Odlišuje se jak od státního rozpočtu jednotlivých zemí, tak i od rozpočtů mezinárodních organizací. Je poměrně malý (maximální podíl rozpočtu na HND Unie je stanoven na úrovni 1,24 %) srovnej např. rozpočet Estonska, Švédska či USA. Nevyužívá se jako nástroj proticyklické stabilizační politiky, tj. nemůže skončit v deficitu. Značně omezená flexibilita (podstatná část výdajů plyne na dvě politiky – jaké?) Rozpočtová politika EU nemá svůj základ v daňové politice, ale na základě jednomyslného rozhodnutí Rady disponuje trvale přidělenými příjmy (příspěvkový charakter) Je zpracováván víceletý výhled (od roku 1988) Rozpočet EU  V průběhu času kvalitativní i kvantitativní rozšíření  Od 4 mld. euro v roce 1970 až po 140 mld. euro v roce 2010 Důvody pro:  Možnost provádět vlastní hospodářskou politiku  Na základě solidarity možnost přerozdělení směrem k chudým regionům Důvody proti:  Zatím chybí rozpočtová nezávislost EU + tlaky bohatých a silných zemí  Nespravedlivé vůči více daňově zatíženým občanům z bohatých zemí (Švédsko, Dánsko, Finsko)  Ač je relativně malý, jsou s jeho přijetím spojeny dlouhé diskuze, přičemž se značně odchýlí od původního návrhu Komise (viz poslední víceletý plán) Rozpočet EU  Původní financování bylo založeno na příspěvcích jednotlivých členských států, jejichž výše byla závislá na výši jejich HDP.  Do roku 1967 každé Společenství vlastní rozpočet, pak už jen operativní rozpočet ESUO zvlášť  Rok 1970: schválena současná koncepce financování EU založená na dvou zdrojích: Vlastní zdroje:  celní výnosy  zemědělské vyrovnávací dávky  příjmy z odvodů z dodávek cukru, mléka, másla a smetany nad stanovené kvóty Závazné příspěvky vlád:  část daně z přidané hodnoty vytvořené v členských zemích  příspěvek jednotlivých členských států stanovený jako podíl na jejich HND Financování rozpočtu EU Tradiční vlastní zdroje rozpočtu  Důvod zavedení?  V absolutních číslech rostou, ale klesá jejich podíl na celkovém rozpočtu  Vliv rozšiřování Unie nebo preferenční dohody se 3 zeměmi  Vliv liberalizace mezinárodního obchodu  Vliv reforem společné zemědělské politiky  Tyto zdroje jsou z politického hlediska nejméně problémové (např. ve srovnání s příspěvkem dle HND)  celní poplatky z importu zboží - na základě společného celního sazebníku a uvalená na zboží, jež je dovezeno do EU ze třetích zemí. Členské státy si mohou z celkového objemu vybraných cel ponechat 25% na pokrytí administrativních nákladů souvisejících s provozem celní služby, kterou provádějí jménem celé Unie. Výnosy z cel se podílejí na celkových příjmech rozpočtu zhruba 10 %. Tradiční vlastní zdroje rozpočtu  Zemědělské vyrovnávací dávky - ve formě různých celních poplatků na obchod se třetími zeměmi se zemědělskými produkty (viz protekcionistická ochrana unijního trhu a preference výrobků z EU), cukrem, resp. výrobky, které obsahují glukosu. Nestabilní příjem, záleží na vývoji cen, světové ekonomiky. Podíl na rozpočtu klesá (1995 cca 20 %, v současnosti jen okolo 1-2 %) Tradiční vlastní zdroje rozpočtu Závazné příspěvky vlád  část daně z přidané hodnoty (DPH) – od roku 1979. vývoj od 1 %, přes 1,4 % až na současných 0,3 % základu daně z přidané hodnoty . Tento příspěvek se postupem času stal hlavním zdrojem financí Společenství. V současné době se, po výrazném snížení procenta odvodu z DPH, na celkovém objemu rozpočtu EU podílí cca 15 %.  Problematičnost tohoto zdroje je i ve stanovení maxim. vyměřovacího základu  Relativní nespravedlnost u tohoto zdroje spočívá v tom, že chudší státy mají vyšší výběr DPH a odvádějí relativně více  Zdanění dle země spotřeby=výhoda pro exportéry  Zdroj založený na HND (tzv. „čtvrtý zdroj“) zaveden v roce 1988 jako reakce na názory vlád některých členských zemí, které považovaly přepočtenou DPH za ne zcela objektivní hledisko. Vypočítává dle hrubého národního důchodu (HND), přičemž se tento zdroj podílí cca 70 % na příjmech rozpočtu EU a vykazuje z dlouhodobého hlediska, jak absolutní, tak i relativní růst Závazné příspěvky vlád 19% 51% 30% 15% 15% 69% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% Tradiční vlastní zdroje Zdroj založený na DPH Zdroj založený na HND %celkovýchpříjmů rok 1996 rok 2007 (odhady) Zdroje rozpočtu EU v čase Ostatní zdroje rozpočtu  daně, které odvádí zaměstnanci EU ze svých platů  příspěvky nečlenských zemí do některých programů EU  pokuty uložené společnostem, které porušily pravidla hospodářské soutěže nebo  jiné předpisy či zpětně vrácené prostředky z poskytnutých grantů, které nebyly vyčerpány a v neposlední řadě také úroky z opožděných plateb a přebytky z předchozích rozpočtů.  Tyto ostatní zdroje představují téměř 1,3 miliard EUR, což je pouze cca 1 % rozpočtu. Členění výdajů rozpočtu Evropské unie  Do Lisabonské smlouvy • ZÁVAZNÉ (Mandatorní): použití těchto výdajů je určeno přímo zakladatelskými smlouvami, resp. jinými právními normami. • NEZÁVAZNÉ: o těchto výdajích rozhodují orgány EU (dotace strukturálním fondům, na ochranu životního prostředí, atd.)  od Lisabonské smlouvy !!!Odstranění dělení výdajů na závazné a nezávazné!!! Výdaje rozpočtu  Společná zemědělská politika - povinná položka rozpočtu, nadále představuje největší rozpočtovou položku, ačkoli v posledních letech tento trend klesá. Na výdajích rozpočtu EU se i v současném programovacím období 2007 – 2013 bude podílet v průměru 43 % ( v letech 1968 – 1975 to bylo až 93 % rozpočtu). Většina (34 %) zemědělských výdajů směřuje na tzv. přímé platby zemědělcům a na opatření na zemědělských trzích (intervence apod.). Zbytek (9 %) je určen na podporu rozvoje venkova.  Strukturální opatření - výdaje na opatření v rámci politiky soudržnosti tvoří druhou nejvýznamnější výdajovou položku rozpočtu EU (cca 36 % rozpočtových výdajů). Finance plynou do Evropského fondu regionálního rozvoje (ERDF), Evropského sociálního fondu (ESF) a Fondu soudržnosti.  Výdaje na posílení konkurenceschopnosti EU - cca 8,5 % rozpočtových výdajů. Jedná se především o výdaje na výzkum a technologický rozvoj, transevropské dopravní a energetické sítě, vzdělávací programy, podporu podnikání a další politiky směřující k podpoře konkurenceschopnosti EU.  Spolupráce se třetími zeměmi - cca 5,7 % výdajů plyne na rozvoj spolupráce s třetími zeměmi, zejména s rozvojovými zeměmi. Značná částka bude vynaložena i na předvstupní pomoc a pomoc v rámci tzv. sousedské politiky.  Občanství, svoboda, bezpečnost a právo - výdaje určené na řízení migrace, boj proti terorismu, ochranu základních lidských práv a na soudní spolupráci. Do této kategorie spadají i programy na podporu kultury, ochranu spotřebitele či evropské audiovizuální produkce. Výdaje rozpočtu Výdaje rozpočtu Vývoj finančního rámce pro léta 2007- 2013  počátky jednání už od roku 2003  protichůdné zájmy hlavních zemí  závěrečná dohoda v prosinci 2005 Rozpočtové období 2007 - 2013 Kapitoly Celková výše výdajů 2007-2013 v mil.EUR v % 1. Udržitelný růst 382 139 44,2 1a) konkurenceschopnost pro růst a zaměstnanost 74 098 8,6 1b) koheze pro růst a zaměstnanost 308 041 35,6 2. Udržitelnost a správa přírodních zdrojů 371 344 43,0 3. Občanství, svoboda, bezpečnost a spravedlnost 10 770 1,2 3a) Svoboda, bezpečnost, spravedlnost 6 630 0,8 3b) Občanství 4 140 0,5 4. Evropská unie jako globální partner 49 463 5,7 5. Administrativní náklady 49 800 5,8 Kompenzace 800 0,1 Celkové náklady 864 316 100,0 Rozpočtové období 2014 - 2020 Pravidla EU rozpočtu 1. Zásada jednotnosti a správnosti 2. Princip ročního rozpočtu 3. Zásada vyrovnanosti 4. Zásada zúčtovací jednotky 5. Zásada obecnosti 6. Zásada specifikace položek 7. Zásada správného finančního řízení 8. Zásada průhlednosti (transparentnosti) Procedura dle LS  Orgány EU do 1.července sestaví odhad svých výdajů  Komise sestaví do 1.září návrh rozpočtu na příští rok  Rada přijme stanovisko (včetně návrhů změn) a předá jej EP (do 1.října)  EP má 42 dní na schválení v prvním čtení, když ale rozpočet neprojde pošle jej zpět do Rady (ta když do 10 dní schválí změny navržené EP, je rozpočet přijat)  Pokud ale Rada nesouhlasí se změnami EP svolá se Dohodovací výbor (paritní zastoupení Rady a EP) – má 21 na to, aby nalezl shodu, účastní se i Komise, která v případě nenalezení shody navrhne nový rozpočet  Když se Dohodovací výbor dohodne, pak mají EP a Rada 14 dní na schválení rozpočtu  Rozpočet je přijat: (i) ani jeden orgán se už nevyjádří; (ii) jeden ho schválí, druhý se nevyjádří; (iii) oba jej schválí; (iv) EP jej schválí, Rada zamítne=>EP do 14 může schválit s konečnou platností (1/2 všech členů a 3/5 odevzdaných hlasů)  Rozpočet je nepřijat (Komise předkládá nový návrh): (i) zamítnou jej oba; (ii) jeden orgán jej zamítne a druhý se nevyjádří; (iii) zamítne jej EP a Rada schválí Rozpočtové provizorium možné čerpat finanční prostředky na období jednoho měsíce pro každou kapitolu nebo oddíl rozpočtu ve výši 1/12 prostředků určených na tuto kapitolu či oddíl v minulém rozpočtovém roce. Přitom to nesmí být částka, která by přesahovala jednu dvanáctinu prostředků, které jsou stanoveny v připravovaném návrhu rozpočtu. Provádění rozpočtu o Rozpočet provádí Komise, a to na vlastní zodpovědnost a v mezích určených prostředků. o sdílené řízení – s prostředky hospodaří v podstatě orgány jednotlivých členských států o existuje systém kontrol o Evropský úřad pro boj proti podvodům (OLAF) Provádění rozpočtu Rozdíl mezi příjmy a odvody ČR a EU rozpočtu