Obchod v první republice Vývoj a typy obchodního podnikání Obsah přednášky •Typické rysy obchodního podnikání v meziválečném Československu • •Obchodní síť v Československu • •Významné obchodní podniky v první republice Typické rysy obchodu v době první republiky lNa konci 20. let bylo v obchodě zaměstnáno více než 300 000 osob (tj. 5,7% ekonomicky aktivních obyvatel). lV jeho rámci převažovaly malé podniky. Podle sortimentu zboží převažovaly obchody potravinářské. Formy obchodního podnikání lVelkoobchod - zprostředkovával prodej zboží od výrobců do prodejen lMaloobchod - prodával zboží přímo zákazníkům lVelkoobchodní a maloobchodní činnost nebyla v ČSR většinou jasně oddělena Základní druhy obchodních podniků lObchody vyčleněné nebo založené výrobními podniky lSamostatně provozované podnikatelské subjekty, nakupující zboží od různých výrobců Nové trendy v obchodním podnikání ve 20. století lUž za I. světové války se v USA objevily první samoobsluhy lV roce 1930 zde byl otevřen první supermarket lV první republice naopak převažoval stále klasický pultový prodej l Obchodní síť v ČSR lKritériem rozvinutosti tzv. obslužný standard (udává počet obyvatel na jednoho pracovníka v obchodě) lV r. 1930 v českých zemích obslužný standard 31,5 obyvatel na jednoho pracovníka v obchodě. Na Slovensku obslužný standard v té době 62,9 osob Oblasti s nejrozvinutější obchodní sítí lPražská oblast: obslužný standard - 17,9 :1, široká nabídka zboží v Praze, vysoká průmyslová úroveň, přítomnost solventních vrstev lMezi další regiony s rozvinutou obchodní sítí patřily oblasti Liberecko-jablonecká a Brněnská Obchod na Slovensku lV roce 1930 zde v obchodě zaměstnáno 3,32 % ekonomicky aktivních obyvatel lV žádném z obchodů nepracovalo více než 100 zaměstnanců lPříčinami nízké rozvinutosti obchodu byly: nedostatečná úroveň výroby, omezená nabídka pro trh a omezená výrobní spotřeba Obchodní domy v první republice •Vznikaly jen v omezením počtu • •Mohly nabízet nižší ceny (např. díky vlastním skladům, slevám od dodavatelů či díky přímým dodávkám od výrobců) • •Kladly větší důraz na reklamu Brouk a Babka lPrvní univerzální obchodní domy v českých zemích lMěly pobočky v českých zemích i na Slovensku lNabízely řadu novinek (samoobslužná oddělení, zásilková služba apod.) Obchodní dům Breda-Weinstein – Opava •V roce 1898 založili Max Breda a David Weinstein v Opavě obchod se střižním a pleteným zbožím • •V letech 1928-1929 firma postavila moderní obchodní dům Obchodní domy ASO (Ander a syn – Olomouc) •Firma provozující obchodní domy •Na jejím počátku byl obchod s galanterií a hračkami (založený v roce 1906) Meziválečný rozvoj reklamy •Podniky využívaly nová reklamní média (např. filmy) •Reklama byla regulována zákonem o nekalé soutěži z roku 1927 Pohostinské živnosti a hotelnictví Na fungování tohoto sektoru výrazněji působila státní regulace (např. udělováním koncesí pohostinstvím, kontrolou cen nebo úrovně ubytovacích služeb apod.) Podle sčítání z roku 1930 se v ČSR nacházelo 57 000 hotelů, restaurací, hostinců, kaváren, jídelen atd., kde 154 000 osob. Shrnutí •V první republice naopak převažoval stále klasický pultový prodej •Kritériem rozvinutosti tzv. obslužný standard – z hlediska rozvinutosti obchodní sítě ČSR jako celek zaostávala z vyspělými státy •Od 20. let se začaly rozvíjet také obchodní domy (např. Brouk a Babka) •