovním prostředím a vnitřním klimatem organizace. Základní cíle personální práce Obecný cíl řízení lidských zdrojů zajistit, aby byl podnik schopen prostřednictvím lidí úspěšně plnit cíle v oblastech: ✓ zabezpečování a rozvoje pracovníků – předvídat a uspokojovat budoucí potřeby pracovních sil a zvyšovat a rozvíjet podstatné schopnosti lidí – jejich užitečnost, potenciál a zaměstnatelnost, ✓ ocenění pracovníků – zvyšovat motivaci za oddanost, znalost, dovednosti, schopnosti, ✓ vztah mezi managementem a pracovníky – vytvářet ovzduší pro udržování dobrých vztahů a důvěry mezi managementem a pracovníky pro týmovou práci, vyvažovat potřeby zúčastněných vlastníků, státních orgánů, managementu, pracovníků, dodavatelů a veřejnosti, péče o lidi, spravedlnost a průhlednost. ✓ zabezpečovat soulad mezi počtem a strukturou pracovních míst a počtem a strukturou v podniku, ✓ optimálně využívat pracovníky a formovat týmy, ✓ aplikovat efektivní styl vedení lidí a zdravé mezilidské vztahy, ✓ zajišťovat personální a sociální rozvoj pracovníků, ✓ dodržovat zákony v oblasti práce, zaměstnávání lidí a lidských práv. Ze základních cílů personální práce vyplývají úkoly ✓ Obecný úkol - sloužit tomu, aby byla firma výkonná a aby se její výkon neustále zlepšoval a její zdroje co nejlépe využívaly, tento úkol se konkrétněji naplňuje v rámci následujících hlavních úkolů: • usilovat o zařazování správného člověka na správnou práci a snažit se o to, aby byl neustále připraven přizpůsobovat se měnícím se požadavkům práce, • optimálně využívat lidské zdroje v podniku (optimálně využívat fond pracovní doby a schopnosti pracovníka), Obecný úkol, hlavní úkoly • formovat týmy, efektivní styl vedení lidí a zdravé mezilidské vztahy v podniku, • v zájmu motivovanosti a dobrého vztahu pracovníků k podniku realizovat jejich personální a sociální rozvoj pracovních schopností, osobnosti, sociálních vlastností a pracovní kariéry, což směřuje k vnitřnímu uspokojení z vykonané práce, ke snížení či dokonce ke ztotožnění individuálních zájmů a zájmů podniku i k uspokojování a rozvíjení materiálních a nemateriálních potřeb pracovníků. • dodržovat všechny zákony v oblasti práce, zaměstnávání lidí a lidských práv a vytvářet dobrou zaměstnavatelskou pověst podniku. Hlavní úkoly Úkoly v oblasti řízení lidských zdrojů 1. vytvářet v podniku prostředí, aby počet a struktura pracovních míst byly v dynamickém souladu s počtem a strukturou zaměstnanců, přičemž každé pracovní místo musí být obsazené zaměstnancem, který splní požadavky na výkon práce, zároveň však pracovní místo musí poskytovat zaměstnanci prostor na seberealizaci a při plnění cílů podniku dosáhnout i osobní cíle, 2. neustále rozvíjet lidské zdroje a vytvářet pro ně motivující pracovní a životní podmínky, což přispěje k plnění cílů podniku, 3. formovat týmy, efektivní styl vedení lidí a zdravé mezilidské vztahy v podniku, 4. pomáhat podniku přizpůsobovat se různým zájmům zainteresovaných osob - vlastníků, zaměstnanců, odborových organizací, zákazníků, dodavatelů, státní správy i samosprávy, 5. sledovat místní, celostátní i mezinárodní vývoj ovlivňující praxi zaměstnávání osob a interpretovat a objasňovat jeho důsledky pro strategii podniku, 6. v zájmu úspěšného fungování podniku poskytovat přímo anebo nepřímo potřebné služby. Úkoly v oblasti řízení lidských zdrojů Činnosti v oblasti lidských zdrojů 1. plánování pracovníků, 2. získávání a výběr pracovníků, 3. rozmísťování pracovníků, 4. hodnocení pracovníků, 5. hodnocení práce a popis pracovních míst, 6. odměňování, 7. podnikové systémy vzdělávání, 8. kolektivní vyjednávání, 9. sociální péče, 10. personální informační systém. Činnosti v oblasti lidských zdrojů 1. Plánování pracovníků - plánování potřeby pracovníků, jejich počtu, profesní a kvalifikační struktury a rozmístění. 2. Získávání a výběr pracovníků - určení způsobů a metod pokrytí potřeb pracovníků, zahrnuje metody vnějšího i vnitřního výběru pracovníků. 3. Rozmísťování pracovníků - přijímání, zařazování do pracovních činností, ukončování pracovního poměru, penzionování pracovníků. Činnosti v oblasti lidských zdrojů 4. Hodnocení pracovníků - pro potřeby personálního rozvoje a plánování osobního rozvoje pracovníků, vypracovat a realizovat účinné metody hodnocení zaměstnanců, hodnocení práce, popisu práce a pracovních míst, 5. Hodnocení práce a popis pracovních míst. 6. Odměňování - tvorba nástrojů pracovní motivace a podnikových systémů. 7. Podnikové systémy vzdělávání - jejich plánování, příprava a organizace. 8. Kolektivní vyjednávání - jednání zaměstnavatelů a odborů, příprava jednání, vedení pracovněprávních agend. 9. Sociální péče - organizace sociálních služeb, bezpečnost a ochrana zdraví při práci, zdravotní péče, kontrola pracovních podmínek, organizace aktivit volného času apod. 10. Personální informační systém - pro potřeby podniku i mimopodnikové orgány (personální administrativa). Činnosti v oblasti lidských zdrojů Základní činnosti personální práce - 8 1. plánování potřeby zaměstnanců, jejich počtu, profesní a kvalifikační struktury a jejich rozmístění, 2. získávání a výběr zaměstnanců, 3. rozmísťování zaměstnanců, 4. hodnocení zaměstnanců a práce, 5. vytváření správného a účinného systému motivace zaměstnanců – prosazovat diferenciaci v odměňování a využívat motivační a stimulační nástroje, 6. zabezpečení kolektivního vyjednávání – spolupráce s odbory při tvorbě kolektivních smluv, 7. vytváření podnikových sociálních služeb – bezpečnost a ochrana zdraví při práci, sociální a zdravotní péče o zaměstnance, rekreační, kulturní, sportovní služby pro zaměstnance, 8. prosazování úzké spolupráce a dobré komunikace všech útvarů podniku a všeobecnou informovanost shora dolů – spolupůsobení při vytváření podnikové kultury. Základní činnosti personální práce 1. Analýza pracovních míst, 2. Prognózovaní a plánování potřeby pracovních sil a pokrytí této potřeby, 3. Vyhledávání a získávání zaměstnanců, 4. Výběr a přijímání zaměstnanců, 5. Orientace a adaptace zaměstnanců, 6. Rozmísťovaní zaměstnanců, 7. Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců podniku, 8. Vytváření a realizace programů řízení a rozvoje organizace práce, 9. Vytváření a prosazování vhodných systémů hodnocení pracovního výkonu a postojů k práci, 10. Zabezpečování agendy penzionování a propouštění zaměstnanců, Personální činnosti Personální činnosti 11. Pomoc zaměstnancům při zpracování a realizaci plánů jejich kariéry, plánů jejich personálního a sociálního rozvoje. 12. Vytváření a realizace systémů odměňování zaměstnanců. 13. Spolupráce mezi podnikem a odbory. 14. Vytváření systémů projednávání disciplinárních záležitostí a stížností a péče o jejich fungování. 15. Zabezpečování podmínek pro tvorbu dobrých mezilidských vztahů. 16. Vytváření a prosazování programů, které se týkají bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců při práci. 17. Vytváření a realizace systémů sociální práce v podniku. Personální činnosti 18. Pomoc zaměstnancům při řešení osobních problémů, které by mohly ovlivnit jejich pracovní výkon. 19. Vytváření a zabezpečování systému komunikace se zaměstnanci. 20. Vytváření personálního informačního systému, zřizování, aktualizace a uchovávání dokumentů týkajících se jednotlivých zaměstnanců, zpracovávání příslušné statistiky a analýz poskytujících údajovou základnu a pomoc při rozhodovaní, zjišťování názorů a postojů zaměstnanců k aktuálním problémům a záměrům podniku. 21. Zabezpečování dodržování zákonů v oblasti práce, zaměstnávaní osob a lidských práv a vytváření dobré zaměstnanecké pověsti podniku. Děkuji za pozornost