STÁT A JEHO ROLE V EKONOMICE TRH A MIKROEKONOMICKÁ ÚLOHA VLÁDY ¢Existují dvě instituce, jejichž prostřednictvím jsou přijímána rozhodnutí o rozmístění zdrojů: Øtrh ØVláda (stát) ¢Většina ekonomik světa jsou ekonomiky smíšené (kombinace konkurenčního soukromého podnikání s určitou mírou státní intervence) ¢Ekonomické cíle vlády v mikroekonomické rovině spočívají zejména: ØVe vytváření prostředí příznivého pro působení tržního systému ØV nápravě tržních selhání ØV modifikace některých důsledků tržní regulace VYTVÁŘENÍ PROSTŘEDÍ PŘÍZNIVÉHO PRO PŮSOBENÍ TRŽNÍHO SYSTÉMU ¢V této oblasti můžeme rozlišit dvě významné aktivity: ØVytváření právního a institucionálního rámce pro efektivní působení tržního mechanismu üJejich cílem je vytváření vhodného prostředí pro působení automatických regulačních procesů üStát stanovuje „pravidla hry“, vymezuje vlastnická práva a tvoří právní rámec a zabezpečuje jeho vynutitelnost ØPodporu konkurence üKonkurence je základem regulačního mechanismu v tržní ekonomice üPoužívá protimonopolní zákony a reguluje přirozené monopoly NÁPRAVA TRŽNÍCH SELHÁNÍ ¢Jedná se o případy, kdy trh selhává při optimální alokaci vzácných zdrojů. ¢Společnou podstatou této skupiny problémů je deformace tržní ceny. Ønedokonalá konkurence Øasymetrické informace Øveřejné statky Øexternality Ønekomplexní trhy ¢ NEDOKONALÁ KONKURENCE ¢Příčiny vzniku: ØÚspory z rozsahu ØBariéry konkurence ØTajné dohody mezi soutěžiteli ¢Základní formy NDK: ØMonopol (přirozený, administrativní, koluzivní) ØOligopol ØMonopolistická konkurence ØPřirozený monopol ¢Nástroje řešení přirozeného monopolu ØVeřejné (státní) vlastnictví monopolu ØVeřejná (státní) regulace monopolu ØProtimonopolní zákony ØVýběrová řízení pro přirozené monopoly ØNezasahování ¢ ASYMETRICKÉ INFORMACE ¢Jsou běžnou součástí tržního prostředí ¢Některý z tržních subjektů nemá dokonalé informace ¢Dostupné informace buď chybí nebo jsou zkreslené ¢Na trhu dochází k tzv. „informační převaze“ ¢Možné zásahy státu: ØLegislativní (např. nařízení označovat výr. cenou, složením, možnost odstoupení od nevýhodné smlouvy, atd.) ØInformování v krizových situacích (veřejnoprávní média) ¢Tržní řešení: ØSignalizační chování ØLepší prověřování informací hůře informovanou stranou ASYMETRICKÉ INFORMACE ¢Na základě asymetričnosti informací vznikají dva jevy: ØMorální hazard vinformovaný subjekt maximalizuje svůj užitek snižováním užitku ostatních (neinformovaných) ¢ ØNepříznivý výběr vvede k vytěsňování kvalitnějšího zboží z trhu zbožím méně kvalitním vproblém Černého Petra VEŘEJNÉ (KOLEKTIVNÍ) STATKY ¢Z anglického public goods (někdy také kolektivní statky) ØČisté kolektivní statky ØSmíšené kolektivní statky ¢Čisté kolektivní statky ØJsou poměrně vzácné ØVláda rozhoduje o jejich alokaci a o tom, zda a kolik jich bude poskytnuto ØMusí splňovat dvě vlastnosti vJejich spotřeba má nedělitelný charakter vNevylučitelnost ze spotřeby (pokud neexistuje možnost někoho vyloučit, neexistuje ochota spotřebitelů za spotřebu platit) ØNení možné stanovit cenu ØČKS s kolektivní spotřebou (neexistence volby o spotřebě – obrana) ØČKS s fakultativní spotřebou (spotřebitel si může volit zda VS bude spotřebovávat či nikoliv) VEŘEJNÉ (KOLEKTIVNÍ) STATKY ¢Smíšené kolektivní statky ØNesplňují jednu z charakteristik (nevylučitelnost, nedělitelnost ØExistují 2 druhy vStatky poskytované za poplatek (nerivalitní spotřeba) vStatky v podobě „společných zdrojů“ (rivalitnost a nevylučitelnost) – musí existovat autorita, která svými intervencemi zařídí, aby nedošlo k vyčerpání zdrojů) ¢Shrnutí Spotřeba Vylučitelná Nevylučitelná rivalitní Čisté soukromé statky Společné zdroje nerivalitní Smíšené kolektivní statky Čisté kolektivní statky VEŘEJNÉ (KOLEKTIVNÍ) STATKY ¢Způsob poskytování kolektivních statků: ØProdukce realizovaná veřejným sektorem ØProdukce realizovaná ve spolupráce veřejného a soukromého sektoru ØProdukce realizovaná soukromým sektorem Ø ¢Způsob financování kolektivních statků ØČisté kolektivní statky budou hrazeny z veřejných rozpočtů (daní) ØSmíšené kolektivní statky a tzv. společné zdroje pak kombinací zdrojů z veřejných rozpočtů a příjmů z uživatelských poplatků spotřebitelů ¢S veřejnými statky se pojí problém černého pasažéra EXTERNALITY ¢Jsou chápány jako vazba mezi funkcemi užitku rozdílných ekonomických subjektů, která vzniká mimo trh ¢Ekonomická teorie je definuje jako vedlejší efekty ekonomické aktivity (výroby, spotřeby), které neprocházejí trhem (jsou externími efekty) ¢Pozitivní Øvzniká pozitivní přínos (užitek), za který spotřebitel neplatí Øsituace, kdy činnost jednoho subjektu přináší prospěch jinému subjektu a ten náklady s ním spojené nemusí hradit ¢Negativní Ønegativní vliv, resp. ztrátu, z kterou spotřebitel nezíská žádnou kompenzaci Øsituace, kdy činnost jednoho subjektu přináší náklady jinému subjektu, které mu nejsou hrazeny a přitom z nich současně nezískává žádnou výhodu ¢ STÁTNÍ INTERVENCE PŘI ŘEŠENÍ EXTERNALIT ¢Stát má 2 možnosti řešení externalit nebo jejich kombinaci: ØAdministrativní řešení ze strany veřejného sektoru ØTržní způsoby řešení na straně soukromého sektoru ¢Administrativní řešení externalit ØPiguova daň/dotace (nejvyužívanější) ØPrávní nástroje zakazující/podporující produkci externalit ØRegulační nástroje ØVlastní produkce ¢ ¢Tržní způsoby řešení externalit ØZaloženy na tom, že stát vytvoří podmínky pro individuální řešení mezi soukromými subjekty na trhu, tzn. na základě soukromého vyjednávání (Coaseho teorém) ØPravidla odpovědnosti a povinnost odpovědného za škodu ØVeřejný systém evidence vlastnických práv ØPřidělení práva hospodaření ØInternalizace externalit MODIFIKACE DŮSLEDKŮ TRŽNÍ REGULACE ¢Tržní mechanismus není schopen zajistit existenci všech druhů dílčích trhů, které jsou nezbytné k pokrytí veškeré poptávky ¢Vybrané trhy nejsou schopny fungovat na bázi efektivnosti a dosahování optimální úrovně výstupu a ceny (vlivem rizika) ¢Např. životní pojištění nebo trh práce, který nedokáže absorbovat nabídku práce ze strany důchodců ¢Řešení: přerozdělování důchodu, např. vytvoření sociálního systému (systém daní a transferových plateb) ¢ ¢ ¢ ¢Děkuji za pozornost a přeji hezký den ☺ ¢