Politika soudržnosti  Jedna z nejdůležitějších politik EU (cca 35 % rozpočtových výdajů).  Má svou regionální, sociální a hospodářskou dimenzi  Počátky této politiky lze spatřovat ve formulování nadnárodní regionální politiky v průběhu 60-70. let minulého století.  CÍL: podpora rozvoje problémových regionů, která je doprovázena snahou snižovat rozdíly mezi jednotlivými regiony.  Je zajišťována celou řadou právních aktů (nařízení), které vycházejí ze Smlouvy o fungování EU.  Subjekty regionální politiky na úrovni EU: Evropská komise (Generální ředitelství pro regionální politiku a soudržnost), Rada, Evropský parlament, Výbor regionů, EIB.  byla vytvořena před více než 25 lety s cílem mít k dispozici jednotné členění územních jednotek pro regionální statistiky v EU 1. NUTS 1 (buď země, nebo velké regiony – v případě ČR je 1) 2. NUTS 2 (středně velké regiony, nejdůležitější ze všech úrovní, protože je důležitá pro čerpání ze strukturálních fondů. Nazývají se také jako regiony soudržnosti – v EU 271, v ČR 8) 3. NUTS 3 (v ČR kraje – 14) 4. LAU 1 (v ČR okresy - 77) 5. LAU 2 (v ČR obce – 6249 ) Klasifikace regionů NUTS Regiony NUTS v ČR Etapy formování politiky soudržnosti  1958-1973: individuální přístup k regionální politice bez jakékoliv koordinace na nadnárodní úrovni.  1974-1985: dochází k nastartování regionální politiky (1975-vzniká ERDF).  1986-1993: výrazné posílení významu regionální politiky v politikách EU. V roce 1988 byla uskutečněna reforma regionální politiky a zavedena strukturální politika. Definice pěti cílů strukturální politiky.  1994-1999: další prohlubování spolupráce v oblasti regionální politiky. Rozšíření pětice cílů o cíl šestý.  2000- Reforma politiky soudržnosti - snížení počtu cílů na tři. Principy politiky soudržnosti  Princip koncentrace  Princip adicionality (doplňkovosti)  Princip partnerství  Princip programování  Princip monitorování a vyhodnocování  Princip subsidiarity  Princip solidarity Princip koncentrace  předpokládá koncentraci úsilí do oblastí, kde se očekává nejvyšší zhodnocení. Jde o to, aby finanční prostředky fondů byly využívány pouze k realizaci předem stanovených cílů co nejúčelněji na projekty přinášející maximální efekt pro postižený region a nebyly zbytečně rozmělňovány na řadu drobnějších a méně významných akcí. Princip adicionality  má zajistit, aby financování ze strukturálních fondů nebylo využito jako náhrada národních strukturálních subvencí. Tento princip tedy stanovuje, že prostředky z fondů Unie pouze doplňují výdaje členských států, přičemž státní výdaje musí v případě poskytnutí podpory zůstat alespoň na stejné úrovni jako předtím (např. nelze snížit ve státním rozpočtu výdaje na dopravní infrastrukturu v důsledku podpory tohoto okruhu investic z EU). Princip partnerství  jeho uplatnění hraje při výběru projektů rozhodující roli. Daný princip předpokládá úzkou spolupráci jednak mezi Evropskou komisí a odpovídajícími orgány na národní, regionální a místní úrovni určenými každým členským státem, jednak také mezi subjekty, jenž se na čerpání finančních prostředků podílejí, a to ve všech etapách přípravy a realizace podpůrných programů. Princip programování  klade důraz na komplexní přístup k řešení problémových regionů. Dotační politika, tedy již není plošná, tak jako tomu bylo do přijetí těchto principů, ale je soustředěna do přijatých programů dle priorit, cílů, geografického vymezení apod. Prostředky fondů jsou alokovány na základě víceletých a víceoborových programů předkládaných Evropské komisi vládou členské země, nikoliv na základě jednotlivých projektů. Princip monitorování  zahrnuje průběžné sledování a vyhodnocování prováděných opatření a celkové efektivnosti vynakládaných finančních prostředků. Před schválením projektu je vyžadováno podrobné hodnocení jeho dopadů, pak následuje průběžné monitorování realizace projektu a nakonec zhodnocení skutečných přínosů projektu. Cíle politiky soudržnosti v letech 2000-2006 o Cíl 1: zahrnoval pouze regiony, jejichž HDP/obyv. nedosahuje výše 75 % průměru Unie a s vysokou nezaměstnaností. o Cíl 2: zahrnoval regiony, které vyžadují rozsáhlou ekonomickou a sociální transformaci (tj. regiony postižené změnami v sektoru průmyslu, služeb a rybolovu, upadající venkovské oblasti a městské oblasti postižené ztrátou ekonomických aktivit). o Cíl 3: byl zaměřen na rozvíjení aktivit, jež se týkají lidských zdrojů (modernizace systémů vzdělávání a odborné přípravy). Nástroje politiky soudržnosti v letech 2000-2006  Strukturální fondy Evropské unie Evropský fond regionálního rozvoje (ERDF) Evropský sociální fond (ESF) Usměrňovací sekce Evropského zemědělského záručního a usměrňovacího fondu (EAGGF) Finanční nástroj na podporu rybolovu (FIFG)  Kohezní fond  Evropská investiční banka Strukturální fondy podle výdajů na strukturální a regionální politiku v letech 2000-2006 ESF 30% EAGGF 18%FIFG 3% ERDF 49% Příjemci v mil. euro Finanční nástroje v letech 2007-2013  Strukturální fondy EU určeny regionům Evropský fond regionálního rozvoje Evropský sociální fond  Fond soudržnosti určen státům Finanční nástroje v letech 2014-2020  Evropské strukturální a investiční fondy EU Evropský fond regionálního rozvoje Evropský sociální fond Fond soudržnosti Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova Evropský námořní a rybářský fond Strukturální fondy  jsou určeny pro chudší nebo jinak znevýhodněné regiony (např. venkovské a problémové městské oblasti, upadající průmyslové oblasti, oblasti s geografickým nebo přírodním znevýhodněním, jako například ostrovy, hornaté oblasti, řídce osídlené oblasti a pohraniční regiony). Existují dva strukturální fondy Evropský fond regionálního rozvoje (ERDF nebo česky EFRR)  Od roku 1975  podporovány jsou investiční (infrastrukturní) projekty, jako např. výstavba silnic a železnic, odstraňování ekologických zátěží, budování stokových systémů, výstavby poldrů a úpravy koryt řek, podpora inovačního potenciálu podnikatelů, podpora začínajícím podnikatelům, rozvoj a obnova sportovních areálů využitelných pro cestovní ruch, rekonstrukce kulturních památek, využívání obnovitelných zdrojů energie, výsadba regenerační zeleně, ekologické a energeticky efektivní sanace bytových domů, výstavba či oprava infrastruktury pro poskytování zdravotní péče, investice do dopravní a technické infrastruktury průmyslových zón, zavádění služeb elektronické veřejné správy, posilování spolupráce podnikatelů v příhraničních regionech, modernizace systému krizového managementu apod. Evropský sociální fond (ESF)  podporovány jsou neinvestiční (neinfrastrukturní) projekty, jako např. rekvalifikace nezaměstnaných, speciální programy pro osoby se zdravotním postižením, děti, mládež etnické menšiny a další znevýhodněné skupiny obyvatel, tvorba inovativních vzdělávacích programů pro zaměstnance, podpora začínajícím OSVČ, rozvoj institucí služeb zaměstnanosti, rozvoj vzdělávacích programů včetně distančních forem vzdělávání, zlepšování podmínek pro využívání ICT pro žáky i učitele, zvyšování kompetencí řídících pracovníků škol a školských zařízení v oblasti řízení a personální politiky, zavádění a modernizace kombinované a distanční formy studia, stáže studentů, pedagogů a vědeckých pracovníků v soukromém a veřejném sektoru apod. Kohezní fond  Založen v roce 1993 na základě Maastrichtské smlouvy.  Nepatří mezi strukturální fondy.  Jeho posláním je přispět k urychlenému rozvoji nejméně rozvinutých zemí Unie tak, aby tyto byly schopny plnit konvergenční kritéria pro vstup do eurozóny.  Jedná se o finančně náročné investiční projekty  Poskytuje finanční prostředky členským státům EU, jejichž HNP/obyv. je nižší než 90 % průměru EU a které mají program vedoucí ke splnění podmínek hospodářské konvergence.  Tyto finanční prostředky nahrazují národní zdroje.  Prostředky z tohoto fondu plynou na akce následujícího charakteru: enviromentální projekty (životní prostředí) projekty společného zájmu v oblasti dopravní infrastruktury Kohezní fond Cíle politiky soudržnosti 2007-2013  Konvergence: je zaměřen: a) na regiony (NUTS II) jejichž HDP/ob. je nižší než 75 % průměru EU-25 (podpora z ERDF a ESF). b) na státy, jejichž HND nedosáhne 90% průměru EU (podpora z Kohezního fondu).  Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost: je určen pro všechny regiony, jež nesplňují podmínky začlenění pod předchozí cíl. Pomoc v rámci tohoto cíle má za úkol prostřednictvím programů regionálního rozvoje posílit konkurenceschopnost a atraktivitu regionů, předvídat hospodářské a společenské změny, podporovat ekologické aktivity směřující k ochraně životního prostředí, jakož i inovace a vzdělanost vedoucí k vytvoření “znalostní ekonomiky”.  Evropská územní spolupráce: cílem je podporovat spolupráci na třech úrovních, kterými jsou přeshraniční spolupráce prostřednictvím společných programů, spolupráce na úrovni nadnárodních oblasti a sítě pro spolupráci a výměnu zkušeností v celé Unii. Pět cílů Evropské unie pro rok 2020 1. Zaměstnanost  Zaměstnat 75 % osob ve věkové kategorii od 20 do 64 let  2. Výzkum a vývoj  Investovat do výzkumu a vývoje 3 % HDP Evropské unie  3. Změna klimatu a udržitelné zdroje energie  Snížit emise skleníkových plynů o 20 % (nebo dokonce o 30 %, pokud k tomu budou vytvořeny podmínky) ve srovnání se stavem v roce 1990  Zvýšit podíl energie z obnovitelných zdrojů na 20 %  Zvýšit energetickou účinnost o 20 %  4. Vzdělávání  Snížit míru nedokončení studia pod 10 %  Dosáhnout ve věkové kategorii od 30 do 34 let alespoň 40% podílu vysokoškolsky vzdělaného obyvatelstva  5. Boj proti chudobě a sociálnímu vyloučení  Snížit alespoň o 20 milionů počet lidí, kteří žijí v chudobě a sociálním vyloučení nebo jsou na pokraji chudoby a hrozí jim sociální vyloučení Období 2014-2020  postaveno na strategickém přístupu = TEMATICKÝCH CÍLECH: 1. Posílení VaV a inovací 2. Posílení ve využití a kvalitě ICT 3. Zvýšení konkurenceschopnosti malých a středních podniků 4. Podpora přechodu na nízkouhlíkové hospodářství 5. Podpora přizpůsobení se změně klimatu 6. Ochrana ŽP a využívání zdrojů 7. Podpora dopravy a infrastruktury 8. Podpora zaměstnanosti a mobility pracovních sil 9. Podpora sociálního začleňování a boj proti chudobě 10. Investice do vzdělávání a celoživotního učení 11. Posilování účinné veřejné správy . Cíle politiky soudržnosti 2014-2020  Cíl 1 Investice pro růst a zaměstnanost : regionům na úrovni NUTS 2 a dle jejich rozvinutosti se jedná o tři kategorie regionů: (i) méně rozvinuté regiony s HDP na obyv. menším než 75 % průměru EU-27; (ii) přechodové regiony s HDP mezi 75 % a 90 % průměru EU a (iii) rozvinutější regiony s HDP vyšším než 90 % průměru EU. Navíc jsou v rámci tohoto cíle podporovány z Kohezního fondu ty státy, jejichž hrubý národní důchod na obyvatele je nižší než 90 % průměru Unie.  Cíl 2 Evropská územní spolupráce: (i) přeshraniční spolupráce - řešení společných problémů určených společně v pohraničních regionech, kterými jsou např. špatná dostupnost, zejména v souvislosti s připojením k sítím informačních a komunikačních technologií a také s dopravní infrastrukturou; (ii) nadnárodní spolupráce - na posílení spolupráce prostřednictvím opatření přispívajících k integrovanému územnímu rozvoji v souvislosti s prioritami politiky soudržnosti Unie; (iii) meziregionální spolupráce - tematické cíle a rozvoj měst, včetně vazeb mezi městem a venkovem, za účelem lepšího provádění programů a opatření v oblasti územní spolupráce a také podpory analýzy trendů rozvoje v oblasti územní soudržnosti prostřednictvím studií, sběru údajů a dalších opatření . Závazky (mld. EUR, ceny 2011) Návrh Komise 2014-2020 Podíly jednotlivých kategorií regionů Závěry Evropské rady (8.2.2013) Podíly jednotlivých kategorií regionů Méně vyspělé regiony a členské státy 234,3 69,3% 230,6 71,9% Přechodné regiony 36,5 10,8% 31,7 9,9% Rozvinuté regiony 55,4 16,4% 49,5 15,4% Evropská územní spolupráce 11,9 3,5% 8,9 2,8% Celkem 338,1 320,8 Rozložení finančních prostředků mezi cíle v letech 2007-2013 2000 – 2006 2007 - 2013 Cíle Finanční nástroj Cíle Finanční nástroj Fond soudržnosti Fond soudržnosti Konvergence Fond soudržnosti ERDF ESFCíl 1 ERDF ESF EAGGF – orientační sekce FIFG Cíl 2 ERDF ESF Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost -regionální úroveň -národní úroveň ERDF ESF Cíl 3 ESF INTERREG ERDF Evropská územní spolupráce ERDF URBAN ERDF EQUAL ESF LEADER+ EAGGF – orientační sekce Rozvoj venkova a restrukturalizace rybolovu mimo rámec Cíle 1 EAGGF – záruční sekce FIFG Problematika rozvoje venkova a rybolovu nebude nadále součástí politiky soudržnosti, ale zařadí se pod Společnou zemědělskou politiku. 9 CÍLŮ 6 FINANČNÍCH NÁSTROJŮ 3 CÍLE 3 FINANČNÍ NÁSTROJE Rozdělení finančních prostředků mezi cíle politiky soudržnosti v letech 2007- 2013 (mld. eur) Vnější hranice: 1,6 Nadnárodní spolupráce: 6,3 Přeshraniční spolupráce: 4,7 "Phasing in" regiony: 9,58 Evropské sítě spolupráce: 0,6 Regiony mimo Cíl Konvergence: 48,31 Programy pro nejodlehlejší regiony: 1,1 Fond soudržnosti: 62,99 Regiony, které jsou postiženy statistickým efektem: 22,14 Regiony pod 75 % průměrného HDP: 177,8 Finanční prostředky pro ČR v letech 2004-2006 a 2007-2013 Základní rámec politiky soudržnosti v ČR (2007-13)  Strategické obecné zásady Společenství- evropská úroveň  návrh Komise, schvaluje Rada s EP  hlavní cíle a rozdělení prostředků  navázání na další dokumenty (Lisabonská strategie)  Národní rozvojový plán- národní úroveň  nepovinný, schvaluje vláda  priority rozvoje státu, hlavní směřování veřejné podpory  Národní strategický referenční rámec (NSRR)  propojení předchozích  nutné schválení oběma partnery, u nás v červenci 2007  strategické cíle, způsob řízení a koordinace strukturální politiky  systém finanční podpory  přehled operačních programů Obsah NSRR  socioekonomická analýza  jak vypadají hlavní oblasti (ŽP, doprava, lidské zdroje)  popis regionálního rozdělení ČR  SWOT analýza  strategie ČR pro období 2007-13  hlavní zásady a východiska  globální cíl: „Přeměna socioekonomického prostředí ČR v souladu s principy udržitelného rozvoje tak, aby ČR byla přitažlivým místem pro realizaci investic, práci a život obyvatel. Prostřednictvím trvalého posilování konkurenceschopnosti bude dosahováno udržitelného růstu s cílem dosáhnout hospodářské úrovně EU-25. ČR bude usilovat o růst zaměstnanosti a o vyvážený a harmonický rozvoj regionů, který povede ke zvyšování úrovně kvality života obyvatelstva.“ - na to navázány strategické cíle a priority Cíl Konvergence OP Doprava (ERDF + FS) Infrastruktura OP Životní prostředí (ERDF + FS) OP Podnikání a inovace (ERDF) Podnikání OP Výzkum, vývoj a inovace (ERDF) OP RLZ a zaměstnanost (ESF) Lidské zdroje OP Vzdělávání (ESF) 7 x regionální OP (ERDF) Regionální intervenceIntegrovaný OP (ERDF) OP Technická pomoc (ERDF) Cíl Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost Praha – 2x OP Cíl Evropská územní spolupráce 5 +1 +1 Zaměření Operačních programů v ČR (2007-2013) Alokace strukturálních operací pro ČR pro období 2007 - 2013 (podle OP) 2007 – 2013 mil. EUR 41,5% 20,0% OP Životní prostředí 5 176,5 21,5% OP Doprava 5 564,7 19,75% 11,75% OP Podnikání a inovace 3 041,2 8,0% OP Výzkum a vývoj pro inovace 2 070,6 17,0% 10,0% OP LZ a zaměstnanost 2 588,2 7,0% OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1 811,8 20,75% 7,5% Integrovaný OP 1 941,2 13,25% ROP 3 429,4 1,00% 1,0% OP Technická pomoc 258,8 Předvstupní pomoc kandidátským zemím do roku 2006  PHARE vznikl v roce 1989 podpora zájemců o členství v EU při jejich přípravě na vstup  ISPA seznámení se ze zásadami a postupy EU pomoc v oblasti ochrany životního prostředí rozšíření a navázaní dopravních sítí na transevropské dopravní sítě  SAPARD zdrojem finančních prostředků je garanční sekce EAGGF speciální akční program pro předvstupní pomoc v zemědělství a rozvoji venkova 0 500 1 000 1 500 2 000 2 500 3 000 EURnaobyv. Estonia Slovakia Hungary CzechRepublic Lithuania Poland Latvia Portugal Croatia Malta Slovenia Greece Romania Bulgaria Cyprus Spain Italy Ireland Finland France Sweden Germany Belgium UnitedKingdom Austria Luxembourg Denmark Netherlands Příprava základních programových dokumentů pro léta 2014- 2020