TRH NABÍDKA POPTÁVKA ING. EVA KOTLÁNOVÁ, PH.D. TŘI ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ PROBLÉMY •Každá lidská společnost musí v rámci své existence hledat odpověď na tři základní ekonomické otázky: ØCo vyrábět a v jakém množství? ¢Řeší konkurence na straně poptávky (peněžní, korunové hlasy) ØJak? ¢Určuje konkurence na straně nabídky (cena, kvalita, technická úroveň) ØPro koho? ¢Určují důchody, které se formují na trhu výrobních faktorů (mzdy, renty, zisky a úroky) •Dokonale konkurenční trh (abstraktní model) by dokázal odpovědět na tyto otázky sám (bez dalších vlivů a zásahů). • TYPY EKONOMIK 1.Zvyková ØJe rozhodováno na základě zvyku, tradice ØVyskytují se ojediněle 2.Direktivně řízená ØOdpovědi na výše zmíněné otázky jsou určovány centrální institucí/plánem (válečná ekonomika x socialistické hospodářství) 3.Tržní ØOdpověď přichází prostřednictvím trhu 4.Smíšená ØVzhledem k tomu, že tržní mechanismus není dokonalý a v některých případech selhává, zasahuje do něj stát ØMíra zásahů je různá (Švédsko x USA) ¢ TRH A TYPY TRHŮ •jakýkoliv systém koupě a prodeje •může mít podobu fyzickou i virtuální •Z hlediska územního můžeme rozdělit: ØMístní trh – místní obchůdky v malém městečku (trh s NOTEBOOKY v KARVINÉ) ØNárodní trh – trh v rámci státního celku. Vzniká splynutím (součtem) místních trhů (trh s NOTEBOOKY v ČESKÉ REPUBLICE) ØSvětový (mezinárodní) trh – každý výrobek vstupuje na světový trh. Vzniká splynutím (součtem) národních trhů (světový trh s NOTEBOOKY) •Z hlediska věcného rozlišujeme: ØDílčí trh – trh na kterém se prodává a kupuje jediný druh zboží ØAgregátní trh – je trh veškerého zboží • • EKONOMICKÝ KOLOBĚH ¢ • • • • • • • ¢ STÁT FUNKCE TRHU (TRŽNÍCH CEN) •Informační (signální) ØInformační propojení velkého množství ekonomických subjektů jak na straně poptávky, tak na straně nabídky ØCeny •Alokační ØUsměrňování toku výrobních faktorů do jednotlivých odvětví a oborů •Motivační ØRostoucí cena odměňuje ty vlastníky VF, kteří na její růst reagují a přesunují VF do odvětví s převahou poptávky a naopak •Diferenciační ØVyplývá z rozdílu dosahovaných zisků, mezd a dalších důchodů, které souvisejí s cenou prodávané produkce • NABÍDKA ¢ •Vztah mezi různými cenami zboží a množstvím nabízeným prodávajícím za určité časové období •Můžeme ji vyjádřit buď v podobě tabulky nabídky nebo nabídkovou křivkou •POZOR!!! Neplést s nabízeným množstvím, tj. množstvím, které výrobci plánují prodat v daném časovém období při dané ceně •Rozlišujeme: ØIndividuální nabídku = jeden produkt, jeden výrobce ØTržní nabídku = jeden produkt, různí (více) výrobci, tedy nabídka jednoho výrobku na trhu ØAgregátní (celkovou) nabídku = souhrn všech zamýšlených prodejů, se kterými přicházejí výrobci na trh KŘIVKA NABÍDKY ¢ •Má pozitivní (rostoucí) sklon, označujeme písmenem S (supply) • • • • • • • •Množství (Q) je závislé na ceně (P) •Rostoucí tvar nabídkové křivky je odrazem zákona nabídky, který říká, že Ceteris paribus s růstem ceny roste nabízené množství a s poklesem ceny nabízené množství klesá •Nabídka = křivka, nabízené množství = bod na křivce • FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ NABÍDKU ¢ •Ceny jiných produktů (substitutů, komplementů) ØPokud se zvýší cena substitutu, sníží se nabídka daného produktu a naopak ØPokud se zvýší cena komplementu, zvýší se také nabídka daného produktu a naopak •Ceny vstupů použitých k výrobě ØZvýšení ceny vstupů povede ke snížení nabídky daného produktu a naopak •Technologie výroby ØPokud dojde ke zlepšení technologií, je výrobce schopen se stávajícím množstvím VF vyrobit větší množství produkce •Počet firem na trhu ØS vyšším počtem vyrábějících a nabízejících firem roste nabídka •Další faktory (počasí, politická situace, vnější faktory) ZMĚNA NABÍDKY X ZMĚNA NABÍZENÉHO MNOŽSTVÍ ¢Pokud dojde ke změně nabízeného množství vlivem změny ceny, dojde k posunu po křivce nabídky • • • ¢ ¢ ¢Pokud dojde ke změně nabídky jinými než cenovými vlivy, dojde k posunu celé křivky nabídky ¢ ¢ ZMĚNA NABÍDKY •Nabídka se zvýší (posun křivky doprava), když: ØSe sníží cena výrobního substitutu ØSe zvýší cena výrobního komplementu ØSe sníží ceny výrobních faktorů ØDoje k pozitivním technologickým změnám ØSe zvýší počet prodávajících •Nabídka se sníží (posun křivky doleva), když: ØSe zvýší cena výrobního substitutu ØSe sníží cena výrobního komplementu ØSe zvýší ceny výrobních faktorů ØDoje k negativním technologickým změnám ØSe sníží počet prodávajících ¢ POPTÁVKA •Vztah mezi různými cenami zboží a množstvím, které je spotřebitel ochoten a schopen při těchto cenách koupit v určitém časovém období •Můžeme ji vyjádřit buď v podobě tabulky poptávky nebo poptávkovou křivkou •POZOR!!! Neplést s poptávaným množstvím, tj. množstvím, které spotřebitel zamýšlí koupit v daném časovém období při dané ceně •Rozlišujeme: ØIndividuální poptávku = jeden produkt, jeden spotřebitel ØTržní (dílčí) poptávku = jeden produkt, všichni spotřebitelé ØAgregátní (celkovou) poptávku = souhrn všech zamýšlených koupí na trhu KŘIVKA POPTÁVKY •Má negativní (klesající) sklon, označujeme písmenem D (demand) • • • • • • •Množství (Q) je závislé na ceně (P) •Klesající tvar popotávkové křivky je odrazem zákona poptávky, který říká, že Ceteris paribus se s růstem ceny bude poptávané množství snižovat a obráceně, při poklesu ceny se bude poptávané množství zvyšovat •Poptávka = křivka, poptávané množství = bod na křivce • FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ POPTÁVKU •Ceny příbuzných produktů (substitutů, komplementů) ØPokud se zvýší cena substitutu, poptávka po daném výrobku se zvyšuje a naopak ØPokud se zvýší cena komplementu, poptávka po daném výrobku se sníží a naopak •Důchody spotřebitelů ØTento vztah může být pozitivní nebo negativní ØObecně lze říci, že u normálních statků se s růstem důchodu poptávka zvyšuje a s poklesem důchodu snižuje •Vkus a preference spotřebitelů •Počet kupujících a demografická struktura ØS růstem počtu kupujících roste poptávka •Očekávávní spotřebitelů ØTýkají se ceny, dostupnosti nebo nahrazení novým typem (upřednostnění současné spotřeby na úkor budoucí) •Specifické faktory (např. počasí, vládní zásahy, epidemie) ZMĚNA POPTÁVKY X ZMĚNA POPTÁVANÉHO MNOŽSTVÍ ¢Pokud dojde ke změně poptávaného množství vlivem změny ceny, dojde k posunu po křivce poptávky • • • ¢ ¢ ¢Pokud dojde ke změně poptávky jinými než cenovými vlivy, dojde k posunu celé křivky poptávky ¢ ¢ ZMĚNA POPTÁVKY •Poptávka po produktu se zvýší (posun křivky doprava), když: ØSe zvýší cena jeho substitutů ØSe sníží cena jeho komplementů ØSe zvýší důchod spotřebitelů (u normálního zboží) ØSe preference spotřebitelů přesunou směrem k tomuto produktu ØSe zvýší počet kupujících •Poptávka po produktu se sníží (posun křivky doleva), když: ØSe sníží cena jeho substitutů ØSe zvýší cena jeho komplementu ØSe sníží důchod spotřebitelů (u normálního zboží) ØSe preference spotřebitelů přesunou na jiné produkty ØSe sníží počet kupujících ØSpotřebitelé budou očekávat nižší cenu v budoucnu ¢ TRŽNÍ ROVNOVÁHA •Trh je místo, kde se střetává nabídka s poptávkou •Cena, která tímto střetem vzniká se nazývá rovnovážná cena – při této ceně se poptávané množství rovná nabízenému a trh je v rovnováze • • ¢ TRŽNÍ ROVNOVÁHA •Pokud je cena jiná než rovnovážná, bude na trhu docházet buď k převisu nabídky (přebytku), kdy je cena vyšší a nebo převisu poptávky (deficitu, nedostatku), kdy je cena nižší než rovnovážná ¢ • ¢ ZMĚNA P A Q PŘI ZMĚNĚ NABÍDKY A POPTÁVKY ¢ • ¢ KONKURENCE •Kromě nabídky, poptávky a ceny existuje ještě jeden prvek (faktor) trhu, který jej významně ovlivňuje a tím je konkurence •Je to proces, ve kterém se střetávají různé zájmy různých subjektů trhu •Konkurence na straně poptávky (např. fronty při prodejních akcích) •Konkurence na straně nabídky ØCenová ØNecenová = přilákání kupujících jinými (necenovými) metodami (kvalita, reklama, slevy, servis, dodatečné služby) ØDále rozlišujeme dokonalou konkurenci a nedokonalou konkurenci (monopol, oligopol, monopolistická) • ZÁVĚR •Trh, přes veškeré své nedokonalosti, je jediným nástrojem, který dokáže efektivně odpovědět na otázky co?, jak? a pro koho? • •Trh je tedy nutný • •Trh je nejdokonalejší dosud poznaný regulátor a stimulátor ekonomického rozvoje. ¢ ¢ ¢ ¢Děkuji za pozornost a přeji hezký den ☺ ¢