Prezentace předmětu: PODNIKÁNÍ V CESTOVNÍM RUCHU Vyučující: Doc. Ing. Pavlína Pellešová, Ph.D. Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. Název prezentaceNázev projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 PODNIKATELSKÁ ETIKAA SPOLEČENSKY ODPOVĚDNÉ PODNIKÁNÍ V PODMÍNKÁCH CESTOVNÍHO RUCHU . Etika, etický kodex, význam podnikatelské etiky v podnikatelské praxi, příklady vybraných etických kodexů ve vybraných oblastech cestovního ruchu Obsah přednášky Etika - podnikatelská etika Nečadová (2014): ✓ etika (ethos - mrav) - nazývaná teorií morálky, zabývá se zkoumáním morálky případně morálně závažného jednání a norem. ✓ Podnikatelská etika = etika podnikání - zahrnuje morální zásady a normy, které usměrňují chování ve světě podnikání (např. spravedlnost, poctivost, serióznost apod.). ✓ zabývá se oblastí lidského počínání, jehož účastníci většinou nepožívají statut profesionálů a jehož motivy jsou pokládány za poněkud méně ušlechtilé (Šroněk, 1995), ✓ poslání podnikatelské etiky - zabývat se otázkami, zda konkrétní podnikatelské aktivity jsou přijatelné, či nikoli, zda jsou „dobré“ či „špatné“, zda jsou správné či nesprávné, Podnikatelská etika ✓ obsahem podnikatelské etiky by měla být „reflexe etických principu do veškerých podnikatelských činností, zahrnující individuální a korporativní hodnoty - Strakoš (2009), ✓ etický rozměr vnějších vztahů firmy se projevuje ve všech formách její vnější komunikace: • k zákazníkovi, • k dodavatelům, • ke konkurenci, • k bezprostřednímu okolí firmy, • ke společnosti jako celku. Podnikatelská etika ✓ Etický kodex může upravovat mimo vnitřní vztahy ve firmě i např. (Škubna, 2013): • vztahy vůči státu, vládě a místním orgánům, • vztahy k životnímu prostředí, • vztahy ke konkurenci, • vztahy k odběratelům, • vztahy k dodavatelům, • vztahy k zákazníkům • vztahy k majitelům, investorům. Podnikatelská etika Podnikatelská etika Etika se dělí na další disciplíny: ✓ etiku pozitivní – ta se především zabývá zkoumáním stávající stavu, ✓ etiku normativní – zkoumá stávající stav ve spojitosti s optimálním stavem, ✓ etiku ctnosti, ✓ etiku povinnosti, ✓ etiku užitku, ✓ etiku odpovědnosti. Stanovené hodnoty v oblasti cestovního ruchu: ✓ slušné chování - ujasnit pravidla oblékání. ✓ respektovat lidská práva - trvat na dodržování zákona a přepisů. ✓ budování dobrých vztahů se zákazníky a dodavateli - dodržovat platební a jiné závazky. ✓ zakázat úplatky – popř. určit postihy a řešení při výskytu úplatků, dodržovat pravidla poctivé soutěže. ✓ stanovit, jak bude zacházeno s vnitřními údaji - ochrana dat, postihy za vynesení informací. Podnikatelská etika Zásad etikety (MMR): ✓ slušnost ✓ zdvořilost, ✓ takt, ✓ etické cítění – vkus, ✓ http://www.mmr.cz/getmedia/29ef96b4-5c47-41d0-861e-e79a5c5aa057/GetFile46.pdf. Podnikatelská etika ✓ důvěra zaměstnanců k firmě, ✓ spokojenost zákazníků, ✓ získání investorů, ✓ získání konkurenční výhody, ✓ snížení nákladů, ✓ posílení image firmy. Podnikatelská etika – dopady na podnik ✓ Přesnost – poskytování informací CK o svých službách budou pravdivé a přesné s ohledem na zákazníka, ✓ Zveřejnění – CK poskytne písemně na základě žádosti klienta kompletní informace o zájezdu, ceně, místu, dopravě a další, ✓ Vstřícnost – rychlost a vstřícná reakce zaměstnanců na jakékoliv stížnosti svých klientů, ✓ Spolupráce – zavázání se kooperovat s ostatními CK, agenturami a organizacemi jednajícími v oblasti cestovního ruchu. ✓ Důvěrnost – osobní údaje jsou důvěrnými informacemi, které nejsou do-voleny sdělovat neoprávněným osobám, apod. Podnikatelská etika ✓ soubory pravidel a zásad, kterými by se příslušné subjekty měly řídit, upravují etickou stránku činnosti daného subjektu, ✓ obsahují návod, jak postupovat, co je v jejich rámci možné, stanovují normy pro dané činnosti, ✓ vypracovávají je profesionální asociace, hospodářská sdružení i jednotlivé hospodářské, ✓ navazují na zákony tam, kde zákonná úprava není nezbytná obvykle zavazují ty, na něž se vztahují, k dodržování příslušných zákonů. Etický kodex ✓ v oblasti cestovního ruchu a rekreace prakticky existují doslova tisíce etických kodexů, které jsou zaměřeny na hostitelské komunity, vlády, poskytovatele služeb, jednotlivé firmy a turisty po celém světě. Velká většina z nich je vázána na specifické aktivity (Fennell a Malloy, 2007), ✓ etický kodex třem hlavním cílům, které jsou následující (Fennell, 2006): a) stanovit morální hodnoty uznávané společností, b) sdělit očekávání organizace vůči zaměstnancům, c) dokázat zaměstnancům i veřejnosti, že organizace funguje v rámci specifických etických hodnot. Etický kodex ✓ základní psané nebo nepsané zásady vhodného chování a činnosti, obecné nebo specifické pro daný obor činnosti. ✓ dokument stanovující základní principy etického chování. ✓ Univerzálním etickým kodexem cestovního ruchu se stal v roce 1999 Globální etický kodex cestovního ruchu Světové organizace cestovního ruchu. Etický kodex Globální etický kodex cestovního ruchu ✓ shrnuje zásady chování a činnosti nejen pro podnikatele v cestovním ruchu, ale i návštěvníky (SOCR ČR, 2010), ✓ stanoví rámec pro zodpovědný a udržitelný rozvoj cestovního ruchu, ✓ důvod vydání - minimalizace negativních dopadů cestovního ruchu na životní prostředí a kulturní dědictví v budoucnosti a maximalizaci přínosů pro obyvatele destinací. Etický kodex AHR ČR (2006) ✓ Asociace a jeho členové se tímto dokumentem zavazují k aktivní účasti při hledání forem a cest, vedoucích k optimalizaci podmínek pro výkon podnikatelských činností v oboru pohostinství a ubytovacích služeb, a tím i podpoře rozvoje cestovního ruchu jako významného faktoru udržitelného rozvoje. Etické kodexy v ubytovacích službách Etický kodex AHR ČR ✓ věnuje zvýšenou pozornost informování veřejnosti o poskytovaných kvalitních stravovacích a ubytovacích službách svých členů, ✓ s tím souvisí výkon či účast firmy na veřejně prospěšných kulturních a společenských akcích a poskytování informací o jejich konání médiím a sekretariátu asociace pro jejich širší uplatnění, ✓ kroky, které povedou ke zlepšení dobrého jména oborů pohostinství, ubytovacích služeb a cestovního ruchu. Etické kodexy v ubytovacích službách Etický kodex AHR ČR ✓ zákazník má právo zakoupit zboží či službu v kvalitě odpovídající předpisům, standardům a normám, ✓ zákazníkům jsou mu poskytovány pravdivé informace o druhu a úrovni poskytovaných služeb či zboží, s jasně deklarovaným druhem, množstvím, cenou zboží či služby a podmínkami nákupu/prodeje a nákladech s ní spojených, ✓ člen nediskriminuje zákazníka dle jeho národnosti, pohlaví, barvy pleti, politické příslušnosti, sexuální orientace či náboženství. Etické kodexy v ubytovacích službách Etický kodex AHR ČR Neetické praktiky: ✓ neoznačení ubytovacího zařízení dle kategorizace a klasifikace, ✓ označení ubytovacího zařízení vyšší třídou (*) než odpovídá skutečnému stavu, ✓ poskytnutí ubytování v rozporu s rezervací, ✓ nezajištění stravování, které bylo sjednáno ve smlouvě, ✓ nedostatky ve vybavení pokoje, ✓ nefunkční zařízení na pokoji, ✓ poškozené pokoje, ✓ nedostatečný úklid pokoje, ✓ výskyt hmyzu, apod. Etické kodexy ve stravovacích službách ✓ za stravovací služby se považují takové služby, které jsou poskytované v objektech stravovacího zařízení dělícího se na fast food restaurace a na klasické restaurace - jsou určené k delšímu pobytu hosta, ✓ Etický kodex AHR ČR - zabránit některým neetickým jednáním při provozování stravovací služeb. Neetické praktiky: ✓ neprofesionální přístup k zákazníkům, ✓ nepříjemné chování personálu, neochota obsloužit zákazníka, ✓ dlouhá čekací doba na obsluhu, ✓ podávání nedostatečně teplého až vychladlého pokrmu, ✓ užívání nekvalitních či zkažených surovin pro přípravu pokrmu, ✓ šizení hostů při placení, uplatňování dvojích cen, ✓ poškozování zákazníka v gramážích podávaných pokrmů a v mírách nápojů, ✓ špinavé prostředí a vybavení stravovacího zařízení, apod. Etické kodexy ve stravovacích službách Definice: ✓ CK = podnikatel, který je na základě koncese oprávněn nabízet a prodávat zájezdy, na rozdíl od CA, která na základě volné živnosti, může zprostředkovat zájezdy pro CK, které mají oprávnění k podnikání. Etické kodexy cestovních kanceláří a agentur ✓ etický kodex - Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) - člen ctí zákony, jiné předpisy či normy, které upravují chování a jednání subjektů působících v cestovním ruchu, a vykonává svoji činnost erudovaně a čestně, v souladu s dobrými mravy, stanovami AČCKA a tímto Etickým kodexem, ✓ člen nespolupracuje s institucemi a podnikatelskými subjekty, jejichž činnost je v rozporu s právním řádem České republiky a dobrými mravy. Etické kodexy cestovních kanceláří a agentur ✓ Morální kodex - ACK ČR (2011) - členové budou ve své činnosti s nejlepším vědomím a svědomím dodržovat ustanovení tohoto Kodexu zejména proto, aby klientům bez zbytečného odkladu bylo umožněno získat stanovisko k předložené otázce, námětu, problému či reklamaci, byly udržovány korektní vztahy mezi členy ACK a jejich obchodními partnery a klienty i mezi členy samotnými navzájem apod. Etické kodexy cestovních kanceláří a agentur ✓ etický nebo morální kodex má předcházet některým neetickým aktivitám např.: • neodečtení částky ceny povinného cestovního pojištění (i v případě vlastního pojištění klienta), • poplatky za změnu jména účastníků zájezdu, které jsou několikanásobně vyšší, než skutečné náklady na provedení úkonu, Etické kodexy cestovních kanceláří a agentur ✓ ubytování klienta v jiném ubytovacím zařízení, než je stanoveno ve smlouvě, ✓ neuznávání reklamací, ✓ vymlouvání se na neznalost času odletů, zatajovaní informací zákazníkovi, apod. Etické kodexy cestovních kanceláří a agentur ✓ dopravní služby - významná a rozsáhlá součást sektoru služeb, ale také základní podmínka realizace cestovního ruchu, ✓ dopravní služby lze dělit na: 1. služby letecké dopravy, 2. železniční dopravy, 3. silniční dopravy, 4. námořní a vnitrozemské vodní dopravy, 5. vertikální dopravy (lanovky a vleky), 6. dopravy v terénu (chůze, koně, velbloudi, osli, aj.), 7. kosmické dopravy a služby podpůrné. Etické kodexy v dopravních službách Etické kodexy v dopravních službách ✓ v praxi v ČR např. v oblasti železniční dopravy: • Etický kodex zaměstnance ČD Cargo, • Etický kodex zaměstnance státní organizace Správa železniční dopravní cesty. Etické kodexy v dopravních službách ✓ Ustanovení Evropské dohody o práci posádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě (AETR) - stanovuje dobu řízení, dobu odpočinku řidiče atd. a v letecké dopravě zdůrazňuje tzv. Varšavskou smlouvu, která má nejblíže k vymezení etické odpovědnosti letecké společnosti, ✓ každá letecká společnost má svůj etický kodex. Neetické praktiky v dopravních službách: ✓ poskytnutí dopravy v nižší třídě dopravního prostředku, než bylo domluveno, ✓ změna dopravního prostředku, ✓ nedostatečná obsluha cestujícího během cesty, ✓ chybějící transfer z letiště nebo nádraží do ubytovacího zařízení, ✓ odmítnutí nastoupení cestujícího na palubu v důsledku strategie yield managementu letecké společnosti, ✓ preferování zisku před spokojeností zákazníka, apod. Etické kodexy v dopravních službách Etické kodexy v průvodcovské činnosti ✓ průvodce cestovního ruchu - vedoucího zájezdu, doprovod zájezdu, místní zástupce, místní průvodce cestovního ruchu, animátor, hosteska, horský průvodce, sportovní instruktor, průvodce okružní plavby, ✓ etický kodex průvodců cestovního ruchu vydává Asociace průvodců ČR - každý žadatel se v žádosti zavazuje k dodržování etického kodexu Asociace průvodců České republiky. ✓ Musí poskytovat profesionální služby návštěvníkům v péči a odpovědnosti. Poskytovat objektivní informace o navštíveném místě bez předsudků a propagandy. ✓ Zaručit, jak jen je možné, že prezentované skutečnosti jsou pravdivé a jasně odlišit pravdu od výmyslů, pověstí, tradic, nebo úsudků. ✓ Vystupovat nestranně a slušně při všech jednáních se všemi, kdo sjednávají průvodcovské služby a se všemi kolegy pracujícími ve všech odvětvích cestovního ruchu apod. Etické kodexy v průvodcovské činnosti Neetické chování - neetické aktivit: ✓ ohrožení života, zdraví nebo majetku účastníků, ✓ neetické chování vůči účastníkům (netaktnost, neslušnost, nezdvořilost, nerozhodnost, nedochvilnost, nepřesnost apod.), Etické kodexy v průvodcovské činnosti ✓ nedodržování závazného programu, ✓ neposkytnutí potřebných či podstatných informací, ✓ neschopnost řešit mimořádné události, ✓ ignorace stížností či reklamací, atd. Etické kodexy v průvodcovské činnosti Návštěvnické aktivity (Horner a Swarbrooke, 2003): ✓ muzea, galerie ✓ hrady ✓ zámky ✓ katedrály ✓ kostely, ✓ zábavní parky, ✓ speciální události a festivaly Etické kodexy návštěvnických atraktivit ✓ vymezeny okruhy, které jsou považovány za nejdůležitější, ✓ ochrana spotřebitele vychází z principu boje proti nepoctivosti, která zahrnuje výrobu a prodej vadných nebo škodlivých předmětů, poskytování nekvalitních služeb, klamavou nebo nemravnou reklama a nečestnou konkurenci, ✓ každý spotřebitel se může bránit tím, že vybrané neetické praktiky oznámí České obchodní inspekci - kontroluje právnické a fyzické osoby poskytující služby nebo vyvíjející jinou podobnou činnost na vnitřním trhu apod. Zákon o ochraně spotřebitele Vybrané zdroje ✓ SOCR ČR, 2010. Globální etický kodex cestovního ruchu Světové organizace cestovního ruchu (UNWTO). [online] 2017 [cit. 2017-11-05]. Dostupné z: http://www.socr.cz/clanek/clanek-5025/ ✓ STRAKOŠ, M., 2009. Principy a nástroje podnikatelské etiky. Diplomová práce, Praha: UK v Praze. [online] 2017 [cit. 2017-11-05]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/download/120115733 ✓ ŠMÍDOVÁ, I., 2013. Etika podnikání firem v cestovním ruchu. Brno: Provozně ekonomická fakulta. [online] 2017 [cit. 2017-11-02]. Dostupné z: http://docplayer.cz/18211104-Etika-podnikani-firem-v-cestovnim-ruchu.html ✓ ŠRONĚK, I., 1995. Etiketa a etika v podnikání. Praha: Management Press. ISBN 80-85603-94-2. Děkuji za pozornost