FIRMA A VÝROBNÍ PROCES FIRMA •Převážná většina nabídky výrobků a služeb je tvořena firmami •Je chápána jako podnik ve smyslu mikroekonomické produkční jednotky •Nakupuje výrobní faktory (vstupy), které za určitých technologických podmínek mění na výrobky a služby (výstupy), a které následně prodává •Mezi příčiny existence firmy řadíme: a) výhody týmové práce a b) snížení nákladů spojených s uzavíráním kontraktů (transakční náklady – autor R. H. Coase) CÍLE FIRMY •Hlavním cílem firmy je maximalizace zisku ať už v krátkém či dlouhém období •Dilema manažer x vlastník •Alternativní cíle firmy – zvýšení tržního podílu firmy, zvýšení obratu, dlouhodobá stabilita, zlepšení pozice firmy ve společenském povědomí, environmentální cíle •Alternativní cíle firmy mohou, ale nemusí, být v souladu s maximalizací zisku a to zejména v krátkém období • NEOKLASICKÁ TEORIE FIRMY •analýza chování firmy na trhu s důrazem na rozhodování o objemu a ceně produkce a volbě technologie •Omezení: ØTržní (výše poptávky po produkci dané firmy) ØEkonomické (na straně nákladů) ØTechnologické (omezený počet technologických postupů a přírodní podmínky) Ø PRODUKČNÍ FUNKCE •označuje vztah mezi velikostí vstupů (výrobních faktorů) a velikostí výstupu, který firma produkuje •Za předpokladu racionálně jednajícího subjektu (firmy), vyjadřuje produkční funkce maximální objem výstupů, který lze s danými vstupy vytvořit •Předpokládá, že uvažované výrobní faktory jsou využívány co nejefektivněji •Může být vyjádřena naturálně ¢(tabulkově), matematicky (funkce) ¢ nebo graficky ¢ PRODUKČNÍ FUNKCE ¢Tradičními vstupy ve výrobě jsou: ØPráce ØPůda ØKapitál ¢Q = f (K, L) ¢Pokud firma používá nejefektivnější dosažitelnou technologii, potom její výstup bude záviset především na: ¢ 1. množství používaných vstupů a ¢ 2. efektivnosti jejich užití. ¢ VOLBA TECHNOLOGIE •je důležitý časový horizont, ve kterém se firma pohybuje, podle A. Marshalla rozlišujeme období: ØVelmi krátké ØKrátké ØDlouhé ¢ KRÁTKÉ OBDOBÍ •Služby alespoň jednoho výrobního faktoru, který firma používá, jsou v důsledku předchozích rozhodnutí fixní •V případě dvou výrobních faktorů se za tento fixní vstup považuje zpravidla kapitál, práce je vstupem variabilním •Můžeme měnit pouze PRÁCI, kapitál zůstává nezměněn, proč? ¢ ¢ DLOUHÉ OBDOBÍ •V tomto období jsou všechny vstupy variabilní •Firma může dva námi uvažované vstupy navzájem nahrazovat neboli substituovat •Dlouhodobá produkční funkce zachycuje vztah mezi změnou objemu obou používaných vstupů a následnou změnou výstup •Základními vlastnostmi produkční funkce v dlouhém období tedy je: a)Substituce vstupů b)Výnosy z rozsahu vstupů ¢ ¢ VÝROBA V KRÁTKÉM OBDOBÍ •Předpoklad: používané množství kapitálu je konstantní (K1) a mění se množství používané práce (L) a výstup (Q) ¢Q = f (K1, L) •Produkční funkce = celkový produkt TP (Q) •Křivka celkového produktu vyjadřuje různé úrovně výstupu, které lze vyrobit kombinacemi různých množství variabilního vstupu s konstantním množstvím fixního vstupu (za předpokladu neměnné technologie). •Dále používáme pojmy jako průměrný produkt (AP) a mezní produkt (MP) VÝROBA V KRÁTKÉM OBDOBÍ VÝROBA V DLOUHÉM OBDOBÍ •Charakteristikou dlouhého období je , že firma může měnit množství všech vstupů, které používá ve výrobě (tedy práce – L a kapitálu – K) ¢Q = f (K,L) •Grafickým znázorněním dlouhodobé produkční funkce je izokvantová mapa (izokvanta) •Izokvanta = křivka která je tvořena všemi kombinacemi vstupů vedoucími k tvorbě stejného výstupu, Ø Ø • • • • • • • ¢ VLASTNOSTI IZOKVANT •V mapě izokvant jsou jednotlivé izokvanty seřazeny severovýchodním směrem, tzn. izokvanta bližší počátku představuje kombinace vstupů vedoucí k nižšímu výstupu než izokvanta vzdálenější od počátku. •Izokvanty jsou seřazeny z kardinálního hlediska. •Izokvanty se neprotínají. Kdyby se protínaly, byl by porušen předpoklad efektivnosti obsažený v produkční funkci, neboť by rozdílné výstupy mohly být vyrobeny stejnou kombinací vstupů. To by znamenalo, že firma používá výrobní faktory neefektivně. •Izokvanty jsou klesající a konvexní k počátku. • • • • • • • ¢ MEZNÍ MÍRA TECHNICKÉ SUBSTITUCE (MRTS) NÁKLADOVÉ OMEZENÍ NÁKLADOVÉ OPTIMUM FIRMY DLOUHODOBÁ STEZKA EXPANZE FIRMY (LEP) •Propojíme body OPTIMA a získáme DLOUHODOBOU STEZKU EXPANZE FIRMY (LEP) – NÁKLADOVOU KŘIVKU •LEP zachycuje všechny kombinace vstupů, které firmě umožní v dlouhém období minimalizovat náklady na různé objemy výstupu ¢ • VÝNOSY Z ROZSAHU •vyjadřují vztah mezi změnami vstupů a změnou výstupu •Rozlišujeme: ØRostoucí výnosy z rozsahu (Zvýšení objemu každého z používaných vstupů o „t“ procent povede ke zvýšení výstupu o více než „t“ procent) ØKonstantní výnosy z rozsahu (Růst objemu každého ze vstupů o „t“ procent způsobí růst výstupu rovněž o „t“ procent) ØKlesající výnosy z rozsahu (růst každého ze vstupů o „t“ procent povede k růstu výstupu o méně než „t“ procent) • • • • ¢ • • • • ¢ Ø • • • • • • • ¢ ¢ ¢ ¢Děkuji za pozornost a přeji hezký den ☺ ¢