Prezentace předmětu: PODNIKÁNÍ V CESTOVNÍM RUCHU Vyučující: Doc. Ing. Pavlína Pellešová, Ph.D. Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. Název prezentaceNázev projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 ZAMĚSTNANCI PODNIKU CESTOVNÍHO RUCHU. Péče o zaměstnance, jejich motivace a vzdělání, formy odměňování zaměstnanců. Pracovně právní vztahy, flexibilní formy práce. Obsah přednášky Péče o zaměstnance ✓ Vochozka, Mulač a kol. (2012) a Horalíková (2000) ✓ Péče o zaměstnance = dosahování příznivých hodnot všech proměnných, které ovlivňují zaměstnance v pracovním procesu při vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného výkonu: • pracovní doba, • pracovní prostředí, • bezpečnost a ochrana zdraví při práci, • pracovní vztahy apod. Motivace zaměstnanců ✓ je jednou z hlavních povinností správného zaměstnavatele a manažera, ✓ základní kámen úspěch a hybná síla rozvoje – vytvořit v zaměstnanci přesvědčení, že „on sám chce, ✓ důležité je motivovat lidi podle individuálního spektra jejich potřeb – nelze vypracovat jeden motivační systém, ✓ motivační programy by měli být rozdílné dle potřeb a požadavků jednotlivých úseků – KOL, 2008. ✓ prosazovat diferenciaci v odměňování a využívat motivační a stimulační nástroje - Kučerová, Strašík a Šebová, 2010), ✓ vzdělávání působí jako jeden z nejsilnějších prvků pozitivní motivace k práci, stability zaměstnanců a dobrého vztahu k firmě. Motivace zaměstnanců Motivační nástroje – Vaculka, Poláčková, Pešek a Hlinský (2008). ✓ vyhlášení nejlepšího zaměstnance (měsíce, čtvrtletí, roku) ✓ naturální odměny ✓ zaměstnanecké ceny za služby ✓ oslavy v hotelu - za sníženou cenu ✓ sportovní akce ✓ vouchery do domácího hotelu, ale i jinam - nová zkušenost a obohacení ✓ pochvala - nic nás nestojí a dokáže dělat zázraky ✓ kolektivní střediskové cíle ✓ brunch pro děti – neztratit zaměstnance na mateřské dovolené ✓ příspěvky na jazykové kursy ✓ permanentky ✓ peníze není hlavní motivace. Motivace zaměstnanců Finančně nenáročné motivační programy – Vaculka, Poláčková, Pešek a Hlinský (2008): ✓ permanentky do studií, ✓ vouchery na obědy, večeře, ✓ vyslání na stáže, ✓ vyslání na kurzy, ✓ poděkování před ostatními. Vzdělávání zaměstnanců Dvořáková (2012) a Malátek (2014) uvádějí mezi oblastí spadají následující personální činnosti Řízení pracovního výkonu a hodnocení zaměstnanců - zahrnuje: ✓ analýza a identifikace potřeb vzdělávání zaměstnanců a rozvoje managementu, plánování, příprava, organizace a hodnocení účinnosti vzdělávání a rozvoje zaměstnanců. ✓ celopodnikové a individuální vzdělávání – systematické rozvíjení procesu vzdělávání za účelem rozvoje jejich schopností, realizace jejich potenciálu a zvýšení jejich zaměstnatelnosti. ✓ rozvoj manažerů – k přispění cílů podniku. ✓ řízení kariéry – plánování a rozvíjení kariéry lidí s potenciálem. Vzdělávání zaměstnanců Vochozka, Mulač a kol. (2012, s. 220) a Horalíková (2000) ✓ Utváření, prohlubování a rozšiřování schopností zaměstnanců k vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného výkonu, Koubek (2009): ✓ Systematické vzdělávání pracovníků má být v podniku CR neustále se opakující proces, ✓ Zahrnuje: identifikaci potřeb vzdělávání pracovníků, plánování vzdělávání, realizaci procesu vzdělávání a vyhodnocení výsledků vzdělávání včetně účinnosti vzdělávacího programu, ✓ roli hrají personální agentury. Vzdělávání zaměstnanců Koubek (2009) – zahrnuje aktivity: a) přizpůsobování pracovních schopností měnícím se požadavkům pracovního místa, tj. prohlubování pracovních schopností, b) zvyšování použitelnosti pracovníků, rozšiřování pracovních schopností, c) rekvalifikační procesy, d) přizpůsobovat pracovní schopnosti nových pracovníků specifickým požadavkům daného pracovního místa, používané technice, technologii, stylu práce v podniku, apod., e) formování pracovních schopností v rámci moderní personální práce překračuje hranice pouhé odborné způsobilosti (kvalifikace) a stále více zahrnuje i formování osobnosti pracovníka. Hodnocení zaměstnanců Koubek (2009): ✓ při hodnocení pracovníků jsou důležité zpětná vazba, neformální vztahy, ✓ zpětná vazba slouží pro: zlepšení výkonu, určení výše odměny, pracovní zařazení, osobní odbornou přípravu, plánování pracovního postupu a rozvoje, odstranění nedostatků při výběru pracovníků, odstranění informačních nepřesností, odstranění chyb v rozvržení práce, stejné pracovní příležitosti, eliminace vnějších negativních vlivů. Hodnocení zaměstnanců Koubek (2009): ✓ hodnocení podle výsledků stanovených cílů, ✓ hodnocení na základě plnění norem, ✓ volný popis – je vhodný u hodnocení manažerů a tvůrčích pracovníků, ✓ hodnocení na základě kritických případů – jde o záznamy - informace o chování ilustrující výkon, ✓ hodnocení pomocí stupnice (stupnice může být číselná, grafická nebo slovní), ✓ checklist – dotazník ohledně chování pracovníka, ✓ metoda BARS (Behaviorally Anchored Rating Scales) tedy klasifikační stupnice podle hodnocení pracovního chování, ✓ metody založené na vytváření pořadí pracovníků dle výkonu, ✓ assessment center. Odměňování zaměstnanců Dvořáková (2012) a Malátek (2014) uvádějí mezi oblastí spadají následující personální činnosti Řízení odměňování – zahrnuje: ✓ Systémy odměňování – vytváření mzdových a platových struktur a systémů, které budou spravedlivé, srovnatelné, srozumitelné a průhledné. ✓ Zásluhové odměny – provázání peněžních odměn s výsledky, schopnostmi, velikostí přínosu, dovednostmi a úsilím. ✓ Nepeněžní odměny – uznání, vyšší odpovědnost a pravomoc, příležitost pocítit úspěch, příležitost k růstu. Odměňování zaměstnanců ✓ vychází ze zákonné povinnosti, slouží ale také k motivaci zaměstnanců, ✓ vychází ze mzdového systému a mzdové politiky, které vytváří vedení hotelu, ✓ mzdový systém zahrnuje mzdové formy: • základní mzdové formy (časová, úkolová mzda) a • doplňkové mzdové formy (osobní ohodnocení, prémie, bonus, provize, odměna, účast na výsledku) a • mohou být použity jako individuální nebo kolektivní. Odměňování zaměstnanců ✓ smyslem mzdových forem je vytvářet mzdu v závislosti na pracovním výsledku a pracovním chování, ✓ mzdové formy - Wagnerová, Lesáková a Šebestová (2005), Synek, Kislingerová a kol. (2010): • časová mzda, • úkolová mzda, • prémie, • odměna, • účast na výsledku hospodaření. Pracovně právní vztahy Dvořáková (2012) a Malátek (2014) uvádějí mezi oblastí spadají následující personální činnosti Pracovní vztahy – zahrnuje: ✓ kolektivní pracovní vztahy – řízení a udržování formálních a neformálních vztahů ✓ s odbory a jejich členy. ✓ zapojování a participace pracovníků – naslouchat pracovníkům, poskytovat jim in-formace a radit se s nimi o záležitostech společného zájmu. ✓ komunikace – vytváření a poskytování informací, které pracovníky zajímají. Pracovně právní vztahy ✓ vychází z platné legislativy, ✓ celá řada činností realizována dodavatelsky, např. průvodcovská činnost, doprava, apod. ✓ Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce upravuje právní vztahy vznikající při výkonu závislé práce mezi zaměstnanci a zaměstnavateli, smysl a účel zákona vyjadřují i základní zásady: • zvláštní zákonná ochrana postavení zaměstnance, • uspokojivé a bezpečné podmínky pro výkon práce, • spravedlivé odměňování zaměstnance, • řádný výkon práce zaměstnancem v souladu s oprávněnými zájmy zaměstnavatele, • rovné zacházení se zaměstnanci a zákaz jejich diskriminace. Pracovně právní vztahy ✓ zaměstnanec a zaměstnavatel § 6 a 7 zákoníku práce, ✓ zaměstnancem je fyzická osoba, která se zavázala k výkonu závislé práce v základním pracovněprávním vztahu, ✓ zaměstnavatelem je osoba, pro kterou se fyzická osoba zavázala k výkonu závislé práce v základním pracovněprávním vztahu. Vedoucími zaměstnanci zaměstnavatele se rozumějí zaměstnanci, kteří jsou na jednotlivých stupních řízení zaměstnavatele oprávněni stanovit a ukládat podřízeným zaměstnancům pracovní úkoly, organizovat, řídit a kontrolovat jejich práci a dávat jim k tomu účelu závazné pokyny. ✓ vedoucím zaměstnancem je nebo se za vedoucího zaměstnance považuje rovněž vedoucí organizační složky státu (§ 11). Pracovní poměr ✓ postup před vznikem pracovního poměru, ✓ jaké předpoklady jsou kladeny na fyzickou osobu požadavky zaměstnavatel, ✓ co smí zaměstnavatel vyžadovat před vznikem pracovního poměru, ✓ povinnost seznámit fyzickou osobu s právy a povinnostmi a povinnost zaměstnavatele … zajistit, aby se fyzická osoba před uzavřením pracovní smlouvy podrobila vstupní lékařské prohlídce, ✓ pracovní poměr - zakládá pracovní smlouvou mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, není-li v tomto zákoně dále stanoveno jinak (§ 33 zákoníku práce). Pracovní smlouva dle zákoníku práce obsahovat (§ 34 zákoníku práce): ✓ druh práce, který má zaměstnanec pro zaměstnavatele vykonávat, ✓ místo nebo místa výkonu práce, ve kterých má být práce podle písmene a) vykonávána, ✓ den nástupu do práce. Pracovní smlouva ✓ musí být uzavřena písemně, ✓ nenastoupí-li zaměstnanec ve sjednaný den do práce, aniž mu v tom bránila překážka v práci, nebo se zaměstnavatel do týdne nedozví o této překážce, může zaměstnavatel od pracovní smlouvy odstoupit, ✓ od pracovní smlouvy je možné odstoupit, jen dokud zaměstnanec nenastoupil do práce, ✓ odstoupení od pracovní smlouvy - dodržení písemné formy, ✓ každá smluvní strana musí obdržet jedno vyhotovení pracovní smlouvy, ✓ pravidelné pracoviště pro účely cestovních náhrad nesmí být sjednáno šířeji než jedna obec. Pracovní smlouva ✓ zkušební doba nesmí být dodatečně prodlužována, nesmí být sjednána delší, než je polovina sjednané doby trvání pracovního poměru, ✓ zkušební dobu je možné sjednat rovněž v souvislosti se jmenováním na vedoucí pracovní místo (§ 33 zákoníku práce), ✓ zkušební doba musí být sjednána písemně, nesmí být delší než: • 3 měsíce po sobě jdoucí ode dne vzniku pracovního poměru, • 6 měsíců po sobě jdoucích ode dne vzniku pracovního poměru u vedoucího zaměstnance (§ 35). Pracovní poměr ✓ § 36 zákoníku práce ✓ vzniká dnem, který byl sjednán v pracovní smlouvě jako den nástupu do práce nebo dnem, který byl uveden jako den jmenování na pracovní místo vedoucího zaměstnance, ✓ zaměstnavatel je povinen zaměstnance o obsahu pracovního poměru písemně informovat, a to nejpozději do 1 měsíce od vzniku pracovního poměru; to platí i o změnách těchto údajů. Pracovní poměr Informace musí obsahovat (§ 36 zákoníku práce): ✓ jméno, popřípadě jména a příjmení zaměstnance a název a sídlo zaměstnavatele, je-li právnickou osobou, nebo jméno, popřípadě jména a příjmení a adresu zaměstnavatele, je-li fyzickou osobou, ✓ bližší označení druhu a místa výkonu práce, ✓ údaj o délce dovolené, popřípadě uvedení způsobu určování dovolené,údaj o výpovědních dobách, ✓ údaj o týdenní pracovní době a jejím rozvržení, ✓ údaj o mzdě nebo platu a způsobu odměňování, splatnosti mzdy nebo platu, termínu výplaty mzdy nebo platu, místu a způsobu vyplácení mzdy nebo platu, ✓ údaj o kolektivních smlouvách. Pracovní poměr ✓ vysílá-li zaměstnavatel zaměstnance k výkonu práce na území jiného státu, je povinen jej předem informovat o předpokládané době trvání tohoto vyslání a o měně, ve které mu bude vyplácena mzda nebo plat - příkladem jsou průvodcovské služby, dopravní služby, ✓ při nástupu do práce musí být zaměstnanec seznámen s pracovním řádem a s právními a ostatními předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, jež musí při své práci dodržovat, ✓ zaměstnanec musí být také seznámen s kolektivní smlouvou a vnitřními předpisy. Pracovní poměr - povinnosti § 38 zákoníku práce: ✓ zaměstnavatel povinen přidělovat zaměstnanci práci podle pracovní smlouvy, platit mu za vykonanou práci mzdu nebo plat, vytvářet podmínky pro plnění jeho pracovních úkolů a dodržovat ostatní pracovní podmínky stanovené právními předpisy, smlouvou nebo stanovené vnitřním předpisem, ✓ zaměstnanec povinen podle pokynů zaměstnavatele konat osobně práce podle pracovní smlouvy v rozvržené týdenní pracovní době a dodržovat povinnosti, které mu vyplývají z pracovního poměru. Pracovní poměr - skončení ✓ zaniká smrtí zaměstnance, ✓ na dobu určitou končí také uplynutím sjednané doby, ✓ dle § 48 může být pracovní poměr rozvázán: • dohodou, • výpovědí – podrobněji § 5 , • okamžitým zrušením - podrobněji § 55, 56, • zrušením ve zkušební době, • hromadným propuštěním - podrobněji § 62. Zákaz výpovědi § 53 zákoníku práce, zakazuje se dát zaměstnanci výpověď: ✓ v ochranné době, to je v době, kdy je zaměstnanec uznán dočasně práce neschopným, ✓ při výkonu vojenského cvičení nebo služby v operačním nasazení, ✓ v době, kdy je zaměstnanec dlouhodobě plně uvolněn pro výkon veřejné funkce, ✓ v době, kdy je zaměstnankyně těhotná nebo kdy zaměstnankyně čerpá mateřskou dovolenou nebo kdy zaměstnankyně nebo zaměstnanec čerpají rodičovskou dovolenou, ✓ v době, kdy je zaměstnanec, který pracuje v noci, ✓ uznán na základě lékařského posudku vydaného poskytovatelem pracovně lékařských služeb dočasně nezpůsobilým pro noční práci. Okamžité zrušení pracovního poměru Zaměstnavatel může výjimečně podle § 55 tehdy: ✓ byl-li zaměstnanec pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin k nepodmíněnému trestu odnětí svobody na dobu delší než 1 rok, nebo byl-li pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin spáchaný při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním k nepodmíněnému trestu odnětí svobody na dobu nejméně 6 měsíců, ✓ porušil-li zaměstnanec povinnost vyplývající z právních předpisů vztahujících se k jím vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem. Okamžité zrušení pracovního poměru Zaměstnanec může podle § 5 jestliže: ✓ podle lékařského posudku vydaného poskytovatelem pracovně lékařských služeb nebo rozhodnutí příslušného správního orgánu, který lékařský posudek přezkoumává, nemůže dále konat práci bez vážného ohrožení svého zdraví a zaměstnavatel mu neumožnil v době 15 dnů ode dne předložení tohoto posudku výkon jiné pro něho vhodné práce, ✓ zaměstnavatel mu nevyplatil mzdu nebo plat nebo náhradu mzdy nebo platu anebo jakoukoli jejich část do 15 dnů po uplynutí období splatnosti (§ 141 odst. 1). Dohody o pracích mimo pracovní poměr ✓ Dohoda o provedení práce (§ 75): • rozsah práce, na který se dohoda o provedení práce uzavírá, nesmí být větší než 300 hodin v kalendářním roce, • započítává se také doba práce konaná zaměstnancem pro zaměstnavatele v témže kalendářním roce na základě jiné dohody o provedení práce, • v dohodě o provedení práce musí být uvedena doba, na kterou se tato dohoda uzavírá. Dohody o pracích mimo pracovní poměr ✓ Dohoda o pracovní činnosti (§ 76): • může zaměstnavatel s fyzickou osobou uzavřít, i když rozsah práce nebude přesahovat v témže kalendářním roce 300 hodin, • dodržování sjednaného a nejvýše přípustného rozsahu poloviny stanovené týdenní pracovní doby se posuzuje za celou dobu, na kterou byla dohoda o pracovní činnosti uzavřena, • nejdéle však za období 52 týdnů, • v dohodě musí být uvedeny sjednané práce, sjednaný rozsah pracovní doby a doba, na kterou se dohoda uzavírá. Pracovní doba a doba odpočinku § 78 zákoníku práce vymezuje: ✓ pracovní dobu, kterou je doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat pro zaměstnavatele práci, a doba, v níž je zaměstnanec na pracovišti připraven k výkonu práce podle pokynů zaměstnavatele, ✓ dobou odpočinku je doba, která není pracovní dobou, ✓ prací přesčas je práce konaná zaměstnancem na příkaz zaměstnavatele nebo s jeho souhlasem nad stanovenou týdenní pracovní dobu vyplývající z předem stanoveného rozvržení pracovní doby a konaná mimo rámec rozvrhu pracovních směn, ✓ noční prací je práce konaná v noční době; noční doba je doba mezi 22. a 6. hodinou. Pracovní doba § 78-85 zákoníku práce: ✓ týdenní pracovní doba – délka činí 40 hodin týdně, ✓ kratší pracovní doba – směna nesmí přesáhnout 12 hodin, ✓ pružné rozvržení pracovní doby- zahrnuje časové úseky základní a volitelné pracovní doby. ✓ každý pracovník má nárok na přestávku v práci a bezpečnostní přestávku. Nejdéle po 6 hodinách nepřetržité práce je podle § 88 povinen zaměstnavatel poskytnout zaměstnanci přestávku v práci na jídlo a oddech v trvání nejméně 30 minut; mladistvému zaměstnanci musí být tato přestávka poskytnuta nejdéle po 4,5 hodinách nepřetržité práce. BOZP ✓ Bezpečnost a ochranu zdraví při práci upravuje Hlava I zákoníku práce, ✓ zaměstnavatel je povinen zajistit podle § 101 bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví, která se týkají výkonu práce, ✓ zaměstnavatel je povinen informovat o rizicích a přijatých opatřeních, které získal od jiných zaměstnavatelů, vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a přijímáním opatření k předcházení rizikům. BOZP ✓ § 104 zákoníku práce upravuje osobní ochranné pracovní prostředky, pracovní oděvy a obuv, mycí, čisticí a dezinfekční prostředky a ochranné nápoje, ✓ vláda stanoví nařízením bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků a ochranných nápojů, ✓ poskytování osobních ochranných pracovních prostředků nesmí zaměstnavatel nahrazovat finančním plněním, ✓ v prostředí, v němž oděv nebo obuv podléhá při práci mimořádnému opotřebení nebo znečištění nebo plní ochrannou funkci, přísluší zaměstnanci od zaměstnavatele jako osobní ochranné pracovní prostředky též pracovní oděv nebo obuv. Odměňování za práci ✓ § 109 zákoníku práce - za vykonanou práci přísluší zaměstnanci podle mzda, plat nebo odměna z dohody za podmínek stanovených tímto zákonem, nestanoví-li tento zákon nebo zvláštní právní předpis jinak, ✓ § 110 - za stejnou práci nebo za práci stejné hodnoty přísluší všem zaměstnancům u zaměstnavatele stejná mzda, plat nebo odměna z dohody, ✓ mzda a plat se poskytují podle složitosti, odpovědnosti a namáhavosti práce, podle obtížnosti pracovních podmínek, podle pracovní výkonnosti a dosahovaných pracovních výsledků, ✓ minimální mzda (§ 111) - nejnižší přípustná výše odměny za práci v základním pracovněprávním vztahu podle § 3. Mzda, plat nebo odměna z dohody nesmí být nižší než minimální mzda. Mzda ✓ mzda - § 113 zákoníku práce, sjednává se ve smlouvě nebo ji zaměstnavatel stanoví vnitřním předpisem anebo určuje mzdovým výměrem, není-li v odstavci 2 stanoveno jinak. Mzda musí být sjednána, stanovena nebo určena před začátkem výkonu práce, za kterou má tato mzda příslušet, ✓ Zákoník práce rozlišuje (§ 114-120): • mzda nebo náhradní volno za práci přesčas mzda, náhradní volno nebo náhrada mzdy za svátek, • mzda za noční práci, • mzda a příplatek za práci ve ztíženém pracovním prostředí, • mzda za práci v sobotu a v neděli, • neturální mzda, • mzda při uplatnění konta pracovní doby. Mzda, plat ✓ plat - § 122 zákoníku práce určuje zaměstnanci zaměstnavatel, není-li v odstavci 2 stanoveno jinak, ✓ dále upravuje: • platové tarify, • příplatek za vedení, příplatek za noční práci, • příplatek za práci v sobotu a neděli, • plat nebo náhradní volno za práci přesčas, • příplatek za práci ve ztíženém pracovním prostředí, • zvláštní příplatek, příplatek za rozdělenou směnu, osobní příplatek, • příplatek za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah, • specializační příplatek pedagogického pracovníka, • odměna, cílová odměna, • plat nebo náhradní volno za práci ve svátek, • platový výměr. Srážky z příjmu z prac.-právního vztahu § 147 - smí zaměstnavatel srazit zaměstnanci jen: ✓ daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, ✓ pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na všeobecné zdravotní pojištění, ✓ zálohu na mzdu nebo plat, kterou je zaměstnanec povinen vrátit proto, že nebyly splněny podmínky pro přiznání této mzdy nebo platu, ✓ nevyúčtovanou zálohu na cestovní náhrady, popřípadě jiné nevyúčtované zálohy poskytnuté zaměstnanci k plnění jeho pracovních úkolů, ✓ náhradu mzdy nebo platu za dovolenou, na niž zaměstnanec ztratil právo nebo na niž mu právo nevzniklo, a náhradu mzdy nebo platu, na niž zaměstnanci právo nevzniklo. Flexibilní formy práce ✓ Jedním z řešení humanizace práce jednotlivých zaměstnanců je zavedení flexibilních forem pracovního času (Kučerová a Šmardová, 2016), ✓ plný pracovní úvazek - práce zaměstnance týdenní pracovní dobu v délce 40 hodin týdně. (viz zákoník práce), ✓ částečný pracovní úvazek - vzniká, pokud zaměstnanec pracuje na poloviční, respektive zkrácený pracovní úvazek, ✓ u sezónních prací - pracovní smlouva uzavřena na několik měsíců v roce, v době sezóny, například obsluha vleků, ✓ práce na směny je nejběžnější formou zařazení zaměstnanců v hotelově restauračních podnicích CR, jedná se o třísměnný provoz. Flexibilní formy práce ✓ dělená služba - pokud se služba zákazníkům neposkytuje v průběhu celého dne, ale jen ve vymezených hodinách, například snídaně a večeře v hotelu, ✓ pohyblivá pracovní doba nejvíce zohledňuje potřeby zaměstnanců v podnicích cestovního ruchu, například manažeři podniku, ✓ hodinová práce - krátkodobé pracovní nasazení pomocných zaměstnanců v případě velkých výkyvů ve výkonech podniku nebo práceschopnosti stálého zaměstnance, obvykle jsou to práce trvající déle než 4 hodiny. Děkuji za pozornost